Koelpasta of Thermische pad op cpu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1103807

Topicstarter
Goedenavond,
Had even een vraag over koelpasta en thermische pad voor op een cpu als koeling.
Nu vroeg ik mij af wat het beste tussen de twee is? Ik zie wel voordelen in die thermische pad want die kun je op 0.5mm dik bestellen (gelijke cooling dus) en is niet zo'n vuiligheid om deze te plaatsen.

Beste antwoord (via Anoniem: 1103807 op 13-08-2018 23:51)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Hoezo een vuiligheid om te plaatsen?
Gewoon één erwtje koelpasta erop vanuit een tube...

Het verwijderen van koelpasta is wel vuiligheid :)

Montageschroefjes altijd kruislinks aandraaien/vastdrukken (in het geval van 4) in het geval van (en/of) 2 om en om voorzichtig aandraaien.
Dus niet ééntje vast draaien en dan pas beginnen met draaien aan de tweede!

Zo verdeelt de kracht en de koelpasta zichzelf prima.

Volgens mij zijn thermal pads meer voor interfaces waar meer ruimte tussen de contactvlakken zit. Bijvoorbeeld koelblok - ram, roelblok - vrm's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Pasta is altijd de beste oplossing als die optie mogelijk is. Een pad geeft vrij slecht warmte door en pasta is er alleen maar voor om het contact optimaal te krijgen. Bij een standaard moederbord met CPU en koeler is een pad een heel erg slecht idee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Hoezo een vuiligheid om te plaatsen?
Gewoon één erwtje koelpasta erop vanuit een tube...

Het verwijderen van koelpasta is wel vuiligheid :)

Montageschroefjes altijd kruislinks aandraaien/vastdrukken (in het geval van 4) in het geval van (en/of) 2 om en om voorzichtig aandraaien.
Dus niet ééntje vast draaien en dan pas beginnen met draaien aan de tweede!

Zo verdeelt de kracht en de koelpasta zichzelf prima.

Volgens mij zijn thermal pads meer voor interfaces waar meer ruimte tussen de contactvlakken zit. Bijvoorbeeld koelblok - ram, roelblok - vrm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik koelpasta gebruik hang ik namelijk helemaal vol😅 blijkbaar heb ik mijn koelpasta vorige keer verkeerd aangebracht ik heb deze in rechte lijnen verdeeld over de cpu... Max temperaturen staan nu wel op 45 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Euhmmm ik heb vorige keer de cpu niet met alcohol verwijderd maar met gewoon keuken papier😅 Weet niet of dat voor toekomstige problemen kan zorgen? (Mijn koelpasta had een witte kleur). Ivm dat ik in lijnen aan heb aangebracht (verkeerde manier) hangen nu heel de koelribbels onder met die koelpasta onderin met het raakvlak tussen de cpu en het blokje..

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1103807 op 14-08-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Door een zeer sterke microscoop zien die "supergladde" metaaloppervlakken van cpu en koeler er in werkelijkheid uit als een ruwe rotsformatie. :P
Het is de bedoeling dat koelpasta juist deze "ruwe dalen" gaat opvullen om de warmteoverdracht zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
In werkelijkheid gaat het natuurlijk om microstructuren, maar bij elkaar staan zij toch voor een leuk oppervlak dat je zeker wilt laten meedoen.

Bij jou zit daar ipv koelpasta nu keukenpapier en zoals je waarschijnlijk wel weet geleidt keukenpapier de warmte van geen kanten. :+

Daarom reinig je in ieder geval in de laatste fase met bijv. isopropylalcohol en een NIET pluizend doekje, zoals microvezeldoek.
Pas dan kan/zal de koelpasta de fijne microstructuren kunnen vullen zoals het is bedoeld.
Het kan een paar graden schelen, als je het heel erg bont hebt gemaakt kan dat oplopen tot 10 à 20 graden.

