Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kwaliteit i5 in MacBook Air

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allen,

Ik ben van plan een MacBook aan te schaffen.
Nou heb ik gekeken naar de goedkoopste (€950 mediamarkt), de MacBook Air 13” 128gb. Vind dit bedrag eigenlijk wel genoeg, helemaal waar ik het voor ga gebruiken. (School, Netflix). Ik ga er geen zware programma’s of games op draaien.
Ik twijfel tussen de i5 en de i7 processor. Dit zijn de 5e generaties, maar de 8e zijn ondertussen ook al uit. Is het dan nog wel verstandig een i5 aan te schaffen?
Ook lees ik op internet dat de kwaliteit vh beeldscherm drama zou zijn, iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-08-2018 11:39)

Verwijderd

Een MBA is mijn inziens 1 van de betere MB ivm accuduur en toetsenbord.

Over het scherm word veel gemopperd, maar ik vind het niet verkeerd. Resolutie kan hoger en retina is mooier inderdaad, maar vergeleken met veel laptops is het gewoon een prima scherm.

Ook de leeftijd van de processor is maar een relatief. Ik heb een laatste generatie i5 in mijn werklaptop en een oudere generatie i5 (4e generatie meen ik) in mijn privé laptop. Mijn privé laptop is op papier langzamer, maar in de praktijk veel sneller.

MacOS is voor mij een dealbreaker. Ik wil geen gesloten systemen en zelf controle kunnen hebben. Ook wil ik niet gedwongen tot een account om een gekocht product te kunnen gebruiken.

Maar voor jouw doel is de MBA een deftige oplossing en zijn de 'voordelen' van een MBP vooral heel kostbaar en kun je je afvragen of dat het je waard is.

Ik zou gewoon eens kijken in de winkel en kijken of het scherm voor jou voldoet om video te consumeren.

Alle reacties

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een i5 volstaat voor school en Netflix, tenzij je veel videobewerkingen gaat doen.

Volgens mij haal je de i-series en generaties door elkaar. Zowel de i5 als de i7 hebben in alle generaties eigen series. Dit wordt aangeduid met het eerste getal, bijvoorbeeld i5 8400 (i5 uit de 8e generatie) en i7 7700k (i7 uit de 7e generatie).

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
Scherm van de Air is wel een stuk minder, zeker ivm de Retina schermen. Maar dit is uiteraard maar net wat je gewend bent, en hoeveel waarde je er aan hecht.

Misschien is dit een optie voor je?

Voor iets meer geld en MacBook waar je veel meer mee kan, en meer toekomstbestendig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Marcusso op 14-08-2018 10:17 ]

No Shame, only Fame!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Seroczynski schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:09:
Een i5 volstaat voor school en Netflix, tenzij je veel videobewerkingen gaat doen.

Volgens mij haal je de i-series en generaties door elkaar. Zowel de i5 als de i7 hebben in alle generaties eigen series. Dit wordt aangeduid met het eerste getal, bijvoorbeeld i5 8400 (i5 uit de 8e generatie) en i7 7700k (i7 uit de 7e generatie).
de goedkoopste macbook bij mediamarkt heeft een i5-5xxxU dus ik denk dat hij dat bedoelt. Het was inderdaad verwarrend verwoord.

Star Citizen Referral Code

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat bedoelde ik.
Excuses voor de verwarring, heb er niet zoveel verstand van als jullie ;).

• Seroczynski
  • Niet online
Duidelijk nu. Persoonlijk zou ik voor dat geld geen genoegen nemen met een CPU die iets meer dan 3 jaar oud is en lekker voor de 8e generatie gaan.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Mijn tip is om je niet blind te staren op verschillende generaties in processoren of de leeftijd hiervan.
De Macbook Air is gewoon een prima, solide en vooral betrouwbare laptop voor typwerk en wat Netflix.
Batterijduur is ook meer dan prima.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Over het scherm word veel gemopperd, maar ik vind het niet verkeerd. Resolutie kan hoger en retina is mooier inderdaad, maar vergeleken met veel laptops is het gewoon een prima scherm.

Ook de leeftijd van de processor is maar een relatief. Ik heb een laatste generatie i5 in mijn werklaptop en een oudere generatie i5 (4e generatie meen ik) in mijn privé laptop. Mijn privé laptop is op papier langzamer, maar in de praktijk veel sneller.

MacOS is voor mij een dealbreaker. Ik wil geen gesloten systemen en zelf controle kunnen hebben. Ook wil ik niet gedwongen tot een account om een gekocht product te kunnen gebruiken.

Maar voor jouw doel is de MBA een deftige oplossing en zijn de 'voordelen' van een MBP vooral heel kostbaar en kun je je afvragen of dat het je waard is.

