Reservering voor onderhoud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Binnenkort trekken we in onze nieuwbouwwoning :*)
Tot nu toe heb ik verschillende koopappartementen gehad, waarbij het onderhoud dus werd geregeld door de VVE. Je betaalde maandelijks service kosten en je hebt verder geen omkijken meer naar het onderhoud (ik heb altijd bij goede, actieve VVE's gezeten met een MJOP).

Nu wordt dat dus anders en ben ik binnenkort zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de woning. Het is weliswaar een nieuwbouwwoning en dus valt het qua onderhoud normaliter wel mee de eerste jaren, maar ik wil eigenlijk maandelijks een bedrag apart zetten hiervoor.

Ik heb alleen geen idee hoeveel dit maandelijks zou moeten zijn?
Hoe doen de tweakers dit, ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:14
Hangt er vanaf wat voor huis je hebt en hoe goed er is gebouwd. Als alles van hout is, dan mag je wat sneller iets reserveren voor schilderkosten etcetera etcetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten hebben ze het over € 300,- per maand.
Lijkt me vrij veel maar ik heb geen eigen huis.

Bij https://woonderhoud.nl/wo...t-onderhoud-van-een-huis/ hebben ze het over 1% per jaar: Huis van € 300.000,- is dan € 250,- per maand.

[ Voor 36% gewijzigd door Juup op 14-08-2018 12:21 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:52
Ingewikkeld: stel een meerjaren onderhoudsplan op.

Eenvoudig: reserveer 1% van de herbouwwaarde. En als je die niet weet, de WOZ waarde.

Als de pot ca. 5000 groot is, dan stop je met reserveren. Als je de pot deels hebt gebruikt, dan vul je hem weer aan.

Hogere bedragen zijn verbouwingen, die plan je anders.

En daarnaast hangt eea ook af van hoe je je financiële huishouden hebt georganiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Bij nieuwbouw woning kan je vanuit gaan dat de eerste 10 jaar weinig tot geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Zeker als er weinig hout is gebruikt en gezien de garantie periode als er constructieve gebreken optreden in die periode.

Maar maandelijks een klein bedrag opzij leggen is verstandig maar dan praat je niet over 300 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
300 euro is ook wel erg veel lijkt me, zeker bij een nieuwbouwwoning.
Stel dat je een potje wilt hebben van 5000 euro en de eerste 10 jaar weinig onderhoud hebt, dan zou je 41,67 per maand moeten sparen -> 5000 / (10*12)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 15:46

Amafi

Amafi

Eerste zaken die naar voren kunnen komen bij een nieuwbouwwoning door slijtage is de verflaag.
Verder alles wat onvoorzien buiten garantie stuk gaat.

Ik heb ervoor gekozen om niets apart te reserveren a la een VVE.
Maar gewoon een financiele buffer aan te houden voor alle onvoorziene zaken.
Daaronder vallen ook huishoudelijke apparatuur/auto reparaties etc.
Anders heb je een reservering voor echt vanalles, en heb je teveel losse spaarpotjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Je geeft ook wel erg weinig informatie.
Even voor de vuist weg:
Installaties gaan ca. 15 jaar mee, hebben vaak jaarlijks onderhoud nodig. WTW of MV scheelt ook in de kosten, materiaal kozijnen, hoeveelheid kozijnen, etc, etc.
Dakpannen gaan langer dan jou mee, buitenvoegwerk en metselstenen in principe ook.
Kitwerk ca. 10 jaar
Zinkwerk ca. 15-20 jaar.
Sanitair/keuken 15-25 jaar
Buitenschilderwerk cyclus van ca. 5 jaar. Of elke 6 jaar, maar wel tussendoor na 3 jaar bij laten werken van zwaar belaste/liggende delen.
Schoorsteen van eventuele open haard: jaarlijks vegen

Wat ook gebeurt, is dat het technisch nog goed is, maar door smaak of techniek achterhaald.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DutchAddick schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:24:
300 euro is ook wel erg veel lijkt me, zeker bij een nieuwbouwwoning.
Stel dat je een potje wilt hebben van 5000 euro en de eerste 10 jaar weinig onderhoud hebt, dan zou je 41,67 per maand moeten sparen -> 5000 / (10*12)
Tegenwoordig hebben huizen nog maar weinig onderhoud nodig. Eerst zou je alles even op een rij moeten zetten wat er gedaan zou moeten worden in 10 jaar, daarna even wat je zelf kan onderhouden en dan wat je laat doen.

