Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag: Ik wil een online webshop gaan oprichten waarmee ik o.a. online gamekeys wil gaan verkopen. Helaas ben ik niet bekend met belasting van inkoop/verkoop van gamekeys, zo lees ik op bepaalde site's dat de belasting over deze keys per land verschilt en dat de belasting moet worden aangepast aan het land van de klant. Dus bij deze de vraag, hoe verreken ik de belasting bovenop de verkoopprijs van de gamekeys?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je de belastingdienst al gesproken? Bel: 0800 - 0543 (gratis)

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Hoe je dat verrekend is niet zo moeilijk..

Prijs + X% aan belasting erbij

Maar als iemand uit het buitenland bij jou besteld is het nog steeds gewoon 21% belasting die zij moeten betalen, uit welke land ze komen is niet van toepassing..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:29
CasGas schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:17:
Hoe je dat verrekend is niet zo moeilijk..

Prijs + X% aan belasting erbij

Maar als iemand uit het buitenland bij jou besteld is het nog steeds gewoon 21% belasting die zij moeten betalen, uit welke land ze komen is niet van toepassing..
Je geeft aan niet zo moeilijk, maar je geeft wel een verkeerd antwoord. Dus blijkbaar toch iets lastiger dan jij denkt.
Ik zou je adviseren dit even goed te controleren voordat je dit soort uitspraken doet. Je doet namelijk uitspraken die niet kloppen. BTW is tegenwoordig vrij complex geworden en is afhankelijk van waar de koper zich bevind.

BTW-tarief verkoop digitale diensten buiten Nederland
Verkoop jij digitale diensten buiten Nederland of ben jij van plan om dit te gaan doen? Dan ben je hopelijk op de hoogte van een wijziging in de Europese BTW-regels die vanaf 1 januari 2015 is ingegaan. Wanneer je een digitale dienst binnen de EU aan een particulier verkoopt, dan moet je het BTW-tarief hanteren van het land waar de particulier woonachtig is. Tot 1 januari kon je nog het Nederlandse BTW-tarief gebruiken, wat overigens nog steeds geldig blijft voor fysieke producten.

Digitale diensten
Voor digitale diensten (telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten) gelden andere regels. Digitale diensten zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is

@tweakersdgk Ik zou je ook willen adviseren om even juridisch uit te zoeken hoe dit precies zit.

[ Voor 42% gewijzigd door Rolfie op 15-08-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

@Rolfie

Dan is het my bad, maar ik ging er vanuit dat we het hier over fysieke keys hebben, niet digitaal.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
CasGas schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:24:
@Rolfie

Dan is het my bad, maar ik ging er vanuit dat we het hier over fysieke keys hebben, niet digitaal.
Geeft niet.... Maar zelfs dan klopt het niet

Btw berekenen bij export goederen naar EU-landen
Verkoopt u goederen aan een klant die geen btw-aangifte doet, bijvoorbeeld een particulier? Dan brengt u de btw in rekening die geldt in het land van uw klant.
Maar er zijn ook weer veel uitzonderingen mogelijk.

Het is dus niet erg gemakkelijk om tegenwoordig btw aangifte te doen.

Nog afgezien dit mogelijk marge producten kunnen zijn en weer anders belast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties, het zit dus toch zo ingewikkeld in elkaar als dat ik niet hoopte haha
Ik ga het juridisch uitzoeken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Rolfie schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:28:
[...]

Geeft niet.... Maar zelfs dan klopt het niet

Btw berekenen bij export goederen naar EU-landen
Verkoopt u goederen aan een klant die geen btw-aangifte doet, bijvoorbeeld een particulier? Dan brengt u de btw in rekening die geldt in het land van uw klant.
Maar er zijn ook weer veel uitzonderingen mogelijk.

Het is dus niet erg gemakkelijk om tegenwoordig btw aangifte te doen.

