Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11 16:32
Mijn vraag
Ten eerste mijn dank voor het klikken op dit topic!

Ik ondervind problemen met mijn zelfbouw pc. Het gaat om games die crashen na enige tijd spelen (soms na een paar uur, soms na enkele minuten). Als ik games vervolgens weer opstart crashen ze direct tijdens het opstarten of binnen 5 minuten. Alle games die ik recent gepeeld heb (battlefield 3, battlefield 4, GTA 5 en subnautica) lopen vast en geven vervolgens een crash to desktop. Ik heb ook één keer een BSOD gehad. Ik heb vaker last gehad van dit probleem, alleen heb ik er nu last van omdat ik nu in de vakantie meer tijd heb om te gamen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb mijn pc in december 2014 gemaakt en vervolgens in stappen geupgrade.
De oorspronkelijke setup:

-Gigabyte G1 Sniper B5
-Intel Core i5 4460
-Cooler Master Hyper TX3 evo
-Corsair XMS3 (2x 4gb, 1333 Mhz)
-MSI radeon r9 280
-Kingston HyperX 3K 120gb SSD
-Seagate 1tb HDD
- Cooler Master 500 watt psu (weet exacte model niet meer)

Deze build heb ik 2 jaar geleden geupgrade naar mijn huidige setup:

-Gigabyte G1 Sniper B5
-Intel core i7 4790
-Corsair XMS3 (4x 4gb, 1333 Mhz)
-Sapphire radeon r9 Fury Nitro
-Kingston HyperX 3K 120gb SSD
-Samsung 850 EVO 500gb SSD
-Seagate 1tb HDD
-Seasonic M12II Evo 620W
-Scythe Mugen 5
- Windows 10 64bit

Ik heb mijn gpu geundervolt (-50mV) met msi afterburner, dit lijkt(?) stabiel te zijn maar het draaien van benchmarks zoals Heaven en 3dmark. Bij de ram upgrade heb ik dezelfde kit bijgekocht, maar ze hebben een andere kleur sticker, specs zijn identiek.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben begonnen met online opzoeken wat de oorzaak kon zijn. Daar bleek uit dat het een ram probleem kan zijn. Ik heb vervolgens Memtest86 gedraaid, waar test 5 errors gaf (gek genoeg alleen bij pass 1 en 2). Aan de hand hiervan heb ik het ram voltage verhoogd van 1.5v naar 1.66v. Vervolgens Memtest86 weer gedraaid, 0 errors in alle 4 passes. Dit loste het probleem echter niet op. Volgend op het blijven crashen van games heb ik vandaag opnieuw Memtest gedraaid, waar test 3 en 4 errors gaven. Toen heb ik onderzocht of er een ram module of slot om mijn mobo het probleem geeft. Hiervan zet ik de resultaten op een rijtje:
Info vooraf: ram slots op mijn mobo zijn als volgt genummerd: 1,3,2,4. De ram set die ik voor de upgrade bezat noem ik oud, de set bijgekocht noem ik nieuw.

- oorspronkelijke config: 2 sticks oud in slot 1 en 2
- na upgrade: oud in slots 2 en 4, nieuw in slots 1 en 3. Dit geeft recent mijn crash probleem.

Vandaag getest:
- oud in slots 1 en 2, nieuw in 3 en 4: geeft bootloop, pc gaat aan maar komt niet in bios en geeft geen beeld.
- alleen nieuw in slots 1 en 2: gaf eerst bootfailure detected scherm, waarna ik op de optimaliseren optie drukte en de pc normaal startte. Gaf geen memtest errors.
- alleen nieuw in slots 3 en 4: normale boot, geen memtest errors.
- alleen oud in slots 1 en 2: normale boot, geen memtest errors.
- alleen oud in slots 3 en 4: normale boot, geen memtest errors

Toen ging ik individuele ram sticks testen of deze konden booten naar de bios:
- nieuw 1 in slot 1: boot
- nieuw 1 in slot 2: boot
- nieuw 1 in slot 3: boot
- nieuw 1 in slot 4: boot
- nieuw 2 in slot 3: boot
- nieuw 2 in slot 4: boot
- oud 1 in slot 1: boot
- oud 1 in slot 2: boot
- oud 2 in slot 1: boot
- oud 2 in slot 2: boot

Hieruit concludeerde ik dat er geen kapotte ram modules zijn en ook geen kapotte ram slots op mijn mobo. Wel opvallen dat mijn pc alleen niet boot als ik tegelijk oud in slots 1,2 en nieuw in slots 3,4 doe. :?

Verder zijn de temperaturen tijdens het gamen goed: cpu max 52 graden C, gpu max 64 graden C.
Ik heb ook in de event viewer van windows gekeken of ik iets van de crashes kon vinden, maar er stonden geen errors, waarschuwingen of kritieke events. Ook zijn mijn video drivers up to date en heb ik ddu gebruikt om deze opnieuw te installeren, daarbij crasht deze driver niet als de games crashen.

Verder heb ik nog gedacht of het een voeding probleem kan zijn, maar dat is lastiger te achterhalen. Of toch aan de undervolt van mijn gpu? Pc is ook volledig uitgestoft (hiervoor gebruik ik een fietspomp).

