Best Buy Receiver - 400-600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:38
Ik zoek een?
Receiver

Wat is je budget?
400-600 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Audio en video op aan te sluiten. Heb momenteel 2 oude 4 ohm 80w Sony speakers en 2 wat nieuwere 6ohm 80 w jamo speakers. Daarnaast een PS4 pro, een Philips 4k smart tv. en wat smart apparatuur (bijv. Amazon Alexa,dus jack input ook van belang.
Bij de receiver wil ik ook een nieuwe subwoofer kopen.
De receiver moet toekomst Proof zijn, ik wil graag stap voor stap mijn speakers gaan upgraden naar een goede 5.1 set. Mogelijkheid om in de toekomst 7.2 de draaien. Gewoon omdat het kan ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom telkens uit oude Onkyo TX-NR686 en de Sony STR-DN1080. Twee receivers van bijna 600 euro. Een flinke klap geld en eigenlijk al aan het plafond van mijn budget. Wellicht zijn er goede alternatieven voor een paar cent minder. Ik ben kritisch, maar geen mierenneuker wat betreft geluid. "goed geluid" is voor mij goed geluid. Het verschil tussen goed en geweldig goed is voor mij lastig waarneembaar. Toch wil ik ook niet iets kopen waar ik over 4 jaar spijt van heb.

Welke vragen heb je hier nog over?
Graag hulp in het kopen van de "beste receiver" in prijsklasse 400-600 eu. Het mogen er ook best 2 zijn, een duurdere en iets goedkopere en hun verschillen. Graag zelfs! Dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal.
Of doe ik te moeilijk en moet ik gewoon voor de Onkyo 686 gaan?

Help!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49

Sick Nick

Drop the top!

Heb hier zelf de DN1080 in een Atmos opstelling staan (5.2.2 met 2 subs). Ding speelt uitstekend, meer dan genoeg vermogen en kan 4K HDR van m'n blu-ray speler en nvidia shield netjes doorsturen naar de 4K HDR projector.
Hij kan ook wat leuke trucjes, bijvoorbeeld na de kalibratie kan je de rest van je speakers automatisch laten klinken als je front speakers. Dan past ie per andere speaker subtiele EQ aanpassingen toe, klinkt erg fijn als je niet rondom dezelfde speakers hebt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 15:29
Heb hier een Denon AVR-X1300W staan. Doet alles wat je hierboven verlangt en werkt nu ruim een jaar feilloos.

De opvolgers staan in de PW en zijn zelfs wat goedkoper:

pricewatch: Denon AVR-X1400H
pricewatch: Denon AVR-X2400H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35
Future proof zal de versterker niet snel zijn.
Je zult merken dat als je een nieuwe tv koopt dat de kans groot is dat de versterker ook vernieuwd moet worden.
Kwam er zelf ook achter met mijn nieuwe tv na 6 jaar.
had een 7.2 Marantz en ben terug gegaan naar een 5.1 (Marantz 1508.)
Deze laatste is ook nog eens heel zuinig met de stroom, en merk geen verschil in het geluid.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik voor muziek een andere installatie gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Yamaha RX-A670 is ook een mooie versterker de opvolger RX-A680 is een stuk duurder maar kan weinig meer dan het oude model geloof ik.
Heb zelf een denon x3400, het grootste verschil tussen de merken is de inregeling van de speakers en room correctie.
Denon en marantz hebben audyssey xt en de duurdere modellen audyssey xt32.
Yamaha heeft zn eigen ypao inregelsoftware, en de duurde modellen ook weer de betere versies ervan.
Dat zegt ook niet alles puristen zetten dat spul soms gewoon uit, en dan maakt het helemaal niks meer uit wat je koopt.
Kijk vooral niet naar wattages dat maakt echt niets uit bij normale speakers.
Iedereen nieuw in de audiowereld doet dat, zie post onder me :P

[ Voor 10% gewijzigd door Goofy1978 op 13-08-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
PlatoNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:13:
Heb hier een Denon AVR-X1300W staan. Doet alles wat je hierboven verlangt en werkt nu ruim een jaar feilloos.

De opvolgers staan in de PW en zijn zelfs wat goedkoper:

pricewatch: Denon AVR-X1400H
pricewatch: Denon AVR-X2400H
2400 is ook naar voren gekomen inderdaad. Echter heb ik deze weer afgestreept i.v.m. 95 watt output @ 8 ohm. De onkyo ondersteunt tot 16 ohm, en heeft 210 wat @ 6ohm, 100 watt 8 ohm.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Elke receiver ondersteund zelfs tot 300ohm of meer als je er een koptelefoon op aansluit.
De waardes worden tussen de fabrikanten zo gemeten dat er een zo hoog mogelijke waarde uitkomt.
De roomcorrectie van onkyo schijnt niet een van de betere te zijn, vroeger hadden ze ook audyssey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Nieksiero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:30:
[...]