Nog afgezien dit mogelijk marge producten kunnen zijn en weer anders belast kunnen worden.
Tot bepaalde drempelbedragen is dat alleen van toepassing per land, dus voordat hij 11.200 euro heeft verkocht in bijvoorbeeld Belgie of 41.000 naar Ierland, pas dan hoeft hij zich pas druk te maken over de BTW wat voor dat land geldig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:30:
Oke bedankt voor de reacties, het zit dus toch zo ingewikkeld in elkaar als dat ik niet hoopte haha
Ik ga het juridisch uitzoeken!
Waarom denk jij Keys goedkoper aan te kunnen bieden dan andere sites en maak je daarbij nog wel zelf genoeg winst?

In andere woorden: waarom ben jij beter dan de huidige concurrenten en waarom denk je dat anderen dit niet doen?

Heb je überhaupt een goed bedrijfsplan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe in het eerste geval voor me plezier en om kennis op te doen, mijn strategie is om een betrouwbare nederlandse site op te zetten met klantenbinding. Als je veel gaat shoppen kun je naar mijn mening veel games voor een lage prijs krijgen, ik kijk al een lange tijd rond op marktplaatsen en groothandels van gamekeys en zie niet in waarom het kansloos zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:12

ByteDelight

Retro computing is alive!

Rolfie schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:21:
[...]

Je geeft aan niet zo moeilijk, maar je geeft wel een verkeerd antwoord. Dus blijkbaar toch iets lastiger dan jij denkt.
Ik zou je adviseren dit even goed te controleren voordat je dit soort uitspraken doet. Je doet namelijk uitspraken die niet kloppen. BTW is tegenwoordig vrij complex geworden en is afhankelijk van waar de koper zich bevind.

BTW-tarief verkoop digitale diensten buiten Nederland
Verkoop jij digitale diensten buiten Nederland of ben jij van plan om dit te gaan doen? Dan ben je hopelijk op de hoogte van een wijziging in de Europese BTW-regels die vanaf 1 januari 2015 is ingegaan. Wanneer je een digitale dienst binnen de EU aan een particulier verkoopt, dan moet je het BTW-tarief hanteren van het land waar de particulier woonachtig is. Tot 1 januari kon je nog het Nederlandse BTW-tarief gebruiken, wat overigens nog steeds geldig blijft voor fysieke producten.

Digitale diensten
Voor digitale diensten (telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten) gelden andere regels. Digitale diensten zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is

@tweakersdgk Ik zou je ook willen adviseren om even juridisch uit te zoeken hoe dit precies zit.
Die informatie is dus ook fout, jammer dat dat antwoord geselecteerd is.
CasGas schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:34:
[...]

Tot bepaalde drempelbedragen is dat alleen van toepassing per land, dus voordat hij 11.200 euro heeft verkocht in bijvoorbeeld Belgie of 41.000 naar Ierland, pas dan hoeft hij zich pas druk te maken over de BTW wat voor dat land geldig is.
Dat dus: ik verkoop wereldwijd, producten met een waarde tot ca. €100 per stuk.
Hanteer ALTIJD de Nederlandse btw, zoals het hoort (behalve bij B2B verkoop met ondernemers in Europa waarbij de btw verlegd kan worden om voorbelasting in de zak te houden, allemaal 100% gebruikelijk).

Het is echt niet zo complex...

De voornaamste vraag is echter WANNEER je ondernemer voor de belastingdienst moet worden.
Hetzelfde geldt voor het inschrijven bij de KvK.
Als je het verkeerd doet ben je meteen verplicht om elk kwartaal btw aangifte te doen voor een paar euro.
Rotwerk, tijdrovend en kostbaar (vooral als je het niet of te laat doet).

Je MOET een gesprek met een boekhouder of accountant aangaan over dit soort zaken.
Die weet waar hij over praat en is er voor jou.
De KvK inschrijving regelt hij, niet jij! Geloof me, fout nr. 1 als je daarmee begint.
KvK is er voor de Belastingdienst, accountant is er voor jou, en bespaart je veel geld.

Laat je niet adviseren door mensen die denken er iets van te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 16-08-2018 02:08 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22
ByteDelight schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 02:06:
[...]

[...]

De voornaamste vraag is echter WANNEER je ondernemer voor de belastingdienst moet worden.
Hetzelfde geldt voor het inschrijven bij de KvK.

