Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Groot) thuisnetwerk advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Al enige tijd worstel ik met mijn thuisnetwerk. Ik heb draadloze apparatuur van Engenius waar ik niet over tevreden ben. Wifi is sluggish en ik ervaar veel disconnects. Het AP in het woonhuis heeft volgens mij zijn langste tijd al gehad (drie jaar oud) want ik krijg bijna nooit meer een 5ghz connectie. Op de andere Engenius APs connect ik ook en daar heb ik (nog) wel een 5ghz connectie. (met dezelfde apparatuur)

Daarnaast is internet vrij traag en hapert het regelmatig. Ik heb een eigen DNS server die ook caching doet maar deze staat op het kantoor (achter twee switches tov de plek waar mijn internetverbinding binnenkomt).
Als ik bedraad ben aangesloten werkt alles goed en snel. Het is met name het Wifi deel dat huilen is. De huidige switches hebben geen SFP poorten (of ik gebruik ze niet). De switches zitten dus op port1 met elkaar doorverbonden. De server slaat ook de videobeelden op en doet DHCP. Het is een Windows 2012R2 host met twee cores, een SSD en Raidset. Dat systeem en de disken staan de hele dag uit hun neus te vreten dus daar komt de vertraging niet vandaan. (maar wellicht aan de wijze waarop de server in het netwerk is geplaatst). Eventueel zou de server ook naar de garage verhuisd kunnen worden. Er is geen must om deze in het kantoor te plaatsen.

Ik heb er even wat plaatjes bijgedaan zodat hopelijk duidelijk is hoe de setup loopt. Ik heb een patchpanel in mijn woonhuis en eentje in de garage. De meterkast van het zomerhuis bevindt zich in de garage. In de meterkast van het woonhuis wil ik alleen absoluut stille apparatuur. De meterkast bevindt zich namelijk op drie meter afstand van mijn slaapkamer op de benedenverdieping.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fuBY39/Google_Mapsview.png

Tussen het woonhuis en de garage heb ik twee kabels CAT 6FTP getrokken (30 meter lengte), daarvan is één kabel gebruikt om de switches onderling te verbinden. Tussen de garage en het kantoor liggen ook CAT6 FTP kabels (15 meter lengte), deze zijn direct afgemonteerd op de wall outlets in het kantoor. Het kantoor heeft in totaal drie wall outlets. Eentje in het plafond voor een AP en twee losse op verschillende muren. Achteraf ben ik daar een beetje (te) zuinig mee geweest. Ik heb dus ook een switch nodig in het kantoor.

In het verleden heb ik uit hobby wat IP cameras gemonteerd die ik via Milestone X-Protect uitlees. Die oplossing werkt en is op zich mooi maar hoeft niet persé te blijven. Ik wil in totaal een 4 tot 6-tal cameras op het terrein plaatsen zodat ik alles kan overzien. Op een aantal plekken heb ik hier reeds rekening mee gehouden en zitten er CAT6 aansluiting die (hoog) uit de muur komen zodat een buitencamera geplaatst kan worden.

Ik heb ook nog een Visio tekeningetje gemaakt om wat te verduidelijken. Het zomerhuis moet een eigen SSID krijgen en moet ook worden gescheiden van de rest van het LAN.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dygpbU/Kakelbont_Revisited.png

Ik zit op dit moment te kijken naar Unifi spullen. UniFi AP AC PRO's om de EAP900H's te vervangen en een UniFi AC Mesh PRO om buiten in de patio te monteren.

Ik wil het liefste alle switches direct op één type apparaat in de meterkast aansluiten. Dus de woonhuis-/garage- en kantoorswitch allemaal direct op dat apparaat aansluiten zodat ik zo min mogelijk switching in het netwerk creeer.