2400 is ook naar voren gekomen inderdaad. Echter heb ik deze weer afgestreept i.v.m. 95 watt output @ 8 ohm. De onkyo ondersteunt tot 16 ohm, en heeft 210 wat @ 6ohm, 100 watt 8 ohm.
Een receiver zoek je niet op vermogen uit, een receiver zoek je op eisen als 4K, Room Correction, Zone 2 ondersteuning, aantal HDMI in- dan wel uitgangen. Vermogen moet je niet op letten, zeker als je niet weet hoe de vork in de steel zit. En - NoFI - maar als ik bovenstaande lees dan is dat het geval.

Edit:
Als je al gaat vergelijken op vermogen doe dat dan wel appels met appels. Dus de ene 2 channel stereo op 8 Ohm bij 20-20.000 Hz <0,1% THD en de andere receiver ook. Trap niet in de 6 Ohm, 1000 Hz, één kanaal en een berg THD marketing vermogens. Of de nog ergere, de dynamic power hoe Onkyo aan de 200+ Watt komt. Je hebt het niet nodig in de huiskamer en je hoeft er ook niet op te selecteren. Vergeet dan ook niet dat de stap van 1 naar 2 Watt groter is dan de stap van 75 naar 100 Watt.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 13-08-2018 18:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Maar ook gezien de wat oudere speakers die ik nu heb van Sony (4 ohm, 80 w), sluit de Onkyo wellicht beter aan?
Die ondersteunt een impendantie van 4 tm 16 ohm.
De Denon heeft 8 ohm. Volgens mij was het niet heel prettig voor een versterker om speakers met een lagere impedantie aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
FeaR schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:48:
[...]

Een receiver zoek je niet op vermogen uit, een receiver zoek je op eisen als 4K, Room Correction, Zone 2 ondersteuning, aantal HDMI in- dan wel uitgangen. Vermogen moet je niet op letten, zeker als je niet weet hoe de vork in de steel zit. En - NoFI - maar als ik bovenstaande lees dan is dat het geval.
Ik weet inderdaad nog lang niet alle ins en outs.
In de overzichten let ik inderdaad op de in en uitgangen (die eigenlijk bijna altijd wel voldoende zijn voor wat ik er mee wil) en de zaken die ondersteunt worden door de receiver.
Ik kijk ook naar wattage en impendance, al weet ik niet precies hoe dat zit. Vrienden die er mee weet van hebben gaven aan hier toch ook op te letten. Moet ik dat dan maar helemaal los laten omdat ik (nog) niet volledig begrijp hoe het zit? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Nieksiero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:49:
Maar ook gezien de wat oudere speakers die ik nu heb van Sony (4 ohm, 80 w), sluit de Onkyo wellicht beter aan?
Die heeft een impendantie van 4 tm 16 ohm.
De Denon heeft 8 ohm. Volgens mij was het niet heel prettig voor een versterker om speakers met een lagere impedantie aan te sluiten?
Een versterker is niet x Ohm, een speaker ook niet. Een speaker fluctueert over het gehele bereik in weerstand. Dit kan tot letterlijk een paar Ohm in het laag zijn tot tientallen in het hoog. De versterker speelt daar op in. Dat een speaker 4 Ohm is zegt ook niet alles. Misschien dipt jouw 4 Ohm speaker wel helemaal niet ver waardoor deze in praktijk makkelijker aan is te sturen dan een 8 Ohm speaker die verder dipt. Daarbij is de weerstand één van de punten, je hebt ook nog gevoeligheid. Als je niet een speaker hebt met een gevoeligheid van 65 dB zou ik me nergens druk over maken. In theorie zijn het een hoop cijfers, in de praktijk loopt het allemaal wel los.
Nieksiero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:52:
[...]
Vrienden die er mee weet van hebben gaven aan hier toch ook op te letten. Moet ik dat dan maar helemaal los laten omdat ik (nog) niet volledig begrijp hoe het zit? :9
Jup, gewoon los laten en niet op letten. Ik heb bij deze dan ook mijn bedenkingen bij de vrienden die er meer verstand van hebben. Je maakt het jezelf onnodig lastig om te gaan filteren op dergelijke specificaties. Het is niet alleen haast onmogelijk, het is dus ook niet nodig. Waarbij het ook altijd nog opgegeven specificaties blijven, als je een receiver wilt die echt 5 x 100 Watt doet dan zit je in andere prijsklassen te kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 13-08-2018 18:58 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Niet naar kijken, de speakers hebben impendantie de versterker moet het enkel leveren.
De wattages bij de denon zijn gemeten bij 8 ohm maar 4 tot 16 of 300 ohm is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
welke grootse verschillen moet ik aan denken als je de Onkyo 686 vergelijkt met de Denon 24400h en de Sony STR-DN1080

Behalve een redelijk prijsverschil.

