Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 14:12
We zijn druk bezig met de realisatie van de tweede badkamer.
In allebei de badkamers hebben/krijgen we een bad en douche.
Nu willen we graag dat er in beide badkamers tegelijk gedoucht kan worden.
We merken nu al dat als je staat te douche, en je in de keuken warm water pakt de douche koud wordt.

Heeft iemand suggesties hoe we kunnen zorgen dat we niet onder een koude douche staan?

We hebben een CV ketel van ATAG model 2009 met CW5.
De leidingen zijn 16 mm koper van de watermeter tot de douche.
We hebben simpele douche koppen.

Beste antwoord (via Hoezer op 16-08-2018 11:28)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
Hoezer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:19:
@blissard Volgens het schema van de CV moet het deze tabel zijn https://ibb.co/ctC9wU wij zouden dan een CW5 hebben.

Ik denk dat het verbreden van de toevoer leiding dus de beste optie is. Ook licht nu alles open dus is het nu een geschikt moment. Is het verstandig om zowel voor als na de CV de diameter te vergroten? En moet het dan tot dat de twee badkamers aftakken of is anders verstandig?

We hebben op de nieuwe douche een thermostaat kraan en op de oude een mengkraan.
Is het dan verstandig hier 2x een thermostaat kraan van te maken?
dikkere leiding heb je niet nodig voor meer water.
de dunste leiding levert al genoeg water voor alles wat je wil.
(men legt vaak wel een dikkere leiding aan, maar dat is niet voor meer water, maar om drukvallen te voorkomen, cv ketels moeten wel water in hun systeem hebben anders kunnen ze kapot.
te weinig druk geeft een te hete warmte wisselaar die in de extremen kan gaan schuren, en vuur en gas en water is geen goede combi als dat ongewenst gemixt word. ;) )

(ik spreek in b.v: 10l/m@60
wat betekend 10 liter per minuut op 60 graden.)

je echte probleem:
je hebt CW5 gas ketel, en die levert 7,5l/m@60.
dat is te warm om mee te douchen dus meng je er wat koud water bij en dan krijg je 16l/m@38.
als je er nu voor zorg dat je 2 douche koppen hebt die lekker werken bij 8l/m@38, dan kun je 2 douche's tegelijk gebruiken.
(het is wel vaak verstandig om in beide douches de zelfde douchekop te hebben, dan hebben ze de zelfde druk en verdeeld het vaak beter, maar ook andere factoren kunnen hier problemen geven.)

veel normale douche koppen gebruiken 7 tot 9 l/m@38.
dus dat werkt zonder problemen met een CW5 ketel.
wil je een regendouche, dan vergeet het maar die willen al snel 14 tot 17l/m@38, en dan moet je een hoop aanpassen om meer warm water te hebben. ;)

edit:
je kunt trouwens heel simpel testen hoeveel warm water een tap punt levert. ;)
pak een emmer en laat precies 1 minuut lang water er in lopen.
dan meten hoe warm het is en hoeveel liter het was.
en dan weet je precies hoeveel l/m@ het tappunt levert. ;)
(mag ook 30 seconden en dan de liter x2 doen. etc etc.. )
balk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat ik jouw gedachtengang snap, maar volgens mij klopt die niet helemaal. De CV warmt op uit 60°C (default). Hij regelt z'n vlam om op die temperatuur te komen. Als je hydraulisch meer door het systeem weet te krijgen, tot het maximum van de CW van de CV, zal al daar water zestig graden worden en heb je dus meer warm water tot je beschikking. TS moet vooral ook de koud water leidingen naar de douche groot genoeg maken.

