Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien
Toon posts:

WiFi versterken / router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lieve Tweakers,

Ik ben recent verhuist naar een studio, waarbij ik mijn internet deel met mijn buren aan de overkant (zit een meter of 4 tussen)! Maar de WiFi is niet heel erg sterk (zitten twee muren tussen) en ik wil graag in mijn eigen studio een goede wifi verbinding en eventueel een vast punt voor internet gezien ik met Philips Hue wil gaan werken! Maar ik heb geen enkel verstand van routers / wifiversterkers (als dat een ding is) en zou graag willen weten van jullie:

- Welke router kan ik het beste aanschaffen;
- hoe sluit ik deze aan;
- kan ik deze instellen zodat ik mijn 'netwerk' niet deel met mijn buren (privacy)?

Ik zit via een Tele2 netwerk en misschien handig om te weten het punt van de aansluiting is een gang van 10 meter door: een trap af en een hoekje om..

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken! Alvast heel erg bedankt!

S

Alle reacties

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Kun je een kabel trekken naar jouw deel?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Waarschijnlijk heb je van Tele2 een Experiabox staan, de beste oplossing is een kabel van de experiabox naar jouw studio en daar een accespoint op aansluiten. Een WiFi versterker is meestal niet de ideale oplossing aangezien je een zwak signaal niet kan versterken. De WiFi versterker moet je plaatsen op een plek waar je nog voldoende bereik hebt, en zelfs dan verlies je snelheid.
Een kabel met aan het eind een accespoint geeft het minste verlies.
Je hebt geen router nodig aangezien je in 1 netwerk maar 1 router moet hebben. De experiabox bevat al een router.
Heb je een mogelijkheid tot het leggen van een kabel?

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 00:30

MrDrako

nep ict'er

Juist wel een router met wifi kopen, dan sluit je de kabel van de xperiabox aan op de "internet" poort van je router en is alles wat jij op je router doet niet toegankelijk voor je buren tenzij jij zelf poorten open gaat zetten in je router. Daarvoor moet dus wel een kabel getrokken worden.

• Laef
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Je kunt prima 2 routers in een netwerk onderbrengen, wel vereist het enige aandacht bij het configureren en zit je met het nadeel van dubbele NAT, wat gedoe kan geven met online gamen, domotica die van 'buitenaf' bereikbaar moet zijn etc. Ideaal is het dus niet.
Het is wel de enige weg om te bewandelen als je je eigen netwerk (veilig) gescheiden wil houden met dat van de buren.

Een access-point kan ook, en is wat eenvoudiger (en geen nadelen met dubbele NAT) maar dan zal je toch met je buren in hetzelfde netwerk zitten.

Het mooist is het, als je een UTP kabel vanaf het huidige modem/router kan trekken naar je eigen appartement, mocht dit niet mogelijk zijn, kijk dan of een verbinding via het stroomnet mogelijk is (powerline-ethernet).
De meest instabiele optie is het wireless signaal 'oppakken' (zo sterk mogelijk / dicht mogelijk bij de buren) en vanuit die lokatie versterken. Je bent dan niet vrij om een goede lokatie te zoeken voor je router, tenzij je dan door gaat werken met bijvoorbeeld een wireless mesh netwerk.

samenvattend:

Modem appartement -> UTP Kabel -> eigen router met AP

de beste oplossing indien je ook je netwerk gescheiden wil houden en het gaat om een simpele internetverbinding. Heb je meer eisen, wordt het ook ingewikkelder helaas.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Weet niet of het kan, maar wellicht kun je de router die er nu zit, vervangen door een Mikrotik router.
Met Vlan.

Hierop kun je eenvoudig dingen instellen.
Bijv.
poort 80 afkomstig van Y naar Z
poort 80 afkomstig van X naar Q

PSN: plexforce (ps4)

• Laef
WeHoDo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:51:
Weet niet of het kan, maar wellicht kun je de router die er nu zit, vervangen door een Mikrotik router.
Met Vlan.