Vergelijk het maar met de slechte TIM die tegenwoordig onder de meeste Intel cpu's zit geprakt, waardoor tweakers aan het delidden slaan.
De temperatuurwinst kan door die ingreep soms tot ~20 graden oplopen, de moeite waard dus.

Er zullen minstens een paar duizend tutorials zijn gemaakt over het aanbrengen van koelpasta, zoals hier op Tweakers, op YouTube, of op de site van de koelerfabrikant, of die van de betreffende koelpasta.
Jammer dan je geen van alle hebt kunnen vinden. ;)
Ik had wel al video's bekeken maar dan lees ik op forums dat het anders moet en dat geeft wat verwarring... Ik heb hier nog wat grijze koelpasta staan die is wel erg lopend moet ik zeggen met een laag visicogehalte... Daarom durf ik die ook niet te gebeuiken. Als de processor koud staat met die koelpasta kan ik het er gemakkelijk afnemen (normaal word koelpasta toch hard bij koude temperaturen?) Die erwtje techniek ga ik direct eens uitproberen en deze keer met alcohol verwijderen😁 PS mag dat ook met nagelakverwijderaar zijn?😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon even proberen met een heel klein beetje pasta, daarna CPU er op, een 10 minuten laten zitten en dan CPU er weer af. Als je heatspreader mooi bedekt is met een laagje koelpasta en het er niet aan alle kanten uit was gelopen had je het goed gedaan. Daarna dus even schoonmaken en nog een keer doen en dan weet je gewoon dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:58:
Gewoon even proberen met een heel klein beetje pasta, daarna CPU er op, een 10 minuten laten zitten en dan CPU er weer af. Als je heatspreader mooi bedekt is met een laagje koelpasta en het er niet aan alle kanten uit was gelopen had je het goed gedaan. Daarna dus even schoonmaken en nog een keer doen en dan weet je gewoon dat het goed is.
Oké, dan ga ik dat nu even uitproberen.🙂🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist alles heel degelijk weer kunnen plaatsen dat erwten techniekje werkt wel erg goed, ik heb nu de temperaturen circa rond de 40 graden (5 graden lager dus) ik heb deze stappen ondernomen.. heb eerst alles grondig gereinigd eerst met keukenpapier, hierna met een soort alcohol en dan met zo'n speciaal doekje waarmee je screenprotectors schermen mee afkuist. Denk dat ik het wel keurig heb uitgevoerd zoniet wijs mij er dan maar op🙂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:57:
[...]
Daarom reinig je in ieder geval in de laatste fase met bijv. isopropylalcohol en een NIET pluizend doekje, zoals microvezeldoek.
Pas dan kan/zal de koelpasta de fijne microstructuren kunnen vullen zoals het is bedoeld.
Het kan een paar graden schelen, als je het heel erg bont hebt gemaakt kan dat oplopen tot 10 à 20 graden.
En hoe ga jij de boel schoonmaken met alleen alcohol en zonder doekje dan ? Je zal toch op de een of andere manier die alchohol moeten gebruiken. Of dat dan met een alcoholdoekje is of met keukenpapier of wat dan ook, je zal iets moeten doen.

Die 10 tot 20 graden is trouwens compleet onzin. Vaak genoeg de boel schoongemaakt met alleen keukenpapier. Dat het 3 graden scheel zou nog wel kunnen, maar 10 en laat staan meer is echt grote onzin. Het zelfde verhaal met pasta aanbrengen. Zolang het genoeg is maakt het vrijwel niets uit. Het verschil tussen de perfecte hoeveelheid of een halve tube is 3 graden maximaal.