Ik ben redelijk nieuw in het audio gebeuren. Standaard 5.1 setjes hebben altijd volstaan. Ik ben me er verder in aan het verdiepen en wil dus stapsgewijs uitbreiden. Ik ben waarschijnlijk niet het type dat het beste van het beste nodig gaat hebben, maar ik wil over een jaar ook geen spijt hebben van mijn aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Niemand wil je een bepaalt merk aansmeren, wel weerhouden bij het kopen van iets om de verkeerde reden wattages in dit geval.
Bij het kijken van film heb ik bijvoorbeeld dyn volume aanstaan, dat zacht geluid harder en hard geluid zachter weergeeft.
Zodat je niet constant het volume zelf hoeft te veranderen.
Bij het kopen van een receiver zal ik rekening houden dat er zoiets op zit.
Maar misschien vind jij dat wel niks, en heb je liever een ingang voor een platenspeler ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 19:54
Interessant topic, ben zelf ook een beetje oriënterende op een nieuwe versterker. In de nieuwe woning willen we naar 7.1. In die zoektocht kwam ik de Pioneer VSX-933 tegen, met een adviesprijs van € 599,-. Is gelijk future proof als je uit wil breiden naar 7.1. En mocht je multi room support willen, dan gaat dat niet ten koste van een eventuele 7.1 set, want 9 speaker aansluitingen.

Begreep uit een artikel dat Pioneer onder de zelfde holding valt als Onkyo, en daardoor wat zaken van elkaar over hebben genomen. In hoeverre hij afwijkt van de Onkyo weet ik niet. In een review waren ze erg te spreken over de uitgebreide streaming mogelijkheden van de receiver, dus daar zouden voordelen ten opzichte van de Onkyo kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb verschillende artikelen gelezen maar raak het spoor volledig bijster. Welke receiver kunnen jullie aanraden binnen mijn budget? En waarom? Dan probeer ik dat te begrijpen. Ondertussen ben ik me verder aan het inlezen.

Voor nu gaat het er vooral om dat ik mijn ouwe Jamo speakers en Sony speakers er op kan aansluiten + een leuke nieuwe sub. En de overige randapparatuur natuurlijk. PS4 pro en mijn tv.
De 4 speakers wil ik binnen een jaar of 2 vervangen voor iets beters.

Specs Jamo 28:

Nominal Output Power : 55 Watt
Max (RMS) Output Power : 80 Watt
Frequency Response : 55 - 20000 Hz
Nominal Impedance : 6 Ohm
Sensitivity : 88 dB

Specs Sony SS-NX1:
120W, 6ohm, 80 watts @ 8 ohms 2 way Bass Reflex speakers
80.5 db
40-24.000 hz

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 13-08-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zon Denon 1400x gaat dit makkelijk kunnen aansturen en heeft vriendelijk prijs. Zou die gewoon nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 13-08-2018 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is al enkele keren aangehaald: kijk niet daar die watt en ohm getallen die op je spreakers geplakt zitten. Is oninteressante en overbodige informatie om je in vast te bijten.

De sound wordt bepaald door de speakers; hang daar wat dat betreft niet te veel waarde aan een bepaalde receiver.

Naar mijn menig moet je een receiver selecteren die ten eerste de features aan boord heeft die je zoekt. Vervolgens die mooi staat in je setup. En ten slotte binnen budget valt. Future proof zijn ze op termijn geen van allen. Verder moet je het niet onnodig moeilijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nieksiero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:13:
Ik heb verschillende artikelen gelezen maar raak het spoor volledig bijster. Welke receiver kunnen jullie aanraden binnen mijn budget? En waarom? Dan probeer ik dat te begrijpen. Ondertussen ben ik me verder aan het inlezen.
@Nieksiero De keuze van een receiver hoeft gelukkig niet ingewikkeld te zijn. Onderstaande geldt voor complete homecinemaset én ook voor losse receivers. Gebruikt de Tweakers Pricewatch en filter daarbij op de volgende punten:

