Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
Beste Tweakers,

Ik zit namelijk met het volgende scenario:
Er is een pand op 550m van men huis waar er geen telefoonkabel ter beschikking is.
Op internet kwam ik op een gegeven moment point to point tegen.

Ik heb gezocht naar een aantal mogelijkheden, maar ik kwam te zien dat je 2 apparaten elkaar moeten zien (LoS, Lign of Sight).
Dit is jammer genoeg niet het geval, maar ik wou weten of het in mijn situatie ook echt onmogelijk is voor de apparaten om verbinding te maken.

Dit is de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jcoFJ9/gedatieerl.png
Zoals je ziet staat er bij Acces Point één huis in de weg, we kunnen de Access Point wel wat hoger plaatsen om het eerste huis te overbruggen (of zal dat niet helpen?).

Ik heb ook eens gekeken met de tool van Ubiquiti:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bCurQp/airlink.png

Daarnaast zouden er ook een paar bomen in de weg staan, voor de rest niets...

Hoogte van de Access Point: 9m
Hoogte van het Station: 11m

De bomen staan wel wat lager (omcirkeld):
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nsA6Qp/Inkedhoogtemeters_LI.jpg

Ohja, snelheid: liefst 50mbs of meer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een paar producten van Ubiquiti (goed merk volgens mij):
https://www.ubnt.com/airmax/nanobeamm/
https://www.ubnt.com/airmax/nanostation-ac/
https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

Hebben jullie nog andere ideeën? Laat maar horen :-)

Bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door Arthurky op 13-08-2018 23:37 . Reden: Te vroeg gepost ]

Beste antwoord (via Arthurky op 14-08-2018 15:06)

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Is dat plaatje uit de Ubiquity tool een hoogteprofiel met je AP's op een 'mast' of iets?
Kijk anders een of je een hoogteprofiel kan maken op https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/
Daar worden bebouwing en bomen ed. in meegenomen.
Als je signaal door gebouwen heen moet, wordt de kans op succes minder. (Het best te omzeilen door de hoogte in te gaan, mastje ofzo)

Maar met een setje goed uitgelijnde Nanobeam's kom je prima door wat loof van bomen heen.
En aangezien de bomen 'mooi' in het midden staan, geef ik je een goede kans

/edit
De Nanobeam's in je link zijn een oude uitvoering (die heb ik momenteel zelf in gebruik: al 3 jaar knetterstabiel. Alsof er een LAN kabel tussenzit). De opvolger is de NanoBeam AC (https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/), die doet tot 300 of 450 mbit)

[ Voor 19% gewijzigd door Maestro op 13-08-2018 23:59 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Nanostation m2 link setje proberen,

voor het geld zou ik het een weekje proberen want zo duur zijn ze niet,

En zorgen dat die nanostations beetje de hoogte in kunnen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Is dat plaatje uit de Ubiquity tool een hoogteprofiel met je AP's op een 'mast' of iets?
Kijk anders een of je een hoogteprofiel kan maken op https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/
Daar worden bebouwing en bomen ed. in meegenomen.
Als je signaal door gebouwen heen moet, wordt de kans op succes minder. (Het best te omzeilen door de hoogte in te gaan, mastje ofzo)

Maar met een setje goed uitgelijnde Nanobeam's kom je prima door wat loof van bomen heen.
En aangezien de bomen 'mooi' in het midden staan, geef ik je een goede kans

/edit
De Nanobeam's in je link zijn een oude uitvoering (die heb ik momenteel zelf in gebruik: al 3 jaar knetterstabiel. Alsof er een LAN kabel tussenzit). De opvolger is de NanoBeam AC (https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/), die doet tot 300 of 450 mbit)

[ Voor 19% gewijzigd door Maestro op 13-08-2018 23:59 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Zelf recente enkele p2p gedaan met de nanobeam ac gen2 en de prestaties zijn echt dik in orde.

Engenius heeft ook leuke setjes voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

pricewatch: TP-Link Outdoor 5GHz 300Mbps High power Wireless is een van de voordeligste opties voor zover ik weet. Ik weet niet of je zonder zendvergunning en professionele apparatuur echt 50Mbps zal kunnen halen over die afstand, maar met 2 van deze radios moet je een heel eind kunnen komen. Bomen kunnen wel een hoop roet in het eten gooien, maar dat is echt afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
Ja, dat plaatje is uit de Ubiquity tool. Die houd idd geen rekening met de gebouwen en bomen.

