Voorbereiding op Pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pcnoob27
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-01-2022
Hey mede-tweakers!

Ik ga dus binnenkort een nieuwe Pc in elkaar zetten, en heb dit nog nooit gedaan. Ik heb me al flink verdiept maar ik ben het meest bang om mijn onderdelen te elektrocuteren (of hoe je het spelt) ik ga werken op een houten vloer met vloer verwarming(maakt dat wat uit?) ik doe zo min mogelijk wol/kleren aan. Ook wil ik wel eventueel een voorwerp aanraken, maar ik heb geen verwarming. Wat zou ik dan aanraken? En zou het ook handig zijn als ik mijn badslippers aan doe? Ze zijn gemaakt van een soort rubber. En zouden Latex handschoenen werken? Ik koop liever geen polsbandje want dat komt me even niet uit.

Met vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je maakt je (bang) om statische elektriciteit?
Draag sowieso geen fleece, en verder valt het wel mee. je kunt ook zo'n polsbandje kopen
https://www.bol.com/nl/p/...tlading/9200000058822838/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:44
ik ga werken op een houten vloer met vloer verwarming(maakt dat wat uit?)
Ik zou op een tafel werken. Lijkt me makkelijker. Maar maakt verder niet uit, nee.
ik doe zo min mogelijk wol/kleren aan.
Dat 1e is verstandig, het 2e zolang je maar de gordijnen dicht doet.
Ook wil ik wel eventueel een voorwerp aanraken, maar ik heb geen verwarming. Wat zou ik dan aanraken?
Je kan voorwerpen aanraken zonder verwarming, hoor. Als je doelt op statisch: deurklink, kraan kan je ook aanraken.
En zou het ook handig zijn als ik mijn badslippers aan doe? Ze zijn gemaakt van een soort rubber.
Als het echt rubber is nee, dan liever blote voeten.
En zouden Latex handschoenen werken?
Werkt imo ruk.

Als het niet te droog is in je huis zal het wel loslopen hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 15-08-2018 10:06 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:57
Ik zet al jaren al mijn eigen computers in elkaar en neem nooit voorzorgsmaatregelen m.b.t. kleding (en ik draag regelmatig fleece of wol als ik iets in elkaar zet) en waar ik alles in elkaar zet en heb nog nooit iets gesloopt door statische elektriciteit.
Maar goed, n=1 enzo...

Maar je hoeft je dus niet zo druk te maken over van alles en nog wat.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pcnoob27
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-01-2022
[quote]Nat-Water schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:04:
[...]

Ik zou op een tafel werken. Lijkt me makkelijker. Maar maakt verder niet uit, nee.

[...]
Vergeten te zeggen, ik werk op een houten tafel maar sta op een houten vloer :)
[...]

Dat 1e is verstandig, het 2e zolang je maar de gordijnen dicht doet.

[...]

Hoe bedoelt u met die gordijnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Voor als je geen kleren aan hebt... :+

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Veel mensen doen het gewoon op een bureau zonder goede anti statische maatregelen. Wil je perse een beetje antistatisch werken koop dan een antistatische mat met polsband (of minimaal alleen een polsband).

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Bij gebrek aan een polsband (maar dat kost inderdaad geen drol) regelmatig de blanke delen van de kast en randapparatuur behuizing aanraken. Maar zo min mogelijk connector pinnen aanraken. Dat is mijn devies. (maar ik ben officieel geen 'vonken trekker' maar een metaalboer/vliegtuigvouwer omgeschoold tot computer 'neut) Dan verdeeld de lading die je in je hebt over de min-pool/massa of aarde als de randaarde is aangesloten van het apparaat en heb je zo min mogelijk potentiaal verschil met gevoelige circuits. Randaarde aansluiten (zonder dat de voeding aanstaat!) is aan te bevelen.

p.s. Daar in tegen, als er sprake is van een defect onderdeel of kans op een kortsluiting is het verstandig om maar 1 hand of deel van je lichaam aan het apparaat te houden (1 hand op de rug bij netspanning) Je wilt niet dat er stroom loopt via je beide handen en armen door je hart. Tientallen milliampères zijn genoeg.

[ Voor 21% gewijzigd door Valen_76 op 15-08-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:06
Inderdaad zoals @Valen_76 ook zegt: niet/zo min mogelijk de contacten aanraken.
Wat ik altijd doe is eerst onderdelen op het moederbord zetten (geheugen, CPU, koeler) en dan het hele handeltje in de kast zetten. De koeler geeft dan ook een goed handvat. Dit werkt alleen niet bij waterkoelings setjes uiteraard. Je zou zelfs eerst buiten de kast kunnen testen zodat je weet dat alles goed zit/werkt.

Mijn inbouw volgorde is dan:
Voeding in de kast schroeven
moederbord in de kast schroeven
videokaart in de kast schroeven
Stroomdraden aansluiten (let op: Ook de draden naar de videokaart en CPU)
frontpanel connectors aansluiten
storage inschroeven en aansluiten

Geen fleece en zo dragen bij voorkeur, en rustig de tijd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Nat-Water schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:04:
Als het niet te droog is in je huis zal het wel loslopen hoor :)
Als jij dan maar wegblijft :+ Wat een heerlijk droge opmerkingen. Wel allemaal waarheid trouwens, @Pcnoob27

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Koop wel een polsbandje. Het is heel krom als je zegt dat je niet je componenten wil frituren, maar het contact met aarde "komt je even niet uit".

Geen synthetische stoffen, dus ook geen badslippers. Houten vloer is prima, vloerverwarming kan invloed hebben op de luchtvochtigheid (hoger is beter) maar als je een polsbandje om hebt denk ik niet dat dat nog veel invloed heeft. Zie mijn sig.
Pagina: 1