Self-build Desktop workstation video-editing/ render C4D

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil het systeem voornamelijk gaan gebruiken voor 3D renderen in C4D, videobewerking in Premiere Pro en soms After Effects. Het liefst een workflow die maximaal richting 4096 x 2160p resolutie aankan maar in de regel werk ik met 1920 of HD

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik kan maximaal 2800 Euro besteden all-inclusive

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

-Standaard toetsenbord/ muis/ koptelefoon
-Acer LCD monitor K272HL
wil ik graag meenemen als deze compatible is; daar twijfel ik aan! Ik ga er vanuit dat ik een andere monitor aan moet schaffen, daar heb ik in mijn budget nog geen rekening mee gehouden en ga ik nog voor sparen. Advies is zeker welkom !

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb een pakketje samengesteld na onderzoek en advies waarvan ik verwacht in de juiste richting te zitten maar ik wil mijn kennis graag verdiepen. Het wordt mijn eerste self-build PC dus vergeef me als ik echt helemaal verkeerd zit. 8)7

CPU processor van 32 threads en 16 Cores
32 GB werkgeheugen of 64 GB
SSD 2.M 500 GB ( ik maak voornamelijk gebruik van externe opslag)
Videokaart 12GB die maximaal 4096 x 2160p editing enigzins aankan bij uitzondering
behuizing, voeding, (air) cooler en een moederbord met de mogelijkheid tot uitbereiding in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken. prijs/ kwaliteit verhouding is uiteraard van belang.

Mijn huidige boodschappenlijstje:

Behuizing: CORSAIR OBSIDIAN 750D 133,-
Processor: AMD RYZEN THREADRIPPER 1950X / 32 THREADS / MAX 4.0GHZ. 676,-
cooling: NOCTUA NH-U12S TR4-SP3 + coolpasta 73,-
Werkgeheugen: CORSAIR VENGEANCE LPX DDR4 2666MHZ QUAD KIT 32GB 318,-
Videokaart: GTX 1080TI (11GB GDDR5X) NVIDIA-GEFORCE. 855,-
Moederboard: ASROCK FATAL1TY X399 PROFESSIONAL GAMING. 432,-
SSD: SAMSUNG 500GB (M.2 SSD) 970-EVO 165,-
voeding: 850W CORSAIR RM850X 124,-

Totaal 2776,-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik wil de mogelijkheid hebben om mijn systeem later uit te kunnen breidden en in de toekomst 2 monitors aan te sluiten. Ongeveer 4 usb aansluitingen en 1 aux.

Ga je overklokken?

Als dit in mijn geval raadzaam is en veel oplevert wil ik zeker met inlezen en hulp van mijn deskundige buddy overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]

-Het uiterlijk van mijn systeem of het merk vind ik niet zo belangrijk, ik wil wel de prestaties zo veel mogelijk optimaliseren binnen mijn budget en dan doel ik vooral op snelheid.

-Ik wil vooral weten of de onderdelen op elkaar aansluiten en geschikt zijn om te renderen en te werken met C4D, Premiere en AE.
Hoe moet ik mijn build aanpassen om het optimale eruit te halen?

-Welke dingen zie ik over het hoofd / heb ik verkeerd ingeschat als beginneling?

Super bedankt! _/-\o_ Ik ben net afgestudeerd aan de kunstacademie en wil een eerste stap maken naar een professionele carrière als zzp-er in visual- en motion design. Mijn Macbook Pro ben ik ontgroeid en wordt niet blij van wat ik van hem vraag :9

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd de threadripper 2950x is nét uit, dus dan zou ik die pakken. De TR2950x is een prima allround cpu voor wat jij doet. Veel renderprestatie per euro en ook absoluut gezien renderd hij snel. Premiere en AE is ook prima maar daar is hij niet het allersnelste voor. Een 14 core intel is wat beter voor premiere maar renderd vaak weer minder snel. Voor AE is eigenlijk een 7800k de snelste cpu, alleen die renderd véél langzamer dan de threadripper of 14 core intel.

Als je niet gpu renderd dan zou je ook nog wel toe kunnen met een 1070ti of 1080. Of een 2dehandsje en wachten op de nieuwe gpu's..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@maratropa Kijk hier kan ik wat mee! Ik ga eens kijken naar de TR2950x aangezien ik vooral mijn rendersnelheid wil upgraden. Mijn projecten in Premiere en AE zijn niet zo extreem groot en denk ik hiermee ook goed uit de voeten te kunnen als ik het vergelijk met mijn huidige prestaties .

Ik render tot nu toe alles via mijn CPU maar voor de preview snelheid en het renderen van strak gelikte single frames vanuit Arnold of Octane is mijn GPU natuurlijk wel van belang. Optimalisatie van mijn GPU performance kan een mooie uitbreiding zijn voor de toekomst. Als mijn budget dat nu nog niet toelaat is dat geen ramp. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Treadripper is wel de perfecte CPU voor een programma als C4D (cinebench);
https://nl.hardware.info/...903&specId=23027&tcId=465
Veel gunstiger scenario voor een 16 core 32 tread CPU kun je niet vinden.

Je systeem even in de pricewatch gezet;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 2950X€ 0,-€ 0,-
1ASRock Fatal1ty X399 Professional Gaming€ 428,05€ 428,05
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 839,99€ 839,99
1Corsair Obsidian 750D€ 121,13€ 121,13
1Noctua NH-U14S TR4-SP3€ 76,-€ 76,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 154,50€ 154,50
1Corsair RM850x Zwart€ 129,69€ 129,69
1Samsung 970 Evo 500GB€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,26

Paar opmerkingen:
Case is zeer groot, heb je zoveel ruimte nodig?. Zou zelf meer waarde hechten aan geluid (stil zijn).

