Binnekort wil ik mijn eerste desktop bouwen en ik vroeg me af welke cpu toepasselijk is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen (youtube en twitch voornamelijk), pdf-documenten bekijken en tekst bestanden bewerken (latex), muziek luisteren en films kijken, muzieknotatie software gebruiken (guitar pro en sibelius) en gamen (tot nu toe vooral strategy games, maar wie weet wat ik in de toekomst wil spelen). Ook van belang is dat ik van plan ben een 24 inch 1440p monitor te gebruiken (voor de extra ruimte op het scherm en omdat ik een vrij hoge pixel density gewend ben: 15,6 inch 1080p).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De build die ik in gedachte heb is de volgende:
CPU: i5-8400
GPU: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 8GB
Mobo: ASRock B360 Pro4
RAM: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB (kit van 2, totaal 8GB)
Opslag: Crucial MX500 (250 GB), WD Blue WD10EZEX (1 TB)
Behuizing: NZXT H500
PSU: Corsair CX550M (550W)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou willen dat deze pc zeker een jaar of 5 mee kan en dat het de bovenstaande dingen snappy kan doen (dus zonder te lange wacht/opstarttijden bij het gebruik van programma's enzo).
Ga je overklokken?
Nee, ik wil liever niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen weten of de i5-8400 overkill is voor wat ik wil doen. Is een i3-8100 bijvoorbeeld misschien al voldoende? In het bijzonder vraag ik me af of de 6 cores van de i5 een merkbaar verschil opleveren bij stevig multitasken (in vergelijking met de 4 cores van de i3). Aangezien dit mijn eerste build is zijn andere opmerkingen ook zeer welkom.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen (youtube en twitch voornamelijk), pdf-documenten bekijken en tekst bestanden bewerken (latex), muziek luisteren en films kijken, muzieknotatie software gebruiken (guitar pro en sibelius) en gamen (tot nu toe vooral strategy games, maar wie weet wat ik in de toekomst wil spelen). Ook van belang is dat ik van plan ben een 24 inch 1440p monitor te gebruiken (voor de extra ruimte op het scherm en omdat ik een vrij hoge pixel density gewend ben: 15,6 inch 1080p).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De build die ik in gedachte heb is de volgende:
CPU: i5-8400
GPU: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 8GB
Mobo: ASRock B360 Pro4
RAM: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB (kit van 2, totaal 8GB)
Opslag: Crucial MX500 (250 GB), WD Blue WD10EZEX (1 TB)
Behuizing: NZXT H500
PSU: Corsair CX550M (550W)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou willen dat deze pc zeker een jaar of 5 mee kan en dat het de bovenstaande dingen snappy kan doen (dus zonder te lange wacht/opstarttijden bij het gebruik van programma's enzo).
Ga je overklokken?
Nee, ik wil liever niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen weten of de i5-8400 overkill is voor wat ik wil doen. Is een i3-8100 bijvoorbeeld misschien al voldoende? In het bijzonder vraag ik me af of de 6 cores van de i5 een merkbaar verschil opleveren bij stevig multitasken (in vergelijking met de 4 cores van de i3). Aangezien dit mijn eerste build is zijn andere opmerkingen ook zeer welkom.
In ieder geval bedankt voor de hulp!