Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik zou graag jullie advies willen bij het volgende:

Ik ben bijna 1 jaar in dienst bij een ICT consultancy bedrijf. Eerste 5 maanden traineeship gevolgd, de rest van de tijd vast contract als junior consultant.

Probleem: er lopen momenteel totaal geen projecten. Hierdoor krijg ik voornamelijk interne werkzaamheden om mijn tijd mee op te vullen. Dit vult echter geen 40 uur per week, waardoor ik grotendeels van de tijd geen werk om handen heb. Alle projecten die in de pijplijn zitten, zijn niet 100% zeker of het doorgaat. Het is dus heel onzeker wanneer er een project gaat starten. En er wordt niet gegarandeerd dat je op een eerstvolgend nieuw project wordt gezet.

Daarnaast is het in het bedrijf al vaker voorgekomen dat sommige junior consultants hun zoveelste project krijgen terwijl een andere junior consultants (uit dezelfde trainee-lichting) nog nooit een project heeft gedaan. Lijkt alsof er een beetje vriendjespolitiek speelt.

Dit baart mij zorgen, aangezien ik wel graag actief wil blijven leren en ervaring op wil doen, ik sta nu compleet stil in mijn ontwikkeling. In het bedrijf kan je binnen 2 jaar promoveren naar medior, maar dan moet je wel project-ervaring hebben. Wat nu als ik gepasseerd wordt door andere juniors uit mijn lichting, en over 2 jaar ook amper ervaring op heb gedaan.

Ik ben er nu over aan het nadenken om te solliciteren bij een ander bedrijf, waar ze meer werk hebben liggen en ik weer lekker aan de slag kan.

Wat raden jullie in dit geval aan? Job-hoppen na 1 jaar of nog tijd uitzitten en dan hopen op een project te worden gezet?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:33
Wat voor consultancy is het? Van een technische consultancy tent hoor ik signalen dat de consultants bij bosjes omvallen omdat ze overwerkt zijn, dit klinkt juist als het tegenovergestelde. Uiteindelijk moet je gewoon voor jezelf kiezen en keuzes maken die in jouw belang zijn, want je werkgever zal dat niet doen. Dus inderdaad: solliciteren. Als je vanwege dat traineeship 'n flinke studieschuld hebt opgebouwd, zou je je probleem nog eens bij je manager kunnen aankaarten (eventueel nadat je al een concreet aanbod van een andere werkgever hebt liggen, zodat je wat harder kunt inzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
Het is ERP consultancy. Ze zeggen dat het binnen het bedrijf het een of het ander is: enorme werkdruk, of een rustige zomerperiode waarin niemand wat te doen heeft. Dit geldt dan wel alleen voor de medior/seniors, die lopen over in werkzaamheden. De juniors moeten vechten om werk, daar is niet veel voor beschikbaar. Ik heb gelukkig geen studieschuld opgebouwd, alle trainingen zijn in principe gratis gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

portle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:19:
alle trainingen zijn in principe gratis gegeven.
Staat dat ook zo in je contract, of is er toch een calusule dat wanneer je binnen x maanden na het afronden van een training vertrekt je een percentage van de kosten moet vergoeden?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou lekker ergens anders gaan kijken. Binnen de consultancy zie je vaak dat starters snel weg gaan (heb ik zelf ook gedaan). Wordt echt niet raar naar op gekeken. Je moet het wel goed uit kunnen leggen tijdens je sollicitatie waarom je weg wil.

Ik zou dus lekker ergens anders aan de slag gaan als je iets leuks tegen komt. Zolang je niet blijft hoppen is er niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• portle
Mx. Alba schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:24:
[...]

Staat dat ook zo in je contract, of is er toch een calusule dat wanneer je binnen x maanden na het afronden van een training vertrekt je een percentage van de kosten moet vergoeden?
We hadden een tijdelijk trainee-contract, daarin is deze clausule niet in opgenomen. In het arbeidscontract dat ik nu heb, geldt zo'n clausule wel. De studies/opleidingen/cursussen worden vastgelegd in een studieovereenkomst dat wordt getekend door zowel werkgever als -nemer, en dat was niet het geval voor het traineeship dus geldt er ook geen terugbetalingsplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
portle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:59:
Daarnaast is het in het bedrijf al vaker voorgekomen dat sommige junior consultants hun zoveelste project krijgen terwijl een andere junior consultants (uit dezelfde trainee-lichting) nog nooit een project heeft gedaan. Lijkt alsof er een beetje vriendjespolitiek speelt.

