Toon posts:

Schade op moederbord, dispuut met verkoper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb momenteel een dispuut lopen met een verkoper (bedrijf) over een moederbord. Deze unit is al een keer DoA geleverd (onderdelen kregen geen stroom), vervolgens teruggestuurd, en een (niet-nieuw) moederbord teruggekregen. Deze unit vertoonde na een korte tijd al dezelfde problemen. Het heeft even gewerkt (1-2 weken tops, licht gebruik), vervolgens viel het apparaat uit, bootte nog een keer eventjes (kwam wel gewoon netjes Windows in) en was vervolgens ook overleden.

Alle andere onderdelen netjes getest, incl. PSU, en dit werkt op een geleend mobo prima. Afijn. Moederbord teruggestuurd, waarbij ik als tegenbericht kreeg de vorige keer een nieuw model te hebben gehad. Het boekje was niet nieuw, en niet -alle- accessoires zaten erbij en dat heb ik ook gemeld. Na dat tegenwoord werd er niets meer gerept over de vorige vervanging. (ik vermoed dat het dezelfde was)

Enkele dagen later komt het moederbord binnen, en wordt mij gemeld dat het mijn eigen fout is geweest, en dat ik mag betalen voor reparaties. Op mijn vraag om bewijs wordt vervolgens een paar dagen niet gereageerd (hiervoor waren de berichtjes vlotter) en krijg ik een foto van een kapotte socket. Ik kan me haast niet voorstellen dat een socket in deze staat uberhaupt zou kunnen booten, laat staan stabiel gedraaid hebben. Zou dit uberhaupt gestart hebben? Heb deze afwijkingen ook niet vastgesteld voor het verzenden.

Bewijs van verkoper:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a2xyASh.jpg

Ook vind ik de metalen splinters (?) boven het socket een beetje vreemd. De CPU zelf lijkt helemaal gaaf (foto is een beetje blurry, maar kan geen krassen/groeven/afwijkingen zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OOXDPRS.jpg

Inmiddels zijn we een paar maanden verder, merendeels zonder werkende PC, dus ik heb de paar tientjes reparatie maar voor lief genomen en gezegd dat ze deze mogen opsturen. Maar ik vind het een beetje raar, vooral na de eerste "creatieve waarheid" over dat er een nieuwe unit was opgestuurd na de DoA.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 12:27 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-08-2018 12:28)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04

rdejongjr

Gnome

In mijn tijd op de technische dienst heb ik een paar honderd nieuwe borden gemonteerd, geen van allen had schade aan een socket.
Gek genoeg kwamen er per week altijd wel 2-8 borden met de meest gruwelijke verminkingen aan het socket retour (max 250 per week verkocht) .

Mensen die al jaaaaaaren bouwden kregen spontaan een rode kop als je vermelde dat het kapje na 775/1366 niet meer in het socket maar er bovenop hoort.

- met dikke vingers aan de pinnetjes zitten.
- cpu/iets in socket laten stuiteren.
- kapje verkeerd terug plaatsen.
- geen kapje en met andere zooi in de doos.
- koelpasta all over.
- ETC.

Maar goed, als consument kun je net zo lang zeiken dat de winkel moet bewijzen dat jij dat was zodat ze je uiteindelijk zat zijn en niet meer tijd willen verspillen aan jouw "principekwestie"

Zonder mee te kunnen kijken bij jouw inpakken en/of het uitpakken bij de shop is zo'n welles/niettus verhaal hier zinloos.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

Heb je het bord terug gestuurd met een socket afdekkapje? En had het bord dat jij ontving een afdekkapje? Een systeem kan starten met schade aan de socket, het is maar net welke pinnetjes beschadigd zijn.
Het is moeilijk bewijzen wie er fout zit, een goede winkel steekt de hand in eigen boezem, maar helaas zijn er ook heel veel winkels die niet snappen wat service is.
Een moederbord is een kwetsbaar onderdeel, en het is dan ook aan te raden om iedere vierkante centimeter na te lopen als je een bord krijgt dat niet nieuw lijkt te zijn. Ik hoop ook niet voor je dat je accessoires etc mee hebt gestuurd, want die komen meestal niet terug van de reparateur, tenzij de winkel die zelf achter houd en het bord in een andere doos opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Overigens is schroeven meeleveren geen standaard service. Die zitten normaliter bij de behuizing, niet bij onderdelen (uitgezonderd m.2 SSD's).

