Mijn instagram is gehackt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55
Goedemorgen,

Tot mijn verbazing kwam ik gisteren niet meer op instagram. Ik ben niet echt een groot gebruiker er van, maar ik kijk er af en toe wel op.

Na wat research zag ik dat mijn email adres en mijn gebruikersnaam gewijzigd zijn. Het opnieuw aanvragen van mijn wachtwoord is dus niet mogelijk.

Mijn account is ook niet gekoppeld met Facebook o.i.d.

Ik heb heel het internet afgezocht maar ik kan niet echt iets nuttigs vinden over het recoveren van mijn account.

Mijn vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee en hoe moet ik hier mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Instagram een beetje kennende, moet je via je email-adres je wachtwoord resetten. Dus ten eerste: Verander je wachtwoord van je e-mail adres. Gebruik minimaal 16 tekens. Stel 2FA in.

Wat betreft het recoveren van je account: Als de aanvaller echt de gehele identiteit van je account heeft aangepast, ben ik bang dat er weinig tegen te doen is. Maar dan moeten ze dus ook al toegang hebben gehad tot jouw eerder geregistreerde mailadres. In het ergste geval kan je contactgegevens zoeken van Instagram, maar bij een bedrijf als dat kan dat erg lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:22

g0tanks

Moderator CSA
Heb je al contact opgenomen met Instagram zelf?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
Stoelpoot schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:07:
Instagram een beetje kennende, moet je via je email-adres je wachtwoord resetten. Dus ten eerste: Verander je wachtwoord van je e-mail adres. Gebruik minimaal 16 tekens. Stel 2FA in.

Wat betreft het recoveren van je account: Als de aanvaller echt de gehele identiteit van je account heeft aangepast, ben ik bang dat er weinig tegen te doen is. Maar dan moeten ze dus ook al toegang hebben gehad tot jouw eerder geregistreerde mailadres. In het ergste geval kan je contactgegevens zoeken van Instagram, maar bij een bedrijf als dat kan dat erg lastig worden.
Daar zit juist het probleem. De hacker heeft zowel mijn email adres als gebruikersnaam gewijzigd.
De contactgegevens van instagram zoeken is nog lastiger dan ik dacht.

Ik ga in ieder geval verder met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:33
joeri681 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:10:
[...]

Daar zit juist het probleem. De hacker heeft zowel mijn email adres als gebruikersnaam gewijzigd.

Wat stoelpoot zegt is dat de hacker waarschijnlijk ook toegang tot je mail nodig had om het wachtwoord van instagram te wijzigen. Geen idee of dit waar is, maar misschien wel heel slim om eerst eens even het wachtwoord van je mail te wijzigen. En waar mogelijk 2FA aan te zetten ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
[...]

https://help.instagram.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
[...]

Ja, dat klopt. Maar daarvoor moeten ze mogelijk al toegang gehad hebben tot je eigen mailadres. Bij de meeste moderne platformen is het zo dat je een waarschuwing per mail krijgt als iemand het geregistreerde mailadres wil aanpassen.
Dacht ik ook, maar nee.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoelpoot op 14-08-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:30
https://help.instagram.co...12398?helpref=faq_content

Daar staan linkjes naar formulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dit heb ik een half jaar geleden ook gehad.
Dan hebben ze gewoon toegang gehad tot je email-inbox en passen zodoende alles aan.
Daarom altijd 2FA aanzetten.

Je account krijg je naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
GoldenBatt schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Wat stoelpoot zegt is dat de hacker waarschijnlijk ook toegang tot je mail nodig had om het wachtwoord van instagram te wijzigen. Geen idee of dit waar is, maar misschien wel heel slim om eerst eens even het wachtwoord van je mail te wijzigen. En waar mogelijk 2FA aan te zetten ;)
Het account was gelukkig gekoppeld aan een oud email adres. Dus mijn 'hoofd' email wordt gelukkig niet gebruikt voor zulke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
Bedankt. Hier kan ik al wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
joeri681 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Het account was gelukkig gekoppeld aan een oud email adres. Dus mijn 'hoofd' email wordt gelukkig niet gebruikt voor zulke dingen.
Controleer direct even of je voor je 'hoofd' mail mogelijk ook dat oude adres gebruikt als daar problemen mee zijn. Verder zou ik hoe dan ook wel dat adres aanpassen, want je zal er meerdere accounts aan hebben hangen. En als ik als hacker toegang heb tot een mailadres wat niet van mij is, kan dat een manier zijn om illegale zaken te bespreken en de politie op een dwaalspoor te zetten waar je dan zelf weer problemen van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
Stoelpoot schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

