Netwerk: 5x win98, 1x win95... wil niet... HELLUP!

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Al sinds enige tijd heb ik 3 P3's en 2 P2's op win98 (1st ed) in een netwerkje lopen, draait prima. :9

Nu probeer ik er een p1 200mmx op win95 tussen te hangen, maar om de een of andere vage reden wil dat niet. Alle kabels en netwerkkaarten al omgeprikt, maakt niks uit.

IPrange: 172.16.85.20 t/m 25
subnetmask: 225.225.225.240

Netwerkkaarten: allemaal 3com 3c905b, de p1 een 3c905-TX

Werkgroep, id, ipnummers, etc allemaal correct.

Wat doe ik in godsnaam fout?! :?

evt ook mailen naar:
bart@bartsalemink.myweb.nl

Your help is needed...

Verwijderd

heb je de nieuwste winsock en dergelijke voor win95 (zoek maar ff op t internet of bij MS ) ?
Deze is geloof ik nodig om verbindingen te maken met andere PC's

• bart1234
ehm... ja.... da's 't proberen waard natuurlijk... maareh... hoe krijg ik die op die win95 pc? die hangt namelijk dus nog niet in het net, dus kan ie ook nog niet op internet.... :?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 19 juli 2001 12:08 schreef bart1234 het volgende:
ehm... ja.... da's 't proberen waard natuurlijk... maareh... hoe krijg ik die op die win95 pc? die hangt namelijk dus nog niet in het net, dus kan ie ook nog niet op internet.... :?
update downloaden op corporate.windowsupdate.com met een machine die wel het internet op kan, op floppy kwakken, op W95 PC installen ?

Aannames zijn fataal.

• bart1234
ehm.... ja.... na een beetje logisch nadenken (het is nog vroeg in de morgen... voor mij dan...) kwam ik daar ook achter... |:(

• bart1234
K, ik heb de selfextract W95ws2setup.exe gedownd van de windows update rommelsite, op floppie gemikt, op win95bak geprobeerd te installen. Dan komen de problemen (wanneer niet met windows). :(
Dit is de tekst van de logfile:

WS2SETUP begin: 07/19/2001 11:00:58
RegQueryValueEx(VendorInstallDll) failed
VendorWantsMSTCP=1, WantsMSIPX=2, WantsSetupUI=1
WantsMSDNS=1, WantsMSSAP=0
New wsock32.dll file version: 0004000a.00000678
ERROR: Incompatible version of DCOM detected (426)
Winsock2 setup requires DCOM version 812 or newer
WS2SETUP end: failure

En nu!? :?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 19 juli 2001 13:13 schreef bart1234 het volgende:
K, ik heb de selfextract W95ws2setup.exe gedownd van de windows update rommelsite, op floppie gemikt, op win95bak geprobeerd te installen. Dan komen de problemen (wanneer niet met windows). :(
Dit is de tekst van de logfile:

WS2SETUP begin: 07/19/2001 11:00:58
RegQueryValueEx(VendorInstallDll) failed
VendorWantsMSTCP=1, WantsMSIPX=2, WantsSetupUI=1
WantsMSDNS=1, WantsMSSAP=0
New wsock32.dll file version: 0004000a.00000678
ERROR: Incompatible version of DCOM detected (426)
Winsock2 setup requires DCOM version 812 or newer

WS2SETUP end: failure

En nu!? :?
Schijnbaar moet je eerst een nieuwe versie van Dcom95 hebben, voordat je deze update mag installen.

Ook ff downen dus.

Aannames zijn fataal.

• bart1234
ehm.... en als ik die niet kan vinden? ;( Misschien heeft iemand ffies een link of url? :?

UPDATE: file gevonden.... baggersite van microsof ook altijd.... :-(

• bart1234
ok, de bovengenoemde proggies zijn geinstalled, maar nogsteeds vind onze win95bak alleen zichzelf. andere pc's op dat gat doen het overigens wel prima. Ik kan niks of niemand pingen behalve de win95bak zelf (maar da's toch altijd zo? ook als alles niet helemaal flex werkt?).

Volgende adviezen graag!!!!! :?:?:?

trouwens... is het probleem niet meteen helemaal opgelost als we win98 erop installen, ook al is het een beetje paardemiddelachtig?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Kan hij zijn localhost pingen, maar ook zijn eigen IP-adres ?

Heb je netjes een link op je kabeltje ?

Ander kabeltje geprobeerd ?

Eventueel ff nicje swappen uit een andere PC ?

Aannames zijn fataal.

