Wanden laten spuiten: vlekken blijven zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1104161

Topicstarter
In onze nieuwe woning (bouwjaar 1999) hebben we al het behang eraf getrokken en de wanden laten stuken. Daarna door een schilder laten spuiten. Een deel donker en een deel in lichte kleuren.

In eerste instantie was ik blij met het resultaat, maar ik merk nu dat de muren ontzettend fragiel zijn. Ik ben een noob en had verwacht: latex kan tegen een stootje. Maar dat valt tegen.

Ten eerste trek ik als ik even iets afplak (om het kozijn te schilderen) meteen de verf eraf. Ook al gebruik ik de paarse/roze afplakband die er speciaal voor is en die nauwelijks plakt. Ook na 10 minuten.

Ten tweede zie je bij de donkere muren bij de allerlichtste aanraking al een vlek. Die krijg je dan bijna niet meer weg. Het beste gaat het met een nieuwe/ongebruikte veger (van een stoffer en blik). Maar je blijft wat zien.

Is het bovenstaande normaal? Ik heb bij de schilder niet direct verzocht om 'schrobvast' maar dit is het andere uiterste. De muren zijn nu zo teer als een rozenblaadje. Ik hou mijn hart vast als er straks in geleefd gaat worden. En de verhuizing moet ook nog komen. Als de verhuizers de muur met de handen aanraken of er een doos tegenaan zetten is het strakke effect al naar de maan.

Het spuiten heeft me flink wat geld gekost. Ik wil de spuiter bellen, maar wil ook even weten wat normaal is.

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
.

[ Voor 95% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
Welkom in de wereld van latex, het is helaas inderdaad niet bepaald stevig

Ik heb hier ook de hut bij elkaar gevloekt toen ik weer eens latex er af trok nadat ik een kozijn had geschilderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FabianGTI schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:28:
Welkom in de wereld van latex, het is helaas inderdaad niet bepaald stevig

Ik heb hier ook de hut bij elkaar gevloekt toen ik weer eens latex er af trok nadat ik een kozijn had geschilderd
Latex gebruik je meestal niet voor kozijnen.

@Anoniem: 1104161 Je spuiter had je wel kunnen informeren, of kwam jijzelf met verf die je wou ?
Alle latex hier in huis is schrobvast zijdeglans

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Hackus schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:32:
[...]

Latex gebruik je meestal niet voor kozijnen.
Je meent het ;)
Maar je moet de wand alsnog wel afplakken als je de deurkozijnen wil lakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 17:07
Had er wel last van met Flexa. Nu ik sikkens gebruik lijkt het minder. Sowieso heb ik nu sikkens sxhrobvast. Prima schoon te maken zonder dat het gaat glansen. Bij normale
Latex heb je dit helaas wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FabianGTI schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Je meent het ;)
Maar je moet de wand alsnog wel afplakken als je de deurkozijnen wil lakken
Dat doe je voordat je de muur doet. Heel kozijn plak je af met tape en folie, en daarna spuit je de wanden/muren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
Want als jij de kleur van een deurkozijn niet zo mooi vindt dan verf je direct ook alle muren over. :?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
LED-Maniak schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:57:
Want als jij de kleur van een deurkozijn niet zo mooi vindt dan verf je direct ook alle muren over. :?
Nee, maar een goede schilder hoeft de wand niet af te plakken om het kozijn te schilderen is mijn ervaring.

@Anoniem: 1104161 Ik heb eigenlijk geen ervaring met het spuiten van latex. Maar een kwaliteits-latex met de roller aangebracht is in de regel toch behoorlijk sterk. Qua vlekken moet ik wel zeggen dat je dan specifiek schrobvaste latex moet hebben. Sikkens heeft een prachtig matte schrobvaste latex.

Komt echt alleen de verf los of komt het stucwerk mee? Hoe lang is er gewacht tussen het stuccen en het aanbrengen van de latex?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Op strakke gladde muren ga je alles zien helaas. Wel is het zo dat het best een aantal maanden kan duren voordat muurverf volledig uitgehard (en enigszins schrobvast) is. Grootmoeders tip: om op witte muren vlekken te verwijderen kan je een mixje maken van water, latex en een beetje chloor en dan voorzichtig deppen. Muurverf die ook met dat paarse tape loskomt lijkt me verder wel heel fragiel en kan duiden op slecht voorstrijken.

