Upgrade CPU vs GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Morkanu
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-12-2023
Dag allen,

Ik zoek
Of een nieuwe GPU, of een nieuwe CPU (i.c.m. een nieuw mobo + RAM).

Wat is je budget?
Max. €500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
-CPU: Intel
-Mobo: geen echte voorkeur, maar doorheen de jaren altijd zeer goede ervaringen met ASRock gehad
-RAM: geen voorkeur, maar wel 16GB in 2 modules van 8GB
-GPU: altijd zeer tevreden geweest van de MSI Nvidia kaarten, maar ik sta open voor veranderingen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Mijn huidige systeem gebruik ik voornamelijk om te gamen in 1080p 60Hz. Dit gaat normaal gezien ook niet veranderen in de nabije toekomst. Ook ben ik geen overclocker en ben ook niet van plan dit te gaan doen.
Ik begin echter hinder te ondervinden tijdens het gamen (bijvoorbeeld het niet meer alle grafische opties op ultra of high kunnen zetten i.c.m. vele framedrops).

Mijn huidige setup is als volgt:
-CPU: Intel i7 3770 (non K)
-Mobo: ASRock Z77 Extreme 4
-RAM: Corsair DDR3 16GB 1600MHz Vengeance
-GPU: MSI GTX 970 Gaming 4GB
-Samsung SSD 840 voor OS en systeemzaken
-WD Black HDD voor applicaties, films, muziek...
-Samsung SSD 850 EVO specifiek voor games (Steam, Uplay, GOG, ...)

Toelichting
Hoewel ik normaal gesproken wel weet wat te doen, heb ik de afgelopen dagen weer veel gezocht op vele websites naar reviews e.d., maar ik heb in dit geval echt geen idee. Daarom de vraag aan jullie: welke van de 2 opties zou voor mijn noden het beste aansluiten (of misschien iets totaal anders waar ik niet aan gedacht heb)? Ik gok dat zowel de CPU als de GPU nog wel even mee kunnen gaan voor 1080p, maar toch had ik graag wat input gehad als ik besluit te gaan upgraden.
*Optie 1:
- CPU: Intel i5 8400
- Mobo: ASRock Fatal1ty Performance
- RAM: Corsair 16GB DDR4 Vengeance LPX 2x8GB
*Optie 2:
- GPU: MSI GTX 1060 Gaming 8GB / MSI GTX 1070 (Ti) OF wachten tot de nieuwe generatie van Nvidia uitkomt (de komende maanden?)

Nu vraag ik mezelf af via welke optie ik het meeste vooruitgang ga boeken in games. Ik heb momenteel het budget niet om beide opties samen aan te schaffen, dus de volgorde is nu belangrijk voor mij.
Alle hulp is welkom :)

Alle reacties

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:19
Loopt de CPU op 100% als je games speelt? CPU upgraden. Loopt de CPU nog niet op 100%? GPU upgraden. Dat zou ik doen in jouw situatie.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
Ik gok dat zowel de CPU als de GPU nog wel even mee kunnen gaan voor 1080p, maar toch had ik graag wat input gehad als ik besluit te gaan upgraden.
Dat denk ik ook. Als je ooit wil veranderen zou ik dan je huidige bottleneck opzoeken. Ik verwacht eerder GPU dan CPU

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

CPU is nog prima tenzij je wilt gaan streamen of op 4K wilt gaan gamen. Maargoed, op 4K worden zowel je videokaart als cpu een bottleneck. Ik zou even wachten op de volgende generatie nvidia kaarten en dan de videokaart upgraden. Als je er snel mee bent bij de release kan je ook nog een aardig zakcentje voor je 970 vangen en ben je dichterbij een CPU upgrade.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02 19:27
De 970 is ongeveer even goed als een 1060 toch? Ik denk dat de CPU eerder een bottleneck is, maar meet het even om zeker te weten.
Welke games worden er zoal gespeeld?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Een 1060 zit dichter bij een 980 dan bij de 970 wat niet wil zeggen dat het een enorme upgrade is. Dan eerder een 1070 of 1070Ti nemen.

Welke monitor wordt gebruikt?

• Renzema
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-03-2025
Morkanu schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:21:

Mijn huidige systeem gebruik ik voornamelijk om te gamen in 1080p 60Hz. Dit gaat normaal gezien ook niet veranderen in de nabije toekomst.
@Uszka

• Uszka
Merk en type? Wordt Freesync ondersteunt?

Verwijderd

Aangezien je cpu een stuk ouder is dan je gpu, zou ik dus als eerste m'n cpu vervangen.
Je gpu kan nog zeker wel een tijdje mee, dat is een 9-serie en we zitten op dit moment in de 10-serie.
Je cpu echter is 3e generatie, terwijl we nu al in de 8e generatie zitten (9e generatie staat voor de deur).

Dus wat wil je zelf? Een nieuwe videokaart in een oude pc steken, of van je oude pc een nieuwe maken met aan boord al een 'vrij nieuwe' videokaart?

• Morkanu
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-12-2023
Bedankt al voor alle antwoorden!
@SpeedQber: Ik speel eigenlijk van alles wat, maar voornamelijk Open-World (/RPG) games (Assassin's Creed, The Witcher, Fallout, No Mans Sky, ...). Hoewel ik ook veel tijd kwijt ben aan bijvoorbeeld Cities: Skylines en de Total War reeks.
@Uszka: LG E2260V-PN

• Uszka
Dat is al een oudje. Daar gaat een RX 580 door het ontbreken van Freesync geen verschil op maken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Morkanu Wat al gezegd is eens kijken wat en volle 100% haalt. Zijn de temperaturen nog redelijk dan ?
de boel goed stofvrij ?
Met de upgrade die jij voorstelt haal je niet veel beter, is het dat waard of wil je sowieso wat nieuws ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Ik denk dat het heel verschillend is, per game. De ene game leunt zwaar op de GPU, de andere nogal zwaar op de CPU. Lastig te zeggen. Het beste dat je kunt doen is de belasting van je CPU en GPU checken in de spellen waar je hinder/framedrops ondervindt. Vermoedelijk zal dan één van de twee op 100% of bijna 100% zitten.

BF1 Stats

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:00
Persoonlijk zou ik eerst voor een CPU upgrade gaan. Heb zelf een 1070 met i5 4440 en ik merk steeds vaker dat de cpu de bottleneck is. Vooral bij racegames met ai.

En dan kan je gelijk kijken wat de 1100 of 2000 serie van Geforce gaat brengen. Dat nieuws komt als het goed is rond de Gamescom.

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 19:45
Vergeet niet dat als je je CPU gaat upgraden dat je direct ook je moederbord en geheugen moet vervangen. Persoonlijk zou ik daarom even wachten tot de nieuwe generatie nvidia kaarten en dan voor een 1070 of zelfs 1080 gaan. Zelfs de 1080 kun je tweedehands al voor een €350 oppikken.
Pagina: 1