Mobiel internet in Costa Rica?

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Vrij specifieke vraag. Ik en mijn vriendin gaat in December 3 weken naar Costa Rica. Wat precies de indeling gaat worden moet nog besloten worden, maar het idee is om op verschillende plekken te overnachten om veel verschillende dingen te kunnen gaan doen.

We willen graag zelf een auto huren, een 4x4 en we willen ook graag gebruik maken van (een goede) navigatie en mobiel internet. We hebben wel wat dingen kunnen vinden maar die zijn vrij prijzig. Het goedkoopste lijkt wel het nemen van een lokale simkaart met wat data er op. Daarvoor moet ik/we wel checken of onze telefoon daarvoor geschikt is. Tips hiervoor of andere suggesties? Ik heb zelf Vodafone maar kan daar niet echt iets vinden dat mij kan helpen op een lange reis buiten de EU.

Een ander dingetjes is navigatie. We kunnen bij veel autoverhuurmaatschappijen een navigatie-module bijbestellen maar dat loopt al gauw in de honderden euros. In hoeverre is dit nodig? Ik ben zelf groot fan van Google maps, en op vakantie lijkt mij navigatie tijdens een wandeling in de stad net zo belangrijk als in een auto. Als we zorgen dat we internet op de telefoon hebben via wat voor service dan ook, dan kunnen we toch ook gewoon de Google Maps navigatie gebruiken aangezien dat via GPS gaat? Je hebt enkel data nodig om de maps te downloaden, toch?

Heeft iemand ervaringen of tips omtrent dit onderwerp?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:32

Typhone

Who Dares Wins

W.b. navigatie geen ervaring in Costa Rica. Maar je zou flink kunnen besparen door TomTom te downloaden en dan alleen die hoek te nemen. Volgens mij kost dat maximaal 60 euro. Noord Amerika was in elk geval 35 euro en klaar was kees.

Tip 2:
Haal daar een losse simkaart + data en neem een MiFi router mee. Dan zijn jullie beiden verbonden met internet gedurende de roadtrip :) en zou je afhankelijk van het bereik uiteraard ook Google Maps kunnen gebruiken.

Vraag:
Wat voor telefoons hebben jullie beide?

[ Voor 44% gewijzigd door Typhone op 14-08-2018 09:36 ]

Verwijderd

Je kan voor je navigatie toch gewoon al kaarten downloaden? Geen internet meer nodig voor navigatie in ieder geval.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Typhone schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:33:
W.b. navigatie geen ervaring in Costa Rica. Maar je zou flink kunnen besparen door TomTom te downloaden en dan alleen die hoek te nemen. Volgens mij kost dat maximaal 60 euro. Noord Amerika was in elk geval 35 euro en klaar was kees.

Tip 2:
Haal daar een losse simkaart + data en neem een MiFi router mee. Dan zijn jullie beiden verbonden met internet gedurende de roadtrip :) en zou je afhankelijk van het bereik uiteraard ook Google Maps kunnen gebruiken.

Vraag:
Wat voor telefoons hebben jullie beide?
Ik zelf een Pixel 2, en mijn vriendin een HTC M8. Die MiFi is wel interessant. Daar kan je dus een losse lokale simkaart in stoppen en via WiFi met andere devices verbinden. Check :). Als je zegt Tom Tom downloaden, is dat dan een app op de telefoon? Of moet ik daar een Tom Tom voor hebben? :)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:40:
Je kan voor je navigatie toch gewoon al kaarten downloaden? Geen internet meer nodig voor navigatie in ieder geval.
Dat is zo, maar het is een lange reis en er kan van alles mis gaan, dus een goeie internet service is wel nodig :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:32

Typhone

Who Dares Wins

MrVegeta schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:46:
[...]

Ik zelf een Pixel 2, en mijn vriendin een HTC M8. Die MiFi is wel interessant. Daar kan je dus een losse lokale simkaart in stoppen en via WiFi met andere devices verbinden. Check :). Als je zegt Tom Tom downloaden, is dat dan een app op de telefoon? Of moet ik daar een Tom Tom voor hebben? :)
TomTom is een app op de telefoon. Ik heb zelf een iPhone X maar TomTom Go Mobile is ook voor Android beschikbaar leert een snelle google search mij ;).

