BIOS herkent SSD met linux mint erop wel, maar boot niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-10-2022
Hallo,

Ik draaide voor een tijdje linux mint 19 op een 500gb SSD, maar omdat sommige software niet werd ondersteund wou ik windows 10 proberen.
Ik maakte een live-usb aan met windows 10 erop en wou gaan booten, alleen de SSD was niet geformatteerd naar NTFS en kon ook niet op het “Format” icoontje klikken dus ik drukte op het restart knopje in de pc-kast om weer met de linux SSD te booten.
Maar toen ging er iets mis. Als ik erop klik gaat hij vrijwel meteen weer terug naar het gedeelte waarin je kan kiezen welke boot device je wilt gebruiken. Ik kan dus niet meer in linux en ben erg bezorgd. BIOS herkent hem dus wel.
Ik heb echt geen idee wat ik moet doen! Als het echt niet anders kan wil ik de SSD wel weer helemaal herstellen ofzo, maar ik kan nu niks meer!!

Kunnen jullie mij helpen? Alle hulp is welkom!!!

Beste antwoord (via macBOOK31 op 14-08-2018 08:17)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Je hebt het over "BIOS" maar als dit een PC van pakweg na 2007 is dan zit er geen BIOS in maar "UEFI". Als je vermeld welk model moederboard of laptop je hebt kunnen we preciezere instructies geven.

Je zou gewoon één van de menu opties moeten kunnen kiezen om alsnog Linux Mint to booten.

Als je Windows én Linux Mint samen op de PC wilt hebben dan is het sterk aanbevolen om eerst windows erop te zetten en daarna Linux. Windows houdt geen rekening met Linux maar Linux wel met Windows.

Als je, toen je Linux installeerde, bij de partitie indeling geen rekening hebt gehouden met later nog Windows installeren dan is er nu geen ruimte voor Windows en kan Windows niet installeren omdat de Linux installatie in de weg zit.

Als je zeker weet dat de SSD helemaal gewist mag worden kun je de partitie tabel wissen.
Dat doe je zo:
- gebruik een Linux Mint of Ubuntu USB stick of DVD om de "live" versie te booten, dit heb je ook gebruikt toen je Linux Mint installeerde!
- In deze live omgeving: start een terminal met Ctrl + t
type dan:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=2048

Pas op dit is een gevaarlijk commando! Zorg dat alleen de SSD en geen andere harddisks in de PC aangesloten zijn omdat deze anders helemaal gewist worden!!!

Als bovenstaand commando gelukt is kun je de PC uit zetten en van de Windows USB stick booten
Nu zou de Windows 10 installatie gewoon moeten werken.

Succes !

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Je hebt het over "BIOS" maar als dit een PC van pakweg na 2007 is dan zit er geen BIOS in maar "UEFI". Als je vermeld welk model moederboard of laptop je hebt kunnen we preciezere instructies geven.

Je zou gewoon één van de menu opties moeten kunnen kiezen om alsnog Linux Mint to booten.

Als je Windows én Linux Mint samen op de PC wilt hebben dan is het sterk aanbevolen om eerst windows erop te zetten en daarna Linux. Windows houdt geen rekening met Linux maar Linux wel met Windows.

Als je, toen je Linux installeerde, bij de partitie indeling geen rekening hebt gehouden met later nog Windows installeren dan is er nu geen ruimte voor Windows en kan Windows niet installeren omdat de Linux installatie in de weg zit.

Als je zeker weet dat de SSD helemaal gewist mag worden kun je de partitie tabel wissen.
Dat doe je zo:
- gebruik een Linux Mint of Ubuntu USB stick of DVD om de "live" versie te booten, dit heb je ook gebruikt toen je Linux Mint installeerde!
- In deze live omgeving: start een terminal met Ctrl + t
type dan:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=2048

Pas op dit is een gevaarlijk commando! Zorg dat alleen de SSD en geen andere harddisks in de PC aangesloten zijn omdat deze anders helemaal gewist worden!!!

Als bovenstaand commando gelukt is kun je de PC uit zetten en van de Windows USB stick booten
Nu zou de Windows 10 installatie gewoon moeten werken.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!
Ik gebruik een Gigabyte Z370P D3 als moederbord.
Ik kan het device waarop linux staat op een of andere manier niet meer booten. Waarom, ik heb geen idee. Ik ben nog net nieuw in dit wereldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je had tijdens de installatie van Windows 10 niet op andere knoppen gedrukt zoals 'verwijderen' oid? Wat zag je tijdens de installatie, een enkele schijf of meerdere partities?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Nee heb niks verwijderd, ik zag daar alleen de usb waar windows op zat en de SSD schijf. Ik heb inmiddels maar de SSD herstelt, stonden alleen wat programma’s op en geen belangrijke documenten dus maakt niet zoveel uit. Nu met Windows 10 bezig en het bevalt mij wel. Heel erg bedankt voor jullie hulp!