Je MOET een gesprek met een boekhouder of accountant aangaan over dit soort zaken.
Die weet waar hij over praat en is er voor jou.
De KvK inschrijving regelt hij, niet jij! Geloof me, fout nr. 1 als je daarmee begint.
KvK is er voor de Belastingdienst, accountant is er voor jou, en bespaart je veel geld.

Ehmm.. de KvK-inschrijving moet je als aspirant ondernemer toch echt ZELF regelen.. Je moet je namelijk met ID-bewijs melden bij de KvK.. Na inschrijving bij de KvK ontvang je vanuit de Belastingdienst bericht over je inschrijving als ondernemer bij de belastingdienst (BTW-nummer, etc).
Als je het verkeerd doet ben je meteen verplicht om elk kwartaal btw aangifte te doen voor een paar euro.
Rotwerk, tijdrovend en kostbaar (vooral als je het niet of te laat doet).
Hiervoor kan je accountant / administratie kantoor ontheffing aanvragen bij de belastingdienst. Dus ipv ieder kwartaal BTW aangifte doen dus maar één keer per jaar. Maar dit geldt alleen als je onder KOR valt

[ Voor 35% gewijzigd door nextware op 16-08-2018 08:36 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:15
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:04:
Ik doe in het eerste geval voor me plezier en om kennis op te doen, mijn strategie is om een betrouwbare nederlandse site op te zetten met klantenbinding. Als je veel gaat shoppen kun je naar mijn mening veel games voor een lage prijs krijgen, ik kijk al een lange tijd rond op marktplaatsen en groothandels van gamekeys en zie niet in waarom het kansloos zou zijn.
Ik snap je visie. Maar waarom denk jij dat je het beter en goedkoper kan dan bijvoorbeeld Kinguin (internationaal) of GameKeySync (Nederland)? Voor plezier en kennis zoiets opbouwen snap ik, maar het zal ook winstgevend moeten zijn. Je wil jezelf natuurlijk niet het faillissement in werken. Want ik neem aan dat je dit wil doen voor erbij. Maar wat als het aanslaat en jij er meer tijd in moet stoppen dan gedacht? Zijn de winsten dan hoog genoeg om ook van te kunnen leven?

Er komt heel wat meer kijken dan enkel de belasting. Denk ook goed na over de gevaren en valkuilen en laat je niet meeslepen op de mooie roze wolk.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Zijn sommige keys voor games niet regiogebonden? Als je het internationaal aan gaat pakken, moet je er dus voor zorgen dat je zeker weet dat de keys niet regiogebonden zijn.

En hoe denk je klanten te krijgen? Steam is een grote concurrent net als de sites die keys voor hele lage prijzen aanbieden. Misschien kun je nog een unique selling point t.o.v. steam verzinnen, maar je kunt keys nooit zo goedkoop aanbieden als de keyshops met de allerlaagste prijzen.

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 00:55

Hanteer ALTIJD de Nederlandse btw, zoals het hoort (behalve bij B2B verkoop met ondernemers in Europa waarbij de btw verlegd kan worden om voorbelasting in de zak te houden, allemaal 100% gebruikelijk).

Dus door die voorbelasting kan ieder webshopje die internationaal gaat verkopen voor ieder apart land de voorbelasting zelf houden? Kan zo luttele 10duizenden euro's zijn als je aan verschillende landen verkoopt. Vooral een shopje in CD keys waar het dus eigenlijk niet uitmaakt waar vandaan je koopt kan dan juist heel interessant zijn op te starten.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:14
InsanelyHack schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Dus door die voorbelasting kan ieder webshopje die internationaal gaat verkopen voor ieder apart land de voorbelasting zelf houden? Kan zo luttele 10duizenden euro's zijn als je aan verschillende landen verkoopt. Vooral een shopje in CD keys waar het dus eigenlijk niet uitmaakt waar vandaan je koopt kan dan juist heel interessant zijn op te starten.
die voorbelasting moet je gewoon opgeven bij je BTW aangifte en betalen aan de NL overheid.

EU landen die compenseren het onderling wel.

Het is niet zo dat je BTW heft om vervolgens dat geld in eigen zak te houden.

Star Citizen Referral Code

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:04:
Waarom zouden je potentiële klanten dan zelf niet die games voor die lage prijs kunnen kopen?
Da's nog altijd goedkoper dan via jou, als je winst wil maken.