De MiFi router is een portable router waarin je een buitenlandse simkaart kunt knallen. Vervolgens gebruik je de data goedkoop uit het land waar je op bezoek bent en zorg je dat je telefoons altijd daarmee verbonden zijn. Dan zit je veilig en goed en kun je goedkoop gebruik maken van het internet. Tip is wel: zorg voor een autolader en zorg dat je kwalitatief goede kabels hebt om alles op te laden. Als het warm is dan willen de échte cheap ass kabels nogal eens de brui eraan geven.

• DesDuke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-11 08:23
Gebruik zelf altijd in het buitenland maps.me (app) offline kaarten die enkel vertrouwens op een GPS signaal van telefoon (en dus geen data verbruikt). Wel voor de reis de kaarten van betreffende land downloaden.

Zeer goede navigate en kent zelfs all locale attracties, restaurants etc. Heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten, en is bovendien gratis!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:36
Waarom betalen voor TomTom als er ook een prima gratis alternatief is: HereWeGo... kaarten downloaden van de hele wereld. Je hebt alleen data nodig voor actuele verkeersinformatie, maar dat zou je met TomTom ook nodig hebben

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik zelf een Pixel 2, en mijn vriendin een HTC M8. Die MiFi is wel interessant. Daar kan je dus een losse lokale simkaart in stoppen en via WiFi met andere devices verbinden.
Check heel goed de 4G/LTE frequenties, want veel MiFi devices ondersteunen niet alle frequentiebanden waardoor je alsnog niet hoger komt dan 2G of 3G en als je wel op 4G komt, vaak niet op de volle snelheid die een lokale MiFi device wel haalt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
DesDuke schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:24:
Gebruik zelf altijd in het buitenland mpa.me (app) offline kaarten die enkel vertrouwens op een GPS signaal van telefoon (en dus geen data verbruikt). Wel voor de reis de kaarten van betreffende land downloaden.

Zeer goede navigate en kent zelfs all locale attracties, restaurants etc. Heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten, en is bovendien gratis!
Ik vermoed dat je Maps.me wilde zeggen. Inderdaad een fijne app.

@MrVegeta Misschien kun je hier wat vinden: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland
Iemand die ik ken had in Costa Rica trouwens goede ervaringen met Sunnycars voor een huurauto.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

loves wheat smoothies

..maar het is een lange reis en er kan van alles mis gaan, dus een goeie internet service is wel nodig :)
Toch zou ik voor én én gaan. Met je eigen sim heb je het voordeel dat je op alle aanbieders kan roamen (meer dekking), met een lokale sim zit je vast aan die aanbieder. Vodafone biedt vaak opties aan van datablokken voor landen buiten de bestaande landen waar een overeenkomst mee is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrVegeta Ik zou eerst zelf info inwinnen bij je provider. (opbellen) je weet nu nog niet welke mogelijkheden hun hebben aan pakketten etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DesDuke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-11 08:23
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Ik vermoed dat je Maps.me wilde zeggen. Inderdaad een fijne app.

@MrVegeta Misschien kun je hier wat vinden: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland
Iemand die ik ken had in Costa Rica trouwens goede ervaringen met Sunnycars voor een huurauto.
Je hebt helemaal gelijk, aangepast :)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Een lokale SIM is echt prima te doen. Het bereik in Costa Rica is met de 2e grootste providers overal prima (alleen in de oostelijke en meest zuidelijke jungle niet, maar daar heb je sowieso geen bereik). Ik had een aantal jaar geleden een Movistar SIM met 10GB die een maand geldig was voor € 20,-.

Dan heb je ook genoeg data om lekker te navigeren op Google Maps en heb je geen gekloot met een router. Je kan ook gewoon Whatsapp blijven gebruiken met je eigen nummer. Alleen bellen en gebeld worden verloopt dan via een lokaal nummer. Als je 1 telefoon dan voor noodgevallen vanuit Nederland aan houdt dan zit je helemaal goed.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 19:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Typhone schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:33:
TomTom Go Mobile is tegenwoordig op abonnement basis. 6 euro per maand of 20 euro per jaar. Voor eenmalig gebruik is dat dus vrij gunstig. Voor 6 euro een maand abo afsluiten en je kan alle regio's installeren die je wil. In dit geval zou dat de Zuid-Amerika kaartset zijn. Vereist wel 6,08GB vrije ruimte om te installeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ojjorz schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:38:
Een lokale SIM is echt prima te doen. Het bereik in Costa Rica is met de 2e grootste providers overal prima (alleen in de oostelijke en meest zuidelijke jungle niet, maar daar heb je sowieso geen bereik). Ik had een aantal jaar geleden een Movistar SIM met 10GB die een maand geldig was voor € 20,-.