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee.
Nieksiero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:13:
Voor nu gaat het er vooral om dat ik mijn ouwe Jamo speakers en Sony speakers er op kan aansluiten + een leuke nieuwe sub. En de overige randapparatuur natuurlijk. PS4 pro en mijn tv.
De 4 speakers wil ik binnen een jaar of 2 vervangen voor iets beters.
Zoals @FeaR @S1NN3D @Goofy1978 al opmerken: totaal niet naar kijken! Vergelijk het met het opgegeven verbruik van een auto. Het zijn laboratoriumwaarden gemeten op een rollerbank en in een windtunnel. Met speakers precies eender. Zolang je geen exotische merken hebt, past alles op alles.
Stefan H schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:23:
Interessant topic, ben zelf ook een beetje oriënterende op een nieuwe versterker. In de nieuwe woning willen we naar 7.1. In die zoektocht kwam ik de Pioneer VSX-933 tegen, met een adviesprijs van € 599,-. Is gelijk future proof als je uit wil breiden naar 7.1. En mocht je multi room support willen, dan gaat dat niet ten koste van een eventuele 7.1 set, want 9 speaker aansluitingen.

Begreep uit een artikel dat Pioneer onder de zelfde holding valt als Onkyo, en daardoor wat zaken van elkaar over hebben genomen. In hoeverre hij afwijkt van de Onkyo weet ik niet. In een review waren ze erg te spreken over de uitgebreide streaming mogelijkheden van de receiver, dus daar zouden voordelen ten opzichte van de Onkyo kunnen liggen.
9 aansluitingen betekent niet altijd ook 9 versterkte kanalen. Vergis je daar niet in.

[ Voor 43% gewijzigd door Jorgen op 13-08-2018 22:18 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jorgen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:06:
[...]

@Nieksiero De keuze van een receiver hoeft gelukkig niet ingewikkeld te zijn. Onderstaande geldt voor complete homecinemaset én ook voor losse receivers. Gebruikt de Tweakers Pricewatch en filter daarbij op de volgende punten:

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee.

[...]

Zoals @FeaR @S1NN3D @Goofy1978 al opmerken: totaal niet naar kijken! Vergelijk het met het opgegeven verbruik van een auto. Het zijn laboratoriumwaarden gemeten op een rollerbank en in een windtunnel. Met speakers precies eender. Zolang je geen exotische merken hebt, past alles op alles.

[...]

9 aansluitingen betekent niet altijd ook 9 versterkte kanalen. Vergis je daar niet in.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik zal proberen minder op de opgegeven wattages en impendancies te letten.
Wat het voor mij best lastig maakt, is dat mijn wensen nu eigenlijk best snel vervult zijn, maar ik ook graag iets wil kopen waar ik over 2 jaar nog blij mee ben (wanneer ik er hopelijk meer kaas van gegeten heb)

Aan opties wil ik graag, DTS:X, iets als atmos, audyssey, 4k ondersteuning.
7.2 receiver.
Klaar voor wireless speakers in de toekomst
Dan zie ik bij de gemiddelde versterker nog 10 andere afkortingen staan...... geen idee...

Eventueel upscaling en dab+

Voor Spotify gebruik ik nu bijv. Mijn Alexa. Werkt ook heerlijk en wil dat op zich ook wel blijven gebruiken.

Aan ingangen volstaat voor mij een 6tal HDMI ingangen. 2 optisch. 1 jack.

Gebruik ik dit als basis dan is er een flinke waslijst die er alsnog doorheen komt. Uit angst om iets te kopen waar ik over 2 jaar spijt van heb kijk ik dan al gauw iets verder dan de receivers van 300 euro. Waarom? Geen idee
.. "zal vast beter zijn".

Ik weet dus in de basis een beetje wat ik wil en dat ik op langere termijn ook nog wat meer wil.
Er is ook een heleboel dat ik nog niet weet. Ik lees van alles en kom wel dichter bij, maar ik kan niet stellen dat ik het hele geintje nu door heb...
Vandaar dat hulp meer dan welkom is.

Wellicht kan iemand een suggestie doen van een receiver van +/- 450 euro die kan voldoen. En waarom je dat model kiest. Ik zoek er dan zelf nog een leuke sub bij .

Ik kwam ook nog een 5.1 Teufel setje tegen.
Link: https://www.teufelaudio.n...s.shopping.822531248.Home cinema.105494001.m&delivery_country=118&et-mc2=1

Ook wel geinig... En scheelt behoorlijk wat als je het als set koopt vergeleken met alles los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
De denon x2400 kan upscalen, heos, heeft audyssey maar heeft geen dab.
De meeste versterkers niet, er zit wel internetradio op.
Ik had de x2200 maar die ging paar weken geleden stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nieksiero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:04:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik zal proberen minder op de opgegeven wattages en impendancies te letten.
(y)
Wat het voor mij best lastig maakt, is dat mijn wensen nu eigenlijk best snel vervult zijn, maar ik ook graag iets wil kopen waar ik over 2 jaar nog blij mee ben (wanneer ik er hopelijk meer kaas van gegeten heb)

Aan opties wil ik graag, DTS:X, iets als atmos, audyssey, 4k ondersteuning.
7.2 receiver.
Klaar voor wireless speakers in de toekomst
Dan zie ik bij de gemiddelde versterker nog 10 andere afkortingen staan...... geen idee...

