Vloerverwarming geoptimaliseerd voor koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
We hebben net een nieuwbouwwoning gekocht waar standaard op de eerste verdieping vloerverwarming aangebracht wordt. We will graag op de 1e en 2e verdieping ook vloerverwarming aan laten leggen.

Daarnaast hebben we op de BG 3 stuks 3m x1,55m openslaande tuindeuren op de westkant, waardoor we waarschijnlijk bij vlagen veel licht en daarmee warmte naar binnen krijgen. Onze bouwer is niet meegaand en/of transparant en onze technische omschrijving is extreem high level dus we weten niets meer dan dat er vloerverwarming op de BG geïnstalleerd gaat worden. De bouwer wil voor vloerverwarming op de 1e/2e verdieping bijna 20K hebben (ahum, ja, geen typo) dus dat is geen optie.

Nu heb ik een aantal vragen:

1) ik zit er aan te denken om de meerprijs om te draaien in een minderprijs en de vloerverwarming op de BG er uit te laten. Ga ik vast geen 10K minderwerk voor krijgen, maar het zal toch wel iets zijn. Voordeel zou zijn dat ik dan weet wat ik ga krijgen en dat ik niet een combinatiesysteem ga krijgen wat door 2 verschillende installateurs is aangelegd. Wat denken jullie hier van? Hoe lastig is het om systemen wel te combineren?

2) Als ik dat ga doen, dan laat ik waarschijnlijk de dekvloer op BG liggen zodat ik de verwarming kan laten infrezen, omdat ik er niet op zit te wachten om nog maanden een drogende dekvloer te hebben; ik heb nog meer te doen. Of is er een manier om een dekvloer snel te laten drogen en zou het beter zijn om gewoon de slangen op netten aan te laten brengen en daarna een dekvloer aan te brengen?

3) Zoals het onderwerp al aangeeft, ben ik gezien de grote raampartijen op de westkant op zoek naar een oplossing om zo goed mogelijk passief te kunnen koelen (icm een bodem/water warmtepomp, het is een monument - en ja, toch nieuwbouw, lang verhaal - ik mag geen lucht/water warmtepomp (of zonnewering!) installeren). Ik zit te denken om het h-o-h 100mm maar met 18mm of zelfs 20mm slang aan te laten leggen om zoveel mogelijk opname/afgifte capaciteit te creëeren. Wat vinden jullie hiervan? Zou ik nog wat winnen door met een nog kleinere h-o-h te gaan werken? Andere goede tips? Zijn er nog beperkingen icm frezen?

4) Qua isolatie op de BG; het is een nieuwbouwhuis en de vloer (kanaalplaat) is dus in principe redelijk goed geïsoleerd. Zou ik nog aanvullende isolatiemaatregelen moeten nemen als ik het laat infrezen? De 'normale' isolatiemaatregelen die er getroffen zouden worden als er gelijk vloerverwarming aangelegd zou worden in de ruwbouw fase zijn er nu natuurlijk niet... (al zou ik natuurlijk kunnen vragen alleen de slangen/verdelers etc als minderwerk op te nemen, en de isolatie te laten zitten; goed idee?).

5) op de 1e en 2e verdieping zal er dan ook gefreesd gaan worden. Ik dacht zelf dat isolatie daar niet echt een rol speelde omdat ik toch redelijk 'constant' qua temp wil zijn en de hele tussenvloer dan toch op temperatuur gaat komen. Wat vinden jullie? Mis ik nog wat? Hier speelt het koelen ook tot op zekere hoogte, ook grote ramen op de westkant op de 1e verdieping.

Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn! Al redelijk wat rondgestruind om zelf informatie te vinden, maar ik kon niet zo heel veel vinden met focus op (passief) koelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blijft warm/koud water, zolang het maar als hoofdverwarming (hart op hart <=10cm is goed genoeg, verdichting bij de raampartijen). Maak je geen illusies met het koelen met een vloer, het helpt wel wat, maar je kunt niet té diep gaan met de watertemperatuur i.v.m. condensatie. Tijdens de warme dagen hield ik het hier op een 22,5 - 23 graden (helaas boven geen vloerverwarming....). Beter dan niks, maar geen vervanging van een echte airco die ook ontvochtigt.