Dan heb je ook genoeg data om lekker te navigeren op Google Maps en heb je geen gekloot met een router. Je kan ook gewoon Whatsapp blijven gebruiken met je eigen nummer. Alleen bellen en gebeld worden verloopt dan via een lokaal nummer. Als je 1 telefoon dan voor noodgevallen vanuit Nederland aan houdt dan zit je helemaal goed.
Hoezo je eigen nummer houden? :) Je hebt toch een ander SIM?

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
MrVegeta schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Hoezo je eigen nummer houden? :) Je hebt toch een ander SIM?
Je whatsapp is al geverifieerd, je hebt alleen een internetverbinding nodig om de berichten te ontvangen / verzenden

Try SCE to Aux

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dat is natuurlijk zo!
Orion84 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:39:
[...]
TomTom Go Mobile is tegenwoordig op abonnement basis. 6 euro per maand of 20 euro per jaar. Voor eenmalig gebruik is dat dus vrij gunstig. Voor 6 euro een maand abo afsluiten en je kan alle regio's installeren die je wil. In dit geval zou dat de Zuid-Amerika kaartset zijn. Vereist wel 6,08GB vrije ruimte om te installeren.
Het grote verschil tussen Maps en TomTom is dat TomTom van te voren te downloaden is en Maps niet? Dan lijkt mij een lokale sim scoren wel prima:
ICE/Kolbi SIM card kiosk in SJO airport opposite baggage carousel two (after immigration before customs)
Abonnement op TomTom voor een maand en Costa Rica maps downloaden. Dan Google Maps gebruiken voor lokale navigatie, lijkt me prima. Dan moet ik alleen even er achter komen of ik zo'n lokale SIM in mijn telefoon kan gebruiken.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 10:33
MrVegeta schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:20:
Abonnement op TomTom voor een maand en Costa Rica maps downloaden. Dan Google Maps gebruiken voor lokale navigatie, lijkt me prima. Dan moet ik alleen even er achter komen of ik zo'n lokale SIM in mijn telefoon kan gebruiken.
Waarom zou je een abonnement nemen voor TomTom? Is dat niet zonde van je geld (ok 6 euro is niet veel)? Thuis gewoon de kaarten downloaden via Google Maps, internet uit op je telefoon, GPS aan en lekker gaan. :*)

Op dezelfde manier gedaan tijdens een trip door Thailand en Indonesië en ging altijd goed. Neem wel even 1-2 powerbanks mee voor de lange trips.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-11 13:43
MrVegeta schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:20:
Dat is natuurlijk zo!

[...]

Het grote verschil tussen Maps en TomTom is dat TomTom van te voren te downloaden is en Maps niet? Dan lijkt mij een lokale sim scoren wel prima:

[...]

Bij Google maps kun je ook gewoon de kaart offline downloaden. Heb ik ook gedaan in de US.
Alleen het is mij wel opgevallen dat Google Maps in Offline mode tolwegen niet meer herkent (in de zin van die wil ik ontwijken).

edit: spuit11 :X

Computer says no

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40

vhal

ಠ_ಠ

Ik zou Waze gebruiken voor CR, het is nogal een gedoe gezien CR niet echt duidelijk is met adressen en huisnummers.

https://www.washingtonpos...on&utm_term=.bf1ea4fc8fba

Anders gewoon een good-old papieren map, zo lastig navigeren is het niet.