Ik zou gewoon eens kijken in de winkel en kijken of het scherm voor jou voldoet om video te consumeren.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:20:
Maar hoe is MacOS dan gesloten? Mijns inziens is het net zo open als Windows.
Je hoeft overigens geen account aan te maken om een product te kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 14-08-2018 11:53 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:57

page404

Website says no

Even los van jouw persoonlijke voorkeur voor OS, die ik helemaal respecteer. En je verder prima inhoudelijke reactie.
Kun je me nu eens uitleggen wat er gesloten is aan MacOS? Iedereen zegt dat om me heen, en ik snap werkelijk niet wat daar mee bedoeld wordt.
En wat bedoel je met gedwongen worden een account te gebruiken? Waar is dat verplicht in MacOS?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op welke manier moet je een account hebben dan? iCloud is geen verplichting, en als het dat wel is maak je een AppleID aan en koop je er verder niks mee. Microsoft duwt je ook steeds meer richting een account voor het een of ander, zeker nu Office 365 zo'n beetje meer over de toonbank gaat dan een los Office pakket.

OSX is totaal niet gesloten, als je in de systeembestanden wilt rommelen kan dat, je kunt er alleen niet 1-2-3- naar toe klikken zoals je dat onder Windows misschien gewend bent. Voor de beginnende Mac gebruiker lijkt me dat ook heel verstandig om het verborgen te houden, scheelt een boel herinstallaties.

Verder kun je doen en laten met het systeem wat je wilt. Wil je legale software draaien uit de App Store dan kan dat, wil je software draaien wat je van Usenet of via Torrents binnen hebt geharkt? Geen probleem. Wil je extra features in Finder dan is ook daar een programma voor. Het is écht niet zo gesloten als dat je schetst of je moet duidelijker aangeven wat je precies gesloten vind.

Verwijderd

Wootism schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:53:
[...]

Maar hoe is MacOS dan gesloten? Mijns inziens is het net zo open als Windows.
Je hoeft overigens geen account aan te maken om een product te kunnen gebruiken.
Het is kwestie van perceptie. Je hebt gelijk dat MacOS net zo open is als Windows. Maar Windows is mij te gesloten en te dominant. Ik prefereer Linux.
sypie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Op welke manier moet je een account hebben dan? iCloud is geen verplichting, en als het dat wel is maak je een AppleID aan en koop je er verder niks mee. Microsoft duwt je ook steeds meer richting een account voor het een of ander, zeker nu Office 365 zo'n beetje meer over de toonbank gaat dan een los Office pakket.

OSX is totaal niet gesloten, als je in de systeembestanden wilt rommelen kan dat, je kunt er alleen niet 1-2-3- naar toe klikken zoals je dat onder Windows misschien gewend bent. Voor de beginnende Mac gebruiker lijkt me dat ook heel verstandig om het verborgen te houden, scheelt een boel herinstallaties.

Verder kun je doen en laten met het systeem wat je wilt. Wil je legale software draaien uit de App Store dan kan dat, wil je software draaien wat je van Usenet of via Torrents binnen hebt geharkt? Geen probleem. Wil je extra features in Finder dan is ook daar een programma voor. Het is écht niet zo gesloten als dat je schetst of je moet duidelijker aangeven wat je precies gesloten vind.
Het aanmaken van een AppleID en het niet eenvoudig kunnen installeren van een nieuw OS als een device gelocked is, is mij een te omslachtige handeling. Ik wil ergens gewoon een USB stick in kunnen steken en binnen een halfuur een nieuw OS hebben geinstalleerd.

Ook heb ik een negatieve ervaringen uit het verleden (2007) met Apple en het AppleID. Aankopen in app store die later voor veel meer geld werden afgerekend en waar het een enorm werk was om het geld terug te krijgen (iets van € 0,79 afgerekend en maanden later werd er ineens € 40,00 afgeschreven). Ook het verwijderen van een AppleID was bijna onmogelijk en heeft me veel tijd en geld gekost (principes kosten soms geld).

Daarnaast vind ik het aanbod van software op Mac beperkter dan voor Windows en Linux. Als ik kijk naar onze eigen software, dan zijn we ongeveer de enige in de markt die een desktop client aanbieden voor Windows, Ubuntu Linux en MacOS, terwijl naar mijn mening een OS een vrije keus zou moeten zijn en software zoveel mogelijk multi-platfom zonder beperkingen, maar hiermee dwaal ik te veel af van de vraag van de topic starter.

Dat gezegd hebbende, die ervaringen zijn gedaan in de periode 2007 - 2009 en Apple heeft vast verschillende veranderingen doorgevoerd, het marktaandeel is groeiende dus ze doen iets goed.

Wat ik ook erg pro-Apple vind is dat je vrij gemakkelijk aan accesoires kan komen. Een originele Dell lader kopen is lastig, maar een Apple lader kun je de meeste grotere steden gewoon kopen.

