Tijd voor een nieuwe macbook pro of is er een andere optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumpsoned
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2023
Hallo allemaal,

In 2012 heb ik een macbook pro gekocht en deze gebruik ik intensief voor werk, nu heb ik sinds kort grote problemen ermee;

Laptop beeldscherm (eigen of extern) vevormd soms extreem
Laptop krijgt een zwart scherm en valt uit (of loopt vast)
De ventilatoren maken zeer veel lawaai

Ik snap dat na 6 jaar het tijd kan zijn voor een nieuwe maar ik heb er tot nu toe eigenlijk altijd goed op kunnen werken en draaide ook zwaardere programma’s zonder problemen. En zou het liefst de laptop nog blijven gebruiken.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd;

Osx update
Laptop schoonmaken van binnen
Hitte check (leek in orde)
Scm reset
Onboard videokaart gebruiken

Hopelijk heeft er iemand hier een betere optie dan de laptop in de container gooien, lijkt me zonde maar een investering van boven de 500€ zonder garantie dat het opgelost is vind ik het ook niet waard.

Ik had trouwens niet vermeld dat ik nu soms wel nog uren goed er op kan werken en dan ineens de problemen meermaals snel achter elkaar terugkomen.

Met vriendelijke groet,

Philippe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:27
Wat is de inch-maat van de laptop? Ik neem aan 15” aangezien je het specifiek hebt over onboard graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:02
Dit is een bekend probleem en Apple heeft hier ook een reparatieprogramma voor gehad. Die is helaas verlopen en heb je nu dus niks meer aan. Als je de MacBook Pro nu bij Apple in zou leveren zul je waarschijnlijk enkele honderden euro’s voor een Logic Board replacement moeten betalen. Ook stopt Apple eind dit jaar met reparaties voor het 2012-model.

Gelukkig is het vrij eenvoudig om het zelf op te lossen. Hier vind je instructies: http://www.tomsguide.com/...graphics-card-issues.html. Het kan zijn dat de ventilator ook vervangen moet worden, maar die vind je voor minder dan twee tientjes wel op eBay.

[ Voor 10% gewijzigd door MelvinW op 15-08-2018 00:40 ]

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Welk modeljaar is de MacBook van? In 2012 kon je de 2011 en 2012 kopen vermoed ik en dat maakt nogal verschil. (15 inch ga ik vanuit)
Het 2011 model heeft nl. daadwerkelijk een bekend GPU probleem en is lastig te repareren.
Het 2012 is daarentegen vaak goed te repareren.

De reflow zoals hierboven genoemd is onzin, zeker als je deze laptop dagelijks nodig hebt. Je kunt er dan misschien weer een half jaartje mee werken voordat het terugkomt, maar hij zou ook morgen alweer kapot kunnen zijn. Geen enkele zekerheid dus. Ventilatoren vervangen is ook onzin, deze draaien snel omdat de laptop zichzelf beschermd als er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumpsoned
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2023
Heb de koelpasta vervangen en ventilatoren goed schoongemaakt maar zonder sucess; het probleem bleef en werd misschien alleen nog maar erger. Ik heb er toch voor gekozen om een reparatie te doen, voor 500euro wordt het moederbord compleet vervangen. Het model is uit 2011, heb er een SSD in zitten en ram uitbreidingen, vandaar dat ik het de 500euro toch nog waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:02
Sumpsoned schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:02:
Heb de koelpasta vervangen en ventilatoren goed schoongemaakt maar zonder sucess; het probleem bleef en werd misschien alleen nog maar erger. Ik heb er toch voor gekozen om een reparatie te doen, voor 500euro wordt het moederbord compleet vervangen. Het model is uit 2011, heb er een SSD in zitten en ram uitbreidingen, vandaar dat ik het de 500euro toch nog waard vind.
500 euro voor een tweedehands logic board vind ik vrij veel geld. Zeker omdat het een model is met een problematische GPU en het dus kan gebeuren dat het probleem op korte termijn weer ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

2011 Model zou ik inderdaad geen geld meer insteken. Als je €500 gaat investeren zou ik ergens een mooie tweede handse zoeken.
Pagina: 1