Eventueel upscaling en dab+
Daarom ook selecteren in de PW en vergelijken. Als je ze naast elkaar ziet staan, dan wordt het al wat overzichtelijker. De PW is overigens niet heilig of absoluut en compleet ;) maar wel de beste elektronicavergelijker die ik ken.

Wat ik vandaag las is dat Onkyo en Pioneer zich toespitsen op draadloze audio middels compatibiliteit met Sonos.
Denon en Marantz doen ditzelfde, maar dan met Heos (dat is van Denon)
Yamaha heeft MusiCast
Van Sony weet ik het eigenlijk niet.

Bovenstaande 6 zijn wel de usual suspects als je op zoek gaat naar een receiver. Qua geluid zijn alle receivers in principe gelijk. Het verschil dat je mogelijk zou horen is (a) volume, (b) equalizersettings, (c) door verschillende aangesloten speakers, of (d) listeners bias (duurder moet wel beter zijn). In alle gevallen maakt het uiteindelijk niet uit welke receiver je koopt. Ik heb weliswaar een duurder model, maar dat is enkel omdat hij alle opties had die ik graag erop wilde hebben. Had dat een paar honderd euro goedkoper gekund, dan had ik dat gedaan.
Voor Spotify gebruik ik nu bijv. Mijn Alexa. Werkt ook heerlijk en wil dat op zich ook wel blijven gebruiken.
Ik weet niet of er al receivers zijn met ingebouwde Alexa ondersteuning, maar als je net als ik de Echo Dot v2 hebt, dan zit er een audiojack uitgang op en draadloze connectiviteit, dus zou hij in elk geval moeten werken op elke receiver met een jack ingang, of met de juiste draadloze verbindingen. Je moet de receiver waarschijnlijk wel even handmatig dan op de juiste audio-ingang zetten, maar dat is een kleine moeite.
Aan ingangen volstaat voor mij een 6tal HDMI ingangen. 2 optisch. 1 jack.
Is dat wat je NU nodig hebt? Reken er dan wel 1 of 2 HDMI-ingangen bij.
Gebruik ik dit als basis dan is er een flinke waslijst die er alsnog doorheen komt. Uit angst om iets te kopen waar ik over 2 jaar spijt van heb kijk ik dan al gauw iets verder dan de receivers van 300 euro. Waarom? Geen idee
.. "zal vast beter zijn".
Dat is begrijpelijk, maar ook puur psychisch. Koop iets dat je nu nodig hebt + de meest reële wensen voor de toekomst kan vervullen.
Ik weet dus in de basis een beetje wat ik wil en dat ik op langere termijn ook nog wat meer wil.
Er is ook een heleboel dat ik nog niet weet. Ik lees van alles en kom wel dichter bij, maar ik kan niet stellen dat ik het hele geintje nu door heb...
Vandaar dat hulp meer dan welkom is.

Wellicht kan iemand een suggestie doen van een receiver van +/- 450 euro die kan voldoen. En waarom je dat model kiest. Ik zoek er dan zelf nog een leuke sub bij .

Ik kwam ook nog een 5.1 Teufel setje tegen.
Link: https://www.teufelaudio.n...s.shopping.822531248.Home cinema.105494001.m&delivery_country=118&et-mc2=1

Ook wel geinig... En scheelt behoorlijk wat als je het als set koopt vergeleken met alles los.
Welke heb je nu over? Post je vergelijking, of je overgebleven rijtje na het filteren eens hier en vertel waarom je over bepaalde modellen twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Na nog even vergelijken kom ik uit op de volgende receivers:

- Denon AVR-X2400H. (420,-)
- Onkyo TX-NR686. (560,-)
- Sony STR-DN1080 (550,-)
- Harman Kardon AVR 171S (400,-)

Alle van bovenstaande receivers, behalve de HK, lijken HDCP 2.2 te ondersteunen vanuit 1 of meerdere HDMI aansluitingen. Laten we de HK dan voor het gemak maar afschrijven om een ietwat meer future Proof receiver te kiezen.