Ik zal waarschijnljk voor de NanoBeam AC gen2 gaan en hem iets hoger zetten dan het "enigste" gebouw dat in de weg staat. Goed uitlijnen is waarschijnlijk de boodschap. (pricewatch: Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2 (19dBi)

Ik zal er waarschijnlijk 2 moeten kopen? (ik vind niet op internet hoeveel stuks er in zitten, maar ik vermoed 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Het Pricewatch linkje is inderdaad voor één Nanobeam en je hebt er twee nodig:
Een 'gewone' accesspoint zingt z'n wifisignaal rondom en de Nanobeam's hebben (hence the name) een antenne die alle signaal naar één punt richt (gloeilamp vs. laser). Een normale AP zal ws. niet terug kunnen praten over die 550 meter.

De Nanobeams hebben overigens mooie tools (met bliepjes) in zich om het uitrichten makkelijker te maken, dat gaat vast lukken. Eventueel zou je deze nog kunnen overwegen. Da's een Gen1. met 16dB antenne en daarmee een stukje voordeliger.
Kans van slagen maximaliseren? Gen2/19dB pakken :)

Hoe dan ook: Succes (en berichtje over de afloop wordt gewaardeerd :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthurky
Maestro schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:08:
Hoe dan ook: Succes (en berichtje over de afloop wordt gewaardeerd :) )
Deze middag de twee NanoBeams geïnstaleerd. Genoeg in de hoogte.
Access point:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fFpvvz/20180818_125909.jpg
Station:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gDTNaz/20180818_171834.jpg

Met dit als uitzicht bij het access point:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/n3wE5z/20180818_125911.jpg
Waarbij hij ongeveer gericht staat naar het midden van het 2de huis van links.
Je kan zien dat er juist op die plek ietwat grotere bomen staan.

De snelheid die we er halen is +- 10mbps. Liefst zouden we toch iets meer willen behalen (20-30mbps zou al tof zijn. (Om mogelijkheid ip camera te vergroten)
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jJC1JK/Schermopname_10.png

Ik denk dat de bomen een rol spelen, want er was vandaag redelijk veel wind en ons signaal veranderde voortdurend...
Op de NanoBeam hebben we 1-2 van de 4 lichtjes die branden om het signaal weer te geven.

Iemand nog tips? Zeker welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Oei, -84dB. Dat is inderdaad wel vrij krap. Mogelijk heb je maar een paar dB extra nodig (-75-77dB?) om je gewenste snelheden te halen, maar de bomen lijken behoorlijk te dempen :(

Ik ga ervan uit dat je qua uitlijning het maximale eruit hebt gehaald? (Nanobeam's ook waterpas? Zit blauw 'waterpasje' achterop). Als je het vermoeden hebt dat daar mogelijk nog wat te halen is: zeker nog wat tijd insteken!

Heeft de Nanobeam AC (net als de M5) een setting voor output power? Zoja, probeer deze eens handmatig te verhogen op beide Nanobeam's om te zien of dat iets helpt.

Als bovenstaande opties geen verbetering geven, kun je het volgende nog overwegen:
- De hoogte in op één of beide locaties m.b.v. een pijp o.i.d.
- De Nanobeam's omruilen voor Powerbeams (in de hoop dat die wel door de bomen komen)
- Het even aanzien: Over een maand of twee is het herfst en als de bomen inderdaad de hoofdoorzaak van de demping zijn, zou het tegen die tijd moeten verbeteren.

Is dit in Nederland of België trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
Qua uitlijning hebben we er volgens mij echt wel alles uit gehaald. Ze staan ook waterpas! (Alleen snap ik echter niet waarom dit moet) We zullen wel nog eens proberen om ze misschien beter uit te lijnen.

De output power staat volledig op het maximum.

We kunnen misschien eens overwegen om één NanoBeam wat hoger te plaatsen, maar geen idee of dat veel zal helpen.

Zou het misschien mogelijk zijn om één Powerbeam te gebruiken en één Nanobeam? Of zijn deze niet compatibel? Of zou het gewoon niet helpen?

