Defect mechaniek screen repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-01 10:18
Gisteren liep ineens mijn witte screen, een raambedekking die je met enige kracht omlaag trekt en vingerlicht weer omhoog duwt muurvast. Eerder liep het al eens stroef en kon ik het oplossen met siliconenspray. Dat hielp nu niet.
Uit mijn onderzoek bleek dat in ieder geval de draden die door het screen lopen niet verward waren. Dus moest het probleem in de constructie die voor het optrekken zorgt zitten. Toen ik deze verwijderde uit de bovenbalk sprong dit meteen uit elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/jbm6r6z1j/P1020880.jpg

Het transparante 'vissnoer' zat verward in de veer die van het spoeltje links gesprongen was.
Volgens mij werkt het zo dat de veer verbonden moet zijn met het rechter spoeltje, waar het bij het uittrekken van het 'vissnoer' -omlaag trekken van het screen- opgewikkeld word. Bij het omhoog duwen trekt de veer dan weer terug en daarmee ook het 'vissnoer' dat de draden van het screen optrekt.

Op de afbeelding mist volgens mij nog een plastic busje, links zie je er een dat precies om het asje op de grondplaat past en waar het spoeltje met de veer weer precies over past. Het tweede busje moet dan weggesprongen zijn en heb ik nog niet kunnen weervinden.
[edit: gevonden]

Het lijkt mij dat de losse plastic schijf rechts de afgebroken onderkant is van het rechter spoeltje en dat daardoor de zaak is vastgelopen.

Zijn er mensen die inzicht hebben in de werking van het systeem en die mij kunnen aangeven of ik het bij het juiste eind heb?
Wat zijn de kansen om het rechter spoeltje te repareren/lijmen?
Is er een truc om het weer in elkaar te zetten?
Zo'n scherm kost niet niks en omdat de raambedekking op zich nog helemaal goed is wil ik het nog proberen te herstellen.