Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Downloadsnelheid is spontaan vrijwel 0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 12:46

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik last van een vreemd probleem..

We hebben hier een glasvezel abonnement van Caiway, vanaf hun modem gaat dit signaal naar een router welke het Internet weer verdeeld over een aantal switches. (groot pand) Mijn aansluiting(en) zitten op een van de switches. Omdat de centrale-router te ver van mij vandaan staat voor een goed wifi bereik heb ik bij mijn plek een Asus router staan welke voor de Wifi zorgt en mijn pc en Playstation bekabeld van Internet voorziet.

Het probleem is dat op willekeurige momenten ineens de downloadsnelheid naar vrijwel 0 gaat. De upload blijft gewoon prima. Het maakt niet uit of het bekabeld of via Wifi is. Normaal is het ongeveer 80Mbit synchroon en wanneer het mis gaat is de download niet veel hoger dan 200KBps. Sites laden dan niet of nauwelijks meer.

Een probleemscan op de pc (win7) levert niks op want er is immers gewoon Internet..
Ga ik op de wifi van de centrale router dan is alles oké qua snelheden, dus het probleem komt ergens daarna pas denk ik dan?

Trek ik op de switch de kabel naar mijn kamer eruit en plug deze in een willekeurige andere poort weer in, dan is soms het probleem meteen opgelost en soms moet ik nog een paar keer van poort wisselen. Dan gaat het weer een paar uur of soms dagen goed.. Inmiddels heb ik beide netwerkpoorten in mijn kamer actief gemaakt zodat ik niet steeds naar de "serverruimte" moet om kabels om te prikken. 8)7

Het herstarten van de centrale router, de switch, mijn router lost het probleem niet op. Het lost zichzelf ook niet op, ik moet kabeltjes wisselen om het weer goed te krijgen.

Korte opsomming van het netwerk:

Caiway modem
v
Linksys router + wifi (werkt altijd oké op zowel 2.4ghz als 5.0ghz)
v
3Com 24poorts switch (staat op basisinstellingen en ik kan geen meldingen van blokkades zien. Andere gebruikers op de switch ervaren niet mijn probleem ook niet wanneer ik het heb)
v
Asus AC66U + wifi (Zowel met Merlin firmware, als de meest recente originele firmware treed het probleem op)
v
Bekabeld:
PC (Win7)
Playstation

Wifi:
Telefoon
Tablet
Nvidia Shield TV (Sinds de Oreo update heb ik gelezen dat deze problemen met Wifi kan geven, dus die zou ik nog bekabeld kunnen proberen met wifi helemaal uit..)

Iemand dit al eens meegemaakt? 8)7

Geluidswolk

Beste antwoord (via rens-br op 16-08-2018 09:30)

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Na nog wat uren op en neer lopen, kabels en poorten wisselen denk ik dat ik het nu weer stabiel heb!

Op de switch waar ik eerst op zat is een andere actieve gebruiker en ik denk dat daar ergens een conflict zit. Want toen ik mijn kabel direct in de router beneden deed was de snelheid direct weer prima. (zelfs sneller dan eerst)
Toen spotte ik op de andere switch nog een leeg poortje en toen ik die pakte, bleef het net zo snel en dat is het nu nog steeds!

Kan een computer instelling ervoor zorgen dat de snelheid genekt wordt voor andere apparaten? :?

Geluidswolk

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staat jouw AC66U in AP-mode of is dat aktief als router?

Want ik kan me voorstellen dat als de Asus ook routeert, dat je met "meerdere NAT" bezig bent en dat kan raar gedrag veroorzaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Zowel in Router mode als AP mode gaat het fout helaas..

Geluidswolk

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

En wat als je de asus vervangt door een switch? Ik zou bijna denken dat de asus defect is.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Welke Linksys router gebruik je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Router beneden is een: Cisco/Linksys EA6400
Switch: 3Com 3C17300A Superstack 3 4200 26poorts

Ik heb de Shield nu bekabeld aangesloten om te zien of die loopt te storen

Overigens heb ik de PC ook eens direct aan het netwerk gehangen (dus zonder mijn Asus er tussen) en toen was de snelheid ook slecht, na een paar keer was kabel wisselen was het weer oke. Alleen was dit wel op het moment dat het al slecht was..

Edit:

Tijdens het typen van dit bericht is de download weer ingestort.. |:(

Edit 2:

Paar keer kabel van poort gewisseld en het is weer oke.. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Krizzie op 13-08-2018 11:51 ]

Geluidswolk

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:32

Pazo

Mroaw?

Krizzie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:50:
Asus AC66U + wifi (Zowel met Merlin firmware, als de meest recente originele firmware treed het probleem op)
Misschien een denkrichting: de firmware. Ik heb een AC88U en die had ook willekeurig problemen dat de downloadsnelheid zo goed als naar 0 ging. Na een herstart weer op volle snelheid.
Lag bij mij aan de firmware. Van de Merlin firmware zijn er 2 versies momenteel, 380.x en 384.x. Bij mij gaf de 384.x problemen. Ben terug gegaan op 380.x en werkt sindsdien zonder problemen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Pazo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

Misschien een denkrichting: de firmware. Ik heb een AC88U en die had ook willekeurig problemen dat de downloadsnelheid zo goed als naar 0 ging. Na een herstart weer op volle snelheid.
Lag bij mij aan de firmware. Van de Merlin firmware zijn er 2 versies momenteel, 380.x en 384.x. Bij mij gaf de 384.x problemen. Ben terug gegaan op 380.x en werkt sindsdien zonder problemen.
Ik ben dus al van firmware gewisseld en ook al tig keer gereboot, maar dat maakt niks uit helaas.