Op de foto kan ik niet echt schade spotten, hooguit een lichte afwijking, maar niet voldoende om geen contact te maken volgens mij. Ik heb ergere schades nog zien POST'en :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic klinkt niet zozeer technisch als betreffende aftersales van een winkel. Dat hoort in Shopping Forum. Ik verplaats even.

Move PMG -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Goh, wat ik hier zie is dat de winkel bewijst dat er aan "een" moederbordsocket schade is.
Wat ik niet zie is:
a) dat het om het moederbord gaat dat jij teruggestuurd hebt
b) dat jij die schade veroorzaakt hebt.

Voor zover ik weet moet de winkel wel bewijs leveren, wat hier volgens mij niet gebeurd is. Veel zal inderdaad afhangen van hoe het mobo verpakt geweest is, zowel toen het naar jou verzonden is als toen jij het teruggezonden hebt.

Maar aangezien je al betaald hebt, lijkt dit praat voor de vaak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Jij bent wel heel schappelijk geweest met ze. Je heb nu de volle mep betaald voor een gebruikt product. En boven op nog reparatie. Ze hadden hem direct moeten omruilen voor een nieuw product.

En dit noem ik geen bewijs dat JIJ het product verkeerd gebruikt heb. Je bent veel te lief geweest voor die boefjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 18:54
Ik zou gewoon een kort briefje schrijven.

Geachte heer/mevrouw,

Op xx-xx-xx heb ik u een moederbord opgestuurd ter reparatie. Na controle heb ik deze goed ingepakt naar u opgestuurd.

Op xx-xx-xx heeft u een foto gestuurd met een vermoedelijk beschadigde socket. Dit moederbord heb ik nooit in deze staat naar u opgestuurd.

Zonder onomstotelijk bewijs dat ik de schade toegebracht heb aan het moederbord ga ik er vanuit dat er reparatie dan wel vervanging plaats zal vinden binnen een redelijke termijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04

rdejongjr

Gnome

In mijn tijd op de technische dienst heb ik een paar honderd nieuwe borden gemonteerd, geen van allen had schade aan een socket.
Gek genoeg kwamen er per week altijd wel 2-8 borden met de meest gruwelijke verminkingen aan het socket retour (max 250 per week verkocht) .

Mensen die al jaaaaaaren bouwden kregen spontaan een rode kop als je vermelde dat het kapje na 775/1366 niet meer in het socket maar er bovenop hoort.

- met dikke vingers aan de pinnetjes zitten.
- cpu/iets in socket laten stuiteren.
- kapje verkeerd terug plaatsen.
- geen kapje en met andere zooi in de doos.
- koelpasta all over.
- ETC.

Maar goed, als consument kun je net zo lang zeiken dat de winkel moet bewijzen dat jij dat was zodat ze je uiteindelijk zat zijn en niet meer tijd willen verspillen aan jouw "principekwestie"

Zonder mee te kunnen kijken bij jouw inpakken en/of het uitpakken bij de shop is zo'n welles/niettus verhaal hier zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
rouchken11 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:59:
Goh, wat ik hier zie is dat de winkel bewijst dat er aan "een" moederbordsocket schade is.
Wat ik niet zie is:
a) dat het om het moederbord gaat dat jij teruggestuurd hebt
b) dat jij die schade veroorzaakt hebt.

Voor zover ik weet moet de winkel wel bewijs leveren, wat hier volgens mij niet gebeurd is.
De winkel moet voor de rechter bewijs leveren. Als jij graag wil beweren dat de winkel de boel zit te flessen en foto's van een willekeurig (ander) moederbord heeft opgestuurd, zou ik (als winkel) jou dat lekker voor de rechter laten uitleggen (en als het zo ver komt, dan eventueel naar bewijs gaan zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Tom-Z schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

De winkel moet voor de rechter bewijs leveren. Als jij graag wil beweren dat de winkel de boel zit te flessen en foto's van een willekeurig (ander) moederbord heeft opgestuurd, zou ik (als winkel) jou dat lekker voor de rechter laten uitleggen (en als het zo ver komt, dan eventueel naar bewijs gaan zoeken).
De wet werkt niet zo dat ze enkel geldt wanneer je voor de rechter staat hoor ;)

Jij bekijkt het vanuit een foute hoek volgens mij, de wet stelt dat de winkel maar moet bewijzen dat er misbruik gepleegd is door de TS en dat daardoor garantie kan komen te vervallen. Je kan daar dan gepikeerd om zijn, maar dat verandert niets aan jouw verplichtingen als winkel lijkt me ?