Hierop kun je eenvoudig dingen instellen.
Bijv.
poort 80 afkomstig van Y naar Z
poort 80 afkomstig van X naar Q
Ik denk dat dat een wat ingewikkelde oplossing is voor iemand die aangeeft weinig verstand te hebben van routers / wifiversterkers. Voor het instellen van een Mikrotik heb je toch wel wat geavanceerde netwerk-kennis nodig. Mocht er een vriend/bekende in de buurt rondlopen die deze kennis wel bezit, of als er budget aanwezig is om dat in te huren, dan is dit uiteraard wel een optie.

Bedenk je wel dat je in zo'n geval ook de internetverbinding van de buren beheert, en deze dus voor elke storing zullen aanbellen.

----

om nog even dieper in te gaan op de vragen van OP, er vanuitgaande dat deze voor de router oplossing gaat ivm privacy van netwerken:

Ik ben zelf erg tevreden over Asus, maar ook Netgear, TP link, Cisco/Linksys etc. maken prima spul.
Hoe duurder, hoe meer opties je krijgt qua instelmogelijkheden en het kan een beetje schelen in het draadloos-bereik. Verwacht geen ultra verschillen in wireless bereik tussen goedkoop en duur, het maximum bereik wordt voor een groot deel beperkt door wettelijk maximaal uitzendvermogen en daar hebben alle apparaten, duur of goedkoop, zich aan te houden.

- hoe sluit ik deze aan;

Kabel van huidige modem naar WAN poort van je eigen router.
Eigen bekabelde apparatuur aansluiten op de LAN poorten van je router

- kan ik deze instellen zodat ik mijn 'netwerk' niet deel met mijn buren (privacy)?

Kijk welk IP-adres je op de WAN poort van je router krijgt en stel de IP adressen die je router deelt daar op in (niet exact dezelfde adressering aanhouden)
bijv. WAN IP-Adres: 192.168.178.xxx dan wordt je LAN IP-adres 192.168.10.xxx
Een beetje goede router zal dit automatisch snappen en goed instellen.

Ook het wireless kanaal kan je nu meteen goed instellen, op een 'vrije' (of de meest rustige) frequentie. Welke dat is kan je inzicht in krijgen via een app op je telefoon (bijvoorbeeld de app Wifi Analyzer met een android telefoon)

[ Voor 48% gewijzigd door Laef op 14-08-2018 11:32 . Reden: antwoord toevoegen op concrete vragen OP ]

• WeHoDo
Laef schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat dat een wat ingewikkelde oplossing is voor iemand die aangeeft weinig verstand te hebben van routers / wifiversterkers. Voor het instellen van een Mikrotik heb je toch wel wat geavanceerde netwerk-kennis nodig. Mocht er een vriend/bekende in de buurt rondlopen die deze kennis wel bezit, of als er budget aanwezig is om dat in te huren, dan is dit uiteraard wel een optie.

Bedenk je wel dat je in zo'n geval ook de internetverbinding van de buren beheert, en deze dus voor elke storing zullen aanbellen.

----

om nog even dieper in te gaan op de vragen van OP, er vanuitgaande dat deze voor de router oplossing gaat ivm privacy van netwerken:

Ik ben zelf erg tevreden over Asus, maar ook Netgear, TP link, Cisco/Linksys etc. maken prima spul.
Hoe duurder, hoe meer opties je krijgt qua instelmogelijkheden en het kan een beetje schelen in het draadloos-bereik. Verwacht geen ultra verschillen in wireless bereik tussen goedkoop en duur, het maximum bereik wordt voor een groot deel beperkt door wettelijk maximaal uitzendvermogen en daar hebben alle apparaten, duur of goedkoop, zich aan te houden.

- hoe sluit ik deze aan;

Kabel van huidige modem naar WAN poort van je eigen router.
Eigen bekabelde apparatuur aansluiten op de LAN poorten van je router

Kijk welk IP-adres je op de WAN poort van je router krijgt en stel de IP adressen die je router deelt daar op in (niet exact dezelfde adressering aanhouden)
bijv. WAN IP-Adres: 192.168.178.xxx dan wordt je LAN IP-adres 192.168.10.xxx
Een beetje goede router zal dit automatisch snappen en goed instellen.