Dit baart mij zorgen, aangezien ik wel graag actief wil blijven leren en ervaring op wil doen, ik sta nu compleet stil in mijn ontwikkeling. In het bedrijf kan je binnen 2 jaar promoveren naar medior, maar dan moet je wel project-ervaring hebben. Wat nu als ik gepasseerd wordt door andere juniors uit mijn lichting, en over 2 jaar ook amper ervaring op heb gedaan.
Heb je dit al aangekaart bij je manager / coach / e.d.? Want een normaal consulting bedrijf heeft er namelijk geen enkel belang bij als mensen lang op de bank zitten.

Mensen staan dan stil in ontwikkeling en kosten simpelweg geld. Lijkt me namelijk dat je ook een utilisatie target hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
_vision schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:52:
[...]

Heb je dit al aangekaart bij je manager / coach / e.d.? Want een normaal consulting bedrijf heeft er namelijk geen enkel belang bij als mensen lang op de bank zitten.

Mensen staan dan stil in ontwikkeling en kosten simpelweg geld. Lijkt me namelijk dat je ook een utilisatie target hebt. ;)
Yes ik heb meerdere malen aangeven dat ik geen klap te doen heb. Enigste antwoord is dan telkens: "Er zijn op dit moment geen projecten, dus je moet even geduld hebben. We zullen ermee rekening proberen te houden dat we jou de volgende keer op een project zetten."

Een antwoord waar je dus niks mee kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
portle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:54:
[...]

Yes ik heb meerdere malen aangeven dat ik geen klap te doen heb. Enigste antwoord is dan telkens: "Er zijn op dit moment geen projecten, dus je moet even geduld hebben. We zullen ermee rekening proberen te houden dat we jou de volgende keer op een project zetten."

Helder, maar teleurstellend inderdaad.

Hoe lang heb je al geen project? Houd er namelijk rekening mee dat de zomermaanden traditioneel rustige maanden zijn in consulting. Meeste projecten worden na de zomer gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
_vision schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:57:
[...]

Helder, maar teleurstellend inderdaad.

Hoe lang heb je al geen project? Houd er namelijk rekening mee dat de zomermaanden traditioneel rustige maanden zijn in consulting. Meeste projecten worden na de zomer gestart.
Ik zit zonder project vanaf het moment dat ik na het traineeship het team in ben gekomen, dat was begin februari. Dit is nu dus de 7e maand zonder project.

Ze hebben hier inderdaad ook als argument gebruikt dat de zomer altijd een rustige periode is. Maar daarnaast gaat het echter ook slecht met de cijfers van het bedrijf zelf, er zijn over-all te weinig lopende projecten, dus vorig jaar ook al buiten de zomerperiode. En medewerkers die er al langer werken, melden ook dat er nog nooit zó weinig werk is geweest in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

portle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:00:
[...]

Ik zit zonder project vanaf het moment dat ik na het traineeship het team in ben gekomen, dat was begin februari. Dit is nu dus de 7e maand zonder project.
Zitten de andere leden van het team ook al zo lang zonder projecten? Zo ja, dan zou ik me toch serieus zorgen gaan maken over de economische viabiliteit van het bedrijf...
Ze hebben hier inderdaad ook als argument gebruikt dat de zomer altijd een rustige periode is. Maar daarnaast gaat het echter ook slecht met de cijfers van het bedrijf zelf,
Goh, zouden die slechte cijfers misschien komen doordat ze zoveel mensen zonder projecten hebben zitten, die ze toch moeten betalen? :D
er zijn over-all te weinig lopende projecten, dus vorig jaar ook al buiten de zomerperiode. En medewerkers die er al langer werken, melden ook dat er nog nooit zó weinig werk is geweest in de zomer.
Ik zou je aanraden om niet de laatste rat te zijn die het zinkende schip wil verlaten. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Lijkt me iets helemaal mis te zijn bij jouw bedrijf. Ik zou maar eens verder gaan kijken. Wanneer ik zie hoe veel opdrachten er bij ons liggen waar we geen mensen voor kunnen vinden (zo erg dat je gewoon de lekkerste stukken van de taart kan uitzoeken). En dat van techneut tot aan consultant, op werkelijk ieder gebied.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit hoor ik ook van een vriend van me, die ook bij een groot technisch consultancybedrijf werkt. Hij krijgt ook totaal geen projecten en verveelt zich enorm met de interne projectjes die zijn capaciteiten niet benutten. Heb hem ook geadviseerd een andere baan te gaan zoeken en zou dit jou ook adviseren. Ze hebben overduidelijk te veel junioren in dienst, omdat ze verwachten dat die snel weggaan. Terwijl juist doordat er zoveel zijn ze sneller weggaan. Vicieuze cirkel zo, waar je alleen met veel geluk en gunning uit gaat komen. Ik zou die gok niet wagen en eieren voor m'n geld kiezen. Juist in het begin van je carrière is ontwikkeling zo belangrijk!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:31

Qwerty-273

Meukposter

Inderdaad dus lekker om je heen kijken of er iets leuks op je pad komt. Tot die tijd zit je wel lekker comfortabel bij je huidige loongever. Je kan voor je eigen kennis natuurlijk je richten op dingen die je interessant lijken en daar op induiken (daar kan je wel je werkdagen mee vullen). Dan wordt het misschien ook interessanter om je op een nieuw project te zetten.