Moederbord is prijzig (al zijn alle X399 borden dat, goedkoopste zijn ~€300), voor overclock mogelijkheden zul je dit even goed uit moeten zoeken, vooral de VRM's zullen het zwaar hebben bij een dergelijke CPU.

GPU: waarom zou je een 1080Ti nemen?. Volgens mij ondersteund geen van deze software CUDA (hardware rendering op de GPU), en is er alleen wat versnelling. Een GPU als een GTX1060 zou ook prima kunnen voldoen?.

Voeding: 650 of 750 watt model zal ook voldoen. Schat dat werkelijke systeemverbruik (zonder overclocks) zo'n 400 watt is.

[ Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 14-08-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Tortelli hij gebruikt bijv octane; dan is een 1080ti wel een goeie investering.

Als hij daar nog verder mee wilt dan is een grote case en extra zware psu wel leuk, dan kun je er nog makkelijk wat bij zetten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Tortelli super handig die pricewatch!

Ja beetje stil is wel handig inderdaad niet dat ik uit mn concentratie wordt gehaald als dat ding staat te loeien tijdens uitrenderen.
Er moet inderdaad nog wel wat ruimte zijn voor uitbereiding maar zeer groot is voorlopig niet nodig dus daar zal ik nog eens naar kijken!

Overclock mogelijkheden moet ik inderdaad goed uitzoeken met ervaren hulp want daar snap ik eerlijk gezegd nog weinig van. Is dat essentieel om het goed te laten draaien of vooral raadzaam?

Inderdaad wil ik ook gebruik gaan maken van Octane dus beetje GPU is wel nice :) Ik ben een zij trouwens maar dat kun je niet weten @maratropa

750 watt model voeding lijkt me inderdaad gewoon genoeg dan, scheelt weer !

thanks guys goed om te horen dat ik in ieder geval in de goeie richting zit ! Ik ga jullie advies en aandachtspunten meenemen en het even nalopen met degene die me gaat helpen met het fysiek bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Overclocken kun je best wat performance winst mee behalen, maar je loopt risico's op onstabiliteit. Iets wat je met professioneel werk gewoon niet wilt. Daarnaast worden deze CPU's gewoon warm, zeker met een overclock dus zeer goeie koeling is raadzaam. Vraag me zelfs af hoeveel overclock potentie er is met een luchtkoeler.

Kortom begin hier aan als je echt weet wat je doet, de hardware is zo snel dat je het niet echt nodig het lijkt me. Schat dat je maybe 10-15% performance kunt winnen. De AMD's gaan qua clocksnelheid toch niet verder dan ~4,2Ghz all core volgens mij.

Van de 2950X is wat dat betreft nog niet zoveel bekend; https://www.guru3d.com/ar...pper_2950x_review,31.html
Voor 100 punten winst in Cinebench zou ik het risico niet lopen iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Tortelli Top! dan ga ik voorlopig mijn vingers niet branden aan overclocken. Ik ga er zo op vooruit in vergelijking met mijn macbook pro dat ik die 100 punten inderdaad voorlopig niet ga missen ! Misschien toch kijken naar in ieder geval een upgrade voor mijn air cooler of richting een water cooler. Ook zonde om de levensduur van mn processor te vernachelen voor een paar tientjes besparing lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik zelf blijf vrij sceptisch met betrekking tot waterkoelers, ken meerdere mensen waarbij een AIO set kapot is gegaan (waterpomp kapot). Op zich geen ramp met de huidige cpu's, aangezien hij zichzelf gewoon gaan terugklokken (zeer) traag zal worden. Zichzelf opblazen doen ze de afgelopen ~10 jaar niet meer als ze echt te weinig koeling krijgen.

Beste luchtkoeler erop zetten die je kunt vinden en je hebt er nooit geen omkijken meer na (op wat schoonmaken na eventueel), hou dan wel rekening met de inbouwruimte; een
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Noctua NH-D15
Hebben beide een inbouwhoogte van >160 mm (ze passen niet in de case die ik zelf heb iig).

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 15-08-2018 20:10 ]

• maratropa
  • Niet online
@Verwijderd O-)

Wat is je ambitie qua uitbreiden van gpu's voor het renderen? Zo'n 750D behuizing is leuk omdat je er ook echt 4 gpu's in zou kunnen zetten. Er zijn niet heel veel behuizingen waar dat kan. Dan is ook het moederbord belangrijk, het gekozen moederbord van tortelli biedt bijvoorbeeld de optie op 4 gpu's te plaatsen, dat kunnen ze niet allemaal door de layout van de pci-e sloten.

Let er op dat als je gpu's, vooral meer dan 2, strak naast elkaar gaat zetten je beter "blower" stijl koelers kunt halen. Die zijn tijdens belasting wel luidruchtiger.(warme lucht direct er achter uit) (voorbeeld)

Vind je 2 gpu's genoeg dan kun je ook 2 meer gpu's met stillere koelers nemen en ze iig niet tegen elkaar aan plaatsen. Ook moet je dan wat beter letten op de airflow. Dan kun je ook wel een kleinere behuizing nemen. (die 750d is gewoon lomp)

Ik heb zelf altijd AIO waterkoelers gehad; het voordeel is bij machines die lang staan te renderen dat je de warme lucht ook direct er achter of boven uit kunt gooien. Maar luchtkoeling is ook prima, mits je zorgt voor goede afvoer van de warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 16-08-2018 09:18 ]

specs

Pagina: 1