Bij welke autoriteit kan ik website melden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Waar kan ik een website melden die zich op meerdere punten niet aan de wet lijkt te houden? Het gaat om het vermelden van prijzen exclusief BTW en hanteren van garantietermijn van slechts 1 jaar op sommigge producten. Al mijn zoektermen (zowel via search engine als hier op T.net) leveren me alleen meldpunten op voor fraude/oplichting, en dat lijkt me niet van toepassing.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 13-08-2018 13:18)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bij de ACM kan je een klacht indienen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bij de ACM kan je een klacht indienen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Controleer wel eerst even of de website "gewone" consumenten als doelgroep heeft. Als het een groothandel is of een winkel die alleen aan bedrijven levert is het niet verplicht om inclusief BTW prijzen te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@emnich Thanks, en gemeld!

@sypie snap ik, en ik vind dat ze zich niet duidelijk enkel op de zakelijke markt richten. Ze houden bijvoorbeeld wel de WKOA aan, ze praten over "thuis zijn" bij aflevering, en geven in hun FAQ aan dat particulieren vooruit kunnen betalen met iDeal.

Zie zojuist dat ze trouwens de WKOA ook niet juist hanteren; geld volgens hun alleen voor producten waarvan de verpakking nog onbeschadigd is.

[ Voor 44% gewijzigd door LankHoar op 13-08-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Doel je dan op een site zoals https://www.spareit.nl

Heb je de site wel eens een vriendelijke mail gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Laat even weten welke webshop zodat anderen er niet ook nadeel van ondervinden. Of verwijs naar een shopreview indien van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Laat me raden, dezelfde website die half t.net uit de Pricewatch wil kunnen filteren?
Artikel 6. Garantie
Voor al onze nieuwe producten geldt minimaal een volledige garantie van één jaar. Uitgezonderd hiervan zijn accu's, waarvoor een andere garantietermijn kan gelden. Het kan zijn dat fabrikanten of importeurs van producten of bepaalde onderdelen (zoals de hard disk) een eigen garantie bieden. Ook in het geval u een beroep op zo'n garantie wilt doen, kunt u bij ons terecht. Als verkoper blijven wij dus te allen tijde uw aanspreekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het die webshop is (die iedereen weg wil filteren en waar al 2 jaar een discussie over loopt) vermijd deze als de pest. Bestel er niks, loop er met een grote boog omheen óf geef je geld gewoon aan mij, dan ben je het ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Het speculeren over welke webshop het zou kunnen zijn is in deze discussie niet relevant, gezien TS alleen wilt weten waar dit soort gevallen gemeld kunnen worden. Dit soort posts zijn dan ook offtopic in dit topic en zullen verwijderd worden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Deze winkel staat niet in de PW, het is ook geen IT winkel. Verder wil ik de naam liever niet delen.

De ACM is op de hoogte gebracht, nu hopen dat ze actie ondernemen :) Krijg je daar doorgaans nog bericht van als tipgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
LankHoar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:08:
Deze winkel staat niet in de PW, het is ook geen IT winkel. Verder wil ik de naam liever niet delen.

De ACM is op de hoogte gebracht, nu hopen dat ze actie ondernemen :) Krijg je daar doorgaans nog bericht van als tipgever?
Nee krijg je doorgaans geen verdere informatie over.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Iemand enig idee hoe lang de ACM er normaliter over doet om een onderzoek te doen? We zijn ruim 3 maanden verder, en het lijkt me overduidelijk dat de betreffende webshop fout zit. Er lijkt nog weinig veranderd te zijn though. OK, ze laten nu in het klein ook een prijs incl. BTW zien, echter hanteren ze nog steeds vreemde regels omtrent WKOA en garantie...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Zijn ze wel "groot" genoeg om actie tegen te ondernemen? Kan me voorstellen dat de ACM mogelijk niet tegen iedere shop gaat optreden mochten ze het druk hebben bij de ACM.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 29-11-2018 19:20 ]

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heb je ook zelf contact opgenomen met de website?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:35:
Iemand enig idee hoe lang de ACM er normaliter over doet om een onderzoek te doen? We zijn ruim 3 maanden verder, en het lijkt me overduidelijk dat de betreffende webshop fout zit. Er lijkt nog weinig veranderd te zijn though. OK, ze laten nu in het klein ook een prijs incl. BTW zien, echter hanteren ze nog steeds vreemde regels omtrent WKOA en garantie...
Misschien hebben ze bericht gehad van de acm en de prijzen incl aangepast.
Wat klopt er nu nog niet dan aan die website precies? Om wat voor producten gaat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

LankHoar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:35:
Screenshot(s) maken van de vreemde regels omtrent WKOA en garantie en dan melden bij de ACM. Heb je dit al eerder gedaan, dan duidelijk maken dat het nog steeds niet aangepast is en de incl. prijs wel.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LankHoar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:08:
Je kan via de ACM een melding doen, maar of er uiteindelijk wat mee gedaan wordt is een tweede. Feedback naar jou als tipgever krijg je niet.

Ik heb ooit ook een melding gedaan bij de ACM (ik denk dat dat een jaar of 2 geleden is of zo) en heb nooit feedback gehad. Wel gezien dat de website later wel aangepast was opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Duidelijk. Ik zal de website eens schrijven met wat screenshots, en een soorgelijke melding nogmaals bij de ACM neerleggen. En dan laat ik het daarna rusten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ACM duurt beetje lang denk ik en treedt niet zozeer voor jou op, dus wat heb je aan als je gelijk hebt?. Consumentenbond is een optie? Hoe ben je benadeeld dan? Hoe heb je betaald?

Er zijn wettelijke vereisten voor verkopers op internet, kvk nummer, adres etc. Er zijn meerdere wetten die normen stellen voor een webshop. Handhaving heb ik in de praktijk niet veel gezien. Je moet eigenlijk niet kopen van een site die geen gegevens verstrekt wie ze zijn.

Ze schenden de garantietermijn misschien maar de wet is toch dwingend daarin ondanks wat ze zeggen. Je zou de server/hostingpartij kunnen informeren. Die houden daar niet zo van. Die kunnen website blokkeren.

Ze zijn wellicht in overtreding, maar handhaving...

[ Voor 85% gewijzigd door LucyLG op 14-12-2018 06:07 ]

Pagina: 1