De Denon x2400H lijkt eigenlijk aan mijn meeste wensen te voldoen en heeft een hele gunstige prijs. Lijkt echter geen aux/jack ingang te hebben, wat het voor mij waarschijnlijk onmogelijk maakt om mijn Alexa aan te sluiten op de receiver en dus de speakers. Ik gebruik Alexa nu dagelijks om Spotify te bedienen via spraak. Is dit te omzeilen? Zo niet, dan kom ik waarschijnlijk al direct op de Onkyo 686, die als enige een jack 3.5mm ingang heeft?
Dan zie ik wel dat een receiver met HS2 technologie wel de Alexa ondersteunt d.m.v. de HEOS home entertainment skill in de Alexa app. De x2400h heeft echter HS1 Alexa gaat dus niet werken via de receiver, tenzij ik een HS2 speaker ga kopen.
Onkyo ondersteunt dit vanuit Play-Fi. Geen idee of ik dan ook Play-fi speakers nodig heb. Iemand die me meer kan vertellen over combinatie Alexa / Receiver?

Al mag ik niet naar het wattage kijken, valt mij toch op dat de Denon een RMS van 95 watt heeft, waarbij de anderen op 165 zitten.

Dan de waslijst aan audio filters, volgens mij is dat bij alle receivers dik voor mekaar.

De prijs.. de Denon is in prijs zo'n 150 euro goedkoper dan de Onkyo of de Sony. Mij valt vooral een verschil in RMS op, maar waar ligt dit prijsverschil verder? In onderstaande vergelijking komen zowel de Denon als de Sony erg positief uit: https://www.whathifi.com/...maha-rx-v583-which-better

De Onkyo heeft de meest recente release, voor wat dat waard is. Hij is een jaartje jonger dan de anderen.

Afijn, flink wat vergeleken en ik ben alweer ietsje wijzer, maar of ik nu een keuze kan maken tussen deze 3.....

Wie verlost?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Nieksiero schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:44:
De Denon x2400H lijkt eigenlijk aan mijn meeste wensen te voldoen en heeft een hele gunstige prijs. Lijkt echter geen aux/jack ingang te hebben, wat het voor mij waarschijnlijk onmogelijk maakt om mijn Alexa aan te sluiten op de receiver en dus de speakers.
Lijkt me vrij eenvoudig op te lossen met een jack naar tulp kabeltje welke je op één van de analoge ingangen aansluit. Hoeft niet veel te kosten zoals deze bijvoorbeeld.
Al mag ik niet naar het wattage kijken, valt mij toch op dat de Denon een RMS van 95 watt heeft, waarbij de anderen op 165 zitten.
:N Hier ga ik dus niet meer op reageren aangezien het niet relevante onzinnige cijfers zijn zoals al diverse keren is aangegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door S1NN3D op 14-08-2018 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
De x2400 heeft ook bij het weergeven van een pieptoon van 1000hz @6 ohm op 1 speaker 150 watt volgens de site van denon.
Zo is er bij de andere receivers ook gemeten vermoed ik.
De meting slaat nergens op maar je krijgt lekker hoge waardes.

[ Voor 6% gewijzigd door Goofy1978 op 14-08-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dus: Denon? Want: Goedkoopste en voldoet eigenlijk aan al mijn wensen + verschil met anderen is te minimaal voor 150 eu extra?

valt mij nog wel op dat de Onkyo wel 3d video ondersteunt en de Denon niet.
Stel dat ik over een paar jaar een TV koop die 3D ondersteunt, dan gaat dit volgens mij niet werken als het signaal via de receiver loopt. Het zou dan alleen kunnen als je bijv. een blue ray speler met 3d hebt die rechtstreeks op je TV zit ipv via de receiver. Lijkt me ook niet wat je wilt...je receiver buiten spel zetten.
of zie ik dit verkeerd?

Nu gebruik ik 3d nooit. Ook omdat het nog best ruk is. Maar ik kan me voorstellen dat ik straks met een leuke home cinema set en verder doorontwikkelde 3d techniek ook best eens " midden in een film wil zitten"

[ Voor 72% gewijzigd door pentaw1nz op 14-08-2018 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kijk eens naar de receivers in dit lijstje. Het zijn degene die jij noemt (minus de HK) + nog 3 opties. (De duurste Denon is ter vergelijk, want hij is eigenlijk buiten je budget)

https://tweakers.net/pric...39;833399;772301;1208437/

Deze kunnen stuk voor stuk zo'n beetje alles wat je wil. Omdat de PW wel de beste elektronicavergelijker is, maar nog altijd niet 100% compleet, raad ik je wel aan om van de receiver die je wilt kopen ook even de techspecs van de fabrikant te lezen. Uiteindelijk verschillen deze receivers niet veel van elkaar en gaat het ook om jouw budget en hoe ze eruit zien; of je een gevoel voor een merk hebt en of 1 van hen er bijv. uitspringt met een extra leuke optie.