En wees je er bewust van dat je keys niet altijd zomaar door mag verkopen.
Bij bijvoorbeeld Humble Bundle, daar ga je daarmee akkoord op het moment van inschrijven.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

Topicstarter
TheBrut3 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:03:
[...]

Ik snap je visie. Maar waarom denk jij dat je het beter en goedkoper kan dan bijvoorbeeld Kinguin (internationaal) of GameKeySync (Nederland)? Voor plezier en kennis zoiets opbouwen snap ik, maar het zal ook winstgevend moeten zijn. Je wil jezelf natuurlijk niet het faillissement in werken. Want ik neem aan dat je dit wil doen voor erbij. Maar wat als het aanslaat en jij er meer tijd in moet stoppen dan gedacht? Zijn de winsten dan hoog genoeg om ook van te kunnen leven?

Er komt heel wat meer kijken dan enkel de belasting. Denk ook goed na over de gevaren en valkuilen en laat je niet meeslepen op de mooie roze wolk.
Beter en goedkoper dan die genoemde site's zal in veel gevallen niet mogelijk zijn maar de prijzen zullen wel in de buurt kunnen komen. Het idee is ontstaan doordat er nog best veel mensen niet weten dat er een levendige handel is in gamekeys of er wantrouwen in hebben(illegaal). Door een betrouwbare nederlandse site op te zetten en die mensen te bereiken probeer ik wat op te kunnen zetten. Ik doe dit inderdaad ergens bij (mijn studie) en houdt de investeringen laag(kosten maandelijks opzegbaar en ik begin met een klein aanbod) om risico's te voorkomen. Als het aan zou slaan en ik er meer tijd zou moeten stoppen zou dat top zijn, mijn studie loopt nog 2 jaar dus ik kan rustig de mogelijkheden bekijken indien er meer tijd voor nodig is.
Nnoitra schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:45:
[...]

Waarom zouden je potentiële klanten dan zelf niet die games voor die lage prijs kunnen kopen?
Da's nog altijd goedkoper dan via jou, als je winst wil maken.

En wees je er bewust van dat je keys niet altijd zomaar door mag verkopen.
Bij bijvoorbeeld Humble Bundle, daar ga je daarmee akkoord op het moment van inschrijven.
Zie stukje hierboven.

Het doorverkopen van keys is toegestaan dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt, illegaal verkregen keys en enkele uitzonderingen zijn er wel inderdaad.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2018 12:59 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Het probleem daar is natuurlijk: jij kijkt naar marktplaatsen en groothandels van digitale keys. Maar het lijkt mij dat dat dezelfde bronnen gaan zijn als waar de "minder betrouwbare" sites ook hun keys vandaan halen. Tenzij je zeker weet dat de publisher van de games samenwerkt met die plaatsen ga je altijd een risico lopen. Hou daar zeker ook rekening mee.

En over je belasting vraag kan ik maar 1 ding zeggen: een goede boekhouder is zijn geld waard.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 00:55
Metaalhoofd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:41:
[...]

die voorbelasting moet je gewoon opgeven bij je BTW aangifte en betalen aan de NL overheid.

EU landen die compenseren het onderling wel.

Het is niet zo dat je BTW heft om vervolgens dat geld in eigen zak te houden.
Ah dus als je de drempel niet haalt ben je verplicht gewoon de belasting af te dragen aan het land waar de aankoop is gedaan. Ga je over de drempels heen dan moet je het afdragen aan de respectievelijke landen.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:55:

Het doorverkopen van keys is toegestaan dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt, illegaal verkregen keys en enkele uitzonderingen zijn er wel inderdaad.
Nu je het over maandelijks opzegbaar hebt word het wel erg aannemelijk dat je het over de Humble Monthly hebt.
En nee, die keys mag je niet door verkopen.
Lees de Terms of Service, waarmee je akkoord gaat maar eens op: http://www.humblebundle.com/terms

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

Topicstarter
Nnoitra schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Nu je het over maandelijks opzegbaar hebt word het wel erg aannemelijk dat je het over de Humble Monthly hebt.
En nee, die keys mag je niet door verkopen.
Lees de Terms of Service, waarmee je akkoord gaat maar eens op: http://www.humblebundle.com/terms
Ik heb het zeker niet over Humble maar over de kosten die ik aan website/certificering enz. kwijt ben, toch bedankt voor de waarschuwing.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:14
InsanelyHack schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:11:
[...]