Ik stel gewoon dat een wazige foto zonder kadering in mijn ogen niét die bewijslast is en dat de winkel echt wel meer moeite moet doen willen ze onder de garantieclaim uitkomen.

Wat ik trouwens ook zei (en waar je nogal snel langsdoor fietst) is dat het ook wel van de verpakking ed af kan hangen. Als de winkel kan aantonen dat het mobo los zittend in een bruine enveloppe op de bus gegaan is, dan hebben ze al een sterkere zaak.

Veel "als"-en dus, maar op basis van wat ik hier zie, levert de winkel niet genoeg bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
rouchken11 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

De wet werkt niet zo dat ze enkel geldt wanneer je voor de rechter staat hoor ;)

Jij bekijkt het vanuit een foute hoek volgens mij, de wet stelt dat de winkel maar moet bewijzen dat er misbruik gepleegd is door de TS en dat daardoor garantie kan komen te vervallen. Je kan daar dan gepikeerd om zijn, maar dat verandert niets aan jouw verplichtingen als winkel lijkt me ?

Ik stel gewoon dat een wazige foto zonder kadering in mijn ogen niét die bewijslast is en dat de winkel echt wel meer moeite moet doen willen ze onder de garantieclaim uitkomen.
De winkel is niet verplicht om vooraf met TS in discussie te gaan over eventueel bewijs. Ze zouden kunnen volstaan met een mailtje "er zijn pinnetjes verbogen op het moederbord, we denken dat u dat zelf heeft gedaan - geen garantie"; die wazige foto is extra service. Als TS er een zaak van maakt kunnen ze altijd nog scherpere fotos nemen en een moederbord-expert inschakelen (of wat dan ook). De winkel doet niks verkeerd als ze in dit stadium geen bewijs leveren.
Uitspraken als "dat is niet mijn moederbord" / "jullie hebben zelf de pinnetjes verbogen" / "ha, bewijs het maar!" hebben in het minnelijk traject denk ik weinig zin. Als de winkel ervan overtuigd is dat TS zelf het moederbord heeft beschadigd, dan is het - zelfs als ze dat niet 100% sluitend kunnen bewijzen - een prima (en niet illegale) strategie om niet thuis te geven en te wachten tot TS een zaak begint. De beste strategie voor TS is ofwel proberen de winkel ervan te overtuigen dat de pinnetjes al krom waren (want het moederbord was tweedehands) c.q. dat ze buiten zijn schuld om gebogen zijn geraakt ofwel een rechtzaak te starten en te hopen dat de winkel het bewijs niet rond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update, en allen bedankt voor de antwoorden. Heb net die paar tientjes toch maar overgemaakt, want anders wordt het, zoals @Tom-Z en @rdejongjr melden toch een welles-nietes spelletje, waar ik voor dat geld ook helemaal geen zin in heb. Ik weet in ieder geval waar ik geen aankopen meer ga doen. Mijn vraag ging eigenlijk om het feit of een PC uberhaupt nog zou starten met zoveel kapotte pinnetjes. Toen het allemaal wel een tijdje functioneerde, waren de CPU benchmarks, temperaturen (idle30c-load50c) en de werking verder prima. Ik heb stom genoeg bij de eerste retour, waarbij ik het vermoeden had dat het geen nieuw model betrof, geen foto gemaakt van de verpakking/staat bij levering.

Het moederbord is netjes verpakt geweest, met ESD-zak en vulling in de doos, dus dat zou op zich het probleem niet moeten zijn. Die socketschade is mij ook vreemd. Met een modern mobo/CPU kan er weinig misgaan bij het plaatsen van zo'n ding, als je niet compleet scheel bent. Wat er daar/onderweg verder is gebeurd, kan ik eigenlijk niet achterhalen, en ik denk dat dit het voor het geld de moeite niet waard is. Ik heb in ieder geval confirmatie dat het behandelde bord hetzelfde is als degene die in mijn toren zat. Goede les dus, overal foto's van maken als het om onderdelen gaat.