Als je de keus hebt is het wel mooi om de dekvloer zwevend te leggen, dwz matten eronder die hem lostrekken van de constructie, geeft minder verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wil je h-h 10 cm en dikker dan 16 mm zoek dan een bedrijf wat weet wat het hoek want dikker op een goede manier in slakhuis leggen vergt behoorlijk wat ervaring.

je kan ook kiezen voor 16 mm en je groepen max 60 meter maken bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Dankjewel voor je input!

23 graden bij 37 buiten vind ik nog steeds prima! Zou blij zijn als ik het daartoe kan beperken met volle zon inval...
neographikal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:42:
Maak je geen illusies met het koelen met een vloer, het helpt wel wat, maar je kunt niet té diep gaan met de watertemperatuur i.v.m. condensatie. Tijdens de warme dagen hield ik het hier op een 22,5 - 23 graden (helaas boven geen vloerverwarming....). Beter dan niks, maar geen vervanging van een echte airco die ook ontvochtigt.
Bedoel je dan voor de BG of ook voor de verdiepingsvloeren?
neographikal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:42:
Als je de keus hebt is het wel mooi om de dekvloer zwevend te leggen, dwz matten eronder die hem lostrekken van de constructie, geeft minder verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:48
@RogerRoger
warme lucht gaat omhoog en koude lucht gaat omlaag. (denk aan luchtballon)
dus vloerverwarming op de beneden verdieping geeft lekkere warmte aan de ruimte.
maar ga je koelen, dan ontstaat er een laagje koude lucht op de vloer maar dat trekt verder niet het huis in.
dus dat koelen valt wat tegen. (ook omdat er een max is, omdat je anders condens op de vloer krijgt.)

maar doe je dan koelen op de boven verdieping, dan word het plafon koud en valt het wel de kamer in.
en dan werkt het wel aardig. (maar blijft beperkt in verband met condens)
niet zo goed als een airco, maar je huis koelt wel mee als het in de nacht kouder word, in plaats van dat het een warm hol blijft.
(en ik vind dit prettiger als een airco, dat koelt mij te geforceerd en heb je elke keer een klap als je naar buiten loopt. erg persoonlijk dus niet belangrijk.)

aangezien het een nieuwbouw huis is, en dus een vrij goede isolatie heeft (kan altijd beter, geef daar maximaal geld aan uit, met nieuwbouw is dat het moment om echt goed te doen).
zou ik liever zien dat het beton warm(of koud) word gemaakt en dus geen isolatie tussen beton en verwarming.
dus het hele huis gebruiken als een soort buffer, zodat de warmtepomp niet harder hoeft te werken als het in de nacht eens een keertje koud word.
(maar er zijn meer strategieën die werken, is meer een persoonlijk iets.
als ik mocht kiezen, dan zou ik het liefste alle beton/stenen binnen de isolatie van het huis willen verwarmen/koelen. muren plafon en vloer als het kon. de meer buffer de beter vind ik zelf.)

maar je stelt wel een paar technische vragen.
en daar mee is het wel oppassen.
ik kon zonder problemen de vloerverwarming laten in frezen in de beneden verdieping vloer.
(allen de televisie kabel zou dan kapot gefreesd worden.)
maar in de boven verdieping vloer, daar zitten veel water/gas/elektra leidingen.
daar is frezen wel heel erg lastig om te laten doen. (gewoon niet dus. ;) )
jouw situatie :?

ik heb zelf trouwens het volgende:
ouder huis (1982), beneden 4 groepen laten infrezen met 100mm hoh.
die 100mm, die is niet helemaal gelukt, dat is erg lastig in een ouder huis te doen.
maar heb nu toch geen radiatoren meer in de huiskamer. ;)
de buis licht gewoon los in de sleuven, en daar op heb ik een tegel laag.
dit is geen probleem, geen afdekvloer meer nodig.
wel heb ik een natuurstenen vloer, dat moet om de warmte beter te verdelen.
(gewone tegels zijn veel te dun voor deze manier.)
de vloer heb ik na geïsoleerd in de kruip ruimte want de 5cm eps dat was flut isolatie. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In onze woonboerderij (waar weinig ramen in zitten) werkt vloerkoeling op de beganegrond super goed. De temperatuur liep tijdens de afgelopen hittegolf met buitentemperaturen tot 38 graden weliswaar op tot pieken van bijna 25 graden, maar de gevoelstemperatuur was veel lager. Op blote voeten lopen helpt dan ook heel erg om het koel te houden.

