Toon posts:

Stadsfiets dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de laatste aanrijding in Mei door een focus-loze Focusrijder, is mijn Stevens Strada 800 (105 groep) nu aan vervanging doe, heb er 2 jaar met plezier op gereden maar zelfs na herstel is hij niet meer stabiel in de bochten (zal wel kromme frame / wielen hebben).

Ik zag bij een lokale fietsenwinkel deze Cube aangeboden, een wat ouder model maar wel met Ultegra groep. Zou dat een goede deal zijn?
https://www.vanderlindeal...blue-cube-21031?manuf=501

Ik zit nog in dubio over wat wijs is, een 2018 model met schijfremmen maar met inferieure groep (Sora/Tiagra) of een wat ouder model zoals die 2013 maar met Ultegra...
Hij zou enkel voor woon-werkverkeer gebruikt worden, ik ben zelf 1,90m en weeg 118kg maar heb, tot de aanrijding, geen last gehad van slag in de wielen of gebroken spaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 13:54 ]

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 13:38
Tenzij je een 'nieuw' model wilt rijden ga je voor het 2018 model. Ikzelf zou voor de Ultegra (en dus 2013 model) kiezen. Dit is veel fijner rijden en dat ga je merken na loop van tijd. Sora/Tiagra is toch een stapje terug in vergelijking met de 105.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 21:20
Misschien heb ik een ander beeld bij een stadsfiets, dit is een soort hybride fiets? :)

My favorite programming language is solder.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-11 12:16
de sora/tiagra groep is veel minder slijtvast dan de 105 of de Ultegra groep. Als je veel KM's maakt, zou ik zeker gaan voor de Cube. Als je kijkt naar de groepen indeling van Shimano ga je van het beste naar het laagste op de volgende manier: Dura Ace --> Ultegra --> 105 --> Tiagra -->Sora --> Claris. Het maakt voornamelijk veel verschil als je met alle weeromstandigheden op de fiets zit. fiets je alleen met mooi weer, dan kun je een wat kwalitatief lagere groep gaan omdat je dan minder slijtage hebt van zand en eventuele roestvorming.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:07

DjVe

Hatsaflats!

Sora/Tiagra van een recente generatie, doet weinig onder voor Ultegra van 5 jaar oud. Daarnaast is de Ultegra montage op deze Cube hoogstwaarschijnlijk geen volledige Ultegra en is het sowieso ook maar 10 speed.

Ik zou voor een moderne Tiagra montage gaan. Daarnaast vind ik 850 voor een 2013 model met deze specs nog best een hoop geld.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
Deze fiets is toch veel te klein voor je? Of heeft je LBS een andere maat staan voor je?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Stevens is 54 of 55cm :)
Klein maar ik heb geen last van de rug/benen.

Ik zit nu in de auto (als passagier dan ;) ) om een gebruikte 60cm Rose Multicross 3000 pro met volle Ultegra en DT Swiss velgen te bekijken.

Het zijn officieel hybride/sportfietsen als je de juiste naam wilt gebruiken. Voor mij zijn het al stadsfietsjes, voor de Stevens 4 jaar lang op een 61cm cube curve ATB gereden.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 14:57 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:07

DjVe

Hatsaflats!

Als je het echt als stadsfiets gaat gebruiken, zou ik sowieso voor een compleet ander concept gaan. Naafversnelling met beltdrive bijvoorbeeld (zoals de Cube hyde pro). 8 versnellingen is meer dan afdoende en je hebt (zeker met een belt) nauwelijks onderhoud. Als je liever ook wat comfortabeler zit en wat mee wil nemen, zou een Cortina mozzo N7 ook een prima optie zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Naafversnellingen zijn niet echt mijn ding, ooit een Batavus met een Nexus gehad, voelde heel erg lomp aan. De fietsen van mijn ouders (Gazelle uit ~2007 en een MC Multicycle met Sachs automaat+naafversnellingen) vind ik lomp schakelen en met (IMO!) te veel verschil tussen versnellingen.

Beltdrive schijnt uitstekend te zijn maar ik ben er bang voor, dat ik ooit flink op de pedalen trap om weg te rijden en dat ding gaat overspringen. Geen idee hoe of dat uberhaupt mogelijk is?

Ik houd juist van een harde fiets, geen ballonbanden en geen vering. Laat die kroonjuwelen maar janken :+ :+ :+

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2018 01:16 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:08

FreakNL

Well do ya punk?