Als je bijvoorbeeld een huis hebt met kunststof of aluminium kozijnen is er al erg weinig te doen aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Amafi schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:31:
Ik heb ervoor gekozen om niets apart te reserveren a la een VVE.
Maar gewoon een financiele buffer aan te houden voor alle onvoorziene zaken.
Daaronder vallen ook huishoudelijke apparatuur/auto reparaties etc.
Anders heb je een reservering voor echt vanalles, en heb je teveel losse spaarpotjes.
Da's inderdaad waarschijnlijk de meest sensible aanpak. Je zou naar https://bufferberekenaar.nibud.nl kunnen kijken om een beetje een richtlijn te krijgen van hoeveel buffer je nodig hebt (ik ben zelf niet geneigd info van het Nibud als enige waarheid aan te nemen, maar het is een handig startpunt).

Daarnaast kan het wel verstandig zijn om voor hele specifieke grote dingen een spaarpot aan te leggen (ik noem maar wat: je hebt een rieten kap die om de 15 jaar vervangen moet worden en dat kost 20k euro geen idee of de aantallen kloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15
Bij een nieuwbouwwoning heb je de eerste 5 jaar niks, dan een keer je kozijnen schilderen, dan weer wat jaartjes niks. Af en toe gaat er wat stuk, badkamer kraan, inbouwapparatuur vd keuken etc, klein grut.

Oftewel de eerste 20 jaar heb je weinig onderhoud, daarna komt alles in één keer: na 20 jaar is je platte dak aan vervanging toe, de cv ketel is dan op, binnenstucwerk zit vol met kleine werkscheuren, de keuken en badkamer verouderd, etc.

Na 40 jaar hetzelfde verhaal maar dan is je schuine pannendak ook potentiëel aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Juup schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:19:
Bij https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten hebben ze het over € 300,- per maand.
Lijkt me vrij veel maar ik heb geen eigen huis.

Bij https://woonderhoud.nl/wo...t-onderhoud-van-een-huis/ hebben ze het over 1% per jaar: Huis van € 300.000,- is dan € 250,- per maand.
Ik weet niet hoe jouw rekenwerk is maar 1% van €300.000 is bij mij €3000, dus die €300 van je eerste bron is peanuts.

Onthoud wel dat dit gemiddelde bedragen zijn. Wanneer je een nieuwe CV nodig hebt ben je zo'n €2000 kwijt, dat is 7 maanden keer €300 opzij leggen. Zo zijn er nog veel meer "projecten" in en om huis die je meer dan die €300 kosten. Dus €300 per maand is helemaal niet zo gek op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Ik weet niet hoe jouw rekenwerk is maar 1% van €300.000 is bij mij €3000, dus die €300 van je eerste bron is peanuts.
Verschil zit 'm denk ik in 1% per jaar en kosten per maand :X

Aanvullend:
Denk even aan de grootste kostenposten in je huis;
- Schilderwerk (hout is duurder dan aluminium/kunststof, zuidgevel moet sneller dan noordgevel)
- CV/WTW ventilatie / Warmtepomp / Zonnepanelen. (installaties worden relatief steeds duurder door de hogere eisen van tegenwoordig)
- Vervangen dakbedekking platdak? Rieten dak? Bitumen dakbedekking?
- Binnen moet je ook na X jaar opnieuw schilderen.
- Wat is wel of niet verzekerd? Moet je bijvoorbeeld een potje achter de hand houden voor lekkage / schade? Of is dit afgedekt met een goede verzekering met laag eigen risico?
- Wil je toekomstige verbouwingen ook meenemen? Plannen om de tuin te verbouwen? Nieuwe keuken? Aankomende kinderkamer? etc.