Ik draai momenteel met 8gb ram in de oorspronkelijke configuratie voor het upgraden, hiervan geef ik een update aan deze post als ik weer data heb verzameld.

Hopelijk hebben jullie nog suggesties, vragen of oplossingen! :)

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als een PC last heeft van onverklaarbare crashes zijn er een paar dingen waar ik meteen aan denk.

Een van de IMHO meest onderschatte punten is de voeding. Helaas is het in de elektrotechniek zo dat spanning en stroomsterkte een bepaald verband met elkaar hebben. En een voeding die aan de limiet van zijn capaciteit gaat lopen, kan moeite krijgen om zijn spanning op niveau te houden. Dat zorgt voor crashes op onverklaarbare momenten.

Dan zit je met koeling. Je CPU en GPU zijn niet de enige warme componenten. Je northbridge kan bijvoorbeeld ook een behoorlijke heethoofd zijn! Het is van belang dat je de warme componenten identificeerd en zorgt dat je airflow zo loopt dat andere componenten daar zo min mogelijk last van hebben. En bedenk ook dat warmte opstijgt. Even een overdreven voorbeeld, stel je hebt een tower-model kast met aan de voorkant onderaan een luchtroostertje (evt. met intake fan) en achter geen fans, behalve die van je PSU. Dan stijgt alle hitte van je componenten op en wordt opgezogen de ventilator die de PSU juist moet koelen. You get the picture...

En aangezien jouw ram strips ruzie met elkaar lijken te hebben, kan het ook een probleem van spanningen of timings zijn. Op veel (tegenwoordig misschien wel alle) ramstrips zit een SPD die informatie bevat over de ondersteunde timings en spanningen. Met een tooltje als CPU-Z kun je de SPD van je ram strips uitlezen. Misschien dat dat je wat wijzer maakt.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Klinkt idd als een mogelijke timing issue. Je zou ook nog kunnen kijken of je prime95 kan draaien en je pc dan niet crash of cores er mee stoppen. In dat geval zou het kunnen dat je Cpu niet genoeg power krijgt wat kan wijzen op mobo cpu of voeding problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 14-08-2018 00:03 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Had je de crashes ook met de oorspronkelijke setup of pas na de upgrade?

Van het moederbordbios wordt de meest recente versie (F9) gebruikt?

[ Voor 33% gewijzigd door Uszka op 14-08-2018 08:24 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
dikkewalrus schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:54:
Verder heb ik nog gedacht of het een voeding probleem kan zijn, maar dat is lastiger te achterhalen.
Nee hoor, als je Furmark (burn-in) en Prime95 (Torture, In-place large FFT) tegelijk draait, dan zit je direct op maximaal vermogen voor de voeding.

Als je ook nog een batterij harddisks hebt kun je wellicht nog een random seek test erbij gooien.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 14-08-2018 08:28 ]

• Uszka
jeroen3 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:28:
[...]

Nee hoor, als je Furmark (burn-in) en Prime95 (Torture, In-place large FFT) tegelijk draait, dan zit je direct op maximaal vermogen voor de voeding.
Met het grote verschil dat de load in die stresstests statisch is en in games dynamisch. Het is goed mogelijk dat een voeding prima presteert met statische loads maar problemen heeft met dynamische. Iets wat bijvoorbeeld met de Seasonic Focus aan de hand is.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 14-08-2018 08:45 ]

• dikkewalrus
RiDo78 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:23:

Dan zit je met koeling. Je CPU en GPU zijn niet de enige warme componenten. Je northbridge kan bijvoorbeeld ook een behoorlijke heethoofd zijn!

En aangezien jouw ram strips ruzie met elkaar lijken te hebben, kan het ook een probleem van spanningen of timings zijn.
Airflow is als het goed is geen probleem, ik heb 2x 140mm fans in de voorkant en een 120mm fan aan de achterkant in de Corsair Carbide spec 02. De voeding zit aan de onderkant met de fan naar beneden, waar hij vrij kan ademen. Ook heb ik even temperatuur metingen gelezen op mijn mobo, deze zijn allemaal onder de 50 graden C, tijdens gamen. Echter weet ik niet waar deze temperaturen gemeten worden, omdat ze aangeduid worden als temperature#1, temp#2 en temp #3.

CPU-z zal ik even bekijken:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/JGfyjKE
Uszka schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:22:
Had je de crashes ook met de oorspronkelijke setup of pas na de upgrade?