Flow naar de keuken verminderen door de stopkraan iets dicht te zetten of een kraantje te plaatsen is idd een goed idee.
1. hydraulisch meer door een gas ketel krijgen dat gaat helaas niet (binnen veilige waardes.).
elke gas ketel heeft een doorstroom begrenzer een CW5 heeft er 1 van 7,5l/m.
dus wat je ook doet er stroom gewoon weg niet meer als 7,5l/m door de ketel heen.
(niet helemaal waar doorstroom begrenzers kun je foppen, maar is wel gevaarlijk en je moet buiten de normale waarden van een ketel gaan. een afrader als je met gas werkt. ;) )

2. je zou de doorstroom begrenzer wel uit de ketel kunnen halen. (of vervangen voor 1 van een cw6)
maar een CW5 ketel moet echt op maximaal vermogen branden om de 7,5l/m@60 te hallen.
gooi je b.v 10l/m er door heen dan haalt hij gewoon weg de 60 graden niet meer. ;)

dus helaas dit gaat niet werken.
Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:00:
Er zitten wel verschillen in thermostaat kranen. Mijn vorige mengde altijd koud bij en gaf ook een koude douche bij het openen van een tweede tappunt. De nieuwe mengt geen koud bij en blijft ook goed op temperatuur.

Of het veroudering is of gewoon slechte kwaliteit van mijn vorige thermostaat weet ik niet, maar wel iets om op te letten.

Koud bijmengen is vooral minder geschikt bij warmtepompen.
ehhh, hoe doe jij in hemels naam de temperatuur verlagen van je tap water zonder koud water bij te mengen :?
(of hebben we te maken met een foutje in de edit, erg vreemd hoe je het schrijft. ;) )

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 15-08-2018 11:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
2x warmtepompboiler atlantic explorer 3 ?
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
2x 1250 euro subsidie

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2018 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aparte boiler per doucheruimte

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41

JdM

Humbled

Thermostatische kranen plaatsen, dan gaat de druk wel omlaag als er op meerdere plekken getapt wordt, maar wordt het water niet koud. Daarnaast de ketel uitbreiden met een boilersysteem (zon/gas/elektra, afhankelijk van je eigen idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Of een ketel die je warm water vraag wel kan bij benen ?

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
@Hoezer hoeveel water levert je ketel en wat hebben de douche koppen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Vanaf de watermeter met 16mm naar alle tapwaterpunten, ga je het niet redden.
Door de grote hoeveelheid water door een kleine buis betekent een hoop weerstand.
Dit doet je druk dalen.
Eigenlijk vanaf watermeter tot aan de ketel met 20mm of groter, hiermee verlaag je de weerstand in de leiding en hou je meer druk over.
Maar tot hoever je dit kan realiseren weet ik niet, als de waterleidingen weg zitten gewerkt is dat wel een probleem natuurlijk.

Eventueel een drukverhogerpomp in je waterleiding is dan ook een optie, een simpele pomp doet ongeveer 1 bar extra druk, dat kan voldoende zijn om 2 douches tegelijk te gebruiken.

Je ketel is cw5 en is ruim voldoende om 2 badkamers te bedienen, echter kan dit alleen als de ketel wel zijn debiet haalt.
En laat dit laatste een probleem zijn wat je in elk huis tegen komt, de dikke cw5 ketel krijgt te weinig druk om maximaal te leveren.
Simpelweg omdat de koudwateraanvoer te weinig is door dunne leidingen.
Hier heb ik 25mm liggen, afwassen, douche en bad vollopen is geen probleem en geeft voldoende water door de dikkere koud water leiding.

Ook zoals hierboven al gezegd is, is het plaatsen van thermostaatkranen ook een optie om iig geen koud water over je te krijgen.
De kraan geeft simpelweg minder water om de temperatuur te handhaven.
Alleen het comfort daarvan is een reden om ze aan te schaffen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Drukverhogingspomp om genoeg water bij de ketel te krijgen?
Douche-WTW om de warm-water vraag te verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tapwater op de ketel zo heet mogelijk zetten, thermostaatkranen in de douche met douchekoppen die niet meer dan 9 liter per minuut doen.
Misschien is er nog een restrictor in de cv die een maximale doorstroming genereert en is er misschien een andere te krijgen of te verwijderen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
@blissard Volgens het schema van de CV moet het deze tabel zijn https://ibb.co/ctC9wU wij zouden dan een CW5 hebben.