Nu dat het wat kouder is merk ik ook dat het regelen van de temperatuur op 21,5 graden in de zomer icm koeling een veel te lage gevoelstemperatuur oplevert. Dus dat je de 21,5 graden niet houd is niet zo erg als de ruimte een vloer heeft met een temperatuur van 20 graden.

Op de verdieping was de koeling wel een stuk minder en was de vloer ook gewoon een stuk warmer. Is trouwens ook Fermacell met een gietvloer ipv beton of gietvloer op beton en daardoor denk ik ook minder effectief qua warmteoverdracht. En we hebben een lichtstraat in het dak zonder zonwering die voor veel instraling zorgt. Hier schiet bij ons de koelcapaciteit te kort en had ik wel meer koeloppervlak mogen hebben (maar bij verwarming hebben we dat juist niet nodig omdat de warmte toch omhoog trekt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Passieve koeling werkt inderdaad erg prettig, maar zonwering is essentieel. Als de zon op een grote pui op het zuiden invalt gaat de koeling heel weinig helpen.

• RogerRoger
Dank voor je reactie! Oud huis is ook mooi, maar qua isolatie idd "uitdagender".

Koelen is idd ook 1 van de redenen waarom ik ook boven vloerverwarming wil, dan kan ik daarmee ook goed koelen voor de verdiepingen daar beneden, zoals jij al aangeeft, ik heb ook nog een verlaagd plafond waar ik wat mee zou kunnen.
migjes schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:42:
@RogerRoger
warme lucht gaat omhoog en koude lucht gaat omlaag. (denk aan luchtballon)
dus vloerverwarming op de beneden verdieping geeft lekkere warmte aan de ruimte.
maar ga je koelen, dan ontstaat er een laagje koude lucht op de vloer maar dat trekt verder niet het huis in.
dus dat koelen valt wat tegen. (ook omdat er een max is, omdat je anders condens op de vloer krijgt.)

maar doe je dan koelen op de boven verdieping, dan word het plafon koud en valt het wel de kamer in.
en dan werkt het wel aardig. (maar blijft beperkt in verband met condens)
niet zo goed als een airco, maar je huis koelt wel mee als het in de nacht kouder word, in plaats van dat het een warm hol blijft.
(en ik vind dit prettiger als een airco, dat koelt mij te geforceerd en heb je elke keer een klap als je naar buiten loopt. erg persoonlijk dus niet belangrijk.)

aangezien het een nieuwbouw huis is, en dus een vrij goede isolatie heeft (kan altijd beter, geef daar maximaal geld aan uit, met nieuwbouw is dat het moment om echt goed te doen).
zou ik liever zien dat het beton warm(of koud) word gemaakt en dus geen isolatie tussen beton en verwarming.
dus het hele huis gebruiken als een soort buffer, zodat de warmtepomp niet harder hoeft te werken als het in de nacht eens een keertje koud word.
(maar er zijn meer strategieën die werken, is meer een persoonlijk iets.
als ik mocht kiezen, dan zou ik het liefste alle beton/stenen binnen de isolatie van het huis willen verwarmen/koelen. muren plafon en vloer als het kon. de meer buffer de beter vind ik zelf.)
Vwb frezen op de 1e/2e verdieping: ik ben er net achter gekomen dat er een NEN normering is die zegt dat de bovenste 25mm van een dekvloer vrij moet blijven van leidingwerk. Aangezien er 18mm diep gefreesd gaat worden om 16mm buis weg te werken, zou dit dus moeten kunnen doen en als het problemen oplevert, ga ik terug naar de bouwer. Daarnaast denk ik dat de leidingen in de praktijk nog wel ietsje dieper liggen omdat ze rechtstreeks op de breedplaatvloer bevestigd moeten worden en dan gaat er naar zeggen van de bouwer nog 7cm dekvloer overheen. Hij heeft nog geen antwoord gegeven welke leidingen hij gepland had in de dekvloer, wel gevraagd. Maar is meer ter controle; klinkt mij in de orde alsof het gewoon wel moet kunnen!

