Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 21:51
Mijn vraag
Ik heb een Synology DS416Play staan waar twee netwerk kabeltjes in passen, deze heb ik nu met een goedkope switch verbonden en ingesteld op Adaptive Load Balancing.

Nu heb ik afgelopen weekend een switch gekregen welke IEEE 802.3ad LACP ondersteund. Synology zegt er over:
IEEE 802.3ad Dynamic Link Aggregation: Deze modus optimaliseert het door uw Synology NAS ontvangen en verzonden netwerkverkeer en vereist inschakeling van IEEE 802.3ad (Dynamic) Link Aggregation (LACP, 802.1AX) op de switch(es). Worden er meerdere switches gebruikt, dan moeten ze opgestapeld worden en correct worden geconfigureerd.

Als ik het zo lees kunnen de NAS en Switch dus op deze manier verbonden worden.

Mijn desktop heeft echter maar 1 poort en kan dus niet optimaal gebruik maken van al dit geweld.
Is het een kwestie van een PCI NIC kopen met twee poorten welke dan ook weer IEEE 802.3ad ondersteund? En kan ik zo theoretisch 2x zoveel data verplaatsen? Of denk ik nu te makkelijk?

Kan ik 1 transfer zo 2x zo snel maken? Of kan ik hierdoor 2 transfers tegelijk op maximale snelheid laten lopen?

De voordelen van alleen de NAS op de switch snap ik als er twee clients tegelijk bestanden downloaden. Het gaat mij om NAS + Switcht + PC.

Als jullie een ander veel beter idee hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Budget is max 200 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DS416Play
IEEE 802.3ad Dynamic Link Aggregation
Zyxel Managed Switch
Desktop met i7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google, tweakers. Kan vooral genoeg vinden over de NAS met een Switch verbinden maar niet over dan ook een PC en of zit uberhaubt zin heeft.

Beste antwoord (via CollisionNL op 13-08-2018 21:41)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Dat is ook gewoon LACP en wordt prima door zijn Nas ondersteunt.
Echter het blijft gewoon een maximale snelheid van 1Gb/s per connectie.

Andere bonding mogelijkheden die van 2 Nic een pijp van 2Gb/s kan maken zitten niet in de linux kernel.
Misschien mogelijk met specifieke drivers, maar dan moet je aan de andere kant ook iets hebben dat zoiets kan en een simpele managed switch kan ook alleen maar LACP.

Voor een Nas is het zeker een zinnige toepassing, omdat je daar vaak vanuit verschillende connecties werkt.
Bijvoorbeeld je bent iets aan het downloaden van het internet en gelijktijdig kopieer je iets van je Pc naar je Nas.

En de maximale snelheid is 1000 / 8 = 125 Bytes/sec want 1 Byte is 8 bits.

Maar een tweede Nic in je PC is weinig zinvol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Trek je nu je 1Gb verbinding vol? Als dat niet het geval is heeft een LACP verbinding geen nut. Je gaat er dan geen extra snelheid door krijgen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het heeft weinig zin een tweede NIC in je PC te plaatsen.
In de eerste plaats heb je daar NIC's voor nodig uit de server klasse om een LACP te kunnen maken en die zijn duur.
Voor desktop NIC's levert intel geen drivers die dat kunnen.

En als je het realiseert, wordt maar een NIC gelijktijdig gebruikt voor een connectie.

Maximale snelheid blijft 1Gb, die kun je wel 2x halen maar dat heeft op een PC zelden zin.
Zelf twee kopie jobs opstarten werkt niet want windows blijft gewoon die ene connectie gebruiken.

Wel heeft windows momenteel smb multichannel aan boord (ook windows 10) maar dat wordt echter nog niet ondersteund door Samba dus je Nas kan daar niets mee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Zoals @Ben(V) ook al aangeeft verdubbelt LACP niet "magisch" je snelheid. Een verbinding blijft over 1 aansluiting lopen en niet over beiden tegelijk waardoor de maximum snelheid op de 1Gbit/s blijft liggen. Het enige waar LACP bij kan helpen richting de NAS is als je vanaf 2 computers met de volle snelheid (1Gbit/s) wilt werken.

Vergelijk het met een auto op een autoweg. Als er 1 rijbaan is is de maximum snelheid 130KM/u, maak je er 2 rijbanen van heb je nog steeds maar 1 auto die maximaal 130KM/u mag rijden. Je krijgt dus niet een auto die 2x zo breed is of 2x zo hard mag gaan. Het voordeel haal je dus alleen als er een tweede auto (= andere verbinding of computer) bij komt, dan kunnen beiden naast elkaar rijden elk op hun eigen rijbaan (de dubbele kabel van switch naar NAS dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
MewBie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:28:
Trek je nu je 1Gb verbinding vol? Als dat niet het geval is heeft een LACP verbinding geen nut. Je gaat er dan geen extra snelheid door krijgen.
130MB/s haal ik gemiddeld met het verplaatsten van PC naar NAS. Dat is volgens mij de max van 1Gb toch?
Ben(V) schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:33:
Het heeft weinig zin een tweede NIC in je PC te plaatsen.
In de eerste plaats heb je daar NIC's voor nodig uit de server klasse om een LACP te kunnen maken en die zijn duur.
Voor desktop NIC's levert intel geen drivers die dat kunnen.

En als je het realiseert, wordt maar een NIC gelijktijdig gebruikt voor een connectie.

Maximale snelheid blijft 1Gb, die kun je wel 2x halen maar dat heeft op een PC zelden zin.
Zelf twee kopie jobs opstarten werkt niet want windows blijft gewoon die ene connectie gebruiken.