Ik denk dat het verbreden van de toevoer leiding dus de beste optie is. Ook licht nu alles open dus is het nu een geschikt moment. Is het verstandig om zowel voor als na de CV de diameter te vergroten? En moet het dan tot dat de twee badkamers aftakken of is anders verstandig?

We hebben op de nieuwe douche een thermostaat kraan en op de oude een mengkraan.

[ Voor 69% gewijzigd door Hoezer op 14-08-2018 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:06

Het nadeel van de leiding na de CV vergroten is dat je relatief lang moet wachten totdat je warm water hebt omdat er nou eenmaal meer koud water in een grote leiding zit. Hoeveel meter zit er voor, en hoeveel na de CV? Je kunt ook twee 16mm leidingen parallel laten lopen vanaf de CV. Dan heb je weinig wachttijd en toch veel capaciteit. Twee keer 15mm i.d. is meer diameter dan één 20mm leiding.

Ik zou voor optimaal comfort voor twee thermostaatkranen gaan, maar alleen als je zorgt voor dikke leidingen. Anders werken die kranen niet goed.

Je kunt ook nog in de keuken een Quooker plaatsen en de WW leiding daar afkoppelen. Dan hou je meer water over voor de douche. Als je dat nu te duur vindt zou ik iig de leiding naar de keuken dicht bij de CV af laten takken en bereikbaar houden zodat je die op een later moment af kunt doppen zonder lang dood eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik denk dat het verbreden van de toevoer leiding dus de beste optie is.[...]
Je zou juist de toevoer van warm water niet moeten vergroten, maar moeten verkleinen: een grotere diameter leiding naar de badkamer, vraagt ook meer toevoer vanaf de ketel/hoofdkraan en die heb je simpelweg niet en kun je ook niet voor elkaar krijgen. Daardoor zal de doorstroom in de leiding juist lager worden en de druk dus ook.
Je zal altijd aan je max zitten zoals deze in je meterkast binnenkomt, daar kun je met drukverhogers (geen idee wat dat zijn overigens) of andere kunst en vlieg ingrepen geen hogere warmwaterdruk mee krijgen.
Een optie is een boiler erbij, of een aparte ketel voor de andere badkamer, maar alleen bij een boiler zul je ook meer warmwaterdruk ervaren.
Ja, en dat werkt prima met normale 15mm koper of 16mm uponor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Er zitten wel verschillen in thermostaat kranen. Mijn vorige mengde altijd een minimale hoeveelheid koud bij en gaf ook een koude douche bij het openen van een tweede tappunt. De nieuwe mengt geen minimale hoeveelheid koud bij en blijft ook goed op temperatuur.

Of het veroudering is of gewoon slechte kwaliteit van mijn vorige thermostaat weet ik niet, maar wel iets om op te letten.

Koud bijmengen is vooral minder geschikt bij warmtepompen, omdat je warmwater dan onnodig warmer moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 15-08-2018 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
JdM schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:56:
[...]

Je zou juist de toevoer van warm water niet moeten vergroten, maar moeten verkleinen: een grotere diameter leiding naar de badkamer, vraagt ook meer toevoer vanaf de ketel/hoofdkraan en die heb je simpelweg niet en kun je ook niet voor elkaar krijgen. Daardoor zal de doorstroom in de leiding juist lager worden en de druk dus ook.
Je zal altijd aan je max zitten zoals deze in je meterkast binnenkomt, daar kun je met drukverhogers (geen idee wat dat zijn overigens) of andere kunst en vlieg ingrepen geen hogere warmwaterdruk mee krijgen.
Een optie is een boiler erbij, of een aparte ketel voor de andere badkamer, maar alleen bij een boiler zul je ook meer warmwaterdruk ervaren.

[...]