Andere kant is natuurlijk dat het bedrijf wel liever een medior/senior opleid, dus een junior met minstens 1 project ervaring, krijgt waarschijnlijk eerder een volgend project zodat deze binnen x tijd de medior groep binnen kan stromen, en dan komt de volgende junior weer in beeld die deze (voorkeurs) behandeling gaat krijgen. Jammer wel om te zien dat men blijkbaar te veel juniors aanneemt (iets mis met de berekening van de hoeveelheid die in de eerste periode al weer wegstromen?) en daar niet voldoende werk voor heeft. (en blijkbaar een tekort heeft aan mediors/seniors)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Zo'n beetje elk consultancybedrijf heeft in de basis drie bedrijfsfuncties: acquisitie van personeel, acquisitie van opdrachten, en een financiële administratie omdat het personeel betaald moet worden van de opdrachten. Als ik dit hoor gaat er ergens iets mis bij het binnenhalen van opdrachten, want 7 maanden zonder opdracht is echt waanzinnig slecht. Mijn record is twee maanden zonder opdracht, in 12 jaar tijd.

Ik zou lekker weggaan en iets anders zoeken. Het bedrijf heeft z'n acquisitie van opdrachten gewoon niet op orde. Je moet zo'n consultancy toko als een ruilmechanisme zien: jij levert een deel van je uurloon in, zodat het bedrijf goede netwerkcontacten kan onderhouden en jou van opdrachten kan voorzien. In dit geval werkt dat ruilmechanisme niet, en bouw je ook geen relevante ervaring op. Heb je een idee welke richting je zoekt qua werk?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-04 15:58
portle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:54:
[...]

Je kan een beetje doorvragen. Voor zover ik ERP projecten ken (in casu SAP) duurt zo'n project 3+ maanden, en denk niet dat vrijdag een klant belt dat hij maandag wil beginnen: voor de start van zo'n project gaan weken of maanden aan onderhandeling vooraf. Anders gezegd, vraag hoeveel salestrajecten er nu zijn, en hoe ze inschatten dat jouw bedrijf de opdracht krijgt. Wil je helemaal pro-actief zijn dan kan je vragen of je misschien kan helpen met de sales.

Als blijkt dat er een redelijke kans is op een project over een maand dan kan je misschien extra cursussen vragen. Bedenk, het is nu zomervakantie en misschien is de directeur van de beoogde klant op vakantie.

Krijg je weer ontwijkende antwoorden, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Yucon

*broem*

Is het een ERP pakket waarvan je je kennis makkelijk bij een ander bedrijf zou kunnen gebruiken? Als het een niche markt is dan is de situatie van hollen of stilstaan wel gebruikelijk, zelfs in economisch goede tijden. Je zult jezelf dan de vraag moeten stellen of je daar aan mee wil doen en waar je op de lange termijn naartoe werkt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21

Roozzz

Plus ultra

Tja, mijn tak van sport in de consultancy is iets anders maar bij ons geldt wel dat als je in de huidige markt niet omkomt in het werk c.q. als team groeit er zaken helemaal niet goed gaan met het bedrijf.

Als je herhaaldelijk aangeeft om werk verlegen te zitten en er kennelijk al maanden niets is, zou ik zeker eens rond gaan kijken. Duimen draaien levert jou ook niets op.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Widow schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:50:
Zo'n beetje elk consultancybedrijf heeft in de basis drie bedrijfsfuncties: acquisitie van personeel, acquisitie van opdrachten, en een financiële administratie omdat het personeel betaald moet worden van de opdrachten. Als ik dit hoor gaat er ergens iets mis bij het binnenhalen van opdrachten, want 7 maanden zonder opdracht is echt waanzinnig slecht. Mijn record is twee maanden zonder opdracht, in 12 jaar tijd.

