Achterhalen hoe mijn gording balken liggen op het dak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwbouw eengezinswoning uit 2009. Ik ben van plan om een tuimelraam te plaatsen op zolder. Echter wil ik van te voren weten hoe mijn gording balken liggen en wat de afstand er tussen is.

Gording balken kunnen namelijk horizontaal of verticaal liggen.

Iemand een tip van hoe ik daar achter kan komen?

ps. aan de binnenkant van het dak zitten mdf houten platen vast geniet in verticalen stroken.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HyZuhel.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HyZuD4R.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HyZuPjP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HyZvMmE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HyZvZLA.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door adesign op 13-08-2018 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:18
Bouwdossier opvragen. Staan de bouwtekeningen in. Mochten deze niet digitaal zijn, kunnen ze voor je worden gedigitaliseerd. Zijn de kosten niet.

[ Voor 49% gewijzigd door YoGi_Berra op 13-08-2018 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 21:15
Ik verwacht dat het een scharnierkap is (boven in de nok kijken) deze heeft de balken van goot naar nok dat verklaart ook de zware bevestiging van de muurplaat (de balk op de vloer) gordingen zitten meestal hoh 600. Probeer eens met tikken of je geluidsverschil hoort, wat ook wel eens wil lukken om met de harde kunstof greep van bijv een schroevendraaier over de platen te gaan dan hoor je ook vaak klankverschil. Maar bij twijfel zijn tekeningen vaak op te vragen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
Of gewoon 1 plaat eraf trekken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Of gewoon blind de zaag er in, kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
D.deJong schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:38:
Of gewoon blind de zaag er in, kan natuurlijk ook.
Ik wil dit juist graag vermijden. Straks zit ik daar met een gat en zie ik er van af om een tuimelraam te plaatsen. Ik hoop namelijk dat de balken verticaal staan en dat er een tuimelraam van 55x78 in past zonder de gordingen balken constructie te hoeven aanpassen. Ik wil graag de gordingen laten zoals ze nu zijn en niet doorzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Probeer eens met de schroevendraaier er over heen te gaan, je hoort echt verschil in klank als je over een gording heen gaat. Ik weet 99% zeker dat ze verticaal lopen alleen de hoh maat nog bepalen. De spijkers van de platen zitten in een balk dus dat zou ook een hint moeten zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door D.deJong op 13-08-2018 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Vaak vind je dit niet in het gemeentedossier overigens. Dit staat op de werktekeningen van de aannemer. Maar waar een strip zit, heb je een element. Dat is een doos en platen zijn vaak 122 breed. Dus liggen ze vaak h.o.h. 61. Maar ymmv.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 23:48
Gewoon met een detector van een paar tientjes. ;)

http://www.stanleyworks.b...sche+leidingen+detectoren

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=n5qgZg0st2c]

[ Voor 12% gewijzigd door justmike op 13-08-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
D.deJong schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:16:
Probeer eens met de schroevendraaier er over heen te gaan, je hoort echt verschil in klank als je over een gording heen gaat. Ik weet 99% zeker dat ze verticaal lopen alleen de hoh maat nog bepalen. De spijkers van de platen zitten in een balk dus dat zou ook een hint moeten zijn.
Nou, ik heb met de achterkant van de schroevendraaier lopen tikken tegen die spaanplaat. En nu hoor ik dat het achter de nietjes doffer klinkt als tussen de linker en rechter nietnes. Dus er zit achter het nietje een balk. Ook heb ik de ruimte tussen de linker en rechter nietjes gemeten en kom uit op 47cm. Ik had gehoopt/verwacht dat dit 60cm zou zijn. Zou het kunnen dat de verticale gording balken minder als 60cm tussenruimte hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31

BCC

De kans is groter dat daar een lattenwerk tussen zit, want balken zijn nooit recht. Ik zou een gat boren met een dozenboor en daarna een blinddeksel erop zetten. Het is maar de zolder...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 20:28

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik verwacht niet dat TS een thermische camera heeft, maar zou het temperatuurverschil tussen plaat en gording groot genoeg zijn om op die manier zichtbaar te worden?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 11:30
Achter de nietjes zitten je sporen (van boven naar benden lopen ze dus) ze zullen +-60cm uit elkaar zitten verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
adesign schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:34:
[...]

Nou, ik heb met de achterkant van de schroevendraaier lopen tikken tegen die spaanplaat. En nu hoor ik dat het achter de nietjes doffer klinkt als tussen de linker en rechter nietnes. Dus er zit achter het nietje een balk. Ook heb ik de ruimte tussen de linker en rechter nietjes gemeten en kom uit op 47cm. Ik had gehoopt/verwacht dat dit 60cm zou zijn. Zou het kunnen dat de verticale gording balken minder als 60cm tussenruimte hebben?
Het kan heel goed dat ze dichter bij elkaar liggen, ea heeft te maken met de overspanning en totale breedte van de zolder.
De tip van de dozenboor en blindplaat is een goeie.
Het maken van een raveling om de balk op te vangen die je door moet zagen om een dakraam kwijt te kunnen klinkt trouwens spannender dan het is, bij het plaatsen van een dakraam is het belangrijker om het raam te positioneren aan de hand van de dakpannen en is de maatvoering van de balken minder relevant (alleen prettig als het uitkomt ) maar ik zou mij er nog wat verder in verdiepen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je buren eenzelfde huis hebben kun je daar eens kijken als ze niet dezelfde zolderafwerking hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ik gok erop dat je een prefab dak hebt: voorbeeld

en even nitpicken; een gording loopt altijd horizontaal, als ze verticaal gaan heet het een sporenkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
Waarschijnlijk betreft dit een sporenkap. Je zou de aftimmerlat in het midden tussen de elementen kunnen weghalen . Dan zie je of er hout loopt van links naar rechts of dat het een lege of volgeschuimde naad is van onder tot boven . Geen hout is geen connectie en dat betekend dat de draagbalken van onder naar boven lopen . Oftewel een sporenkap.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:57
Komt een sporenkap niet altijd in combinatie met dragende knieschotten, of haal ik nu dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Gebanned schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:02:
Komt een sporenkap niet altijd in combinatie met dragende knieschotten, of haal ik nu dingen door elkaar?
Afhankelijk van de overspanning en verdere constructie staat er inderdaad soms een knieschot onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
Inderdaad . Vaak wel maar hoeft niet . Heb ook wel eens een sporen kap gehad met een gelamineerde houten ligger er onder op 2/3 van de hoogte waardoor er toch een soort van gording idee ontstond . Dit was overigens omdat de kap ontzettend lang was. Het ligt dus onderandere aan de lengte van de sporen maar ook de dakhelling . Hoe steiler het dak hoe minder belasting van bijvoorbeeld sneeuw.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Pagina: 1