[ Voor 23% gewijzigd door -36- op 14-08-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Clifdon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:50:
[...]

Komt echt alleen de verf los of komt het stucwerk mee? Hoe lang is er gewacht tussen het stuccen en het aanbrengen van de latex?
Nee, stucwerk komt niet mee. Alleen de verf. Stucwerk droogde als een tierelier met het warme weer. Er zaten wel een paar dagen tussen, stuk of 5 denk ik.

@Deleon78 en @FabianGTI Bedankt. Wist ik niet. Nou ja, nu weet ik het voor de volgende keer.
Hackus schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:32:
[...]

@Anoniem: 1104161 Je spuiter had je wel kunnen informeren, of kwam jijzelf met verf die je wou ?
Alle latex hier in huis is schrobvast zijdeglans
Hij kwam er zelf mee. Op waterbasis. Alleen voor de keuken heeft hij verf op terpetinebasis gebruikt.
-36- schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:56:
Op strakke gladde muren ga je alles zien helaas. Wel is het zo dat het best een aantal maanden kan duren voordat muurverf volledig uitgehard (en enigszins schrobvast) is.
Oké, dat geeft nog een beetje hoop dat het beter wordt...

Qua strak schilderen zonder afplakken: ik had verf op waterbasis voor de kozijnen. Vanmiddag ga ik dezelfde kleur op terpetinebasis kopen. Heb toch sterk het idee dat je daarmee strakkere lijnen kunt trekken. :Y

Dan bewaar ik de waterverf voor op de deuren. Met een roller gaat dat prima.

Bedankt voor alle antwoorden! Dan is er toch weinig aan te doen, ben ik bang... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
In mijn keuken heb ik de achterwand (spatwand) laten stuken en daarna is er een verflaag overheen gegaan. Daar overheen heb ik vervolgens een vernislaag aangebracht. Werkt erg goed, vlekken kan ik zo afnemen. Misschien een idee? Zal echter niet goedkoop zijn maar misschien beter dan je jarenlang ergeren aan vlekken en viezigheid op je muren.

De vernis heb ik indertijd bij de Praxis gehaald, weet het merk niet meer maar er zijn meerdere merken/leveranciers.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 14:07

VW-Arjan

★★★★★

Praxis verkoopt schrobbare muurverf (Perfection). Die heb ik zelf ook in de keuken gebruikt.
Achterwand helemaal glad gestuct en daarna die muurverf erop.

Vetspetters veeg ik er met een vochtige doek zo af.
1 muur is met een pan aangetikt en dan heb je wel een beschadigingkje, maar als ik dat met een kwastje aantip zie je er niks meer van.

Uiteindelijk ook de hele woonkamer (spachtelputz) ermee geschilderd. Top spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
meermarco schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:40:
Had er wel last van met Flexa. Nu ik sikkens gebruik lijkt het minder. Sowieso heb ik nu sikkens sxhrobvast. Prima schoon te maken zonder dat het gaat glansen. Bij normale
Latex heb je dit helaas wel
Hier ook Sikkens op de muren gezet, schrobvast werkt echt goed. Veel beter dan die van de Gamma, daar krijg je bij schrobben dat de vlek er wel af gaat maar het gaat blinken.

Mijn ervaring is wel dat de Sikkens muurverf vrij lang moet drogen voordat het echt te schrobben is; ik had na schilderen dat mijn kinderen er binnen 48 uur een vlekje op hadden gemaakt. Dat werd met scrobben echt een lelijke plek, opnieuw stuk bijgewerkt met verf en na een week droogtijd zonder nieuwe vlekken kan ik er nu rustig op door poetsen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Clifdon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:50:
[...]