Ja het is verstandig om de boel zo goed mogelijk schoon te maken met alcohol. Alleen zeggen dat dit perse moet omdat het anders tot wel 20 graden gaat schelen is gewoon onzin. Zelfs met alleen toiletpapier en daarna gelijk nieuwe pasta er op heb je het over max 5 graden is het meest extreme geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik maak de CPU ook altijd gewoon met keukenrol schoon en heb altijd lage temperaturen.
Het feit dat er nog wat koelpasta op zit is natuurlijk niet zo'n probleem, als er maar geen echte luchtbellen ontstaan. Dit laatste is praktisch onmogelijk als je de CPU koeler voldoende aandraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:00:
Ik maak de CPU ook altijd gewoon met keukenrol schoon en heb altijd lage temperaturen.
Het feit dat er nog wat koelpasta op zit is natuurlijk niet zo'n probleem, als er maar geen echte luchtbellen ontstaan. Dit laatste is praktisch onmogelijk als je de CPU koeler voldoende aandraait.
Ik heb het eerst met een alcohol doekje alle overtollige pasta verwijderd daarna gedroogd met keukenpapier, hierna met een speciaal doekje gekuist.... Ik heb dat heatsinkje in een pot op vuur gezet met een beetje zeep en lekker laten door bubbelen hierna zag het heatsinkje wel bruin hehe, maar het overtollige pasta is wel tussen de koelribben uit...🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
kan iemand mij uitleggen waarom we ons hier zo druk maken om juist aangebrachte koelpasta en schoonmaken met alcohol als er vervolgens weer een stock koeler op geplakt word er niet word oc'd en de temperaturen dus totaal niet relevant zijn?...
overgens zegt er niemand iets over de dikke witte koelpasta die er nu tussen gestopt word als er iets nog een paar graden verschil zal maken is dat het?
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:36:
[...]

Die vraag is al zeker miljoenplus keer gesteld. ;)

Nee dus en ook niet met pindakaas, wasbenzine, thinner, Red Bull, Heineken of schoensmeer.
Zelfs geen blauw afgevende spiritus. :+

Blanke alcohol is the word, het liefst isopropylalcohol dat te koop moet zijn bij de drogist, of apotheek.
nagellak remover is gewoon aceton en daarmee kan je prima poetsen? (het is niet vet als terpentine thinner wasbenzine etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
foutje iemand die dit weg kan halen?
ps waarom kan ij me eigen berichten niet wegslopen eigenlijk wie dacht dat dat hwndig was?... :p
maks11223344 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:28:
kan iemand mij uitleggen waarom we ons hier zo druk maken om juist aangebrachte koelpasta en schoonmaken met alcohol als er vervolgens weer een stock koeler op geplakt word er niet word oc'd en de temperaturen dus totaal niet relevant zijn?...
overgens zegt er niemand iets over de dikke witte koelpasta die er nu tussen gestopt word als er iets nog een paar graden verschil zal maken is dat het? (ts this for u: pasta hoord te lopen ook koud het hoord het zeker niet hard te worden)

[...]

nagellak remover is gewoon aceton en daarmee kan je prima poetsen? (het is niet vet als terpentine thinner wasbenzine etc)

[ Voor 8% gewijzigd door maks11223344 op 14-08-2018 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

Ja, dit is wat ik er zelf óók al van zei. ;)

De grote temperatuurverschillen gaan vooral over het delidden, zoals in het genoemde HW linkje uitgebreid ter sprake komt.
Even goed lezen he.... :+

'Tweakers' op zoek naar 4 à 5 graden temperatuurwinst monteren graag een Noctua koeler van 2kg, terwijl die winst vaak ook al te halen is met een nauwkeurig uitgevoerde montage.

Voor het grofstoffelijke reinigen kun je in principe alles nemen, maar voor de laatste fase neem ik liever iets niet-pluizends zoals microvezel icm isopropyl.
Is niet zo moeilijk hoor en beide zijn ruim verkrijgbaar. ;)
Dit is wat jij zegt:
Bij jou zit daar ipv koelpasta nu keukenpapier en zoals je waarschijnlijk wel weet geleidt keukenpapier de warmte van geen kanten. :+

En dat is onzin. Ook wel of geen keukenpapier gebruiken maakt geen reet uit. Het perfect doen, of alleen met wat keukenpapier en dan gelijk nieuwe pasta er op scheelt maximaal 3 graden. Het boeit in de praktijk dus totaal niet hoe je dit doet. Jij zegt dat het op de verkeerde manier kan oplopen tot 10 of 20 graden, dit klopt nergens. Je laat aan de TS weten dat het allemaal perfect moet en dat het anders een groot verschil kan maken, dat is gewoon echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ernemmer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:00:
Als de "uitsmeren" / "bedekken" met koelpasta methode gebruikt wordt dan kunnen er volgens mij ook luchtbellen ontstaan tijdens het monteren/fixeren van een koelblok.

