Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:37
Mijn vraag
Ik heb al bijna een jaar en 3 maanden een i5 4690K en een corsair hydro h100i v2 op een asus formula vi in een 230T met 16GB 1 ssd en 4 hdd's. Nu maakt de pc sinds 1 week geleden enorm veel meer geluid als daarvoor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Flink stofvrij gemaakt.
Gekeken of alle fans wel draaien en alle kabeltjes (nog) goed zijn aangesloten.
Op internet gezocht naar hoe ik de fans wat zachter kon laten draaien maar daardoor vond ik een topic over iemand waarbij ook de fans in eens heel hard draaiden. Daar zij iemand dat de software van corsair (icue/link) echt niet deugt en de temps amper kloppen en dat hij beter realtemp kon downloaden. Dus ik doe dat ook en hier zijn de temps:

De temps:

Vlak na windows starten: 65 graden
Daarna koelt hij af naar: 51 graden
Onder heaven benchmark: 67 graden
Tijdens een potje fortnite: 82 graden

Zonder overclock oid.
Is dit normaal? En wat is een beetje een goed programma om de fan speed te veranderen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Is de pomp aangesloten op stroom? Hoor je de pomp? En staat de aansluiting waar de pomp op is aangesloten op 100% vermogen?

Het komt vaak voor dat de pomp op een fan aansluiting wordt aangesloten en de snelheid van de pomp door het moederbord wordt aangepast. De pomp draait dan te langzaam. Je kan in de software van het bord of in de bios de "fanspeed" van de connector waar de pomp op zit op 100% zetten. Als de pomp zijn werk doet hoeven de fans ook minder hard te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
HKS-Skyline schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:41:
Is de pomp aangesloten op stroom? Hoor je de pomp? En staat de aansluiting waar de pomp op is aangesloten op 100% vermogen?

Het komt vaak voor dat de pomp op een fan aansluiting wordt aangesloten en de snelheid van de pomp door het moederbord wordt aangepast. De pomp draait dan te langzaam. Je kan in de software van het bord of in de bios de "fanspeed" van de connector waar de pomp op zit op 100% zetten. Als de pomp zijn werk doet hoeven de fans ook minder hard te draaien.
Bedankt dat heeft enorm geholpen. Had perongeluk de 2 fans aangesloten op cpu opt en chassis fan opt. 8)7
Nu kan ik ze ook stiller of beter laten koelen dmv icue. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Heb inmiddels deze fans aangesloten: Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood
En dan 2 daarvan beide op de corsair hydro h100i v2 y splitter kabel en op de radiator geschroefd. Nu word mijn cpu nog heter dan eerst ben ik bang. Zelfs boven de 90 graden onder zware load. Is er iets dat ik misschien verkeerd heb gedaan? Wel viel het me op dat de Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood 3 pins zijn en de orginele van de h100i v2 4 pins is dit een probleem? Ook kan ik de nieuwe fans niet meer aansturen met de software van corsair "iCue" is dit omdat ze 3 pins zijn?

Edit:

Alle bios instellingen staan op turbo mode of max performance. De cpu is 65 graden als ik in de bios zit. Ik kreeg net ook een cpu over temperature warning...

[ Voor 12% gewijzigd door Torac op 14-08-2018 11:21 ]