YoGi_Berra schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:32:
Tenzij je een 'nieuw' model wilt rijden ga je voor het 2018 model.

..
Tenzij? Je bedoelt of mits of er moet 2013 staan.. Of je moet er nog een niet ergens tussenplakken.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27

Reinier

\o/

DjVe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:04:
Als je het echt als stadsfiets gaat gebruiken, zou ik sowieso voor een compleet ander concept gaan. Naafversnelling met beltdrive bijvoorbeeld (zoals de Cube hyde pro). 8 versnellingen is meer dan afdoende en je hebt (zeker met een belt) nauwelijks onderhoud. Als je liever ook wat comfortabeler zit en wat mee wil nemen, zou een Cortina mozzo N7 ook een prima optie zijn.
Ik zie de Cube Hyde Pro en Race sinds vandaag met €150 korting staan. Die Cortina heeft een Nexus 7 en die vind ik zelf wat minder. Die Cubes hebben een N8 of Alfine 8.
Heb net een Cube Hyde Race voor de adviesprijs besteld :')

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:46

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou de 2018-variant met schijfremmen nemen. Tiagra 2018 heeft ook 10 versnellingen en doet weinig onder voor de oudere Ultegra. Schijfremmen zorgen er voor dat je velgen niet slijten en dat je beter kan remmen, vooral in natte omstandigheden. Het kan zo maar zijn dat je volgende keer als je een Focus tegenkomt de betere remmen het verschil maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Geen remmen gaan helpen als een bestuurder de haaientanden en verkeersborden negeert en mij al in de achterwiel raakt. ;)

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 13:36

EnnaN

Toys in the attic

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:51:
Het zijn officieel hybride/sportfietsen als je de juiste naam wilt gebruiken. Voor mij zijn het al stadsfietsjes, voor de Stevens 4 jaar lang op een 61cm cube curve ATB gereden.
Haha, is misschien 'cultuur' gebaseerd oid? Als ik hier tegen mensen over een stadsfiets praat denkt iedereen aan een ding met zo weinig mogelijk onderdelen (terugtraprem, geen versnellingen) en zo veel mogelijk sloten.

Roest geen probleem, makkelijk sloopbare onderdelen wel :)

sig

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27

Reinier

\o/

Ik dacht dat het om zo'n Focus ging: https://www.focus-bikes.com
Maar dat zal niet.

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:21
Het frame is veel belangrijker dan de groepset. Een frame gaat een leven lang mee, een groepset is na x-aantal kilometers versleten. Daarnaast zijn de moderne instap-groepen helemaal niet slecht. Kies dus de fiets met het beste frame zodat je in de toekomst de fiets kan opknappen en/of onderhouden.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een fiets recht stuur. Meer comfort dan een racefiets, plek voor een tas boodschappen aan het stuur, en zeker niet minder snel in de stad.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Ik ben het met hierboven eens. Vooral met je gewicht is een goed frame goeie wielen en remmen een stuk belangrijker dan een dure drivetrain. Daarbij de eerste fiets die je noemt heeft ook alleen maar ultegra drivetrain en niet de remmen.

Ik zou vooral eens uitproberen of je de 2017/2018 tiagra fijn genoeg vind schakelen. Schijfremmen zit qua kwaliteit ook belachelijk veel verschil in!

tijd voor wat klusjes!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:57:
Ik dacht dat het om zo'n Focus ging: https://www.focus-bikes.com
Maar dat zal niet.
Ford Focus
Afbeeldingslocatie: https://www.crankandpiston.com/media/2016/04/94d34588-6039-45b4-a8d6-01836eb36a87-728x340.jpeg

Verwijderd

Topicstarter
Neen, was zo'n oude roestige '90s Focus Station, harde bumpers hebben die !#$#% dingen zeg. Paar dagen mank gelopen. :o

Ik heb toch die Rose gekocht, dikkere frame ga je volgens mij niet vinden. Schijnt goed tot 140kg te zijn.
Bovenbuis is dikker dan de onderbuis van de Stevens, onderbuis van de Rose is ~19cm diameter.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VNnSobm.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2018 14:52 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:48:
Sinds de laatste aanrijding in Mei door een focus-loze Focusrijder, is mijn Stevens Strada 800 (105 groep) nu aan vervanging doe, heb er 2 jaar met plezier op gereden maar zelfs na herstel is hij niet meer stabiel in de bochten (zal wel kromme frame / wielen hebben).
Gedeclareerd bij de tegenpartij?

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1