Ah dus als je de drempel niet haalt ben je verplicht gewoon de belasting af te dragen aan het land waar de aankoop is gedaan. Ga je over de drempels heen dan moet je het afdragen aan de respectievelijke landen.
Uh, als je de drempel niet haalt en jij bent de uitbater van een NL webshop, dan draag jij BTW af aan onze NL overheid voor alles wat je verkoopt binnen EU.

Als je over een drempel gaat, dan moet je voor dat land de daar geldende BTW/VAT rekenen en vast ook aangifte doen, maar daar heb ik met mijn eigen bescheiden webshop geen ervaring mee.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 14:34

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Ik ben een lange tijd vendor geweest op Kinguin, en heb hiernaast ook een tijdje zelf een website/dienst voor keys gehad. De laatste jaren wordt dit vanaf alle kanten enorm tegengewerkt, wat uiteraard logisch is.

Ik zou het niet doen. Sinds 2014 is het een stuk moeilijker om mee te komen in deze branche, zeker met de wetgeving omtrent het betalen van belasting buiten de EU.

Mocht je het wel willen doen, stel een kvk inschrijving _ZO_LANG_MOGELIJK_UIT_
Als je zelfstandigen of ZZP'ers in je kennissenkring hebt, vraag ze zeker om hulp.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:12

ByteDelight

Retro computing is alive!

nextware schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 06:49:
[...]

Ehmm.. de KvK-inschrijving moet je als aspirant ondernemer toch echt ZELF regelen.. Je moet je namelijk met ID-bewijs melden bij de KvK.. Na inschrijving bij de KvK ontvang je vanuit de Belastingdienst bericht over je inschrijving als ondernemer bij de belastingdienst (BTW-nummer, etc).

[...]

Hiervoor kan je accountant / administratie kantoor ontheffing aanvragen bij de belastingdienst. Dus ipv ieder kwartaal BTW aangifte doen dus maar één keer per jaar. Maar dit geldt alleen als je onder KOR valt
Ben jij ondernemer?

Velen beginnen gewoon maar bij de KvK omdat dat zo'n beetje de enige partij is die actief reclame maakt met 'Begin bij de KvK'.
Maar het is echt nonsens.

Beginnen doe je bij een accountant of een ondernemer.
Iemand met ervaring.
Die vertelt je wat je MOET doen en wat NOG NIET.

Je MOET je niet meteen inschrijven bij de KvK, en ook niet bij de Belastingdienst als ondernemer.
Dat MOET pas wanneer je bepaalde grenzen (inkomsten) overschrijdt.

Er zijn zoveel personen die niet begrijpen dat je gewoon mag bijverdienen.
Ja, het is vaak gunstig als je btw mag terugvorderen, maar het is pas interessant als je een bepaalde omzet hebt, anders kost het alleen maar kostbare tijd.

Ik heb het niet over de TS, maar over algemene ervaringen met starters.
Vaak mensen die iets willen beginnen naast hun baan.

We zijn 'niet allemaal' van de een op de andere dag een Fortune 500 company..

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:48 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
CasGas schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:34:
Dit had ik er inderdaad er mij moeten vermelden, want dit een mogelijke uitzondering waarvan je gebruik van kan maken. En daar doe ik wel een melding van, er zijn uitzonderingen mogelijk.
Echter het is niet verplicht om met de drempelbedrag te gebruiken, je mag ook gewoon direct het buitenlandse BTW tarief gebruiken voor EU landen.
Echter met TS zijn plannen, zou het drempelbedrag van toepassing zijn. Nog afgezien dat het digitale producten zijn waar TS gaat handelen.

