Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefankoerhuis
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-01-2021
Dag,

Sinds kort zit ik met een heel luidruchtig probleem, namelijk dat mijn grafische kaart; de MSI GeForce GTX 1060 6GT OC altijd op 100% fan speed draait. (was tot 12 maanden na aankoop helemaal niet luidruchtig).
...

Er is volgensmij verder niks mis met de temperaturen van de kaart, hij heeft namelijk gewoon 30-35 graden celsius in idle en gamen bij bijvoorbeeld BF4 tot maximaal 60-70 graden.

Het probleem is vooral het harde geluid dat er vanaf komt.

Wat ik al heb gedaan is:
- Alle onderdelen van de computer schoongespoten met lucht (+grafische kaart helemaal).
- Verschillende fan tuning softwares geprobeerd en kreeg daarbij geen reactie, de fan snelheid veranderde niet.
- Drivers geupdate.
- Bios geupdate.

Misschien helpvol: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/olyEF1G.png?1

Wat kan er dan mis zijn, is het wat met mijn moederbord of moet ik mijn grafische kaart laten vervangen?

Met vriendelijke groet,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:17
Wat voor temperaturen laat de applicatie van MSI zelf zien? MSI afterburner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefankoerhuis
33 graden idle op bureaublad

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91uTdWq.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
Drivers eerst verwijder met DDU voordat je de nieuwe drivers hebt geïnstalleerd?
Welke behuizing?
Welk moederbord?
Welk merk en type voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefankoerhuis
1. Drivers heb ik niet eerst verwijderd met DDU, kan dat wel eens gaan proberen.
2. Kast/Behuizing: product: Corsair Carbide 200R
3. Moederbord: pricewatch: Asus Prime B250-Pro
4. Voeding: pricewatch: Corsair CX550M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:17
Heb je een custom fanprofiel ingesteld in afterburner? Bijzonder dat hij al op 50% fanspeed staat bij 33 graden. Standaard zou hij dan geloof ik niet eens aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefankoerhuis
Heb verder geen custom profiel aangemaakt nog, als ik het zou proberen hoe moet het dan staan zodat het zo stil mogelijk wordt?

De kaart stond de eerste maanden na aankoop inderdaad niet aan op idle en begon pas te draaien bij games volgensmij. Echt raar dat het nu niet zo is.

[ Voor 37% gewijzigd door stefankoerhuis op 13-08-2018 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:14
Ik heb eenzelfde probleem gehad met vergelijkbare symptomen bij een GTX 780.

In mijn geval was de kaart ook zeer luidruchtig, en was het met geen enkel programma mogelijk om de snelheid te verlagen of te beïnvloeden met een andere fancurve.

Aangezien er op internet eigenlijk geen oplossingen te vinden zijn hierover ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Mijn conclusie was dat er iets mis was met de fans, en heb deze vervangen door ze van een andere kaart af te plukken. Behalve dat er wat plakband nodig was om de langere draden met stekkers van de WindForce fans weg te werken draait de kaart nu weer perfect en stil, en is het nu weer mogelijk de snelheid handmatig aan te passen in verschillende programma's.

Waar het exact aan ligt weet ik niet, maar ik denk dat het probleem hardwarematig is. Bijvoorbeeld een speed sensor die het niet meer goed doet of een sense verbinding met slecht signaal, waardoor hij naar 100% slaat.

Hoeveel RPM geeft HWMonitor weer dat de fans zouden draaien? Idle was bij mij 1200 RPM en full power is 3200. Met de kapotte fans gaf HWMonitor bij mij een te lage waarde aan (1200, of iets in die richting).

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/b3/2f/D71XD9kc_t.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
Als het goed is valt de kaart nog onder garantie. Waarom zou je geen RMA aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefankoerhuis
Geeft 0 aan, is inderdaad een probleem met de sensor denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T99S6gx.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:14
Ik neem aan dat er op de 1060 gewoon nog garantie zit, dus dan zou ik zoals @Uszka aangeeft een garantieprocedure starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefankoerhuis
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik zal eens achter de garantie afgaan. /lock
Pagina: 1