Nee, maar een goede schilder hoeft de wand niet af te plakken om het kozijn te schilderen is mijn ervaring.
Maar ik doe het tenminste gewoon zelf, ik schakel niet overal een mannetje voor in
Overigens zijn bij mij de wanden gerold en niet gespoten, dus alle plekjes waar de latex losliet is alweer bijgewerkt zonder dat je er iets van ziet, dat is dan weer het voordeel van latex

Oh, en waarom ik eerst de wanden heb geschilderd, simpelweg omdat de deuren in backorder stonden en anders de bouw stil kwam te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1104161 Lak op alkyd basis is te verdunnen met terpetine, maar dat gebruik je voor hout. Acryl lak is watergedragen. Latex is niet terpentine gedragen, dus haal je wat door de war. of je (mannetje) kwakt er maar wat op. Latex zit rubber(latex) door vermengd, dus zal hij kalk-muurverf hebben gebruikt (matte look) vlekken trekken daar ook in en is moeilijk te reinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb een gevoel dat je stucwerk nog vol vocht zit, in de regel droogt stuckwerk 1mm/dag

Dus als je stuckwerk maar 5mm dik was zou je na 5 dagen kunnen schilderen...

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:49
Stucwerk is wel gevoeliger voor schade. Zeker met een paar kinderen in huis. Vriend van mij is daarom maar over gegaan op vliesbehang. Minder mooi, maar wel praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:27
Geen last van met de alphacryl pure mat, ik plak er willekeurige schilderstape op (ecotools 31-50G ftw) en na een half uurtje komt dat zonder schade los. Ook hete tomatensoep is geen probleem >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dinmi schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:21:
In mijn keuken heb ik de achterwand (spatwand) laten stuken en daarna is er een verflaag overheen gegaan. Daar overheen heb ik vervolgens een vernislaag aangebracht. Werkt erg goed, vlekken kan ik zo afnemen. Misschien een idee?
Dat ga ik eens navragen. Bedankt! :)
Hackus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:

@Anoniem: 1104161 Lak op alkyd basis is te verdunnen met terpetine, maar dat gebruik je voor hout. Acryl lak is watergedragen. Latex is niet terpentine gedragen, dus haal je wat door de war. of je (mannetje) kwakt er maar wat op. Latex zit rubber(latex) door vermengd, dus zal hij kalk-muurverf hebben gebruikt (matte look) vlekken trekken daar ook in en is moeilijk te reinigen.
Ik zal morgen even kijken wat er op de (verf)potten staat.
Jellabie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:16:
Ik heb een gevoel dat je stucwerk nog vol vocht zit, in de regel droogt stuckwerk 1mm/dag
Hmmm... nee, ik denk dat het wel voldoende droog was.

Ik ga nog eens kijken naar vernis. Anders kijk ik het even aan. Ik kan altijd over een jaar of zo nog een met een roller eroverheen, lijkt me. Dan alleen de donkere wanden. Gelukkig geen kinderen of huisdieren, dus misschien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Anoniem: 1104161 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

Hmmm... nee, ik denk dat het wel voldoende droog was.

Ik ga nog eens kijken naar vernis. Anders kijk ik het even aan. Ik kan altijd over een jaar of zo nog een met een roller eroverheen, lijkt me. Dan alleen de donkere wanden. Gelukkig geen kinderen of huisdieren, dus misschien valt het mee.
Je denkt het wel? Dus ik veronderstel dat je het niet nagemeten hebt met een vochtmeter.

En vernis gaat niet helpen. De vernis zal hechten op je verf, maar je verf hecht niet op je stuckwerk dus komt het er alsnog af.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jellabie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:26:
[...]

Je denkt het wel? Dus ik veronderstel dat je het niet nagemeten hebt met een vochtmeter.

En vernis gaat niet helpen. De vernis zal hechten op je verf, maar je verf hecht niet op je stuckwerk dus komt het er alsnog af.
Je mag aannemen dat de spuiter ziet dat het nog niet droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:37

Reptile209

- gers -

Waar je nu in een lege kamer elk dingetje ziet, is het met meubels er in al een stuk minder opvallend, let maar eens op.