Ik krijg de badkamers casco opgeleverd, dus de waterleidingen moet ik zelf gaan (laten) leggen. Ik ben nog wel zoekend hoe ik warm/koud water en afvoer daar nog in ga brengen, want lijkt me vrij druk worden als dit allemaal de dekvloer in moet (nog even los van legionella preventie overwegingen). De bouwer vraagt echt kapitaal geld om dit soort zaken in de constructievloer weg te werken (al met meer dan 4-5000 euro aan meerwerk, puur om de aansluitingen precies daar uit te laten komen waar het moet; dit zijn kleine afstanden want de badkamers liggen allemaal direct tegen de stijgleiding aan vanuit de technische ruimte).
migjes schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:42:
@RogerRoger
maar je stelt wel een paar technische vragen.
en daar mee is het wel oppassen.
ik kon zonder problemen de vloerverwarming laten in frezen in de beneden verdieping vloer.
(allen de televisie kabel zou dan kapot gefreesd worden.)
maar in de boven verdieping vloer, daar zitten veel water/gas/elektra leidingen.
daar is frezen wel heel erg lastig om te laten doen. (gewoon niet dus. ;) )
jouw situatie :?

• RogerRoger
ja, en dat is het lastige bij ons. We hebben veeeeel glas en we mogen geen externe zonwering doen (monument)! Overigens is de westzon daarin schadelijker omdat deze lager staat en dus verder je huis in valt, zeker in de zomer. We hebben daarom ook gevraagd om zonwerend glas met een betere isolatiewaarde (laat dan minder warmte binnen. Soms jammer want dat is natuurlijk 'gratis' energie maar denk dat het snel te veel van het goede is. De grap is dat een goed geisoleerd huis niet snel afkoelt, maar wel heel snel op kan warmen!)
MJ1986 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:46:
Passieve koeling werkt inderdaad erg prettig, maar zonwering is essentieel. Als de zon op een grote pui op het zuiden invalt gaat de koeling heel weinig helpen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RogerRoger schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 01:12:
ja, en dat is het lastige bij ons. We hebben veeeeel glas en we mogen geen externe zonwering doen (monument)! Overigens is de westzon daarin schadelijker omdat deze lager staat en dus verder je huis in valt, zeker in de zomer. We hebben daarom ook gevraagd om zonwerend glas met een betere isolatiewaarde (laat dan minder warmte binnen. Soms jammer want dat is natuurlijk 'gratis' energie maar denk dat het snel te veel van het goede is. De grap is dat een goed geisoleerd huis niet snel afkoelt, maar wel heel snel op kan warmen!)

[...]
Zonwering aan de binnenkant? In de winter is het gratis warmte.
http://screenline.pilking...ASACEgKqIPD_BwE#voordelen

Rolluik mag ook niet zeker aan de buitenkant >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2018 08:44 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Sorry voor late reactie, kwam even een vakantie tussendoor :)

Supergaaf! Maar ben bang dat ik mijn bouwer niet uitgelegd krijg dat hij z'n contract met de leverancier voor het glas moet gaan cancellen. Maar ik vind het wel echt heel, heel tof!
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Zonwering aan de binnenkant? In de winter is het gratis warmte.
http://screenline.pilking...ASACEgKqIPD_BwE#voordelen

Rolluik mag ook niet zeker aan de buitenkant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Even een update:

Het plan is nu om met het koperscollectief het CV deel van het huis af te bestellen (minderwerk). Even ter herinnering: dat was vloerverwarming op de BG, en radiatoren op 1e/2e verdieping. We laten dan ook gelijk de CV ketel zitten en het leidingwerk in de standleidingen, dus helemaal 'clean' zonder CV. De bouwer laat dan de standleidingen open, zodat we later makkelijk het verticale leidingwerk aan kunnen brengen.