Hetzelfde geld volgens mij voor het ondeskundig aanbrengen/fixeren/aandraaien van en koelblok.
Stel je legt je koelblok op je cpu met koelpasta en je drukt/draait vervolgens één kant aan (schroef en/of pushpin).
Dan trek je in feite de koeler weer van de koelpasta af waardoor er volgens mij luchtbellen kunnen ontstaan met het verdere afmonteren.

Of je moet je koeler met de andere hand hard aangedrukt houden vanaf het moment dat je hem op de cpu met thermal paste zet.
Of je houdt hem net boven de koelpasta/tegen de koelpasta aan en zo draai je zoals eerder uitgelegd de schroeven/pushpins vast.

YouTube: How To Apply Thermal Paste

Het kruisje koelpasta i.p.v. het erwtje lijkt ook goed te werken.

Ik vraag me nog wel af wat nu eigenlijk erger is qua vuiligheid en warmte overbrenging... teveel of te weinig koelpasta?

Teveel geeft misschien slechte warmte overdracht, kan overkill zijn en er kan pasta langs de IHS en in het socket komen.
Alles wat teveel is wordt (in ieder geval met de erwt methode, lijkt me?) toch wel weggedrukt als de viscositeit goed is.
Te weinig zorgt er voor dat er geen volledige bedekking is van de IHS
Maar bij de meeste cpu's zit de chip (warmtebron) in het midden onder de IHS dus of dat nu zo'n ramp is...

Volgens Linus Tech Tips maakt het allemaal geen drol uit zolang je er dus maar niet te weinig op doet :)

YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-08-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:11:
[...]
Ik vraag me nog wel af wat nu eigenlijk erger is qua vuiligheid en warmte overbrenging... teveel of te weinig koelpasta?
Te weinig maakt zeker uit. Te veel niet. Jays2Cents heeft een video waar ie een halve tube op een GPU doet.

Het is ook gewoon allemaal niet zo moeilijk of spannend. Zorgt dat er voldoende pasta op zit en draai de koeler kruislinks aan. Dingen als hoe je het schoonmaakt of hoe je de pasta er op doet maakt ook allemaal vrijwel geen verschil. Zolang er maar voldoende pasta op zit gaat het altijd wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moet wel zeggen bij het spelen van niet zo'n straffe games dat de temperaturen tot 39 graden gaan en niet meer tot de 45... Ik had teveel koelpasta voorheen gebruikt temperaturen gingen meestal hoger dan 45 graden met het erwten techniek zit ik op zo'n 39 graden..

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1103807 op 14-08-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 1103807 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:11:
Moet wel zeggen bij het spelen van niet zo'n straffe games dat de temperaturen tot 39 graden gaan en niet meer tot de 45...
Koelpasta wordt oud en hard na enige tijd. Verse pasta werkt altijd beter dan oude meuk :)

Edit: Te veel pasta kan wel een graad of 2 a 3 schelen. 6 graden is meer dan je mag verwachten, maar er speelt natuurlijk meer mee. Kamertemp, welk spel, hoe lang staat de PC aan en wat is dus de temp in de kast. De enige manier om het echt goed te testen is met een constante kamertemp en een stresstest.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 14-08-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Koelpasta wordt oud en hard na enige tijd. Verse pasta werkt altijd beter dan oude meuk :)

Edit: Te veel pasta kan wel een graad of 2 a 3 schelen. 6 graden is meer dan je mag verwachten, maar er speelt natuurlijk meer mee. Kamertemp, welk spel, hoe lang staat de PC aan en wat is dus de temp in de kast. De enige manier om het echt goed te testen is met een constante kamertemp en een stresstest.
Ik had voorheen een kruisjes techniek gebruikt met daar nog twee strepen extra door, loopte tussen de koel ribbels daarmee die warmte temperatuur als ik al een lichte game speelde. Ps: ik heb er ongeveer de hozveelheif van een erwt en een half opgeplaatst nu blijft ie perfect koel op 39 graden, hoe doe ik die stress test lijkt me wel handig...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1103807 op 14-08-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 1103807 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:19:
[...]

