Hoezer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:19:
@
blissard Volgens het schema van de CV moet het deze tabel zijn
https://ibb.co/ctC9wU wij zouden dan een CW5 hebben.
Ik denk dat het verbreden van de toevoer leiding dus de beste optie is. Ook licht nu alles open dus is het nu een geschikt moment. Is het verstandig om zowel voor als na de CV de diameter te vergroten? En moet het dan tot dat de twee badkamers aftakken of is anders verstandig?
We hebben op de nieuwe douche een thermostaat kraan en op de oude een mengkraan.
Is het dan verstandig hier 2x een thermostaat kraan van te maken?
dikkere leiding heb je niet nodig voor meer water.
de dunste leiding levert al genoeg water voor alles wat je wil.
(men legt vaak wel een dikkere leiding aan, maar dat is niet voor meer water, maar om drukvallen te voorkomen, cv ketels moeten wel water in hun systeem hebben anders kunnen ze kapot.
te weinig druk geeft een te hete warmte wisselaar die in de extremen kan gaan schuren, en vuur en gas en water is geen goede combi als dat ongewenst gemixt word.

)
(ik spreek in b.v: 10l/m@60
wat betekend 10 liter per minuut op 60 graden.)
je echte probleem:
je hebt CW5 gas ketel, en die levert 7,5l/m@60.
dat is te warm om mee te douchen dus meng je er wat koud water bij en dan krijg je 16l/m@38.
als je er nu voor zorg dat je 2 douche koppen hebt die lekker werken bij 8l/m@38, dan kun je 2 douche's tegelijk gebruiken.
(het is wel vaak verstandig om in beide douches de zelfde douchekop te hebben, dan hebben ze de zelfde druk en verdeeld het vaak beter, maar ook andere factoren kunnen hier problemen geven.)
veel normale douche koppen gebruiken 7 tot 9 l/m@38.
dus dat werkt zonder problemen met een CW5 ketel.
wil je een regendouche, dan vergeet het maar die willen al snel 14 tot 17l/m@38, en dan moet je een hoop aanpassen om meer warm water te hebben.
edit:
je kunt trouwens heel simpel testen hoeveel warm water een tap punt levert.
pak een emmer en laat precies 1 minuut lang water er in lopen.
dan meten hoe warm het is en hoeveel liter het was.
en dan weet je precies hoeveel l/m@ het tappunt levert.
(mag ook 30 seconden en dan de liter x2 doen. etc etc.. )
balk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:26:
[...]
Ik denk dat ik jouw gedachtengang snap, maar volgens mij klopt die niet helemaal. De CV warmt op uit 60°C (default). Hij regelt z'n vlam om op die temperatuur te komen. Als je hydraulisch meer door het systeem weet te krijgen, tot het maximum van de CW van de CV, zal al daar water zestig graden worden en heb je dus meer warm water tot je beschikking. TS moet vooral ook de koud water leidingen naar de douche groot genoeg maken.
Flow naar de keuken verminderen door de stopkraan iets dicht te zetten of een kraantje te plaatsen is idd een goed idee.
1. hydraulisch meer door een gas ketel krijgen dat gaat helaas niet (binnen veilige waardes.).
elke gas ketel heeft een doorstroom begrenzer een CW5 heeft er 1 van 7,5l/m.
dus wat je ook doet er stroom gewoon weg niet meer als 7,5l/m door de ketel heen.
(niet helemaal waar doorstroom begrenzers kun je foppen, maar is wel gevaarlijk en je moet buiten de normale waarden van een ketel gaan. een afrader als je met gas werkt.

)
2. je zou de doorstroom begrenzer wel uit de ketel kunnen halen. (of vervangen voor 1 van een cw6)
maar een CW5 ketel moet echt op maximaal vermogen branden om de 7,5l/m@60 te hallen.
gooi je b.v 10l/m er door heen dan haalt hij gewoon weg de 60 graden niet meer.
dus helaas dit gaat niet werken.
Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:00:
Er zitten wel verschillen in thermostaat kranen. Mijn vorige mengde altijd koud bij en gaf ook een koude douche bij het openen van een tweede tappunt. De nieuwe mengt geen koud bij en blijft ook goed op temperatuur.
Of het veroudering is of gewoon slechte kwaliteit van mijn vorige thermostaat weet ik niet, maar wel iets om op te letten.
Koud bijmengen is vooral minder geschikt bij warmtepompen.
ehhh, hoe doe jij in hemels naam de temperatuur verlagen van je tap water zonder koud water bij te mengen
(of hebben we te maken met een foutje in de edit, erg vreemd hoe je het schrijft.

)
[
Voor 40% gewijzigd door
migjes op 15-08-2018 11:44
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)