• bart1234
Op donderdag 19 juli 2001 13:54 schreef GaMeOvEr het volgende:
Kan hij zijn localhost pingen, maar ook zijn eigen IP-adres ?

Heb je netjes een link op je kabeltje ?

Ander kabeltje geprobeerd ?

Eventueel ff nicje swappen uit een andere PC ?
ook eigen ipadres kan ie pingen, andere pc doet het met hetzelfde kabeltje op hetzelfde hubgat prima, nee, nog niet gedaan, maar zou evt. kunnen...

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

[b]Op woensdag 18 juli 2001 17:18
IPrange: 172.16.85.20 t/m 25
subnetmask: 225.225.225.240
:? Zoek de fout.....

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• bart1234
Op donderdag 19 juli 2001 13:57 schreef Whizzer het volgende:

[..]

:? Zoek de fout.....
nou, vertel?

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Geef ik een hint: Subnetmask... :9

• bart1234
Op donderdag 19 juli 2001 13:59 schreef Whizzer het volgende:
Geef ik een hint: Subnetmask... :9
is daar mis mee? rest van ut netwerkie draait er prima onder... sterker nog: het hele bedrijfsnetwerk (en daar zitten wij met een gedeelde HP 2100TN in verweven) draait er prima onder....
nou jij weer! :P

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Ik probeer je niet af te zeiken, alleen je eigen fout te laten ontdekken... Er zijn 2 mogelijkheden als het elders wel werkt:
1) je maakt hier een typvout
2) je hebt ergens anders een tiepfout gemaakt waardoor het wel goed is ingevuld...

b.t.w. Ik bedoel niet die 240, die is goed...

edit:

Extra hint: Wat is de maximale decimale waarde van 8 bitjes?

• bart1234
ik weet ook wel dat normaalgesproken het subnetmask met 3x 255 begint, maar in mijn situatie niet, die 225 is géén tikfout, dat klopt gewoon. Althans, zo staat het in alle pc's, dus op de win95bak zal het ook zo ingevuld moeten worden..... toch.....? of begin ik nou te flippen?! (zou trouwens ook nog goed zo kunnen wezen hoor!! :) )

en die waarde van die 8 bitjes!?!?!?!?

• VlasBaard
  • Laatst online: 05-06 02:02
225 (128+64+32+1) is niet echt een mooi binair getal dus het lijkt me dat hij gewoon gelijk heeft hoor... zou het nog maar eens op een van de andere bakken nakijken.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Als je denkt dat 3x 225 een goed werkend subnetmask kan zijn, begrijp je waarschijnlijk niet helemaal de werking van zo'n subnetmask... Weer 2 opties:
1) Pak 255.255.255.0 en verdiep je verder nergens in.
2) Ga informatie zoeken over de werking en berekening van een subnetmask (ook hier te vinden) en trek hieruit de conclusie waarom 3x 225 niet goed is...
nou jij weer! :P
eerste en laatste opmerking hier even over: je hebt aardig wat praatjes voor je eerste dag GoT.. Zoals bij GaMeOvEr altijd staat (stond): Respect dwing je niet af, respect verdien je...

• bart1234
Jongens luister: ik waardeer jullie hulp ten zeerste, en jullie zullen vast meer kennis van zaken hebben dan ik (dan neem ik aan tenminste). Als jullie nou ook aannemen dat ik gewoon kan lezen en schrijven... tikken in dit geval, dan is er toch geen probleem?! Ik ben gewoon een beetje geïrriteerd dat het allemaal niet werken wil!!

BDW: ja, ik heb alles nagekeken, al meer als 1 keer ondertussen... op jullie verzoek...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 19 juli 2001 14:15 schreef Whizzer het volgende:

eerste en laatste opmerking hier even over: je hebt aardig wat praatjes voor je eerste dag GoT.. Zoals bij GaMeOvEr altijd staat (stond): Respect dwing je niet af, respect verdien je...
Quote * GaMeOvEr :

Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar voor het gedrag dat je laat zien.

Die bedoel je ? Staat in mijn sig en zal daar ook blijven hoor. ;)

Aannames zijn fataal.