Qua DNS/DHCP heb ik niet echt voorkeur voor een oplossing, dit mag door de AP's gedaan worden of op een andere wijze. Een eigen server/NAS zal altijd wel blijven (denk ik). Ik merk alleen dat de MP3 collectie komst met de komst van Spotify aan het verstoffen is en ook Netflix heeft ervoor gezorgd dat de films media library eigenlijk niet meer gebruikt wordt. Blijft dus een foto repository over en een opslagstation voor de beveiligingscameras.

Goed, ik denk ik schrijf het kort en bondig op maar het is evengoed een lang verhaal geworden. Ben benieuwd naar voorstellen / opties die jullie aanraden en waarom.

Alvast bedankt als je de moeite neemt om je te verdiepen in deze ellende en voor het lezen van deze post _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door RutgerDB op 13-08-2018 14:43 ]

Beste antwoord (via RutgerDB op 14-08-2018 07:58)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:11
Wat is je specifieke vraag? :P

Ben je op zoek naar een oplossing voor het probleem met je huidige oplossing, of wil je gewoon alles vervangen?

In het laatste geval is Ubiquiti UniFi inderdaad een mogelijke oplossing. Alles wat je nu hebt kun je daar ook mee doen. Dus verschillende VLANs om op basis daarvan de verschillende netwerken te creëren. Je zou dan uit komen op 1 corporate netwerk voor je eigen LAN, en dan nog 2 of 3 gast netwerken. Een gast netwerk sowieso voor je prive netwerk, en 1 of 2 gastnetwerken voor het zomerhuis (corporate netwerken mogen in ieder geval standaard ook onderling communiceren en hetzelfde naar gast netwerken). Op beide gast WLANs kun je vervolgens de guest isolation aanzetten voor volledige scheiding.

Als je ook camera's wilt plaatsen kun je ook daarbij voor de Ubiquiti gaan met de UniFi Video oplossing.

De UniFi Controller en/of UniFi NVR kun je vervolgens op je huidige server draaien, of je wacht nog een aantal weken/maanden en gaat voor de UniFi CloudKey Gen 2 Plus. Dit is een krachtigere versie van de huidige CloudKey (die alleen de Controller kan draaien), die in de Plus variant ook de NVR kan draaien via een (ik meen externe) HDD.

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Haal om te beginnen eens 1 van de dubbele kabels tussen de switches er uit en kijk dan of je problemen minder zijn.

Unmanaged switches verbinden met meerdere kabels kan problemen opleveren omdat ze niet weten hoe ze om moeten gaan met een dubbele verbinding.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je apparatuur is niet zoveel mis mee zou ik zo zeggen. Juist aansluiten en configureren dan zou het gewoon moeten werken.

Ik zou gewoon alles is loshalen, router ook als DHCP en DNS instellen en dan deel voor deel resetten, aansluiten, instellen en testen.

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 13-08-2018 11:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:11
Wat is je specifieke vraag? :P

Ben je op zoek naar een oplossing voor het probleem met je huidige oplossing, of wil je gewoon alles vervangen?

In het laatste geval is Ubiquiti UniFi inderdaad een mogelijke oplossing. Alles wat je nu hebt kun je daar ook mee doen. Dus verschillende VLANs om op basis daarvan de verschillende netwerken te creëren. Je zou dan uit komen op 1 corporate netwerk voor je eigen LAN, en dan nog 2 of 3 gast netwerken. Een gast netwerk sowieso voor je prive netwerk, en 1 of 2 gastnetwerken voor het zomerhuis (corporate netwerken mogen in ieder geval standaard ook onderling communiceren en hetzelfde naar gast netwerken). Op beide gast WLANs kun je vervolgens de guest isolation aanzetten voor volledige scheiding.

Als je ook camera's wilt plaatsen kun je ook daarbij voor de Ubiquiti gaan met de UniFi Video oplossing.

