Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ryzen Mini-ITX Allround

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Het is weer eens tijd om een nieuwe gamepc in elkaar te zetten nu mijn oude wel echt te traag wordt nadat ik weer begon met gamen. Dit keer kies ik voor Ryzen maar het is al een hele tijd geleden dat nog een gamepc in elkaar heb gezet dus vraag toch maar even een checkup om het zeker te weten dat dit geschikte onderdelen zijn. Heb veel van de andere topics gelezen en kwam uit op onderstaande lijstje

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (Valve titels, GTA V, Cities skylines, Gmod en binnenkort JC4), netflixen, programmeren en TF2 mappen maken via Hammer en video editing.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1100 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb voor een goede prijs een Samsung 970 Pro 512GB kunnen overnemen en me 4TB HDD.
1x 1080p 144hz (DisplayPort), 1x 1080p 60fps (DVI-D) en toetsenbord muis neem ik ook mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD. Heb hiervoor altijd Intel/Nvidia gehad maar G-Sync 144hz is mij te duur. Van Intel vind ik het niet netjes dat ze lekke processoren blijven verkopen en pas in 2019 met gepatchde uitkomen. AMD is natuurlijk ook vatbaar maar wel een stuk minder en moeilijker van wat gezegd word.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Intel LAN
Realtek ALC1220 audio
RX580 ivm. FreeSync (1080p 144hz)
Stilte

Ga je overklokken?
Ja maar dan via XFR 2 met BLCK, PBO en offset voltage.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of alles goed past en of er nog dingen zijn die anders kunnen.

Moederbord ben ik nog niet over uit. De pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero en pricewatch: ASRock X470 Taichi zit ik nog aan het vergelijken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,-€ 212,-
1Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC€ 319,-€ 319,-
1Fractal Design Define C€ 66,32€ 66,32
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 178,-€ 178,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,22

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 13:07 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:20
1. Qua lengte past de RX 580, qua dikte alleen met een SFX voeding.
2. Zolang je niet gaat overklokken zullen de vrm's geen probleem zijn. Voor extra vrm koeling zou je een be quiet! Dark Rock TF ipv de Mugen 5 PCGH kunnen nemen.
3. Suggestie zie punt 2.
4. De SF450 is voldoende en de 2018 versie komt incl ATX adapter dus de SST-PP08B heb je niet nodig.

De cpu kabel zal net te kort zijn om achter het moederbord langs de connector op moederbord te bereiken.

Verwijderd

1. Ja. SFX is een goed plan in deze kast.
2. Video editing renderen load is uiteraard anders dan een gaming load. 104 graden is wel erg warm en of 3 x 2 genoeg is voor een 6 core laat ik over aan @-The_Mask- Die heb daar meer kennis over dan ik en misschien kan die je wel helpen met een beter moederbord.
3. Ander moederbord misschien(?).
4. 450W is meer dan genoeg. Wel even een paar cable extenders halen voor de ATX12v en cpu kabel.

Handige links:
YouTube: B450 VRM Temp Test: Asus & Gigabyte Disappoint!
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2018 19:30 . Reden: 3 x 2 niet 3 + 2 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor latere reactie. Bedankt voor de adviezen en had de lijst aangepast. Ik heb veel topics doorgespit en onderzoek gedaan naar Mini-ITX en VRM en kwam tot de conclusie dat geen bord fatsoenlijke VRM's bezit.

De borden die wel goede VRM's hebben zijn ATX en higher end. Geen ITX helaas. Titel kan ik niet veranderen maar het topic zal ik wel even veranderen.

Geen voeding want ik heb nog een Corsair RM550x liggen die ik kan hergebruiken. Best prijzige borden maar het kan nog in net met het budget en hiermee weet ik dat ik meerdere generaties goed.

Overklokken wil ik gaan doen maar dan via de 2600X en XFR2. Nog steeds met een undervolt maar dan met BLCK en PBO met een offset voltage ;P

Moederbord twijfel ik nog tussen de Asus ROG Crosshair VII Hero en ASRock X470 Taichi. Beide voldoen aan mijn eisen en zien er prachtig uit dus zou je denken kies de goedkoopste maar bij de X370 Taichi waren er klachten over de BIOS. Is dat nog steeds zo bij de X470?

Dank aan @Mannekino en @DaniëlWW2 voor het gedetaileerde advies in een ander topic.

Mijn lijst ziet er intussen zo uit zonder moederbord:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,-€ 212,-
1Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC€ 319,-€ 319,-
1Fractal Design Define C€ 66,32€ 66,32
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 178,-€ 178,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,22

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Waarom wil je een Mini-ITX bord als je kast ook geschikt is voor ATX? Als je zelf aangeeft dat er ATX borden zijn met betere VRM's, zou ik in jouw geval overwegen om een ATX bord te pakken.
Als je toch een Mini-ITX bord wil gebruiken, zou ik voor een kleinere kast gaan

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik was me topic nog aan het veranderen :P

ATX moederborden zijn er nu tussen gezet in plaats van ITX.