Wel een note.. Dit geld alleen voor EU landen. Voor niet EU landen, zijn er weer specifieke regels.
Export naar en import vanuit niet-EU-landen
Zijn dit digitale producten of fysieke producten? Want bij fysieke producten geld de bovenstaande link. Voor niet EU landen. Zeker bij fysiek producten is dit een lastig en complexe setup. Je mag zeker niet zomaar het Nederlandse BTW tarief berekenen. Het is dus zeker niet dat je ALTIJD het Nederlandse BTW tarief kan en mag gebruiken.
Helaas wel..... Dat blijft wel weer. Want je mag juist in je eigen voorbeeld het misschien niet zo doen. Maar we gaan nu erg offtopic voor TS zijn vraag.
Correct. Het is complexe materie waarin het best lastig en complex zijn. En fouten kunnen grote gevolgen hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:27:
[...]

Serieus? Zeg dan niks.

De Belastingtelefoon staat er al jaren om bekend niet te weten wat het verschil is tussen erf- en overdrachtsbelasting, geen idee heeft wat de BTW is op groente en geeft consequent verkeerde antwoorden op de meest simpele vragen.

De Consumentenbond klaagt hier al jaren over en ook op Tweakers is het elke keer weer raak.

En jouw tip is "bel die gasten"?

Waanzin.
Voor zakelijke vragen zit er nog wel eens een verschil. Ik heb er vrij goede ervaringen mee. En het is eigenlijk wel een logisch antwoord. Heel veel informatie is ook gewoon te vinden op de website van de belastingdienst. Misschien wat finetuning nodig, maar de basis van TS zijn vraag is gewoon te vinden, in iedergeval genoeg informatie, om je af te vragen, wil je dit nog wel doen.....

@Verwijderd verdiep je ook even in payment providers. Die sluiten ook nog wel eens het 1 en ander uit waarvoor je de betaalmethode mag gebruiken. Juist dit soort goederen vallen nog wel eens onder een verhoogt risico. Niet overal, maar soms wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Rolfie op 16-08-2018 19:10 ]

• CasGas

CasGas

.

Rolfie schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:25:
[...]

[...]

Dit had ik er inderdaad er mij moeten vermelden, want dit een mogelijke uitzondering waarvan je gebruik van kan maken. En daar doe ik wel een melding van, er zijn uitzonderingen mogelijk.
Echter het is niet verplicht om met de drempelbedrag te gebruiken, je mag ook gewoon direct het buitenlandse BTW tarief gebruiken voor EU landen.
Echter met TS zijn plannen, zou het drempelbedrag van toepassing zijn. Nog afgezien dat het digitale producten zijn waar TS gaat handelen.

Wel een note.. Dit geld alleen voor EU landen. Voor niet EU landen, zijn er weer specifieke regels.
Export naar en import vanuit niet-EU-landen
Maar dat is pas weer van toepassing (de BTW van dat land gebruiken) als je bijvoorbeeld dat drempelbedrag nu in 2018 behaald hebt, dan ga je pas in 2019 direct het BTW bedrag van dat land in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na aanvraag bij de belastingadviseur heb ik de volgende reactie ontvangen:
‘’Je verkoopt een digitale dienst en de btw moet worden afgedragen daar in het land waar de betreffende particulier woont. Dit kan via het zogenoemde MOSS systeem. Voor het MOSS systeem dien je een ‘extra’ administratie bij te houden waaruit o.a. blijkt in welk EU land de betreffende dienst is geleverd (, ook nog het soort dienst, btw welke hierover is verschuldigd en de datum van de levering van de dienst). Omdat de digitale diensten belast zijn in het land waar uw particuliere afnemer woont, gelden ook de btw‑tarieven van dat land. Op de internetsite van de Europese Commissie vind je deze btw‑tarieven.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22
Ja
Velen beginnen gewoon maar bij de KvK omdat dat zo'n beetje de enige partij is die actief reclame maakt met 'Begin bij de KvK'.
Maar het is echt nonsens.

Beginnen doe je bij een accountant of een ondernemer.
Iemand met ervaring.
Die vertelt je wat je MOET doen en wat NOG NIET.
Nee, beginnen doe je zelf. Met het opstellen van een (ondernemings)plan. Daarna kun je eventueel advies vragen bij een boekhoudkantoor / belastingadviseur / andere ondernemer.
Je MOET je niet meteen inschrijven bij de KvK, en ook niet bij de Belastingdienst als ondernemer.
Dat MOET pas wanneer je bepaalde grenzen (inkomsten) overschrijdt.
Ook niet hoor.. Je MOET niks.. De inkomsten hiervan horen als particulier in de optie "Inkomsten uit overig werk". Vergeet alleen niet dat je vermoedelijk (als je het goed doet als "ondernemer") een stukje terug mag betalen aan de Belastingdienst.