Wat overdenkingen:
  • Volgens de Denon website kan de 2400H wel Dolby Vision doorgeven, maar dit staat niet vermeld in de PW (vandaar dus ook ff zelf checken)
  • Ook moet je dan even proberen te achterhalen hoeveel HDMI-poorten HDCP 2.2 ondersteunen. Als je dan toekomstbewust wilt zijn, is meer ondersteuning beter ;)
  • 4 vd 6 hebben een phono-ingang.
  • Alleen een inmiddels 2 jaar oude Pioneer had ook DAB+ ondersteuning. Er zijn kennelijk nog weinig receivers die dit ondersteunen.
  • Je hebt gelijk v.w.b. de doorgifte van 3D. Als een receiver geen 3d / 4k / HDR / etc ondersteunt, kan hij het normalerwijze ook niet doorsturen.
  • Op de Pioneer na, ondersteunen ze allemaal draadloze speakers. (Onkyo → Sonos; Denon → Heos; Sony → Sony; Yamaha → MusicCast) Bij Pioneer geldt dit wel bij de 933, maar die ondersteunt geen 2 subwoofers, wat jij mettertijd wil.
  • De duurste Denon heeft Alexa via een skill / app ingebouwd, maar dat kan jij gewoon doen op alle andere receivers via een aangesloten Echo (wat kan via de 3,5 mm jack kan én via de 2.0 tulp).
Is 1 van deze supermegaveel beter of slechter dan de andere? Nope. Zit er geluidsverschil in? Ook niet. Moet je dan nu alsnog vergelijken op vermogen en impedantie? Nee, Watt en Ohm nog steeds negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Nieksiero schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:12:
valt mij nog wel op dat de Onkyo wel 3d video ondersteunt en de Denon niet.
Stel dat ik over een paar jaar een TV koop die 3D ondersteunt, dan gaat dit volgens mij niet werken als het signaal via de receiver loopt. Het zou dan alleen kunnen als je bijv. een blue ray speler met 3d hebt die rechtstreeks op je TV zit ipv via de receiver. Lijkt me ook niet wat je wilt...je receiver buiten spel zetten.
of zie ik dit verkeerd?

Nu gebruik ik 3d nooit. Ook omdat het nog best ruk is. Maar ik kan me voorstellen dat ik straks met een leuke home cinema set en verder doorontwikkelde 3d techniek ook best eens " midden in een film wil zitten"
So what, zou ik zeggen. 3D voor consumenten is zo goed als dood en er worden steeds meer nieuwe televisies uitgebracht die het niet eens meer ondersteunen. Lijkt mij geen punt om waarde aan te hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jorgen schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:57:
Kijk eens naar de receivers in dit lijstje. Het zijn degene die jij noemt (minus de HK) + nog 3 opties. (De duurste Denon is ter vergelijk, want hij is eigenlijk buiten je budget)

https://tweakers.net/pric...39;833399;772301;1208437/

Deze kunnen stuk voor stuk zo'n beetje alles wat je wil. Omdat de PW wel de beste elektronicavergelijker is, maar nog altijd niet 100% compleet, raad ik je wel aan om van de receiver die je wilt kopen ook even de techspecs van de fabrikant te lezen. Uiteindelijk verschillen deze receivers niet veel van elkaar en gaat het ook om jouw budget en hoe ze eruit zien; of je een gevoel voor een merk hebt en of 1 van hen er bijv. uitspringt met een extra leuke optie.

Wat overdenkingen:
  • Volgens de Denon website kan de 2400H wel Dolby Vision doorgeven, maar dit staat niet vermeld in de PW (vandaar dus ook ff zelf checken)
  • Ook moet je dan even proberen te achterhalen hoeveel HDMI-poorten HDCP 2.2 ondersteunen. Als je dan toekomstbewust wilt zijn, is meer ondersteuning beter ;)
  • 4 vd 6 hebben een phono-ingang.
  • Alleen een inmiddels 2 jaar oude Pioneer had ook DAB+ ondersteuning. Er zijn kennelijk nog weinig receivers die dit ondersteunen.
  • Je hebt gelijk v.w.b. de doorgifte van 3D. Als een receiver geen 3d / 4k / HDR / etc ondersteunt, kan hij het normalerwijze ook niet doorsturen.
  • Op de Pioneer na, ondersteunen ze allemaal draadloze speakers. (Onkyo → Sonos; Denon → Heos; Sony → Sony; Yamaha → MusicCast) Bij Pioneer geldt dit wel bij de 933, maar die ondersteunt geen 2 subwoofers, wat jij mettertijd wil.
  • De duurste Denon heeft Alexa via een skill / app ingebouwd, maar dat kan jij gewoon doen op alle andere receivers via een aangesloten Echo (wat kan via de 3,5 mm jack kan én via de 2.0 tulp).
Is 1 van deze supermegaveel beter of slechter dan de andere? Nope. Zit er geluidsverschil in? Ook niet. Moet je dan nu alsnog vergelijken op vermogen en impedantie? Nee, Watt en Ohm nog steeds negeren.
Thx Jorgen. Zoals ik dus al voorzichtig concludeerde liggen ze allemaal niet ver bij elkaar uit de buurt.
Wat betreft de HDCP 2.2 is het inderdaad wel een goeie om te kijken voor hoeveel uitgangen dit geldt.
De Denon en Onkyo hebben HDCP 2.2 op maar 1 HDMI uitgang. De Sony 1080 lijkt dit op alle uitgangen te hebben.

