Het is te makkelijk om ongenuanceerd een mening uit te braken.
Dat ik Apple een waardeloze club vind, is irrelevant. Apple maakt gewoon een mooi ecosysteem, daar is niets op af te dingen. Maar er zijn genoeg puntjes (prijs, compatibliteit, beschikbaarheid van software, de eeuwige ontkenningsfase bij problemen) die mij geen Apple klant maken.
Maar ook over Microsoft is genoeg op af te dingen en daar begrijp ik echt de 88% martkaandeel niet van. Zijn we nu echt allemaal makke schapen? Maar ook hier begrijp ik heel goed waarom mensen, behalve uit gewoonte, kiezen voor MS en niet over stappen (angst voor het onbekende, 'iedereen' gebruikt het, certificaatjes en opleiding die je helpen met je carrieren en je dus het Redmond evangelie blijkt prediken, etc)
Dan hebben we nog Google met ChromeOS. Ik vind dit het meest onder gewaardeerde OS dat er momenteel verkrijgbaar is. Iedereen 'moet' in de cloud, iedereen wil het 'nieuwe werken', iedereen heeft in NL een behoorlijke internet verbinding, maar toch word ChromeOS om allerlei drogredenen afgeserveerd, behalve in het onderwijs (dus die kentering komt wel). De afhankelijkheid van Google is mij te groot en daarom gebruik ik geen Chromebook, al werkt Google er wel aan om meer platformen (Android, Linux en van de week zelfs bericht over Windows) te ondersteunen.
ChromeOS is de ideale tool voor de gemiddelde kantoor medewerker of vertegenwoordiger, maar ook voor schoonmoeders, opa's en oma's en iedereen met 0 IT kennis die mij in mijn vrije tijd bellen voor IT support op hun niet ChromeOS devices, omdat ze niets hebben gedaan en het toch niet meer werkt.
Linux zou heel groot kunnen zijn op de desktop, ware het niet dat er teveel distro's zijn, te veel meningen, ego's en discussies. Canonical is met Ubuntu echt een goede koers aan het varen, maar maakt ook misstappen die de groei weer vertragen. (introductie Unity en nu weer de introductie van Gnome3, wel/geen Ubuntu Touch, het amazon debacle, etc.) maar Ubuntu (of Mint) is mijn inziens nog steeds een platform waar ieder gebruiker die met Windows of Mac overweg kan, ook mee overweg kan, maar veel meer flexibiliteit beschikbaar krijgt. Maar ik snap de angst ook.
Het zou mooi zijn als de balans in de verschillende besturingssystemen wat gebalanceerder zou zijn. Het mag wel een beetje minder MS en meer Mac, Linux en ChromeOS. Al hadden die laatste 3 maar minimaal 15%, dan zou er een verschil gemaakt kunnen worden.