Strava

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-10 11:01
tip: 4x4 huren bij Nomad America: tentje op het dak en een telefoon met internet erbij.
Wij hebben ook kaarten gedownload met Google Maps en Maps.me om te kunnen navigeren.
Calibri (oid) is daar wel groot en kan je vast een sim-only kaartje kan kopen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om het lijstje (offline) navigatie-apps nog maar wat te verlengen, open streetmap heeft natuurlijk ook mooie kaarten. Voor winkels/restaurants/bezienswaardigheden beviel OSMAnd me erg (was wel in Noorwegen, daar zullen de kaarten vast beter zijn dan in Costa Rica). Voor wandelen in de natuur heb ik weer andere OSM-apps gebruikt, alles met offline kaart-opslag natuurlijk (aan mobiel internet heb je niks als je ergens tussen de bergen loopt).

Autonavigatie heb ik niet met OSM-apps geprobeerd, dat dan weer met HereWeGo.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Speedyco schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:41:
tip: 4x4 huren bij Nomad America: tentje op het dak en een telefoon met internet erbij.
Wij hebben ook kaarten gedownload met Google Maps en Maps.me om te kunnen navigeren.
Calibri (oid) is daar wel groot en kan je vast een sim-only kaartje kan kopen.
Wel heel gaaf, maar iets te avontuurlijk voor ons. We waren van plan bij meerdere AirBnB's te overnachten en daar met de auto heen te rijden. Beiden zijn we niet van het kamperen.

Verwijderd

Maps.me gebruik ik ook bij alle reizen, erg fijne app. Alleen de navigatie-optie is niet altijd even goed (app zegt dat je rechtsaf moet slaan, terwijl de pijl op het scherm aangeeft dat je naar links moet, dat soort zaken..)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Voor je wandelingen zou je eens naar Galileo kunnen kijken. Die gebruiken OpenStreetMap, welke onder ander ook HikeBikeMap heeft.

• vijv
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 21:11
Vorig jaar hebben wij ook een rondrit door Costa Rica gemaakt.
Voor de reis een hoop moeite gedaan om kaartmateriaal op mijn Garmin te krijgen en die kaarten bleken niet goed bijgehouden te worden. De locals gebruiken zelf allemaal Waze en dat is wel goed up to date, inclusief goede file en ongevallen informatie.

Simkaartjes zijn overal te krijgen en niet heel erg duur. Wij hebben ze al op het vliegveld aangeschaft.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28

rammes

koekebakker 1e klas

ik heb 4 weken door Costa Rica rondgetrokken met een auto en 3 weken door Panama. Mijn ervaring in beide landen was dat het de moeite waard was om de navigatie er bij te regelen. De verhuurmaatschappij programmeerde alle locaties welke in aandeed vooraf in de navigatie. Klinkt onnodig maar daar werkt het niet zoals in Nederland met een straatnaam en huisnummer, er werdt zelfs even naar een accommodatie gebeld om de juiste adres gegevens te vragen en deze gps coördinatoren in te programmeren.

Wat betreft Sim, heb ik daar een locale sim gekocht, Tip doe dat direct op het vliegveld! anders wordt het zoeken.

Ik zou het doen!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 17:58

TDB

MrVegeta schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:28:
Een ander dingetjes is navigatie. We kunnen bij veel autoverhuurmaatschappijen een navigatie-module bijbestellen maar dat loopt al gauw in de honderden euros. In hoeverre is dit nodig? Ik ben zelf groot fan van Google maps, en op vakantie lijkt mij navigatie tijdens een wandeling in de stad net zo belangrijk als in een auto. Als we zorgen dat we internet op de telefoon hebben via wat voor service dan ook, dan kunnen we toch ook gewoon de Google Maps navigatie gebruiken aangezien dat via GPS gaat? Je hebt enkel data nodig om de maps te downloaden, toch?

Heeft iemand ervaringen of tips omtrent dit onderwerp?
Een paar jaar geleden op vakantie geweest in Costa Rica (prachtig land overigens). Ik heb een iPhone en heb daarop GPS Scout geïnstalleerd. Vervolgens alle wereldkaarten gekocht (uit mijn hoofd kostte dat toen € 10,99). Ik vind het voordeel van deze app dat je niet loopt te "slepen" met een TomTom oid en dat je met de app ieder land afzonderlijk kunt downloaden (Costa Rica map is nog geen 10 MB). Als je dan door Costa Rica rijdt, heb je geen data meer nodig. Enkel GPS signaal.

PSN: TDBtje

Pagina: 1