Ik zou lekker weggaan en iets anders zoeken. Het bedrijf heeft z'n acquisitie van opdrachten gewoon niet op orde. Je moet zo'n consultancy toko als een ruilmechanisme zien: jij levert een deel van je uurloon in, zodat het bedrijf goede netwerkcontacten kan onderhouden en jou van opdrachten kan voorzien. In dit geval werkt dat ruilmechanisme niet, en bouw je ook geen relevante ervaring op. Heb je een idee welke richting je zoekt qua werk?
Dit, zelf in de technische detachering op projectbasis gezeten (dus bewust geen deta-vast) en zat na een eerste project van een maand of 8 ook 'op de bank'. 1 opdracht heb ik geweigerd (echt onder m'n niveau en had wel wat credibility dus kwam er prima mee weg). Dit duurde en duurde maar, in de tussentijd wel proberen te helpen met leads, sales support voor een andere afdeling, cursussen gedaan, interne mini projectjes etc. Noem maar op.

Een fatsoenlijke opdracht kwam maar niet, wat niet hielp is dat een paar maanden er voor de 2 mensen met een netwerk in mijn regio er uit waren getrapt. Na een maand of 3 was ik het ook wel zat. Toen dus gaan solliciteren, alles wat redelijk leek/interessant voor een paar maanden ging maar sales/acquisitie, alles wat me echt leuk leek solliciteerde ik zelf. Wist nog steeds niet wat ik precies zocht dus dit was mooi trail en error/onderzoek doen.

Na nog 2 maanden had ik m'n volgende job, heb opgezegd en kreeg mee; Ja GoldenSample, dat we niets hadden voor je komt echt door ons. Wij (mijn direct leidinggevende, die van haar en een stel sales gasten) vinden je een voorbeeld voor hoe je bent om gegaan met 'op de bank zitten' en vinden het jammer maar begrijpen het volkomen. Beste wat ik gedaan heb, anderen werden meer en meer gedemotiveerd of dachten 'lekker betaald niets doen' maar daar knap je niet van op, je leert niets en zit dan uiteindelijk toch op een rot opdracht.

Als ik ze nu zou bellen (liever niet, doe liever de richting die ik nu in ben gegaan) kan ik 99% zeker morgen weer een contract tekenen bij ze of een puike referentie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Zorgwekkende signalen als er in de huidige booming IT markt langdurig te weinig opdrachten zijn.

Ik zou het uitbuiten: kijk heel rustig en secuur naar een andere baan uit. Je kunt het je veroorloven om er de tijd voor te nemen zodat de volgende werkgever echt een betere match is. Je kunt ook de extra tijd die je nu hebt investeren in jezelf opleiden.

Dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan, de discipline opbrengen wanneer je je verveelt is soms erg lastig, ook al heb je juist dan de tijd er voor.

Uiteindelijk zou ik zeker weg gaan. Niet alleen om het gebrek aan ervaring wat je meekrijgt, ook om puur economische redenen:

Salarisverhogingen in je eerste jaren tellen exponentieel mee in de rest van je werkzame leven. Stel je voor dat je wel leuke uitdagen opdrachten had, en goed presteerde. In die eerste jaren had je dan misschien wel verhogingen van 7-10% gehad, dat is vrij normaal.

Alle percentages die volgen na die 10% gaan dus over die 110%. Dit effect blijft ieder jaar maar doortikken, als een sneeuwbal. Mocht je vanwege het gebrek aan opdrachten 0% krijgen, wat niet vreemd zou zijn omdat je in feite niet gegroeid bent of uberhaupt geld hebt opgeleverd, dan hoeft niet uitgelegd te worden hoeveel geld je dan in ALLE jaren erna misloopt. Sta 2 of 3 jaar stil in vroege jaren en er glipt makkelijk een ton euro uit je handen.

Ik zeg dit omdat je misschien de neiging hebt om te denken dat je economisch lekker veilig zit. Dat is een vertekend beeld, je gooit veel geld weg.

Overigens zal het vast goed met je komen. Ik kom al 20 jaar bij de multinationals van Nederlands en tegen de tijd dat je senior bent betaald men gewoon 100+ euro per uur voor een ERP consultant (en ook 150 tot zelfs 200 euro), en dat is al zeer lange tijd zo. Als je dat pad gaat belopen, stop dan ook met detacheerders op een gegeven moment, freelance met goede contacten loop je financieel binnen in dit wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
1) als je als Consultancy bureau in de ICT of techniek de orders op dit moment niet kan opstapelen tot aan het plafond doe je echt iets heel erg fout. De markt is booming en er is echt meer dan voldoende werk voor iedereen.
2) je geeft aan dat er andere junioren wel op project terecht komen en zelfs al aan 2e of 3e project bezig zijn. Je verwacht dat dit door vriendjespolitiek komt. Ik zou toch ook even in de spiegel kijken, de beste junioren worden altijd als eerste gevraagd. Zijn die anderen niet wat proactiever bezig in helpen bij offerte aanvragen, bank klusjes, socializen met het team? Daarbij geldt ook, als je eenmaal gestart bent en men is tevreden wordt je door de senioren snel voor volgende klus gevraagd.
Pagina: 1