Kleine laptop zonder webcam ... bestaat dat nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
Inmiddels wordt het hoog tijd mijn Dell E4200 te gaan vervangen. Wat een plezier hier ik hier aan beleefd, lekker compact, lichtgewicht en snel zat om Linux Mint te draaien. En voor mij even zo belangrijk, geen ingebouwde webcam! Maar na enkele avonden zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer ... wie heeft er nog tips of suggesties?

Wat ga je met je laptop doen?
Het OS gaat Linux Mint 18 worden. Voor mij geen Windows of Apple meer. Ik gebruik 'm voornamelijk om te surfen, foto's te bewerken en teksten te schrijven. Af en toe een filmpje kijken.

Wat is je budget?
Ik wilde ongeveer 400 euro uitgeven. En eigenlijk zocht ik een (jong) gebruikte laptop. :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker, op reis, voor mijn werk (dat is de reden dat er geen webcam in mag zitten) en voor prive doeleinden, vandaar dat ik in elk geval een lichte (1.5 kg) en compacte (13.3 inch) laptop zocht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het wensenlijstje is toch wel tamelijk lang ...
- Compact (13.3 inch en 1.5 kg)
- SSD (128GB), 4GB geheugen
- Zoals gezegd, geen webcam
- Enkele USB-poorten voor een muis en een USB-stick, geen optische drive nodig
- SD kaartlezer is wel belangrijk
- Schermresolutie HD, touchscreen is leuk maar geen must

Ik ben dus al enkele avonden aan het zoeken en heb gelezen dat men laptops kan kopen waar een webcam een optie is, maar die heb ik gebruikt nog niet gevonden. Ook in de pricewatch vond ik niet iets geschikts. Ik ben wel gecharmeerd van Dell machines, een Vostro of XPS ziet er toch gewoon mooi uit? Maar het belangrijkste (en tevens grootste probleem :'() blijft toch de afwezigheid van die verdomde webcam ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dell heeft van iedere machine de service manual gewoon online staan. Daar staat in hoe je de webcam kunt loskoppelen. Is loskoppelen vereist vanwege security? Dell's hebben ook default een TPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik hou 3 laptops over in PW maar die hebben allemaal geen cardreader (alhoewel je die nog extern zou kunnen gebruiken) en voldoen voor de rest wel redelijk aan jouw eisen.

Alternatief is de webcam laten varen als eis en er een lelijk stickertje overheen plakken zodat niemand dat ding kan gebruiken/hacken?

Tja, tweedehands / jong-gebruikt zal er meer te krijgen zijn maar een XPS is redelijk aan de prijs tenzij je genoegen neemt met een machine van enkele jaren oud?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

715289

Betreft de webcam, ik zou of een stickertje plakken of even via iFixit checken hoe de webcam lostgekoppeld kan worden. Dito, overigens voor de microfoon.

Je geeft geen budget mee, maar je zou eens kunnen kijken naar de Purism Librem 13. Voorlopig kan ik nog voort met mijn stokoude Elitebook, maar bij een volgende laptop is dit voor mij een serieuze kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
Bedankt voor de opmerkingen en reacties. De webcam heeft inderdaad te maken met security-problemen uit het verleden bij een opdrachtgever. Vandaar dat het daar in elk geval niet meer mag, en ik zelf heb er ook nog nooit gebruik van gemaakt. Dus vandaar dat-ie niet op het lijstje staat. Ik heb 'm al vaak uitgelegd dat Linux veel veiliger is als OS dan bijvoorbeeld Windows (in mijn ogen dan) omdat het open source is.
Maar is dat moeilijk, om zo'n camera los te maken? Ik ben namelijk niet zo'n held met technologie en ben bang dat ik mijn nieuwe laptop direct naar de vaantjes help als ik het niet goed doe. Maar ik kan het altijd nog ergens gaan vragen of iemand anders dat voor me kan doen.
Ik vind die Purism echt supermooi, maar ja, mijn budget is maar ongeveer 400 euro ... daar koop ik ongeveer 1/3 van die laptop mee. :D Een gebruikte XPS past wel in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
Wellicht kun je eens met Dell bellen, je bent vast niet de enige die deze eisen stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Van iedere Dell is er een service manual. Zie hier een random XPS 13 manual. Pagina 56.
H-W schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:15:
Ik heb 'm al vaak uitgelegd dat Linux veel veiliger is als OS dan bijvoorbeeld Windows (in mijn ogen dan) omdat het open source is.
En dat is dus niet perse waar. Een quick Google op meest vulnerabele operating systemen in 2017. Assumptie is de moeder van alle fuckups.

[ Voor 56% gewijzigd door Trommelrem op 14-08-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:30

EnnaN

Toys in the attic

Neemt je werkgever er geen genoegen mee als je hem gewoon duidelijk afplakt? Dat lijkt me verreweg het makkleijkste.