Weet je of de schilder nog een goede voorstrijk tussen de stuc en de verf heeft gebruikt? Want dat zou ook kunnen verklaren waarom het er zo snel vanaf komt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reptile209 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:43:
Waar je nu in een lege kamer elk dingetje ziet, is het met meubels er in al een stuk minder opvallend, let maar eens op.

Weet je of de schilder nog een goede voorstrijk tussen de stuc en de verf heeft gebruikt? Want dat zou ook kunnen verklaren waarom het er zo snel vanaf komt.
Ja, dat eerste denk ik ook. Voorstrijken zijn ze een dag mee bezig geweest. De verf valt er ook niet af, alleen bij afplakken trek je kleine stukjes mee als je de tape er weer af trekt.

Ik hou het erop dat dit dus altijd zo is met spuiten, zoals meerdere mensen hierboven al aangaven.

Vernis zou eventueel een oplossing kunnen zijn voor vlekken van vingers en handen. Ga ik nog even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Houd er dan wel rekening mee dat veel soorten vernis flink vergelen na verloop van tijd (net zoals verf op alkyd basis mocht je dat op je kozijnen willen smeren)

[ Voor 9% gewijzigd door -36- op 14-08-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 20:20
Stuken met het hete weer is volgens mij ook niet goed, mijn vader heeft een aannemersbedrijf en een aantal stukadoors gaven aan met het hete weer niet te kunnen stuken omdat het dan zou afbrokkelen/poreus zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 08:09
Anoniem: 1104161 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:58:
Qua strak schilderen zonder afplakken: ik had verf op waterbasis voor de kozijnen. Vanmiddag ga ik dezelfde kleur op terpetinebasis kopen. Heb toch sterk het idee dat je daarmee strakkere lijnen kunt trekken. :Y

Dan bewaar ik de waterverf voor op de deuren. Met een roller gaat dat prima.
Hou er rekening mee dat verf of terpetinebasis vrij snel gaat vergelen.
Ik heb 2 jaar geleden alle binnendeuren en kozijnen met verf op terpentine basis gedaan. Hoe donderder de ruimte, hoe meer de verf vergeeld.
o.a. bij het toilet zie ik nu al duidelijk kleuverschil tussen de binnen en buitenkant van het kozijn.

Verf op waterbasis is verkleurd een stuk minder.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
moppentappers schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:39:
Stuken met het hete weer is volgens mij ook niet goed, mijn vader heeft een aannemersbedrijf en een aantal stukadoors gaven aan met het hete weer niet te kunnen stuken omdat het dan zou afbrokkelen/poreus zou zijn.
Stucwerk zit er goed op, is niet poreus en brokkelt niet af. Misschien was het een smoesje op lekker naar het strand te gaan :D

Wat betreft het vergelen, wat @-36- en @Sgrovert opmerken: dat schijnt inderdaad zo te zijn. Aan de andere kant: in mijn oude huis zit het er nu bijna 15 jaar op en ik zie geen vergeling en ook geen kleurverschil. De kozijnen en deuren zijn ivoorwit (in het nieuwe huis neem ik dezelfde kleur), misschien dat dat ook anders is dan zuiver wit (RAL 9010).

Wat ik wel merk is dat verf op terpetinebasis beter vloeit en dat je er makkelijker een strakke streep langs de rand mee trekt zonder te hoeven afplakken. Dat is toch zo, of is het suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 08:09
Deze link bevat wat meer info.
https://www.verfwebwinkel...t-witte-verf-binnenshuis/

Volgense de link zijn in 2010 de regels voor oplosmiddelen veranderd. Dit kan verklaren waarom je 15 jaar oude verflaag niet vergeelde.

Je laatste opmerking klopt geloof ik. Al kan een beetje schilder ook met watergedragen strak schilderen ;).

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sgrovert schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:19:
Deze link bevat wat meer info.
https://www.verfwebwinkel...t-witte-verf-binnenshuis/

Volgense de link zijn in 2010 de regels voor oplosmiddelen veranderd. Dit kan verklaren waarom je 15 jaar oude verflaag niet vergeelde.
Aha! Wist ik niet, bedankt! Dat gezeur om het milieu ook altijd.... :+
Pagina: 1