3D doen ze ook niet allemaal. Ik gebruik het nu inderdaad ook niet en het komt amper voor, maar kunnen we wellicht nog een opmars verwachten binnen 5 jaar? Mooi als je het dan toch al in huis hebt...

Wat raad je aan in mijn situatie? ik ga de opties van allen nog 1 maal langs.Mochten er geen doorslaggevende verschillen zijn, dan gewoon voor de Denon 2400 gaan i.v.m. prijs? Of zie ik toch dingen over het hoofd en is het prijsverschil bij de Denon te verklaren door iets belangrijks/doorslaggevends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Over 5 jaar is elke receiver nu te koop verouderd, volgend jaar al zelfs als HDMI 2.1 komt :P
Al moet je bronmateriaal en tv ook die bandbreedte benutten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Nieksiero schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:36:
3D doen ze ook niet allemaal. Ik gebruik het nu inderdaad ook niet en het komt amper voor, maar kunnen we wellicht nog een opmars verwachten binnen 5 jaar? Mooi als je het dan toch al in huis hebt...
Zie S1NN3D in "Best Buy Receiver - 400-600 euro".
Wat raad je aan in mijn situatie? ik ga de opties van allen nog 1 maal langs.Mochten er geen doorslaggevende verschillen zijn, dan gewoon voor de Denon 2400 gaan i.v.m. prijs? Of zie ik toch dingen over het hoofd en is het prijsverschil bij de Denon te verklaren door iets belangrijks/doorslaggevends?
Poeh, wat ben jij een twijfelaar zeg. En wat vraag je vaak hetzelfde c.q. blijf je zoeken naar bevestiging. Ga gewoon die Denon halen. Er zijn geen noemenswaardige punten om een ander/duurder alternatief te kopen.

• pentaw1nz
S1NN3D schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:02:
[...]

Zie S1NN3D in "Best Buy Receiver - 400-600 euro".

[...]

Poeh, wat ben jij een twijfelaar zeg. En wat vraag je vaak hetzelfde c.q. blijf je zoeken naar bevestiging. Ga gewoon die Denon halen. Er zijn geen noemenswaardige punten om een ander/duurder alternatief te kopen.
Ik weet het, Ik heb soms ook moeite met mezelf. :,)

Ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat ik koop. En te begrijpen waar het prijs verschil in zit.

Ik ga de denon halen. Denk dat ik ook nog de teufel 5.1 mk2 set er bij haal. Lijkt me een leuke set om mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan denk ik dat je er heel veel plezier aan gaat beleven. Als het goed is kan je bij Teufel de boel ook een tijdje op proef gebruiken. Bevalt het niet, kan je het dus gewoon terug brengen en wat anders uitkiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jorgen schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:57:
Dan denk ik dat je er heel veel plezier aan gaat beleven. Als het goed is kan je bij Teufel de boel ook een tijdje op proef gebruiken. Bevalt het niet, kan je het dus gewoon terug brengen en wat anders uitkiezen.
Klopt! 8 weken zelfs. De boel is besteld en ik wacht op de levering. Als alles binnen is zal ik eens laten weten hoe het me is bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:56
Nieksiero schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:44:
...Lijkt echter geen aux/jack ingang te hebben, wat het voor mij waarschijnlijk onmogelijk maakt om mijn Alexa aan te sluiten op de receiver en dus de speakers. Ik gebruik Alexa nu dagelijks om Spotify te bedienen via spraak. Is dit te omzeilen?...
Kun je daar Spotify Connect niet voor gebruiken? Ik neem aan dat je beide apparaten aansluit op hetzelfde netwerk.

• Revres
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:12
Nieksiero schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:30:
[...]

Klopt! 8 weken zelfs. De boel is besteld en ik wacht op de levering. Als alles binnen is zal ik eens laten weten hoe het me is bevallen.
Ik lees graag een review van je of iig of het tegen of mee is gevallen. :)
Ik ben zelf op dit moment in dezelfde prijsklasse op zoek naar de Sony str-dn1080 en Teufel of Kef boekenplank speaker setje.
Pagina: 1