Ja, en dat werkt prima met normale 15mm koper of 16mm uponor.
Je hebt in dit hydraulisch systeem twee vaste drukken: die bij de meter (ca. 2.5 barg) en die van de douchekabine (0 barg). Deze 2.5 bar drukverschil heb je nodig om op de verdieping te komen (ca. 0.5 bar voor een douche op de 1e verdieping) en verder om met voldoende druk bij de mengkraan te komen. Daar dissipeer je het laatste beetje druk met de aan/uit knop. Hogere druk daar betekent meer water uit de douchekop. Door leidingen te verkleinen verlaag je juist de druk bij de mengkraan en komt er dus minder water uit. Groter is beter, hydraulisch gezien. Minder bochten ook trouwens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@balk een watersysteem in huis heeft weinig met hydrauliek van doen, omdat het geen gesloten systeem is en het water niet wordt rond gepompt. Verder kan ik je opmerking dat je "het laatste beetje druk dissipeert met de aan/uit knop" totaal niet plaatsen, dure taal met weinig inhoud. Zeker gezien dissipatie met elektronica van doen heeft en niet met water.

Doe eens een proefje bij je thuis op de eerste verdieping:
1: Neem een buis met een diameter van 100mm en hang daar een waterslang in die vol open staat: zie hoe het water over de rand van de buis sijpelt.
2: Neem een waterslang en sluit daar met je McGyver skills een 12mm koper leiding op aan en zie hoe het water eruit komt.
Je hebt zojuist precies gezien wat "waterdruk" betekent op de plaats waar het uit je leiding komt: bij de douchekop.

Wij neigen hier te verwarren met wateropbrengst per minuut, maar die mag best wel wat lager zijn: sterker nog; als de wateropbrengst per tappunt lager is, zal de ketel makkelijker de verschillende tappunten tegelijkertijd van warm water kunnen voorzien, maar dat concept krijg ik nogal lastig uitgelegd.

Al het andere over drukverschil etc. is discutabel.
Water komt met ongeveer 2,5 bar in de meter aan en wordt inderdaad minder naarmate je hoger komt, echter niet op de manier die je beschrijft denk ik.
Zie: https://www.aquacombi.nl/hydrofoor/waterdruk

Ik raad TS aan om eens een installateur te raadplegen.

[ Voor 16% gewijzigd door JdM op 14-08-2018 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik zou beginnen met 2 goede thermostaatkranen plaatsen. Met goede bedoel ik types die snel regelen. Grohe heeft er een bepaalde naam voor dacht ik, Quickstat of iets dergelijks. Mocht de variatie in waterdruk en/of schommelingen in temperatuur toch te hinderlijk zijn kun je altijd nog ervoor kiezen om de leidingen te verdikken :) 16mm Upo is inprincipe een goede basis als de waterdruk bij de watermeter voldoende is (bijv. 3 bar statisch, 2 bar dynamisch).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
JdM schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:33:
@balk een watersysteem in huis heeft weinig met hydrauliek van doen, omdat het geen gesloten systeem is en het water niet wordt rond gepompt. Verder kan ik je opmerking dat je "het laatste beetje druk dissipeert met de aan/uit knop" totaal niet plaatsen, dure taal met weinig inhoud. Zeker gezien dissipatie met elektronica van doen heeft en niet met water.

Doe eens een proefje bij je thuis op de eerste verdieping:
1: Neem een buis met een diameter van 100mm en hang daar een waterslang in die vol open staat: zie hoe het water over de rand van de buis sijpelt.
2: Neem een waterslang en sluit daar met je McGyver skills een 12mm koper leiding op aan en zie hoe het water eruit komt.
Je hebt zojuist precies gezien wat "waterdruk" betekent op de plaats waar het uit je leiding komt: bij de douchekop.

Wij neigen hier te verwarren met wateropbrengst per minuut, maar die mag best wel wat lager zijn: sterker nog; als de wateropbrengst per tappunt lager is, zal de ketel makkelijker de verschillende tappunten tegelijkertijd van warm water kunnen voorzien, maar dat concept krijg ik nogal lastig uitgelegd.