We gaan dan met een andere installateur verder, en die kan dan de hele LTV CV installatie inrichten. Nu hadden wij bedacht om op de BG dan het isolatiefolie te laten zitten (dit was immers al voorzien vanwege de vv) zodat we goede isolatie richting de kruipruimte houden (afdekvloer ligt op kanaalplaatvloer = BG). De tussenvloeren (breedplaat) waren niet standaard bedacht met vv, dus daar zit geen folie onder de afdekvloer. Dat vinden we eigenlijk alleen maar goed omdat we denken dat dit vooral met koelen goed gaat helpen als de hele tussenvloeren koud worden (mits de vloerverwarming goed gedimensioneerd is).

De vloerverwarming laten we dan op alle 3 de verdiepingen infrezen. Een deel van de mensen zal dit dan combineren met een CV ketel, anderen willen gelijk aan de warmtepomp. Dit kan dan gelijk voor iedereen ook goed ingericht worden.

Wat vinden jullie van deze aanpak? Nog commentaren of dingen om goed op te letten/tips?

[ Voor 9% gewijzigd door RogerRoger op 03-09-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Mag de bouwer wel opleveren zonder een vorm van verwarming? Of komt de tweede installateur voor oplevering ?

Voor een warmtepomp heb je verschillende keuzes.
Mono of split unit
Losse boiler voor sww of ingebouwd
Afhankelijk van merk en type 3 fase aansluiting nodig of 3 enkele fase. Dus eventueel genoeg loze leidingen laten leggen van de plek voor de warmtepomp naar je meterkast.

En een plaats bedenken voor je buiten unit bij een warmtepomp en hoe je de leidingen naar je binnendeel krijgt.

Koelen met een warmtepomp scheelt wel, maar verwacht geen airco koeling.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Ja, kennelijk mag hij zo opleveren. Wp zou w/w zijn (kan bij ons niet anders) maar paar goede tips, loze leidingen voor aansluitingen idd goed punt als we nog niet exact weten wat er komt te staan. Dankjewel!

Qua positie van een evt warmtepomp; zijn er meer mensen die de wp zelf op de 2e hebben staan? Zo ja, hoe werkt dit dan met het aansluiten van de bron, lijkt me nogal een geklooi om de bron aan te sluiten op een warmtepomp op de 2e? En hoe krijg je zo’n loodzwaar ding überhaupt nog naar de 2e als het dak er al op zit?

Mensen met ervaring en w/w wp op 2e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik heb een l/w warmtepomp met 190 liter ingebouwde boiler. Deze heb ik met de kraan door het dakraam op zolder gehezen. (Ben zelf kraanmachinist)

De maten en kilo's van een w/w warmtepomp ben ik niet bekend mee.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Ja, dat is natuurlijk ook een optie. En heb inderdaad een paar hele grote dakramen daar... houden we even in gedachten. Dank voor de suggestie!

Ik hoorde dat je een aantal zware elementen uit de pompen van alpha innotec kunt halen (kennelijk zo voorbereid) zodat het in ieder geval in minder zware delen naar boven kan. De afmetingen op zich zijn het probleem nog niet, gewoon loeizwaar. (geloof allemaal zo'n beetje rond de 60-65 in het vierkant en dan 150-180cm hoog oid.

Iemand ervaring mee?
Erwin_83 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:44:
Ik heb een l/w warmtepomp met 190 liter ingebouwde boiler. Deze heb ik met de kraan door het dakraam op zolder gehezen. (Ben zelf kraanmachinist)

De maten en kilo's van een w/w warmtepomp ben ik niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Als je de maat weet van je boiler/warmtepom p deze ff namaken met kartonnen dozen en dan de trap op zien te komen. Afhankelijk van de trap kan de draai wel eens een belemmering zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 05-09-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Goed idee, maar hebben hele ruime trap, afmetingen gaat zeker het punt niet zijn. Maar 200kg op je rug is niet helemaal ARBO proof zeg maar ;-)
Erwin_83 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:47:
Als je de maat weet van je boiler, deze ff namaken met kartonnen dozen en dan de trap op zien te komen. Afhankelijk van de trap kan de draai wel eens een belemmering zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Arbo is voor personeel;) 200 kilo valt tegen de trap op en gezien de ruimte zal er niks zijn aan mechanische til hulpen wat past.

Pagina: 1