Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 06:46
Het maken van een digital fotoalbum heeft vele voordelen, maar er is één ding wat ik toch mis t.o.v. de ouderwetse fotoalbums en dat is de mogelijkheid van het toevoegen van gerelateerde attributen. Hierbij moet je denken aan toegangskaartjes, kaartjes van het pretpark/dierentuin welke mits goed ingeplakt nog gewoon uit te vouwen zijn, startnummer, etc.

Natuurlijk is het mogelijk om er een foto van te maken en deze in het album te plakken, maar dat is het toch ook niet. Andere mogelijkheid is om het album digitaal te ontwerpen, vervolgens de foto's op juiste formaten af te laten drukken en deze in te plakken met de attributen. Hierbij heb je dan weer niet de voordelen van een digitaal fotoalbum, zoals een andere kleur achtergrond, spreads, doorzichtigheid instellen, kaders, etc.

Iemand hier andere ideeën of tips over?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eh, ja...
Je geeft toch zelf al een toepasselijk antwoord?! ;)

Ik doe het idd ook wel eens zo.
Compleet digitaal fotoalbum maken. Van zaken als een toegangspasje (b.v. ticket van een Alpenpas), maak ik een scan, die voeg ik digitaal toe aan het af te drukken fotoalbum (zorgen voor 1:1 formaat, of net ietsje kleiner).

En als het fotoalbum dan binnenkomt, plak ik het echte kaartje op de plek van z'n digitale afdruk.
M.a.w. de ondergrond is de digitale versie (sjabloon), daarbovenop ligt dan het fysieke kaartje.
Je kunt er dan ook voor kiezen om b.v. voorzijde of juist de achterzijde digitaal op te nemen en de tegenovergestelde kant er op te plakken. Of vice versa.

Zo heb ik wel eens foto van een Edelweiss in het album geplaatst, en vervolgens het gedroogde exemplaar er op geplakt.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8255/8623288204_0a16ac0b61.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 06:46
@ehtweak Leuk idee om de voor- en achterkant aan een andere kant van een bladzijde te doen.

Bij jou oplossing lijkt me dat er een aantal problemen kunnen ontstaan over een langere tijd, maar ik weet niet hoe erg die kunnen worden. Door bij een digitaal album dingen toe te voegen gaan de bladzijden uit elkaar staan en vervolgens kunnen bladzijden hierdoor gaan krullen/krom staan. Daarnaast had je bij de ouderwetse albums ook nog altijd schutsbladen tussen de fotobladzijdes welke voor een berscherming zorgen. Ik kan me nog 'plakkende' bladzijdes herrineren uit oude albums. Dus hoe zit het daar mee, of zijn er ook digitale albums te bestellen waarbij de bladzijdens niet strak op elkaar liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je bedoelt plakkende albums, vergruisde 'dingetjes' die er uit vallen, kleverige bladzijden en afbrokkelende kaft/rug? :+

Geen idee hoe lang de huidige generatie digitaal afgedrukte albums meegaan. En/of de gebruikte materialen tijdsbestendig zijn.
M.a.w. hoe snel gaat het papier vergelen? Hoe snel begint de lijm in de rug bros te worden? Hoeveel open/dicht handelingen weerstaat het? Geen idee...

Heb laatst in de lokale kringloopwinkel een A3 formaat fotoalbum op de kop getikt (buitenmaten 38x48cm). Soortement van zwart leren buitenzijde, een massief houten rug, stevige houten rand rond het hele boekwerk. Een alu-frame waarin alle dikke zwarte bladen geklemd zitten, met van die vloei-tussenbladen.
Alleen al het lege boekwerk weegt een paar kilo!
En dat voor 7,50. :) Zat nog nieuw in de krimpfolie.

Ben nu bezig wat A3 afdrukken van een specifiek onderwerk te maken op m'n groot formaat printer. En dan wil ik er uiteindelijk een soort naslagwerk van maken. Maar dat zal wel een lange termijn project worden. ;)
Geen haastklus, maar uiteindelijk heb je wel eer van je werk.
Zeg maar, m'n privé 'Taschen' boekwerk. 8)

Mooie Plaatjes