We zullen inderdaad eens kijken of het in de winter beter is. Als het niet het geval is, weten we dat het aan onze uitlijning ligt. Alleen is uitlijnen wel lastig als je de bestemming niet door de bomen kunt zien :-)

Dit is inderdaad in Belgë, hoe heb je dat gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Ik zou ze beiden in elk geval flink boven de nok/zijkant van het huis/schuur willen hebben.
Je hebt ze nu beiden aan de zijkant van de muur/dak waardoor je daar ook wellicht wat mist.
Ik zou ze beiden in elk geval 1 meter boven de nok van het dak willen zodat je zeker weet dat ze "vrij" hangen.

*knip*. Dan gaan we dat dus hier ook niet aanraden ;) Officieel mag het niet

Probeer in elk geval een zo goed mogelijk Fresbekzone te creëren.
https://www.google.nl/sea...692#imgrc=O8HTW0f3Qy_tQM:

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 20-08-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Arthurky schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:06:
Qua uitlijning hebben we er volgens mij echt wel alles uit gehaald. Ze staan ook waterpas! (Alleen snap ik echter niet waarom dit moet) We zullen wel nog eens proberen om ze misschien beter uit te lijnen.

De output power staat volledig op het maximum.

We kunnen misschien eens overwegen om één NanoBeam wat hoger te plaatsen, maar geen idee of dat veel zal helpen.

Zou het misschien mogelijk zijn om één Powerbeam te gebruiken en één Nanobeam? Of zijn deze niet compatibel? Of zou het gewoon niet helpen?

We zullen inderdaad eens kijken of het in de winter beter is. Als het niet het geval is, weten we dat het aan onze uitlijning ligt. Alleen is uitlijnen wel lastig als je de bestemming niet door de bomen kunt zien :-)

Dit is inderdaad in Belgë, hoe heb je dat gezien?
De 2.4GHz variant schijnt beter te werken als je geen line of sight hebt doordat er bijvoorbeeld een aantal bomen in de weg staan. Maar ze kunnen niks garanderen.
Net als dat thuis je 2.4GHz wifi beter door je muren komt dan je 5GHz.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Wij hebben een setup met onder meer 2 Nanobeam AC Gen2. Hierbij halen we na enig tweaken een throughput van 200Mbit symmetrisch en 400Mbit up of down (met de ubiquiti test). We zitten in een storingsvrije landelijke omgeving, de Nano's staan 150 meter uit elkaar, de buitenlijn is 300Mbit. Als ik een laptop direct hang aan de client nano haal ik echter maar 150Mbit symmetrisch...

is dat een schappelijke snelheid voor zo'n link? wat zijn jullie ervaringen?

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, we zijn niet helderziend. Bij dit soort toepassingen staat of valt alles bij line-of-sight en hoe vrij de fresnel zone is. Dat is bij TS hier (wiens topic je enigszins offtopic kaapt...) behoorlijk brak, met gevolgen van dien. Bij jou werkt het beter, maar met de info die je geeft is daar verder nul conclusie aan te verbinden.

Hooguit: hou rekening met eenheden. Jij hebt het over "Mbit", waarschijnlijk bedoel je Mbit per seconde oftewel Mbps. Als je een opgave in andere eenheid meet kan het andere betekenis hebben. Komt bij dat Ubiquiti waarschijnlijk met UDP meet en jouw test (waar je niets over meldt) vast TCP gebruikt, met overhead van dien. Je zit dus linksom of rechtsom appels met peren te vergelijken - of kiwi's voor zover wij weten. Als je concreter antwoord dan dit wilt zul je relevante info moeten geven. En liefst in eigen topic.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
peter00 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:00:
Wij hebben een setup met onder meer 2 Nanobeam AC Gen2. Hierbij halen we na enig tweaken een throughput van 200Mbit symmetrisch en 400Mbit up of down (met de ubiquiti test). We zitten in een storingsvrije landelijke omgeving, de Nano's staan 150 meter uit elkaar, de buitenlijn is 300Mbit. Als ik een laptop direct hang aan de client nano haal ik echter maar 150Mbit symmetrisch...

is dat een schappelijke snelheid voor zo'n link? wat zijn jullie ervaringen?
Wat is je signaal? Screenschotje van het dashboard zou handig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Arthurky op 10-03-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

ik maak wel ff een nieuw topic aan met meer info. ik dacht hier wel aan te sluiten ivm in min ogen gelijksoortig issue. sorry.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
peter00 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:01:
ik maak wel ff een nieuw topic aan met meer info. ik dacht hier wel aan te sluiten ivm in min ogen gelijksoortig issue. sorry.
Is idd beter plan ;)
Pagina: 1