Firmware Version:3.0.0.4.382_50470 heb ik nu.

Ik zal de meest recente Merlin 380 eens proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Krizzie op 13-08-2018 12:49 ]

Geluidswolk

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Krizzie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:40:
Overigens heb ik de PC ook eens direct aan het netwerk gehangen (dus zonder mijn Asus er tussen) en toen was de snelheid ook slecht, na een paar keer was kabel wisselen was het weer oke. Alleen was dit wel op het moment dat het al slecht was..
Dan lijkt het mij ergens tussen: router -> switch -> pc te zitten.
Aangezien direct op de router werkt blijven een aantal opties open:
  1. de kabel tussen router & switch
  2. de switch
  3. de kabel tussen switch en pc
Om te weten welke het is, zou je in de router en switch (deze is managed) logs moeten kijken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
DJMaze schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:03:
[...]

Dan lijkt het mij ergens tussen: router -> switch -> pc te zitten.
Aangezien direct op de router werkt blijven een aantal opties open:
  1. de kabel tussen router & switch
  2. de switch
  3. de kabel tussen switch en pc
Om te weten welke het is, zou je in de router en switch (deze is managed) logs moeten kijken.
Kabel tussen router en switch is goed, aangezien andere op de switch geen problemen ondervinden

Kabel tussen Switch en mijn router zou kunnen, die kan ik maar tot een meter uitwisselen (en ook al gedaan) Maar er lopen er twee naar mijn kamer en het zou wel erg toevallig zijn als beide hetzelfde probleem zouden hebben.. Een kabeltester zou daar uitkomst op kunnen geven, maar dan zou ik die ergens even moeten lenen.

De switch heb ik al ingekeken, maar daar kom ik geen meldingen in tegen.

edit:

Ik heb mijn router direct aan de switch gehangen beneden en ook toen was in eerste instantie de downloadsnelheid slecht. Kabel van poort gewisseld en toen was het weer oké.
Het zaakje boven weer geïnstalleerd en natuurlijk was het toen weer slecht.. Weer naar beneden en de kabel van de aansluiting boven in een andere poort gedaan en toen was de snelheid weer oké..

Dus of die 3Com switch loopt te protesteren of de Linksys router denk ik dan.. :?

[ Voor 19% gewijzigd door Krizzie op 13-08-2018 16:00 ]

Geluidswolk

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Zojuist alle bekabeling gecontroleerd met een kabeltester en die zijn allemaal goed.

Gisteren heb ik zeker 5x moeten klungelen om de snelheid weer normaal te krijgen en vandaag maar een keer.

Kan een apparaat/software een conflict veroorzaken met zoiets als gevolg?

Ik wacht nog op de inloggegevens van de hoofdrouter, want dat kan eigenlijk alleen nog maar de boosdoener zijn nu..

Geluidswolk

• MAX3400

MAX3400

@Krizzie als alles vastloopt, wil je eens voor de grap inloggen op je AC66U en de CPU-belasting bekijken? En misschien dat ik eroverheen lees maar had je ook al een dag of twee willen/kunnen testen zonder je eigen WiFi aan te hebben op de Asus (dus alleen wired internet)?

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
@MAX3400 als de snelheid weer slecht is zal ik eens kijken wat de CPU belasting is.

De wifi zal ik dan ook eens uitzetten.

Geluidswolk

• MAX3400

MAX3400

@Krizzie zou leuk zijn om te horen of het nut heeft. En hopelijk kan je snel beschikken over de andere inlogggegevens om mogelijk wat logging na te lezen.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Zojuist in de router beneden kunnen kijken. Heb de firmware even bijgewerkt en mijn router uit de prioriteitenlijst gehaald (misschien dat dat een conflict kan geven) Verder eigenlijk niks speciaals kunnen ontdekken.

Misschien dat dat pas opduikt als de snelheid weer inkakt..

Geluidswolk

Acties:
  • Beste antwoord

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Na nog wat uren op en neer lopen, kabels en poorten wisselen denk ik dat ik het nu weer stabiel heb!

Op de switch waar ik eerst op zat is een andere actieve gebruiker en ik denk dat daar ergens een conflict zit. Want toen ik mijn kabel direct in de router beneden deed was de snelheid direct weer prima. (zelfs sneller dan eerst)
Toen spotte ik op de andere switch nog een leeg poortje en toen ik die pakte, bleef het net zo snel en dat is het nu nog steeds!

Kan een computer instelling ervoor zorgen dat de snelheid genekt wordt voor andere apparaten? :?

Geluidswolk

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Krizzie schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:09:

Nee. Maar het kan wel zijn dat je asus router probeert op gigabit snelheid met de 3com switch te praten terwijl het ding alleen maar 100 Mb/s poorten heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Hij hangt al bijna 3 drie jaar aan die switch, zou vreemd zijn als die daar nu ineens moeite meer zou hebben.

Overigens zijn de kabels naar boven ook maar geschikt tot 100mbit. (ouder netwerk al)

Hij hangt nu aan een Cisco gbit switch en dat gaat tot nog toe prima! :)

Geluidswolk

Pagina: 1