Al het andere over drukverschil etc. is discutabel.
Water komt met ongeveer 2,5 bar in de meter aan en wordt inderdaad minder naarmate je hoger komt, echter niet op de manier die je beschrijft denk ik.
Zie: https://www.aquacombi.nl/hydrofoor/waterdruk

Ik raad TS aan om eens een installateur te raadplegen.
toon volledige bericht
Dissiperen is idd een duur woord maar wel volledig op z'n plaats. Een watersysteem is bij uitstek een systeem dat met de regels van de stromingsleer te beschrijven is. Als ik op de begane grond twee kranen installeer; eentje 100 meter 20mm en een met 100 meter 10mm leiding er voor is het niet moeilijk te raden uit welke kraan meer water komt. De diameter is wel degelijk van belang.

Verder is "veel druk uit de douchekop" iets wat natuurkundig eigenlijk "veel snelheid uit de douchekop" zou moeten heten. De druk in de badkamer is namelijk gewoon atmosferisch. Maar ik begin nu te bazelen B) :)

Ik ben overigens geen installateur maar ik ontwerp procesinstallaties voor de petrochemische industrie en daar horen ook hydraulische betekening bij. Dezelfde principes kun je ook hier op toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

balk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:57:
[...]
Als ik op de begane grond twee kranen installeer; eentje 100 meter 20mm en een met 100 meter 10mm leiding er voor is het niet moeilijk te raden uit welke kraan meer water komt. De diameter is wel degelijk van belang.

[...]
Om enigszins ontopic te blijven :P is dit niet waar TS om vraagt, die wil gewoon dat zijn warm water blijft stromen uit zijn verschillende kranen tegelijkertijd. Als de druk op de leiding (of de potentiële waterhoeveelheid) minder wordt, zal zijn ketel meer tappunten van warm water kunnen voorzien.
Dat daarmee zijn maximale warmwaterhoeveelheid per tappunt omlaag gaat is een feit, maar lijkt gezien de probleemstelling in de openingspost niet relevant.
Dus mijn verhaal zal technisch vast niet helemaal kloppen, praktisch gezien zal TS met dikkere leidingen bedrogen gaan uitkomen schat ik zo in :)

Ook zijn warmwatertappunt in de keuken zal voor problemen blijven zorgen als die vol open gezet wordt, aangezien daar geen thermostatische kraan gaat komen. Wat in de keuken nog slimmer is om te doen is een klein kogelkraantje in de warmwaterleiding vlak voor de kraan zetten waarmee hij de doorvoer knijpt. Dan heeft hij in combinatie met thermostatische kranen in zijn badkamers denk ik het hoogste comfort.

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 14-08-2018 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
JdM schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Om enigszins ontopic te blijven :P is dit niet waar TS om vraagt, die wil gewoon dat zijn warm water blijft stromen uit zijn verschillende kranen tegelijkertijd. Als de druk op de leiding (of de potentiële waterhoeveelheid) minder wordt, zal zijn ketel meer tappunten van warm water kunnen voorzien.
Dat daarmee zijn maximale warmwaterhoeveelheid per tappunt omlaag gaat is een feit, maar lijkt gezien de probleemstelling in de openingspost niet relevant.
Dus mijn verhaal zal technisch vast niet helemaal kloppen, praktisch gezien zal TS met dikkere leidingen bedrogen gaan uitkomen schat ik zo in :)

Ook zijn warmwatertappunt in de keuken zal voor problemen blijven zorgen als die vol open gezet wordt, aangezien daar geen thermostatische kraan gaat komen. Wat in de keuken nog slimmer is om te doen is een klein kogelkraantje in de warmwaterleiding vlak voor de kraan zetten waarmee hij de doorvoer knijpt. Dan heeft hij in combinatie met thermostatische kranen in zijn badkamers denk ik het hoogste comfort.
Ik denk dat ik jouw gedachtengang snap, maar volgens mij klopt die niet helemaal. De CV warmt op uit 60°C (default). Hij regelt z'n vlam om op die temperatuur te komen. Als je hydraulisch meer door het systeem weet te krijgen, tot het maximum van de CW van de CV, zal al daar water zestig graden worden en heb je dus meer warm water tot je beschikking. TS moet vooral ook de koud water leidingen naar de douche groot genoeg maken.