• bart1234
Voor de mensen die ik niet overtuigen kan: ik heb ffies een screenshotje gemaakt, nu nog jullie mailadressen, dan kan ik hem ffies doormailen.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Op donderdag 19 juli 2001 14:19 schreef bart1234 het volgende:
Jongens luister: ik waardeer jullie hulp ten zeerste, en jullie zullen vast meer kennis van zaken hebben dan ik (dan neem ik aan tenminste). Als jullie nou ook aannemen dat ik gewoon kan lezen en schrijven... tikken in dit geval, dan is er toch geen probleem?! Ik ben gewoon een beetje geïrriteerd dat het allemaal niet werken wil!!
Zie het zo: We kunnen wel snel zeggen 'doe dit, dat, zus en zo' zodat het meteen werkt, maar blijkbaar beheers je de basis niet (correct me if I'm worng, maar binair rekenen volgens mij niet je sterkste kant)... Een beetje tweaker wil weten waar ie het over heeft en aangezien je hier komt, behoor jij naar mijn idee ook in die categorie... Daarom geef ik je wat aanwijzingen en probeer je zo op gang te helpen om zelf de oplossing te vinden...

En om nu zelf een compleet verhaal te schrijven over het subnetmask 1) kost mij te veel tijd, vind mijn baas niet goed, en 2) is overbodig omdat er veel betere en mooiere verhalen zijn dan ik kan vertellen...

Als mij hier op het werk iets niet lukt, geeft m'n collega me een aanwijzing, maar lost mijn probleem niet op, dan leer je er niets van... Kom ik er dan nog niet uit, dan helpt ie wat meer... enz.

Dat je het helemaal beu bent dat het niet wil werken snap ik, maar dat wil niet zeggen dat je het zomaar op 1 van ons af moet reageren... Zand erover.. Succes met welke optie van de 2 eerdergenoemde je ook kiest..

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Op donderdag 19 juli 2001 14:20 schreef GaMeOvEr het volgende:

Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar voor het gedrag dat je laat zien.

Die bedoel je ? Staat in mijn sig en zal daar ook blijven hoor. ;)
Juist ja, die... Vind het wel een goede zin... Alhoewel mijn verkorte versie ook niet slecht is ;)

p.s. e-mail adres staat in profiel...

• bart1234
K. Mooi. enneh... ja.. binair rekenen is niet m'n sterkste kant. Sterker nog: ik zou niet weten wat het is (dat rekensommetje dat eindigde op ...+1 snap ik, dat wel)
Maar: Ik heb in mijn ogen zo'n beetje alles gebrobeerd behalve het installen van win98. Dit omdat er (oude) proggies van de zaak op staan waarvan niet zeker is of ze weg mogen te ja te nee. Derhalve probeer ik het op een andere manier op te lossen, waarbij ik dus andermans (= jullie) hulp nodig heb. En dan nog iets: vertrouwen is een schone zaak. Ik vertrouw de gene die mij hulp geeft. Maar het kan niet van 1 kant komen. Als ik zeg... tik dat er 225 ipv 255 staat, waarom wordt dat dan niet aangenomen als ik het bevestig? Al klinkt het (in jullie oren) wazig? Ik hoef geen antwoord, de moraal van het verhaal is: geloof wat een ander zegt... tikt, en zeker als er bij vragen bevestigd wordt. Tot slot: dank jullie allen voor jullie hulp!

enneh.... whizzler heeft mail...

en gameover ook

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Gisteren tussen 2 win '95 pc toevallig nog een netwerk aangelegd en dat werkte meteen.... Voor de rest, misschien dat je er na de eerste keer nog overheen keek, je gaf een reactie van "ik zie niets verkeerd" Maar ook ik kijk wel eens een aantal keren over foutjes heen... Je moest eens weten wat hier af en toe voor fouten voorbij komen, dan begrijp je het meteen...

[edit Na ontvangen mail:]
Ik dacht dat dit een machine was waarbij een netmask stond van 225.225.225.240 en wel werkte... Maar ik neem aan dat dit dus een shot is van een machine die niet werkt?

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~dkuis/subnetshot.jpg

p.s. Office 2000 op Win '95??? L :+ L

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

[on-topic] ;)

Probeer als eerste een een NIC te swappen uit een andere PC, om te kijken of de situatie dan verandert, (je weet tenslotte dat die andere NIC's allemaal goed zijn...) als er dan niets wijzigt aan de "werking" van het PC'tje, weten we in ieder geval dat de huidige NIC niet stuk/brak is.

Het is hoe dan ook (ook al werkt het wel) een vaag subnet.

Aannames zijn fataal.

• bart1234
screenshot is van m'n eigen pc, op win98 1st ed, P3 600 128mb, dus geen prob.

Ik zal eens kijken of het nicje swappen werkt, hoop het wel, maar denk het niet.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Omdat ik het niet eens ben met die 225.225.225.240, heb ik dit even ingevuld op mijn 2000 laptopje:

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~dkuis/1.jpg

met als gevolg:

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~dkuis/2.jpg

Bewijs genoeg lijkt me, was te verwachten, doe nu eerst dat subnetmask voordat je je pc's helemaal open gaat halen o.i.d.

