impulsaankoop - oscilloscoop... maar doet hij het wel goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:26
De afgelopen jaar heb ik, bij vlagen, wat electronica gerepareerd; een paar subwoofers, versterkes en een tv. Niet voor de handel, maar gewoon; om te kijken of het lukt.
Ik heb daarvoor in China wat kitjes besteld en in elkaar gesoldeerd (osciloscoopje, compomenten-tester), en in combinatie met service manuals, youtube en gezond verstand ben ik tot nu toe altijd tot een oplossing gekomen.

Maar ik ben altijd jaloers geweest op 'echt' gereedschap (mijn fetisj), en gisteren heb ik (in een mogelijke vlaag van verstandsverbijstering) op de rommelmarkt van de lokale tafeltennisvereniging een 'echte' oscilloscoop aangeschaft voor het niet geringe bedrag van €2,50 :o

Het is een Trio-Kenwood CS-1022 (plaatje is van de interweb, wel hetzelfde type)
Afbeeldingslocatie: https://istatic.bazar.bg/photosbazar/ba/pics/bae8dcf999916dcea1e9baa691125cf1.jpg

Het knopje van 'intensity' zit los, maar verder ziet het apparaat er aan de buitenkant prima uit (wel vies, maar ach...)
En nu dan??
Ik steek de stekker in het stopcontact, en ik kan met wat gespeel aan de schaal-knoppen twee input lijnen (of bewegende puntjes) tevoorschijn toveren...
Het apparaat lijkt dus (in ieder geval gedeeltelijk) te werken.

De laatste keer dat ik met een dergelijke oscilloscoop heb gewerkt, was >25 jaar geleden op de middelbare school. Dus hoe alles precies te bedienen, geen idee... Al kom ik daar met wat tutorials vast wel uit.

Maar ik heb geen idee of de oscilloscoop eigenlijk wel goed/betrouwbaar ' werkt'. Ik heb geen test-apparatuur (labvoeding, toongenarator) waarmee ik dat kan testen (denk ik)...
Suggesties?

Alternatief: Wellicht is er een elektro-tweaker in regio Arnhem - Achterhoek die het leuk vind om mij wat wegwijs te maken met dit apparaat, en het ook kan testen op betrouwbaarheid?

Beste antwoord (via breew op 14-08-2018 13:43)

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
leuke scoop.

ik heb er zelf ongeveer net zo een ik heb de CS-1560 A

een Scoop is altijd makkelijk te testen door de probes op de test uitgang te zetten. elke scoop heeft deze. op het plaatje dat je zelf hebt geupload zijn de probes op de uitgang aangesloten.

meestal staat er een 1 kHz signaal op

met de rode knoppen bij de volts/div en time/div kan je zo de schaal "finetunen"

het leuke met zo'n oude scope is dat je er ook plaatjes op kan laten zien. of "filmpjes"

het onderstaande plaatje is een foto van mijn scope die 2 paddenstoelen laat ronddraaien.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hg8ged.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, zitten er probes bij? (kan haast niet voor €2,50, maar je weet maar nooit)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Onderin in het midden dit je een 'probe adj' zitten, dit is een simpele ingebouwde fequentiegenerator die in elke osciloscoop zit.
Die kan je in ieder geval gebruiken als zelftest.

Verder zou ik wat youtube video's kijken, genoeg te vinden over hoe een osciloscoop werkt/gebruikt wordt.

In de regio arnhem zou je ook op een open avond bij hackerspace Arnhem of bij twente juist bij hackerspace enschede langs kunnen, redelijke kans dat je daar mensen vind die het minstens zo intressant vinden :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
leuke scoop.

ik heb er zelf ongeveer net zo een ik heb de CS-1560 A

een Scoop is altijd makkelijk te testen door de probes op de test uitgang te zetten. elke scoop heeft deze. op het plaatje dat je zelf hebt geupload zijn de probes op de uitgang aangesloten.

meestal staat er een 1 kHz signaal op

met de rode knoppen bij de volts/div en time/div kan je zo de schaal "finetunen"

het leuke met zo'n oude scope is dat je er ook plaatjes op kan laten zien. of "filmpjes"

het onderstaande plaatje is een foto van mijn scope die 2 paddenstoelen laat ronddraaien.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hg8ged.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:22:
Euh, zitten er probes bij? (kan haast niet voor €2,50, maar je weet maar nooit)
nee, maar die had ik nog van mijn 'china-scoop"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Heb je geen apparatuur waar een microcontroller/kristal-oscilator in zit? Of ander bekend signaal. VGA monitor of zo. Wellicht kun je die proben om te zien wat er aan signaal op de hoge frequenties over blijft. Besef wel dat je probes het circuit te veel kunnen belasten. Een 1:10 probe kan nodig zijn. (Daar is die 1kHz blokgolf eigenlijk voor bedoeld, om de trim condensators in de probe aan te passen naar een flank zonder over/undershoot)

Oscilloscopen zijn zowieso primair bedoeld om de variatie in spanning in de tijd weer te geven. Dus stel niet te hoge eisen aan preciese uitwijking van de electronen bundel. Een fractie van een division er naast is normaal. Al moet het wel zo consistent mogelijk zijn natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld een licht schuine y-as. Niet handig voor tijdgerelateerde metingen, maar goed genoeg voor overall weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
@EHelmond, @Valen_76 en @SA007 (e.a.)