Flow naar de keuken verminderen door de stopkraan iets dicht te zetten of een kraantje te plaatsen is idd een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@balk We zeggen ongeveer hetzelfde misschien wel.
Ik richt me enkel op het verminderen van de uitstroom per tappunt, jij op het zoveel mogelijk water langs de wisselaar in de ketel sturen, wat een goed uitgangspunt is. Echter heeft een CW5 toestel echt niets aan 22mm leidingen, omdat dat zoveel overcapaciteit op de leiding geeft, dat de aanvoer bij de watermeter simpelweg niet voor drie van dat soort tappunten water kan leveren (en bij de overgang naar de ketel/douchekraan, gaat het toch weer terug naar 15mm, wat de mogelijkheid van meer waterstroom meteen teniet doet).
Mijn relaas: Als je drie tappunten open zet die bij tegelijkertijd open een uitstroom hebben die iets lager ligt dan de aanvoer naar de ketel, dan kom je nooit warm water tekort.
TS zou met 15mm naar de drie tappunten genoeg water door zijn ketel moeten kunnen sturen om de CW5 waardes te halen> verdeeld over de drie tappunten
Zou hij een CW 3 hebben, dan haalt hij minder liter/minuut

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 14-08-2018 23:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes

dikkere leiding heb je niet nodig voor meer water.
de dunste leiding levert al genoeg water voor alles wat je wil.
(men legt vaak wel een dikkere leiding aan, maar dat is niet voor meer water, maar om drukvallen te voorkomen, cv ketels moeten wel water in hun systeem hebben anders kunnen ze kapot.
te weinig druk geeft een te hete warmte wisselaar die in de extremen kan gaan schuren, en vuur en gas en water is geen goede combi als dat ongewenst gemixt word. ;) )

(ik spreek in b.v: 10l/m@60
wat betekend 10 liter per minuut op 60 graden.)

je echte probleem:
je hebt CW5 gas ketel, en die levert 7,5l/m@60.
dat is te warm om mee te douchen dus meng je er wat koud water bij en dan krijg je 16l/m@38.
als je er nu voor zorg dat je 2 douche koppen hebt die lekker werken bij 8l/m@38, dan kun je 2 douche's tegelijk gebruiken.
(het is wel vaak verstandig om in beide douches de zelfde douchekop te hebben, dan hebben ze de zelfde druk en verdeeld het vaak beter, maar ook andere factoren kunnen hier problemen geven.)

veel normale douche koppen gebruiken 7 tot 9 l/m@38.
dus dat werkt zonder problemen met een CW5 ketel.
wil je een regendouche, dan vergeet het maar die willen al snel 14 tot 17l/m@38, en dan moet je een hoop aanpassen om meer warm water te hebben. ;)

edit:
je kunt trouwens heel simpel testen hoeveel warm water een tap punt levert. ;)
pak een emmer en laat precies 1 minuut lang water er in lopen.
dan meten hoe warm het is en hoeveel liter het was.
en dan weet je precies hoeveel l/m@ het tappunt levert. ;)
(mag ook 30 seconden en dan de liter x2 doen. etc etc.. )
balk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:26:
[...]

1. hydraulisch meer door een gas ketel krijgen dat gaat helaas niet (binnen veilige waardes.).
elke gas ketel heeft een doorstroom begrenzer een CW5 heeft er 1 van 7,5l/m.
dus wat je ook doet er stroom gewoon weg niet meer als 7,5l/m door de ketel heen.
(niet helemaal waar doorstroom begrenzers kun je foppen, maar is wel gevaarlijk en je moet buiten de normale waarden van een ketel gaan. een afrader als je met gas werkt. ;) )

2. je zou de doorstroom begrenzer wel uit de ketel kunnen halen. (of vervangen voor 1 van een cw6)
maar een CW5 ketel moet echt op maximaal vermogen branden om de 7,5l/m@60 te hallen.
gooi je b.v 10l/m er door heen dan haalt hij gewoon weg de 60 graden niet meer. ;)

dus helaas dit gaat niet werken.
Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:00:
Er zitten wel verschillen in thermostaat kranen. Mijn vorige mengde altijd koud bij en gaf ook een koude douche bij het openen van een tweede tappunt. De nieuwe mengt geen koud bij en blijft ook goed op temperatuur.