De UniFi Controller en/of UniFi NVR kun je vervolgens op je huidige server draaien, of je wacht nog een aantal weken/maanden en gaat voor de UniFi CloudKey Gen 2 Plus. Dit is een krachtigere versie van de huidige CloudKey (die alleen de Controller kan draaien), die in de Plus variant ook de NVR kan draaien via een (ik meen externe) HDD.

• RutgerDB
Dank voor de reacties zover. Ik heb de switches niet met 2x1Gb verbonden. Er lopen twee kabels maar daarvan is er maar één in gebruik momenteel. Dat had ik even duidelijk moeten vermelden.

Mijn specifieke vraag is denk ik;

Hoe koppel ik drie locaties met switches op de meest efficiente wijze? Mijn internet signaal komt binnen in mijn meterkast maar ik zou vandaar ook eerst naar een core switch in de garage kunnen gaan (waar wel een actieve switch zou mogen draaien) en dan van daaruit terug naar het woonhuis naar een passieve switch.

Verwijderd

Switches zijn niet passief. Mischien dat je "unmanaged" bedoelt? Of heb je het over koeling? Er zijn ook wel passief gekoelde managed switches.

Ik zie niets over VLANs; wat dan zou kunnen betekenen dat je verscheidende guest-SSIDs allemaal aparte guest-lannetjes knutselen die vervolgens toch weer in het algemene netwerk terugkomen.

Net zo goed is een ziggo-CPE "in bridge" maar met nog steeds hetzelfde subnet als de rest achter je dd-wrt apparaat een vage setup. Waar wordt er nou precies geNAT?

Ik zou me niet zo druk maken over "een centrale switch"; zolang het over (L2) switchen gaat is of je over een of drie stuks gaat niet heel interessant. NATroutering is een stuk kostbaarder, qua tijd en CPU. Je kan je wel afvragen hoe je welke netwerkdiensten wil opserveren en van waaraf je dat dan wil doen.

En mischien toch maar eens goed om serieus te troubleshooten: Wat zijn nou werkelijk de practische problemen en hoe worden ze veroorzaakt? Voor je het weet zet je allerlei nieuw spul neer en blijf je precies dezelfde ellende houden.

• RutgerDB
Met actief en passief bedoel ik idd het koelingsaspect. De huidige Zyxel is ook al een managed switch waarin ik een apart VLAN voor het zomerhuis heb gedefinieerd.

NAT routering wordt op de internal router gedaan (Een Linksys 1900AC).

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
Zoals hierboven al een beetje wordt gezegd:

Je hebt iets raars rond de IP-ranges. Ik denk dat die Internal router de gateway is/NAT doet, maar dat IP van die ziggo modem is dan wat vaag. Is die router krachtig genoeg voor wat hij moet doen? Kun je je internetverbinding maximaal belasten (bijvoorbeeld met een legale torrent) als je direct aangesloten zit op de router?

Heb je problemen als je bijvoorbeeld dingen upload naar/download van je NAS als je bedraad (met een laptop oid) aangesloten zit op die DD-WRT router (Langste ketting zonder wifi)? Als dat goed gaat, dan zijn je switches en de verbindingen daartussen waarschijnlijk niet het probleem.

Of heb je eigenlijk alleen problemen als je wifi gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 13-08-2018 14:43 ]

• RutgerDB
Hoi Groentjuh, heb TS ook even ge-update maar de problemen zijn idd sec met Wifi gebruik. Bedraad is alles wel gewoon prima.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
Dus dan liggen de problemen waarschijnlijk tussen de AP en de wifi-apparatuur die je gebruikt. In dat geval is het belangrijk om te weten waar de APs zijn geplaatst en soms ook welk en hoeveel apparaten daarmee verbonden zijn.

Er is zoveel wat negatief effect kan hebben op wifi! Van trage wifi-apparatuur tot te veel obstakels tussen de AP en de wifi-apparatuur tot stoorzenders (andere APs of/en andere apparatuur!)

[ Voor 30% gewijzigd door Groentjuh op 13-08-2018 14:52 ]

Pagina: 1