MacOS zou mijn voorkeur hebben ten opzichtte van Windows, maar persoonlijk prefereer ik Linux. Linux is in de loop van de jaren een volwaardig alternatief geworden voor MAcOS en Windows, misschien zelfs wel gebruiksvriendelijker al zal dat persoonlijk zijn. Slechte OS zijn er op dit moment niet en elk OS heeft zijn eigen terechte gebruikersgroep.

Voor mij in ieder geval duidelijk dat ik weer eens naar MacOS moet kijken. Kan alleen maar leerzaam zijn.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@EnGee Ik heb zo het vermoeden dat je ervaring ietwat gedateerd is :p

Verwijderd

Wootism schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:23:
@EnGee Ik heb zo het vermoeden dat je ervaring ietwat gedateerd is :p
Ik sluit dat niet uit als het gaat om Apple in het algemeen. O-)
Ik geloof ook niet dat de behoefte heel sterk is om daar dratische verandering in te brengen. Het spul is mij in het algemeen wat te prijzig.

Ik heb wel niet te lang geleden eens met een MBA gewerkt, bij een gebrek aan mijn eigen laptops en ik vind de MBA echt een leuke laptop en begrijp de kritiek op de oude processor en het scherm niet zo goed. Het is niet slecht, de laptop is (met een i5) zeker niet traag en het toetsenbord is gewoon echt fijn en de accuduur in de prijsklasse volgens mij nog steeds ongeevenaard.

Ik denk dat de MBA nog steeds the-best-bang-for-your-bucks is uit de winkel van Apple, al vind ik de iPhone ES ook een juweeltje die nu heel betaalbaar is geworden, maar iOS en ik worden geen vrienden, ik heb het eens geprobeerd in 2016, 3 maanden en toen was ik er klaar mee.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:57

page404

Website says no

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

Ik sluit dat niet uit als het gaat om Apple in het algemeen. O-)
Ik geloof ook niet dat de behoefte heel sterk is om daar dratische verandering in te brengen. Het spul is mij in het algemeen wat te prijzig.

Ik heb wel niet te lang geleden eens met een MBA gewerkt, bij een gebrek aan mijn eigen laptops en ik vind de MBA echt een leuke laptop en begrijp de kritiek op de oude processor en het scherm niet zo goed. Het is niet slecht, de laptop is (met een i5) zeker niet traag en het toetsenbord is gewoon echt fijn en de accuduur in de prijsklasse volgens mij nog steeds ongeevenaard.

Ik denk dat de MBA nog steeds the-best-bang-for-your-bucks is uit de winkel van Apple, al vind ik de iPhone ES ook een juweeltje die nu heel betaalbaar is geworden, maar iOS en ik worden geen vrienden, ik heb het eens geprobeerd in 2016, 3 maanden en toen was ik er klaar mee.
Fijn om ook eens een genuanceerde mening over Apple producten op Tweakers te zien :*) Ben het ook grotendeels met je eens.

Maar @Wootism zei het al, er is best wat veranderd de laatste jaren ;) Overigens valt me op dat sommige software lastiger te vinden is voor de Mac, maar er zijn superveel tooltjes (zoals van Rogue Amoeba) die hele specifieke dingen geweldig doen, en dat soort alternatieven zijn er dan weer net niet voor Windows of Linux. Of ze zijn gewoon minder goed. Het blijft behelpen hoor, zeker als je de drie OS'en, deels gedwongen door werk, alledrie moet gebruiken.
Meer ontopic: ik zou zo weer de MacBook Air kopen die ik nu heb. Maar nu ben ik aan het doorsparen voor een MacBook Pro met discrete graphics. Wordt dus een 15" :9

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Verwijderd

page404 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:06:
[...]
Fijn om ook eens een genuanceerde mening over Apple producten op Tweakers te zien :*) Ben het ook grotendeels met je eens.
Het is te makkelijk om ongenuanceerd een mening uit te braken.

Dat ik Apple een waardeloze club vind, is irrelevant. Apple maakt gewoon een mooi ecosysteem, daar is niets op af te dingen. Maar er zijn genoeg puntjes (prijs, compatibliteit, beschikbaarheid van software, de eeuwige ontkenningsfase bij problemen) die mij geen Apple klant maken.