Controleer direct even of je voor je 'hoofd' mail mogelijk ook dat oude adres gebruikt als daar problemen mee zijn. Verder zou ik hoe dan ook wel dat adres aanpassen, want je zal er meerdere accounts aan hebben hangen. En als ik als hacker toegang heb tot een mailadres wat niet van mij is, kan dat een manier zijn om illegale zaken te bespreken en de politie op een dwaalspoor te zetten waar je dan zelf weer problemen van krijgt.
Ja precies. Ik pas het sowieso even aan! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
Ik heb zojuist dit artikel gevonden op internet. Deze is 6 minuten geleden geplaatst en hier doen meerde mensen dezelfde melding als wat ik heb.

https://www.dutchcowboys....t-je-account-terugkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zag net dat nu.nl een artikel geplaatst heeft waar gesproken wordt over honderden accounts die gehackt zijn: https://www.nu.nl/interne...ounts-getroffen-hack.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aragornnnn
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-10 13:27
Als je geen 2 factor authenticatie hebt op je mail, dan ben je een vogel voor de kat.
Met andere woorden, niks is veilig als je mail dat ook niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funxiun
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45
Hoi

Ik ben benieuwd hoe het voor de TS is afgelopen en of hij zijn Instagram account weer terug heeft gekregen.

Mijn vrouw is namelijk gisteren hier slachtoffer van geworden: e-mail adres aangepast (naar een .ru adres), profielfoto aangepast en het account is op privé gezet.
Via de app kan je support krijgen. Je moet dan een mugshot van jezelf sturen met een door Instagram gestuurde code die je op een vel papier voor je houdt.
En nu maar wachten...

In het geval van mijn vrouw had ze geen 2FA aan staan maar ik lees op Twitter meer en meer (via #InstagramHacked) dat mensen die 2FA aan hadden staan ook slachtoffer zijn geworden.
Als ik zo de hoeveelheid berichten op Twitter zie over Instagram accounts die gehackt worden de laatste paar weken lijkt er echt sprake van een flinke breach.

Mocht er nog wat gebeuren dan laat ik het wel in dit draadje weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
@funxiun niet toevallig gelinkt aan FB waar ze van de week toevallig spontaan was uitgelogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funxiun
eric.1 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:03:
@funxiun niet toevallig gelinkt aan FB waar ze van de week toevallig spontaan was uitgelogd?
Nee, heeft het account niet gelinked aan Facebook. Gewoon username - password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funxiun
Even een update. Het account hebben we weer terug!
Ging eigenlijk redelijk snel.

Even een tip:
Als je melding wilt maken van een account hack via het paarse scherm in de Instagram app, doe dit via het device wat normaliter gebruikt maakt van het account.
In eerste instantie heb ik melding gemaakt via mijn telefoon en daar alle accountgegevens (email, accountnaam) in doorgegeven.
Uiteindelijk kreeg ik een wachtwoord reset voor mijn account.... Argh! 8)7
Er wordt dus iets van metadata doorgestuurd.
Communicatie ging overigens in het Nederlands.

Gisteravond via de telefoon van mijn vrouw de melding gemaakt en binnen een uur respons...in het Duits.
Na het wederom toesturen van de mugshot kregen we vanmorgen nog wat aanvullende vragen (wat is er gebeurd, hoe laat kwam je erachter en welk device gebruik je) en begin van de middag een wachtwoord reset link.

In tegenstelling tot de doom scenarios die ik op Twitter en op het web las, viel het uiteindelijk wel mee.

Wel meteen even 2FA aangezet :)
Pagina: 1