Richtlijn 1% woningwaarde / jaar is een gemiddelde, maar afhankelijk van bijvoorbeeld bovenstaande factoren kan dit de helft zijn, maar ook het 4-voudige. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Paragon93 op 14-08-2018 16:17 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Paragon93 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:09:
[...]

Verschil zit 'm denk ik in 1% per jaar en kosten per maand :X
I stand corrected. Even niet bij het verschil tussen jaar en maand stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DutchAddick schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:05:
Binnenkort trekken we in onze nieuwbouwwoning :*)
Tot nu toe heb ik verschillende koopappartementen gehad, waarbij het onderhoud dus werd geregeld door de VVE. Je betaalde maandelijks service kosten en je hebt verder geen omkijken meer naar het onderhoud (ik heb altijd bij goede, actieve VVE's gezeten met een MJOP).

Nu wordt dat dus anders en ben ik binnenkort zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de woning. Het is weliswaar een nieuwbouwwoning en dus valt het qua onderhoud normaliter wel mee de eerste jaren, maar ik wil eigenlijk maandelijks een bedrag apart zetten hiervoor.

Ik heb alleen geen idee hoeveel dit maandelijks zou moeten zijn?
Hoe doen de tweakers dit, ben erg benieuwd :)
Als je bij VVE's hebt gezeten heb je waarschijnlijk nog de oude MJOP'en.

Bekijk deze eens, veel zal overeenkomen voor je woning, echter zaken zoals schoonmaken/lift onderhoud niet.

Stel in excel voor je eigen huis ook een MJOP op, zet dit maandelijkse bedrag dan elke maand apart op een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
Ten eerste zijn de kosten zeer variabel afhankelijk van de woning, gebruikte materialen en wensen van de gebruiker. Ten tweede ligt het er heel erg aan wat je allemaal onder de onderhoudskosten schaart.

Alleen buitenonderhoud en technische installaties? Of ook je keuken en sanitair. En wat doe je met het schilderwerk, behang en de vloerbedekking binnenshuis? En moet bijvoorbeeld die gewenste dakkapel en zolderverbouwing ook uit de onderhouds pot komen of niet?

Hoe dan ook: een nieuwbouwwoning zal de eerste 20 jaar voordeliger kwa onderhoud uitvallen dan een woning van bijvoorbeeld 50 jaar oud. Eenmaal de 20 jaar voorbij komt er ineens vanalles snel achter elkaar. Keuken, badkamer, platte daken, installaties die verouderd raken

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ivow85 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:45:
Ten eerste zijn de kosten zeer variabel afhankelijk van de woning, gebruikte materialen en wensen van de gebruiker. Ten tweede ligt het er heel erg aan wat je allemaal onder de onderhoudskosten schaart.

Alleen buitenonderhoud en technische installaties? Of ook je keuken en sanitair. En wat doe je met het schilderwerk, behang en de vloerbedekking binnenshuis? En moet bijvoorbeeld die gewenste dakkapel en zolderverbouwing ook uit de onderhouds pot komen of niet?

Hoe dan ook: een nieuwbouwwoning zal de eerste 20 jaar voordeliger kwa onderhoud uitvallen dan een woning van bijvoorbeeld 50 jaar oud. Eenmaal de 20 jaar voorbij komt er ineens vanalles snel achter elkaar. Keuken, badkamer, platte daken, installaties die verouderd raken
En wellicht wel net zo belangrijk: Doe je het zelf of heb je 2 linker handen en laat je alles doen door een professional. Tweede zal met taken als schilderen zo een factor 10 schelen...

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik ga er van uit dat je annuïteitenhypotheek hebt.
Lost maandelijks ongeveer €100 ~200 extra af, en als puntje bij paaltje komt, opnieuw financieren. Dan kun je dat weer meenemen in de aftrek, en voor de nieuwe financiering geld wederom 30 jaar.