Als ze bang zijn dat je zelf stiekum iets met een webcam gaat doen kan je ook externe meenemen of iets met je telefoon, dus dat lijkt me raar. Blijft over ongemerkt gebruik vane en inbreker, en dat stop je prima met een stukje tape er overheen. Doen veel mensen, je kan zelfs van die schuifjes kopen zodat je hem nog weer open kan draaien (Maar dat is voor jou niet van toepassing begreep ik)

Geen technisch gesleutel, niet lang zoeken of minder keuze...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
EnnaN schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:06:
Als ze bang zijn dat je zelf stiekum iets met een webcam gaat doen kan je ook externe meenemen of iets met je telefoon,
Als laptops met webcams niet zijn toegestaan, dan zijn smartphones met camera's dat ook niet.
Er zijn speciale merken smartphones zonder camera speciaal voor deze security regels. Zelfs iPhone ombouw kits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
H-W schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:15:
De webcam heeft inderdaad te maken met security-problemen uit het verleden bij een opdrachtgever. Vandaar dat het daar in elk geval niet meer mag, en ik zelf heb er ook nog nooit gebruik van gemaakt
Behalve de webcam zit er vaak ook een microfoontje in een laptop, mag dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

H-W schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:15:....
Maar is dat moeilijk, om zo'n camera los te maken? Ik ben namelijk niet zo'n held met technologie en ben bang dat ik mijn nieuwe laptop direct naar de vaantjes help als ik het niet goed doe. Maar ik kan het altijd nog ergens gaan vragen of iemand anders dat voor me kan doen.
Ik vind die Purism echt supermooi, maar ja, mijn budget is maar ongeveer 400 euro ... daar koop ik ongeveer 1/3 van die laptop mee. :D Een gebruikte XPS past wel in het budget.
Is het moeilijk? Met iFixit worden veel dingen al een stuk makkelijker. Kijk naar mijn eigen laptop (HP Elitebook) dan is het een eitje.

Voor 400 euro zou ik eens kijken naar een refurbished model. Doorgaans zit daar gewoon garantie op en dan zijn er toch nog wel modellen verkrijgbaar zonder webcam, onder andere van Lenovo (Thinkpad series).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
Ik kreeg ook al een aanbod voor een refurbished Dell laptop, en daar werd zelfs de camera voor me uitgehaald. Ook het overwegen waard ...
Microfoons is bij deze opdrachtgever eigenlijk nog niet voorgekomen, ik zal het eens voorzichtig vragen.
Smartphones mag ik daar ook zeker niet gebruiken ... het lijkt bijna wel de geheime dienst hahaha. Gelukkig ben ik daar maar een paar uur per maand.

Maar dat van die veiligheid is wel even een dingetje zeg, kan je nagaan, zo'n nitwit ben ik dus. Ik lees wel in die service manual dat het een behoorlijke klus gaat zijn voor mij om even dat kabeltje los te maken. Ik ga gewoon eens rustig verder kijken naar iets dat mij goed past. Bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1183528

Voor webcams zie je tegenwoordig ook veel van die schuifjes. Het er laatst ook 1 gekocht voor Euro 3,00. Geen geld en zag er nog netjes ook. Werkt natuurlijk niet tegen evt aanwezige microfoon :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:21
Ik heb zelf een Dell XPS 15, je kunt de bios ook gewoon de webcam uitschakelen, zo gepiept, zelfs voor een "nitwit" :)

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 11:12
Ik ga voor mij werk geregeld naar prototype test circuits voor voertuigen.
De algemene regel daar is dat camera's verboden zijn ( laptop, gsm, fototoestel). Voor eenmalige bezoeken kunnen deze worden afgeplakt. Maar als je vaker daar moet zijn wordt de camera soms gewoon stuk gemaakt.
Deze word dan letterlijk doorboort.
Dit is dus misschien voor u ook een oplossing, maak hem gewoon kapot.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
brogel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:36:
Ik ga voor mij werk geregeld naar prototype test circuits voor voertuigen.
De algemene regel daar is dat camera's verboden zijn ( laptop, gsm, fototoestel). Voor eenmalige bezoeken kunnen deze worden afgeplakt. Maar als je vaker daar moet zijn wordt de camera soms gewoon stuk gemaakt.
Deze word dan letterlijk doorboort.
Dit is dus misschien voor u ook een oplossing, maak hem gewoon kapot.
Zou wel even in het achterhoofd houden wat het voor verdere gevolgen kan hebben.

Een garantieclaim zal een stuk vervelender worden als er een gat in de webcam is geboord (wie weet heb je wel sluiting veroorzaakt in de voeding vd webcam en daardoor meer gesloopt).

Ik zou hem persoonlijk eerder verwijderen dan slopen (ook omdat het er dan niet zo aftands uitziet), maar ook dan komen garantie issues misschien om de hoek kijken. Maar het zal per laptop en fabrikant verschillen hoe dat zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:56
H-W schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:07:
...bij deze opdrachtgever eigenlijk nog niet voorgekomen, ik zal het eens voorzichtig vragen.
Smartphones mag ik daar ook zeker niet gebruiken ... het lijkt bijna wel de geheime dienst hahaha. Gelukkig ben ik daar maar een paar uur per maand.
...
Waarom regelt de opdrachtgever niet zelf de apparatuur die je mag gebruiken als 't allemaal secure moet zijn. Als je ergens weinig tot geen controle hebt, dan is het wel met BYOD.
Pagina: 1