Het verhaal dat het volgens hen 2 verschillende moederborden zijn geweest in dit proces, met exact hetzelfde defect, en dan nu ineens kromme pinnetjes op willekeurige plekken in het socket, slaat wat mij betreft nergens op. Ik bouw al jaren PCs. Kan me niet voorstellen dat ik twee maal een CPU socket naar de klote heb geholpen. (werd de eerste keer ook niet geconstateerd overigens) Die metalen splinters in de foto snap ik ook niet helemaal. Dat heb ik nog niet eerder gezien. We gaan het zien bij retour, of het allemaal zo netjes werkt. Zo niet, dan zien we wel verder.

Bedankt in ieder geval, iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Een paar tientjes overgemaakt? Nadat ze jou al een gebruikt moederbord opgestuurd hadden ter vervanging van het defecte? :?
Gezien de metaalsplinters en beschadiging van het socket is het zeer de vraag of het bord goed gaat werken. Laat staan of je zelf nog vertrouwen zal hebben in het bord.

Ik zou ze laten verzuipen. Negatieve shopreview in de Tweakers Pricewatch en nog wat sites en een nieuw moederbord kopen bij een bedrijf dat wel weet waar ze mee bezig zijn...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 22:21
Een socket op een moederbord word per definitie nooit gerepareerd door de fabrikant. Daar zijn de kosten veel te hoog voor. Dat is echt geen tientjes werk.

Grote kans dat er iemand bij de winkel waar dit bord gekocht is, zelf met een pincet oid de pinnentjes zo recht mogelijk probeert te buigen. Ondanks dat je dan mogelijk weer een werkend bord heb, heb je geen aanspraak meer op de fabrieks garantie vanuit de fabrikant. Een beetje jammer dat de winkel dit niet doet vanuit een service oogpunt. Maar jou er voor laat betalen.

Als je een beetje handig bent kun je de pinnetjes heel voorzichtig met een naald of pincet ook op de juiste plek brengen. Dat bespaard je een paar tientjes. De fabriekgarantie is toch al niet meer aanwezig.

[ Voor 19% gewijzigd door arnieo op 14-08-2018 14:11 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pietervs schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:09:
Een paar tientjes overgemaakt? Nadat ze jou al een gebruikt moederbord opgestuurd hadden ter vervanging van het defecte? :?
Gezien de metaalsplinters en beschadiging van het socket is het zeer de vraag of het bord goed gaat werken. Laat staan of je zelf nog vertrouwen zal hebben in het bord.

Ik zou ze laten verzuipen. Negatieve shopreview in de Tweakers Pricewatch en nog wat sites en een nieuw moederbord kopen bij een bedrijf dat wel weet waar ze mee bezig zijn...
Helaas heb ik geen van de kaarten in handen nu, zij hebben het apparaat, en "bewijs" dat er iets stuk was, ik heb niets concreets, afzijdig van mijn woord dat ik een niet-nieuw moederbord terugkreeg (ik vermoed sterk dat het een reparatie van dezelfde is, en dat er nooit een ander mobo is geweest) en aangezien het om ongeveer 20 euro gaat, heb ik weinig keuze. Ik had vanaf het begin foto's moeten maken, maar in de tientallen jaren dat ik nu onderdelen bestel, ben ik nog nooit tegen dit euvel aangelopen. Wel eens RMA/DoA, maar nooit met zoveel gedonder.

Het enige wat ik nu eigenlijk kan doen is alles helemaal de moeder fotograferen, zodat wanneer er iets faalt, ik tenminste alle papiertjes heb die ik nodig heb om het geld terug te krijgen. Ik ga het inbouwen nu dus ook filmen, van de CPU plaatsen, tot het apparaat inschroeven en alles aanzetten, en foto's van de levering maken.

@arnieo Ik had bij het verzenden ook geen indicatie om te verdenken dat deze kapot waren, en heb dit ook niet vastgesteld bij het verwijderen van de CPU. Zij hebben dit op eigen initiatief gerepareerd. Ik kreeg een mail dat het gevonden, en tevens verholpen was, en dat er betaald moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:21:
[...]

@arnieo Ik had bij het verzenden ook geen indicatie om te verdenken dat deze kapot waren, en heb dit ook niet vastgesteld bij het verwijderen van de CPU. Zij hebben dit op eigen initiatief gerepareerd. Ik kreeg een mail dat het gevonden, en teven verholpen was, en dat er betaald moest worden.
Echte service is het niet te noemen helaas. Hopelijk heb je straks gewoon een werkend bord en heb je er geen omkijken meer naar.
Pagina: 1