Ook zit er geen grens aan de "Inkomsten uit extra werk" Daarbij geldt geen concreet bedrag dat belastingvrij mag worden beschouwd, tenzij sprake is van vrijwilligerswerk. (bron)

De belastingdienst inschrijving gebeurd automatisch op het moment dat je bij de KvK inschrijft.
Er zijn zoveel personen die niet begrijpen dat je gewoon mag bijverdienen.
Ja, het is vaak gunstig als je btw mag terugvorderen, maar het is pas interessant als je een bepaalde omzet hebt, anders kost het alleen maar kostbare tijd.
Je mag inderdaad bij verdienen. Maar zoals gezegd komt dit bij "Inkomsten uit overig werk". En dan betaal je er gewoon een berg belasting over. Ik zeg ook nergens in mijn post dat je niet mag bijverdienen.

Als particulier mag je dus geen BTW terugvorderen van de belastingdienst. Ook mag je als particulier geen BTW in rekening brengen wanneer je een verkoop doet aan een zakelijke afnemer. Tenminste, je mag het niet op de factuur vermelden en je zakelijke klant kan dus geen BTW hierover terugvragen. Kortom; je bent dus vaak niet interessant om zaken mee te doen..

Maar wat is volgens jou "maar het is pas interessant als je een bepaalde omzet hebt, anders kost het alleen maar kostbare tijd " ? Is dat € 100,- of € 50.000,- ?
Ik heb het niet over de TS, maar over algemene ervaringen met starters.
Vaak mensen die iets willen beginnen naast hun baan.
Dat moedig ik ook van harte aan.
We zijn 'niet allemaal' van de een op de andere dag een Fortune 500 company..
Was het maar waar....

@TS:
Je weet trouwens ook dat een Webshop MOET voldoen aan bepaalde eisen (@ByteDelight; tipje voor jou) ? Daarnaast ben je gewoon veel bezig met het onderhouden van je webshop. Vergis je hierin aub niet. Het is dus echt niet een kwestie van "ik ga een webshop beginnen" en dat daarmee alles ophoudt (trust me.. been there.. ). Ga je uiteindelijk zakelijk ermee aan de slag, loop dan dit lijstje even door de verplichtingen die horen bij een zakelijke webshop.

Maar laat je aub niet ontmoedigen. Als je een goed idee hebt en een onderbouwd plan erachter, ga dan gewoon hiermee verder. Als het is gestart, zien we de URL wel verschijnen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door nextware op 17-08-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kortom je business case is dus vooral hoeveel moet je verkopen om de investering in een goed geautomatiseerde administratie terug te verdienen? Hierin zullen je startup kosten zitten, aan de andere kant kan je die software op zichzelf ook weer als product verkopen!
@ByteDelight tijd voor administratie heb je gelijk in maar door meteen te zorgen voor een goede opzet van deze valt dat reuze mee. Online software is niet gratie maar de tijd die je bespaard is groot en je voldoet veel sneller aan heel veel zaken. Vooral ook aan backup en continuiteit. Hoor geregeld de Excell administratie is gratis maar zeker voor je BTW gaat het mij te gemakkelijk fout.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Ik zou het lekker in Nederland houden, want met die prijzen kun je nog wel een keer concurreren. Je moet echter niet vergeten dat er ook voldoende rotte appels zijn, die bijvoorbeeld claimen dat een code niet werkt, terwijl deze doodleuk is ingewisseld. Ik weet niet of je van plan bent om de codes via allkeyshop.com te bemachtigen, maar ook dat kan gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik de verschillende opties heb afgewogen, heb ik er toch voor gekozen om een (nu nog)kleinschalige webshop gericht op Nederland te beginnen. Dit is de site geworden(met zoals ik zei een laag budget): GameKeyPoint.nl
Feedback is zeer welkom
Pagina: 1