Ik had voorheen een kruisjes techniek gebruikt met daar nog twee strepen extra door, loopte tussen de koel ribbels daarmee die warmte temperatuur als ik al een lichte game speelde. Ps: ik heb er ongeveer de hozveelheif van een erwt en een half opgeplaatst nu blijft ie perfect koel op 39 graden, hoe doe ik die stress test lijkt me wel handig...
Het is lastig om te zeggen dat de temps puur door de pasta komen. Het kan natuurlijk wel, maar er speelt gewoon zo veel meer mee dat het moeilijk te zeggen is :)

Een stresstest kan je uitvoeren met bijvoorbeeld Prime95 of LinX. Let wel even op de temps, een CPU wordt met een stresstest veel zwaarder belast dan bij gamen. Hou als maximale temp 85 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, ik ga hier morgen de stress test resultaten neerzetten zodat jullie kunnen bekijken of het goed zit met de temperaturen. Hopelijk kan ik de cpu niet overhitten? aangezien ik er geen ervaring mee heb.🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mocht de CPU te heet worden gaat de PC gewoon uit zonder schade. Hou het wel even in de gaten, als ie boven de 85 komt zou ik er mee stoppen. Verder even meten met een goed programma. Als je een Intel CPU hebt is iets als CoreTemp of HWMonitor goed, geen meuk als Speedfan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 03:59:
[...]

het wordt twijfelachtig als je mensen bewust op het verkeerde been gaat zetten.
Daar gaat mijn eerste post dus juist over. Tot wel 10 tot max 20 graden hoger omdat je iets met keukenpapier schoon maakt is complete onzin. Jij laat het overkomen alsof alles perfect moet en dat is ook weer onzin.

Je laat het overkomen alsof het allemaal helemaal goed moet of anders krijg je flink hogere temps en dat is gewoon niet waar. Als je zelf niet inziet dat wat je in je eerste post verteld niet klopt dan ga ik er vanaf nu ook niet meer verder op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedenmiddag,
Ik heb de test uitgevoerd maar er is iets gebeurd met het systeempje...😥 Denk dat ik een keer die cpu temperatuur beveiliging in het bios had uitgeschakeld waardoor de computer overhit is geraakt en krijg hem wel nu niet meer aan de praat😥 moet wel zeggen zit vreemd geurtje in kast...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1103807 op 15-08-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ouch. Dat klinkt niet zo goed. PC al even van de stroom gehaald of een BIOS reset gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bios reset nog niet gedaan, durf de stroom er niet meer opzetten... Heb de 2 stappen uitgevoerd gelukkig heb ik weer beeld, vanwaar kwam die vreemde geur dan uit de kast hopelijk is er niets verbrand ofzo? Heb zelf al gekeken maar niets gevonden.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 1103807 op 15-08-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die geur kan ook zijn dat er iets erg heet geworden is en daarom een geur afgeeft. Hoeft niet te betekenen dat er ook gelijk iets kapot is, maar goed is het ook zeker niet. Mooi dat je weer beeld hebt, dan is er dus niets kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga toch nog een keer de test uitvoeren, dit keer zet ik wel de beveiliging van de cpu aan via het bios hehe .... :) :)

-

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:17 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Jullie kijken veel te weinig Linus, er zijn nu herbruikbare cpu cool-pads die probleemloos werken en nagenoeg geen verschil hebben met pasta.

https://www.google.nl/url...Vaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1