Van het moederbordbios wordt de meest recente versie (F9) gebruikt?
Alleen problemen ondervonden na de upgrade, maar nog wel een jaar na de upgrade. Bios was niet de meeste recente versie (die ook al best oud is...), deze heb ik net geupdate , dank voor de tip.
Lord_Dain schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:01:
Klinkt idd als een mogelijke timing issue. Je zou ook nog kunnen kijken of je prime95 kan draaien en je pc dan niet crash of cores er mee stoppen. In dat geval zou het kunnen dat je Cpu niet genoeg power krijgt wat kan wijzen op mobo cpu of voeding problemen.
Net een uur prime95 en Furmark tegelijk gedraaid, cpu max 57 graden C, gpu max 77 graden C, psu klonk wel als een vliegtuig, maar dat lijkt mij wel normaal onder zulke zware load (gpu gebruikte soms tegen de 350w + ongeveer 90w van de cpu). Systeem gaf in deze tijd geen problemen.
Lord_Dain schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:01:
Heb je al eens een cleaner tool gedraaid zoals DDU en de gpu drivers opnieuw geïnstalleerd?
Ja, zie openingspost

Edit 1: Cpu-z screenshot toegevoegd.
Edit 2: nieuwe reactie toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door dikkewalrus op 14-08-2018 11:04 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Als je een andere voeding hebt zou je die even kunnen testen. Het kan best zo zijn dat de voeding moeite heeft met dynamische loads, zoals @Uszka zegt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Uszka
dikkewalrus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:40:
psu klonk wel als een vliegtuig, maar dat lijkt mij wel normaal onder zulke zware load
Voor een M12II is het idd normaal dat deze veel geluid maakt als er een beetje load op komt. Een goede koop is het eigenlijk niet geweest omdat voor dezelfde prijs betere en stillere voedingen te koop waren op het moment van aanschaf.
Maar wat ik eerder zei, de load is tijdens een stresstest statisch en niet vergelijkbaar met de load tijdens gamen.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Heb je al eens een cleaner tool gedraaid zoals DDU en de gpu drivers opnieuw geïnstalleerd?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Gigabyte borden hebben naar mijn ervaring vaker problemen met meer dan 2 geheugenmodules. Ik gok dat als je slechts 2 modules gebruikt de boel een stuk stabieler loopt.

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 00:05
Wat HKS zegt, vooral als je de 4e plaatst kan dat problemen geven. Probeer het met 1 setje van 2 modules
Zet in je bios alles weer naar standaard waardes

[ Voor 19% gewijzigd door Peet2004 op 14-08-2018 11:53 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Staan je RAM modules gewoon op 1.5v ?
En hoe (draait) het op 1 set modules ?
voeding zou ik sterk overwegen om te vervangen. Groen is het 1e kanaal btw. dus even 2 gelijke modules in groen. zijn alle 4 de modules gelijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dikkewalrus
Peet2004 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:46:
Wat HKS zegt, vooral als je de 4e plaatst kan dat problemen geven. Probeer het met 1 setje van 2 modules
Zet in je bios alles weer naar standaard waardes
HKS-Skyline schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:33:
Gigabyte borden hebben naar mijn ervaring vaker problemen met meer dan 2 geheugenmodules. Ik gok dat als je slechts 2 modules gebruikt de boel een stuk stabieler loopt.
Zou een simpele, maar spijtige oplossing kunnen zijn, aangezien ik dan maar 8 gb ram heb. Toch ga ik het wel proberen en testen. Bedankt voor de tip.
Hackus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:58:
Staan je RAM modules gewoon op 1.5v ?
En hoe (draait) het op 1 set modules ?
voeding zou ik sterk overwegen om te vervangen. Groen is het 1e kanaal btw. dus even 2 gelijke modules in groen. zijn alle 4 de modules gelijk ?
Had ze stock draaien op 1.5v, daarna verhoogd naar 1.66v vanwege de memtest86 error in test 5. 1 set (in slots 1,2) ga ik proberen. Alle modules hebben dezelfde productnaam, specs, maar een iets ander uiterlijk omdat ze een ander fabricageversie hebben.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dikkewalrus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:17:
Had ze stock draaien op 1.5v, daarna verhoogd naar 1.66v vanwege de memtest86 error in test 5. 1 set (in slots 1,2) ga ik proberen. Alle modules hebben dezelfde productnaam, specs, maar een iets ander uiterlijk omdat ze een ander fabricageversie hebben.
Geeft CPU-Z ook op alle modules hetzelfde aan?

• dikkewalrus
RiDo78 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:08:
[...]

Geeft CPU-Z ook op alle modules hetzelfde aan?
Ik weet niet hoe ik dat via cpu-z moet zien, wel zie ik dit in Aida64.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/9ci8UGF

Update: ik heb de voeding verwisseld met mijn oude voeding en een andere set ram gebruikt (2x 8gb). Dit heb ik nu twee dagen getest en het probleem lijkt opgelost. Echter heb ik nog wel last van video driver crashes in Ark survival evolved, maar het zou me niet verbazen als dit aan de game zelf ligt. Aangezien dit ook een ander soort crash is dan mijn eerdere probleem ga ik er vanuit dat de oorzaak bij de voeding ligt. Ook heb ik voor de zekerheid mijn probleem gevende voeding even getest, waarna ik weer een crash had in-game.
Ik ga nu op zoek naar een nieuwe voeding. Heb nu mijn oog op de https://tweakers.net/pric...-focus-plus-650-gold.html deze is kwam goed uit de recente test van Hardware.Info (de 550w versie).

[ Voor 57% gewijzigd door dikkewalrus op 16-08-2018 20:43 ]

Pagina: 1