Ook het wireless kanaal kan je nu meteen goed instellen, op een 'vrije' (of de meest rustige) frequentie. Welke dat is kan je inzicht in krijgen via een app op je telefoon (bijvoorbeeld de app Wifi Analyzer met een android telefoon)
Je deelt het internet met iemand anders, dan hebben ze ook gezamenlijke storingen betreft internet.
Het netwerk zelf blijft aan hun kant. Als het internet niet werkt, blijft op beide manieren een welles nietus verhaal. Maar ik begrijp je punt.

Ik kies liever voor 1 router, zoals Mikrotik dan een met een netwerk met meerdere routers.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

Ik gok dat de TS hier niet zoveel wijzer van wordt en even zal moeten reageren met wat updates qua kennisniveau voordat hij hier iets aan gaat hebben. Mijn inschatting is dat het verschil tussen WAN/LAN al niet eens aankomt laat staan jouw goedbedoelde advies ;). Idem @WeHoDo

• WeHoDo
Typhone schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Ik gok dat de TS hier niet zoveel wijzer van wordt en even zal moeten reageren met wat updates qua kennisniveau voordat hij hier iets aan gaat hebben. Mijn inschatting is dat het verschil tussen WAN/LAN al niet eens aankomt laat staan jouw goedbedoelde advies ;). Idem @WeHoDo
Dan adviseer ik om de TS een persoon te vragen die dit wel weet, want anders post ie straks dat zn verbinding traag is of gehackt is. Niet lullig bedoelt, maar het even inrichten van een netwerk en zeker ook voor buren, zou ik zelf niet aan beginnen als ik geen verstand van zaken had.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

WeHoDo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Dan adviseer ik om de TS een persoon te vragen die dit wel weet, want anders post ie straks dat zn verbinding traag is of gehackt is. Niet lullig bedoelt, maar het even inrichten van een netwerk en zeker ook voor buren, zou ik zelf niet aan beginnen als ik geen verstand van zaken had.
Agree agree. Dit klinkt alsof de buren twee jonge studentes zijn namelijk waar even de alfa male established gaat worden. Maar het scenario is niet best met deze kennis van zaken. Mikrotik en dergelijke zijn goed maar absoluut niet voor de leek laat staan de enthousiaste amateur.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

MrDrako schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:44:
Juist wel een router met wifi kopen, dan sluit je de kabel van de xperiabox aan op de "internet" poort van je router en is alles wat jij op je router doet niet toegankelijk voor je buren tenzij jij zelf poorten open gaat zetten in je router. Daarvoor moet dus wel een kabel getrokken worden.
Nee dit zorgt voor meer problemen dan het oplost en gezien het kennisniveau van de TS is het dus absoluut niet handig om 2 routers achter elkaar te plaatsen. Een bedraad accespoint is zonder twijfel de meest eenvoudig te gebruiken oplossing. Een alternatief waarbij geen kabels getrokken hoeven te worden zou een powerline wifi kit zijn, maar dan moet de elektra in huis daar geschikt voor zijn en helemaal probleemloos werkt dat vaak niet.

Suggesties als een Mikrotik router zijn naar mijn idee volkomen waardeloos. De TS weet niet hoe dit moet worden ingesteld en het lost een probleem op dat misschien helemaal niet bestaat. Eerst zal de TS aan moeten geven of het leggen van een kabel een optie is en wat de rest van de eisen zijn, dan pas kunnen we een oplossing bieden.

• Laef
Typhone schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

WAN/LAN kan elke leek uit het boekje halen dat bij de router wordt geleverd, en zijn prima termen.
wat moet ik zeggen 'sluit de kabel van de modem aan op de 'internetaansluiting' van de router (dat is dat zwarte kastje met 5 'telefoonaansluitingen' Daar schiet niemand ene r**t mee op.

Ik heb mijn verhaal zo basic mogelijk proberen te houden, als TS hierdoor geintimideerd zou raken en hieruit de conclusie trekt dat het misschien wat hoog gegrepen is, en er een handige(re) kennis naar laat kijken is dat ook prima.

Maar ik leg het liever zo eenvoudig en realistisch mogelijk uit aan een TS, dan meteen te roepen 'snap jij niet haal er een expert bij'
Pagina: 1