Zijn twee factoren waar je zelf rekening moet houden,
•als je echt twee linkerhanden hebt of neem een paar cursussen of hou een fatsoenlijke buffer aan voor klusjesman.
•schilderen is bij een goed bijgehouden huis eigenlijke de enigste serieuze kostenpost tussen verbouwingen in. Dat gebeurt normaal tussen 5 a 10 jaar. Misschien reserveren, misschien financieren, ligt aan de hoeveelheid werk en/of je deels zelf doet, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:05
Het ligt inderdaad ook aan hoe de woning gebouwd is en dan met name welk materiaal. Is de dakgoot van zink / hout of kunstof . Heb je platte daken met bitumen of epdm . Kozijnen van hout kunstof of aluminium en natuurlijk ook van je eigen ikke . Want kun je 10 of 15 jaar met een badkamer toe of wil jij of je vrouw elke 5 jaar weer een fris nieuw interieur . Kortom erg lastig te beoordelen . Wat je wel kunt doen is op een soort van exel staat bijhouden wat de levensduur is en zo een soort van meerjaren onderhoudsplanning/ begroting maken . Ik heb wel eens zoiets gedaan toen ik mijn woning met had maar schrok toen best van de bedragen die daar uit kwamen rollen ook al zijn er diverse zaken op de lange termijn . Alles bij elkaar op geteld kwam ik per maand best hoog uit . Achteraf gezien valt het best mee. Ik denk dat wij ongeveer 200 per maand sparen voor groot onderhoud .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Nieuwbouwwoning de eerste X jaar geen onderhoud is gedeeltelijk waar op 1 uitzondering na: het buitenschilderwerk. Dat is bij oplevering vaak zo’n dunne laag dat het verstandig is om na 2 a 3 jaar alles te laten schilderen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
En als je binnen 15 jaar een nieuwe keuken wil, dan kan dat voor 7500€, maar ook voor 25.000€.
Na 20 jaar mag je dat 1% per jaar makkelijk verhogen naar 2-3%.

De vraag is altijd of je daar een aparte buffer voor nodig hebt. Zorg gewoon voor een gezonde spaarpot die goed belegd wordt, dan kan je iet onvoorzien ook aan.

Als belg ben ik altijd verwonderd over de lage kosten om een gasketel te vervangen. Hier spreken we makkelijk over 5-6k voor een nieuwe ketel met 120l boiler.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Wij hebben net een huis gekocht en hebben hier de hele binnenkant aangepakt

Dus wij verwachten niet veel hiervan de aankomende jaren.

Wel maken wij een pot voor bijvoorbeeld tuin onderhoud en een pot voor de schilderwerken buiten.

Maar de dingen als voegen herstellen en het schuurwerk en hang en sluitwerk etc etc dat vervang ik zelf.
En ik probeer zoveel mogelijk te leren en Zelf te doen.
Kost tijd, maar zeker minder kosten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Allemaal interessante reakties :)

Over het huis: standaard hoekhuis (dus geen rieten dak oid) en kunstof kozijnen, dus dat is een voordeel qua onderhoud. Nadeel is dat ik zelf niet zo handig ben, dus dat maakt het allemaal wat duurder, omdat je eerder een vakman moet inhuren.

Daarnaast gaat het bij mij alleen over onderhoud aan het huis en de installaties. Zaken als tuin en inrichting zie ik niet als onderhoud en dat moet worden betaald uit "gewoon" spaargeld. En er is op zich wel voldoende spaargeld, al vind ik het zelf fijn om met potjes te werken en iedere maand iets apart te zetten, want dan "merk je het niet". Ik denk dat ik eens start met elke maand 100 euro opzij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
In zo'n geval is een buffer van ~2.500 ruim voldoende, zeker als er geen platte daken zijn. Voor dat geld kan je elke CV of WTW installatie kopen mocht hij stuk gaan en in de regel gaan ze niet tegelijkertijd stuk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1