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 20:14
@Verwijderd

Ik wilde eerst ook voor een Mini-ITX build gaan maar toch voor full ATX gegaan vanwege gebrek aan keus op gebied van Mini-ITX X470 moederborden. Die case die je hebt uitgezocht heb ik ook gekocht en is zeer compact vergeleken met mijn oude Define R4. Ik heb de case achter mijn monitor gezet op mijn bureau en dat past perfect (foto hier: https://imgur.com/tQIinUH)

Ik heb wel wat problemen gehad met overclocken. Als je hierover nog meer wilt lezen kun je mijn geschiedenis op Overclock.net lezen. Hieronder wat linkjes voor je met meer waardevolle informatie.Ik heb uiteindelijk wel voor elkaar gekregen wat ik wilde hebben. Namelijk een systeem wat stil en zuinig is als ik niets bijzonders aan het doen ben, maar wel flinke boost geeft als ik ga gamen. Ik heb dit gedaan door de in de BIOS de Performance Enhancer op Level 3 te zetten met een automatische CPU Voltage +Offset. Daarnaast heb ik natuurlijk het D.O.C.P. profiel voor het geheugen geselecteerd. Ik haal nu een score van ~1860 in CINEBENCH. Ik heb ook een Radeon RX 580 en daarvoor heb ik een MSI Gaming App geïnstalleerd om "OC mode" te activeren tijdens gaming voor wat extra performance.

Ik heb de laatste 5-7 jaren eigenlijk alleen StarCraft II gespeeld maar eerder deze week Doom (2016) gekocht en gisteren voor 10 minuten getest. Wat een ervaring met mijn nieuwe monitor, absoluut geweldig. Ik zit rond de 80-100 FPS op Ultra settings met 1440p. Als ik thuis ben van werk vandaag ga ik echt genieten. Ik ben super blij met mijn nieuwe setup!

[ Voor 21% gewijzigd door Mannekino op 17-08-2018 13:55 ]

Verwijderd

pricewatch: ASRock X470 Taichi

lijkt me een betere keuze. Buildzoid was in zijn laatste video niet positief over de Asus Crosshair. BLCK werkt voor geen meter op dat bord en P-states die maar half werken in Windows.

YouTube: Choosing/testing motherboards.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:59:
Bedankt voor de adviezen en had de lijst aangepast. Ik heb veel topics doorgespit en onderzoek gedaan naar Mini-ITX en VRM en kwam tot de conclusie dat geen bord fatsoenlijke VRM's bezit.
Hoe zo dat dan? Wil je vloeibare stikstof gebruiken als koeling en heb je daarom een extreem VRM nodig? :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
@Mannekino
Mooie setup! Ook mooi dat de kast lekker compact is ondanks ATX. Ik heb de video gelinkt van AidenF bekeken en hij is inderdaad niet positief over de ROG. Heb je ook last de genoemde problemen?

@Verwijderd
Ah buildzoid. Informatieve video inderdaad. Erg lastig deze keuze. Ik zal nog wat veder onderzoek doen naar hoe het nu staat voor de BIOS van ASRock.

@-The_Mask-
Oke je heb me door. Ik wil een nieuw overclock record zetten :+

Maar de echte reden is om futureproof zijn voor wanneer de nieuwe Ryzen's uitkomen die wellicht meer core's hebben. Ook heb ik liever dat me VRM's koel draaien na alle reviews dat slechtere moederborden makkelijk op 100 celsius zitten want ben ook van plan er heel wat jaren mee te werken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Om een BIOS update te besparen (die de shop kan doen) en een moderner bordje, kies je beter voor een B450 moederbord. Ready for Ryzen 2000 series. Kijk zelf even welke kast je nu haalt ATX of kleiner..

Deze RX580 zou ik aanbevelen

pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 18-08-2018 14:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
@-The_Mask-
Enkel nieuwschierig waarom de Strix B350 aanbevelen en niet de pricewatch: Asus ROG Strix B450-I Gaming of X470-I? Betere vrm's en betere heatsinks? Aangezien de X470-I en B450-I last hebben van chipset problemen als je een M.2 gebruikt omdat de M.2 recht op de chipset ligt wat zorgt dat ze elkaar gaan blijven opwarmen. Gebruikers hebben gerapporteerd dat zodra de chipset heet genoeg word hun PC uitvalt op random tijden wat me best irritant lijkt en raar dat ASUS daar niet over heeft nagedacht.

@Hackus
Ik had eerst inderdaad die Sapphire Nitro+ op mijn lijst maar heb geswitched naar ASUS om de betere fans waardoor je ze op een lagere RPM kan zetten en toch goede temperaturen blijft houden.

https://nl.hardware.info/...pdate-efficientie-koeling

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Klopt, had hem ff niet in de gaten gehouden vanwege stuk hogere prijs. hij is inmiddels (ook)aardig aan het dalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:01:
@-The_Mask-
Enkel nieuwschierig waarom de Strix B350 aanbevelen en niet de pricewatch: Asus ROG Strix B450-I Gaming of X470-I? Betere vrm's en betere heatsinks? Aangezien de X470-I en B450-I last hebben van chipset problemen als je een M.2 gebruikt omdat de M.2 recht op de chipset ligt wat zorgt dat ze elkaar gaan blijven opwarmen. Gebruikers hebben gerapporteerd dat zodra de chipset heet genoeg word hun PC uitvalt op random tijden wat me best irritant lijkt en raar dat ASUS daar niet over heeft nagedacht.
Omdat het zo goed als dezelfde moederborden zijn zo te zien. Overigens zit de PCH niet tegen de M.2 slot aan, het geluid zit tussen beiden en het chipset zit in de CPU. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1