Wel heeft windows momenteel smb multichannel aan boord (ook windows 10) maar dat wordt echter nog niet ondersteund door Samba dus je Nas kan daar niets mee.
Duidelijk verhaal.. Ik was er al bang voor. Maar hoe zou je zoals je zegt dan 2x die snelheid kunnen halen? 2x 1Gb naar twee verschillende NAS/server's?

Het voordeel is dus puur voor de NAS - Switch zodat twee client's beide 1Gb kunnen pakken.
RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:47:
Zoals @Ben(V) ook al aangeeft verdubbelt LACP niet "magisch" je snelheid. Een verbinding blijft over 1 aansluiting lopen en niet over beiden tegelijk waardoor de maximum snelheid op de 1Gbit/s blijft liggen. Het enige waar LACP bij kan helpen richting de NAS is als je vanaf 2 computers met de volle snelheid (1Gbit/s) wilt werken.

Vergelijk het met een auto op een autoweg. Als er 1 rijbaan is is de maximum snelheid 130KM/u, maak je er 2 rijbanen van heb je nog steeds maar 1 auto die maximaal 130KM/u mag rijden. Je krijgt dus niet een auto die 2x zo breed is of 2x zo hard mag gaan. Het voordeel haal je dus alleen als er een tweede auto (= andere verbinding of computer) bij komt, dan kunnen beiden naast elkaar rijden elk op hun eigen rijbaan (de dubbele kabel van switch naar NAS dus).
Dus stel ik ben super eigenwijs en ik bouw het toch in mijn desktop, zou ik dus 1Gb met de NAS kunnen doen en daarnaast ook 1Gb naar een tweede server/client etc. (puur zodat ik het goed begrijp).

Mocht ik meer dan 1Gb willen halen zal ik over moeten gaan op 10Gb? (Uitgaand van 10Gb hardware)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Op Linux is het mogelijk om hogere snelheden te halen door meerdere NICs te combineren, maar inderdaad niet met LACP. En je switches moeten er ook mee om kunnen gaan.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Thanks voor de hulp in ieder geval!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)

Andere bonding mogelijkheden die van 2 Nic een pijp van 2Gb/s kan maken zitten niet in de linux kernel.
Misschien mogelijk met specifieke drivers, maar dan moet je aan de andere kant ook iets hebben dat zoiets kan en een simpele managed switch kan ook alleen maar LACP.

Voor een Nas is het zeker een zinnige toepassing, omdat je daar vaak vanuit verschillende connecties werkt.
Bijvoorbeeld je bent iets aan het downloaden van het internet en gelijktijdig kopieer je iets van je Pc naar je Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@Ben(V) Duidelijk! Dus de enige manier tot hogere snelheden is 10 Gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
CollisionNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:42:
@Ben(V) Duidelijk! Dus de enige manier tot hogere snelheden is 10 Gb?
AFAIK zijn er ook (halve?) standaarden als 5Gbit/s, maar dat blijft gelijk. In mijn vergelijking met een autoweg ga je er alleen op vooruit als de snelheidslimiet wordt verhoogd, en of dat '5 Gbit/s' of '10Gbit/s' is maakt niet uit, behalve hoe meer hoe beter :+.

10Gbit/s zal in ieder geval het meest gebruikt zijn als upgrade. Maar is ook meteen een prijzige oplossing. Losse 10Gbit/s kaarten vind je volgens mij niet eens onder de 150 euro. En je Syno ondersteund het dan nog steeds niet, laat staan je tussenliggende switch(es).

Zoals @Ben(V) al zei. Bonding/LACP tussen de NAS en switch kan zinvol zijn (kopieren van/naar NAS en tegelijkertijd de NAS laten downloaden, of twee kopieer acties), maar naar je computer is zinloos (behalve 'because you can', maar upgrade dan meteen naar 10Gbit/s als geld geen rol speelt :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Ben(V) schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:40:

Balance round-robin is geen onderdeel van LACP. LACP is mode 4, balance-rr is mode 0.
En dit is tegenwoordig over het algemeen gewoon onderdeel van de kernel bij de meeste distributies.

Balance-rr stuurt gewoon domweg elk volgende pakket naar de volgende NIC in het rijtje.

De Zyxel GS1900 serie zou zo te zien misschien wel overweg kunnen met een balance-rr setup. Kwestie van proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 13-08-2018 21:52 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
MewBie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:50:
[...]

Balance round-robin is geen onderdeel van LACP. LACP is mode 4, balance-rr is mode 0.
En dit is tegenwoordig over het algemeen gewoon onderdeel van de kernel bij de meeste distributies.

Balance-rr stuurt gewoon domweg elk volgende pakket naar de volgende NIC in het rijtje.

De Zyxel GS1900 serie zou zo te zien misschien wel overweg kunnen met een balance-rr setup. Kwestie van proberen.
Paar onbekende termen waar ik me over ga inlezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
CollisionNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:59:
[...]

Paar onbekende termen waar ik me over ga inlezen!
Wikipedia: Link aggregation staan de basics in uitgelegd.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Allemaal waar maar LACP is het beste wat je kunt bereiken wat er standaard in de Linux kernel zit en dus in een Synology Nas.
En alleen niet LACP kan met elke switch, LACP heeft een switch nodig die dat ondersteund.

Alle andere zaken kun je inzetten als je switch geen LACP ondersteund, maar is niet aanwezig in je PC.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 14-08-2018 17:08 ]

Pagina: 1