Ernemmer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:00:
Ik maak de CPU ook altijd gewoon met keukenrol schoon en heb altijd lage temperaturen.
Het feit dat er nog wat koelpasta op zit is natuurlijk niet zo'n probleem, als er maar geen echte luchtbellen ontstaan. Dit laatste is praktisch onmogelijk als je de CPU koeler voldoende aandraait.
Als de "uitsmeren" / "bedekken" met koelpasta methode gebruikt wordt dan kunnen er volgens mij ook luchtbellen ontstaan tijdens het monteren/fixeren van een koelblok.
Hetzelfde geld volgens mij voor het ondeskundig aanbrengen/fixeren/aandraaien van en koelblok.
Stel je legt je koelblok op je cpu met koelpasta en je drukt/draait vervolgens één kant aan (schroef en/of pushpin).
Dan trek je in feite de koeler weer van de koelpasta af waardoor er volgens mij luchtbellen kunnen ontstaan met het verdere afmonteren.
Of je moet je koeler met de andere hand hard aangedrukt houden vanaf het moment dat je hem op de cpu met thermal paste zet.
Of je houdt hem net boven de koelpasta/tegen de koelpasta aan en zo draai je zoals eerder uitgelegd de schroeven/pushpins vast.
YouTube: How To Apply Thermal Paste
Het kruisje koelpasta i.p.v. het erwtje lijkt ook goed te werken.
Ik vraag me nog wel af wat nu eigenlijk erger is qua vuiligheid en warmte overbrenging... teveel of te weinig koelpasta?
Teveel geeft misschien slechte warmte overdracht, kan overkill zijn en er kan pasta langs de IHS en in het socket komen.
Alles wat teveel is wordt (in ieder geval met de erwt methode, lijkt me?) toch wel weggedrukt als de viscositeit goed is.
Te weinig zorgt er voor dat er geen volledige bedekking is van de IHS
Maar bij de meeste cpu's zit de chip (warmtebron) in het midden onder de IHS dus of dat nu zo'n ramp is...
Volgens Linus Tech Tips maakt het allemaal geen drol uit zolang je er dus maar niet te weinig op doet
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop
[
Voor 29% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 14-08-2018 19:18
]