Koud bijmengen is vooral minder geschikt bij warmtepompen.
ehhh, hoe doe jij in hemels naam de temperatuur verlagen van je tap water zonder koud water bij te mengen :?
(of hebben we te maken met een foutje in de edit, erg vreemd hoe je het schrijft. ;) )

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 15-08-2018 11:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@migjes
Het bericht heb ik iets duidelijker gemaakt.

De temperatuur van de boiler staat wel zo ingesteld dat er zo min mogelijk koud nodig is. Soms inderdaad gewoon puur op warmwater douchen zonder koud :*)

• Hoezer
Dank jullie wel voor alle adviezen.
Ik heb een loodgieter gevraagd advies te geven op locatie.
Omdat de berichten zo uiteen lopen leek het me handig hem in te huren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@migjes hoewel ik het in theorie helemaal met je verhaal eens ben, lijkt het in de praktijk toch wat tegen te vallen. In mijn oude huis was het bijvoorbeeld ook met een CW5 ketel onmogelijk om warm water te tappen en te douchen tegelijkertijd. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Pompt een keukenkraan teveel warm water?

In mijn nieuwe woning zal het helemaal wel een uitdaging worden, gezien ze 14mm uponor voor de warmwater aansluiting hebben gebruikt... :X

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2018 11:38 ]

• migjes
@Hoezer
check ook de oplossing van @AUijtdehaag .
zodra je geen doorstroomverwarmer(gasketel) gebruikt maar een boiler.
dan kun je bijna ongelimiteerd aantal l/m@60 tappen, zoveel als je buizen kunnen aan leveren.
dit hoeven er echt geen 2 te zijn 1 is vast al genoeg. ;)
en dat maakt werken met 2 douches een heel stuk simpeler.

ik zelf gebruik een iets ander systeem, een inventum ecolution combi50.
https://www.inventum.com/nl/ventilatiewarmtepompen
(dit bespaar een 300 tot 600m3 gas als extraatje ook nog, dus ik gebruik hem ook om mijn huis te verwarmen.)
heb de doorstroom begrenzer uit de gas ketel gehaald en voor de ecolution gezet.
na de ecolution meng ik koud water bij zodat ik +/-35 graden water heb die weer word door verwarmt tot 60 graden met gas. (heb je speciale meng kranen voor)
hier door haal ik een +/- 20l/m@38 met maar een CW4 ketel.
meer als 20l/m@38 kan ik niet doen, anders kan het douche putje het niet meer aan. ;)
(let op in deze opstelling moeten dan wel een paar extra beveiligingen in gebouwd worden.)

@MikeyMan
niet alle kranen hebben een doorstroom begrenzer.
en water druk gaat naar de plek van de minste weerstand, en dan wint meestal de kraan en niet de douche. :-(

vergis je niet in uponor alleen de koppel punten zijn wat krapjes, maar een 20l/m is goed te doen met dat spul. ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

migjes schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:50:

@MikeyMan
niet alle kranen hebben een doorstroom begrenzer.
en water druk gaat naar de plek van de minste weerstand, en dan wint meestal de kraan en niet de douche. :-(

vergis je niet in uponor alleen de koppel punten zijn wat krapjes, maar een 20l/m is goed te doen met dat spul. ;)
Klopt ook, maar juist die koppelingen hebben geloof ik maar een 9mm doorgang. Maatje groter had gemogen zeg maar ;)

Doorstroombegrenzer op de kraan zou nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Hoezer
Ik kwam dit toevallig tegen tijdens een zoektocht, ik denk dat dit jouw probleem oplost, ze zijn immers voor dit probleem gemaakt.

https://www.brinkclimates...n/warm-water/oplaadboiler

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1