Maar ook over Microsoft is genoeg op af te dingen en daar begrijp ik echt de 88% martkaandeel niet van. Zijn we nu echt allemaal makke schapen? Maar ook hier begrijp ik heel goed waarom mensen, behalve uit gewoonte, kiezen voor MS en niet over stappen (angst voor het onbekende, 'iedereen' gebruikt het, certificaatjes en opleiding die je helpen met je carrieren en je dus het Redmond evangelie blijkt prediken, etc)

Dan hebben we nog Google met ChromeOS. Ik vind dit het meest onder gewaardeerde OS dat er momenteel verkrijgbaar is. Iedereen 'moet' in de cloud, iedereen wil het 'nieuwe werken', iedereen heeft in NL een behoorlijke internet verbinding, maar toch word ChromeOS om allerlei drogredenen afgeserveerd, behalve in het onderwijs (dus die kentering komt wel). De afhankelijkheid van Google is mij te groot en daarom gebruik ik geen Chromebook, al werkt Google er wel aan om meer platformen (Android, Linux en van de week zelfs bericht over Windows) te ondersteunen.

ChromeOS is de ideale tool voor de gemiddelde kantoor medewerker of vertegenwoordiger, maar ook voor schoonmoeders, opa's en oma's en iedereen met 0 IT kennis die mij in mijn vrije tijd bellen voor IT support op hun niet ChromeOS devices, omdat ze niets hebben gedaan en het toch niet meer werkt.

Linux zou heel groot kunnen zijn op de desktop, ware het niet dat er teveel distro's zijn, te veel meningen, ego's en discussies. Canonical is met Ubuntu echt een goede koers aan het varen, maar maakt ook misstappen die de groei weer vertragen. (introductie Unity en nu weer de introductie van Gnome3, wel/geen Ubuntu Touch, het amazon debacle, etc.) maar Ubuntu (of Mint) is mijn inziens nog steeds een platform waar ieder gebruiker die met Windows of Mac overweg kan, ook mee overweg kan, maar veel meer flexibiliteit beschikbaar krijgt. Maar ik snap de angst ook.

Het zou mooi zijn als de balans in de verschillende besturingssystemen wat gebalanceerder zou zijn. Het mag wel een beetje minder MS en meer Mac, Linux en ChromeOS. Al hadden die laatste 3 maar minimaal 15%, dan zou er een verschil gemaakt kunnen worden.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:03:
Goedemorgen allen,

Ik ben van plan een MacBook aan te schaffen.
Nou heb ik gekeken naar de goedkoopste (€950 mediamarkt), de MacBook Air 13” 128gb. Vind dit bedrag eigenlijk wel genoeg, helemaal waar ik het voor ga gebruiken. (School, Netflix). Ik ga er geen zware programma’s of games op draaien.
Ik twijfel tussen de i5 en de i7 processor. Dit zijn de 5e generaties, maar de 8e zijn ondertussen ook al uit. Is het dan nog wel verstandig een i5 aan te schaffen?
Ook lees ik op internet dat de kwaliteit vh beeldscherm drama zou zijn, iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.
Mooie apparaten maakt apple maar heb je een bewuste keuze voor het gebruik van MACos als operating system? De huidige macbook airs zijn al enigszins gedateerd en men verwacht de komende maanden nog wel een update zie: https://www.iphoned.nl/ni...r-2018-verwachte-release/

Voor hetgeen je gaat doen (wat officewerk en netflix) werkt de macbook air prima. Netflix zal je denk ik wel via de browser moeten kijken omdat er volgens mij nog geen app is voor MACos. (correct me if im wrong).

Ben je niet gebonden aan macos dan zou ik overwegen om toch eens te kijken naar een windows laptop. Voor minder geld heb je dan ook een prima apparaat die volstaat voor jouw gebruik.

...

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10

SuBBaSS

-has Ryzen

Tja, de Air.
Ik blijf het een wonderlijk apparaat vinden. Scherm is idd. maar matig, het is verder totaal geen werkpaard en 128 GB geheugen houdt ook niet echt over.
Maarrrr, is allemaal afhankelijk van je gebruik natuulijk, wie weet past het TO wel prima (en gaat hij bijv. geen football manager oid. spelen).
Goed, wel heel populair model en het is bizar voor wat voor prijzen die dingen 2e hands nog weg gaan. Die schrijven minder af dan een Pro (en da's mi. ook weer niet reeel, maar goed, 'de markt' he).

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15

WCA

Vergeleken met veel laptops? Van de zelfde prijsklasse niet hoor. Het is een waardeloos TN paneel met slechte kijkhoeken en een resolutie die thuishoort op een laptop van 300 euro (als dat het al is, er zijn laptops in die prijsklasse die al een beter scherm hebben).

Het is wat mij betreft wèl een enorme dealbreaker.

Share and Enjoy!

Verwijderd

GreNade schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:37:
[...]

Het is wat mij betreft wèl een enorme dealbreaker.
Daarom gebruikt ook niet iedereen een MBA.

Verwijderd

FYI;

'Goedkopere MacBook wordt in september onthuld' https://nu.nl/gadgets/541...in-september-onthuld.html

Also het toetsenbord net zo belabberd is als in de MB en de MBP. Dan zou ik de laatste MBA aanschaffen.
Pagina: 1