Ah... het apparaat komt met zijn eigen testpunt dus... handig! En ik heb beeld!!

Er staat blijkbaar 0,25V op
voltmeting

Als ik de scope instel op
Y = 0.2 Volts / div
X = 0.2 mS / div

Interpreteer ik onderstaand beeld dan correct?
beeld
Y ~ 1.4 Div = 1.4 * 0.2V = 0.28V
X ~ 1.8 Div = 1.8 * 0.2 mS = 0.36 mS ~ 2800Hz
??

En hoe verhoudt zich dat tot de informatie die bij het testpunt staat?
testpunt

Kanttekening: als ik alleen maar naar één van de knoppen wijs, verandert het beeld al.. Een grote schoonmaakactie lijkt me gewenst ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door breew op 14-08-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
@breew edit : excuus verkeerde breeuw
de knoppen hebben de neiging om vol vuil te gaan zitten. bij mijn model is dat precies het zelfde. het kan helpen (tijdelijk) om ze eens aantal keer over het hele bereik heen en weer te draaien

de lijnen zijn zowel horizontaal als vertikaal recht dat is meestal een goed teken!

je zou kunnen proberen om met niet zure contactreiniger(anders oxideert het erna) of alleen lucht de boel schoon te spuiten. Het is meestal nogal ingewikkeld om een oude scope uit elkaar te halen en de condensatoren bij de aansturing van beeldbuis kunnen nog lang een gevaarlijke spanning(lading eigenlijk) bevatten.

de meting van de frequentie doe je niet goed. je moet de hele periode meten. dus in dit geval zijn dat 3,6 vakjes. je moet tellen vanaf het moment dat het signaal zich herhaalt

dus +- een periode van 0,7 miliseconde dus ongeveeer een frequentie van 1400 Hz

je zou kunnen kijken of je de met de rode instelknoppen op de schaalverdeling goed krijgt.

houd er rekening mee zoals ook al eerder gezegd een oscilloscope is geen multimeter. de spanning zal nooit erg nauwkeurig worden. de tijd zal wel redelijk nauwkeurig gemeten moeten kunnen worden.

[ Voor 1% gewijzigd door EHelmond op 14-08-2018 17:11 . Reden: excuus verkeerde breeuw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Je hebt de multimeter in DC stand staan, maar het is een AC signaal. De specificatie van het signaal is 0,5 volt piek-tot piek, of te wel van uiterste tot uiterste. Het aantal getoonde divs lijkt dan te weinig. Maar laat ook even de andere knop instellingen zien te samen met het beeld. Veel toeters en bellenaan zo'n apparaat die je een rad voor ogen kunnen draaien. Als het goed is hebben beide kanalen ook een AC,GND en DC stand. Met GND kun je de plaats van het 0 niveau instellen. Met AC de bias/gemiddelde spanning er uit filteren en met DC de spanning tonen as-is.

Edit: til het 0 niveau eens omhoog halverwege het bovenste deel van het scherm m.b.v. de GND stand. Dan ben ik benieuwd of nu de negatieve helft niet te zien is en dan wel of meer. Met iets wat lijkt op een sinus zou makkelijker te zien zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Valen_76 op 15-08-2018 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Primaire doel zal zijn om signalen zichtbaar te maken en dat doet die, dus een prima aankoop.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb aardig veel ervaring met een oscilloscoop. Wat je goed moet realiseren is dat je alles wat je meet met dat apparaat ten opzichte van de aarde is! ! !. De uitroeptekens zet ik er niet voor niets achter. Voor mij en anderen met ervaring is het zo logisch als wat, maar juist daardoor vergeten we wel eens om anderen daar even op te wijzen. Ik heb namelijk meer dan eens gemerkt dat niet iedereen zich hier bewust van is. Het gevaar daarvan is dat men argeloos netspanning gaat meten en stomverbaasd is over de plof die dan kan volgen. Zekering er uit geknald en mogelijk de scoop gesneuveld.
Remedie: Scheidingstrafo gebruiken bij dergelijke metingen en aarding van de scoop onderbreken. Nog beter, maar vrij duur is een zogenaamde isolatie-probe, een los apparaat tussen scoop en probe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBroek
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-07-2021
Met een bnc RCA adapter, twee stuks, en een 3,5mm naar tulp stekker, kan je van een telefoon of tablet met een toongenerator app ook goed signaal halen.

Omdat er stereo is kan je ook twee signalen apart koppelen. Met de oscilloscoop op de XY functie kan je dan Lissajous figuren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Ik heb hier exact de zelfde staan als jij. Onlangs nog de originele handleiding gevonden van dit beestje...
Pagina: 1