• bart1234
K, dan 2000 verhaal is inderdaad stevig bewijs (niet dat ik je verhaal niet geloofde, maar toch). Dan vind ik het evengoed nog vreemd: heb het kaartje uit de win95bak gerukt en in m'n eigen pc (specs zie boven) gefrot, (instellingen gekopieerd, eigen kaartje verwijderd) met als gevolg dat ie't gewoon doet. Pas de probleme. Dus: het kan nog in het moederbord zitten, of in windows. De proggies mogen er na navragen niet af trouwens... dus da's balen.
Nog verdere suggesties? Ik ga ondertussen een netwerkkaartje terugfrotten in een 95bak. :)

• bart1234
K, die zit weer op z'n plek. Dan kreeg ik nog een paar ingevingen:
1- het zit in de bios (maar volgens mij niet)
2- het batterijtje op het mamaplankje is aan vervanging toe (maar dan zou de klok ook achter moeten lopen (toch?), en dat is niet zo)
3- het betreffende pci-slot is aan gort.
4- er zit teveel stof in (maar ik ben er al hevig (en voorzichtig) met de stofzuiger doorheen geweest.

Heb ik nou iets zinnigs gezegd of slaat het nergens op? :?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 19 juli 2001 15:48 schreef bart1234 het volgende:
K, die zit weer op z'n plek. Dan kreeg ik nog een paar ingevingen:
1- het zit in de bios (maar volgens mij niet)
2- het batterijtje op het mamaplankje is aan vervanging toe (maar dan zou de klok ook achter moeten lopen (toch?), en dat is niet zo)
3- het betreffende pci-slot is aan gort.
4- er zit teveel stof in (maar ik ben er al hevig (en voorzichtig) met de stofzuiger doorheen geweest.

Heb ik nou iets zinnigs gezegd of slaat het nergens op? :?
Mja, je kunt hem allicht in een ander PCI slot frotten, om te kijken of dat iets scheelt.

Vandaar dat ik ook voorstelde om uit een werkende configuratie te halen en die in de niet werkende te stoppen... :P

Aannames zijn fataal.

• bart1234
K, op verzoek van whizzer: subnetmask omgegooid op alle pc's, naar 255.255.255.240, alles werkt weer, behalve de win95bak....

Ik ga nu nogmaals een ander kabeltje proberen, en daarna een ander pci-slot
(kut, moet die kast wéér open....) |:(

• VlasBaard
Ik vind deze een stuk duidelijker (en korter) eigenlijk.

Hoewel je misschien wel de beginselen van binair rekenen moet begrijpen, maar die staan er ook wel ergens denk ik.

• bart1234
ok, het probleem is opgelost!!!! WHOOPEE!!!

_WE_ did it!!!!!!

Het bleek 'm te zitten in een kabeltje waarvan de stekker kennelijk los zit. Vandaar dat een andere pc het er wel op deed (toen zat de stekker nog vast) en de win95 bak niet, want toen is de stekker kennelijk losgeraakt. De kabel is in de winkel (tegelijk met nog een andere kabel) gemaakt, ik 3 stekkertjes, die winkelgast 1tje, en in die ene zit hoogst waarschijnlijk het probleem. Als je het tegenwoordig ook niet zelf doet!!!! |:(

Mgoe: Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp!!

Enne: ik blijf het vaag vinden dat win98 nooit geklaagd heeft over een verkeerd subnetmask.... 225.225.225.240.... dat heb ik toch echt bijna een jaar gebruikt nu......
Maar.... met windows weet je het toch nooit... :D !!!

• bart1234
En bedankt voor die uitleg binair rekenen... al snap ik er nu nog niet verschrikkelijk veel van...

• VlasBaard
Ik wil je nog wel eens met een 16.16.16.32(puur een voorbeeld.. geen idee of er iets staat) willen zien connecten.. Die gaat-ie dus lokaal zoeken en dat lijkt me niet de bedoeling... hoewel er een stel gereserveerd zijn maar dat weet ik allemaal niet uit mijn hoofd.

Verwijderd

Huh?! Waarom in gods naam subnetten voor die paar PC's....

• bart1234
Dat hebben de it-gassies van het bedrijf dat op de zaak het netwerk heeft aangelegd (maar niet in 1 keer een utpkabeltje kunnen maken L :+ L) me aangeraden. Weet ik veel waarom. Zolang het maar werkt!!! En dat doet het nu dus weer!!! :9
Pagina: 1