Tweakers,
Ik kreeg de vraag van een maatje om eens te kijken wat ik voor hem als pc kon verzinnen met zijn budget. Net zoals bij mijn voorafgaande builds, goede adviezen hier gehad dus bij deze meld ik me weer hier
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk strategie spellen, zoals starcraft 2. Geen grafisch zware spellen en mocht er een AAA spel voorbij komen dan zijn laag/medium settings geen probleem.
Zoektocht naar een monitor moet nog beginnen maar voor nu als doel 1080p 60fps. Zeker voor strategie spellen geen probleem lijkt me.
Dus enkel wat gamen/youtube/netflix en dan houdt het ver op.
Wat mag het systeem gaan kosten?
rondom 700eu, ik ga proberen hier een daar wat van V&A te halen en daarmee de kosten te drukken. Dit is exclusief randapparatuur en windows. Dit volgt nog.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een scythe mugen 5 en een MSI-Z370-A-PRO mobo liggen.
Deze kan ik er evt inzetten mocht stockkoeler onvoldoende zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een AMD en intel systeem gemaakt.
Beide hebben een 1050ti, dit lijkt me voldoende.
De gekozen case, zag er voor de prijs aardig uit. Toch nog een beetje looks voor deze build.
Zie onderstaande builds:
30euro over het budget maar dat zou een harde schijf minder zijn die er later eventueel in kan.
Ik ben niet heel erg bekend met AMD maar hoor er goede dingen over. Zeker met betrekking tot uitbreidmogelijkheden in de toekomst.
Is de Ryzen 5 2600 de juiste keuze in dit geval? Wellicht voldoet een ryzen 3?
En druk ik de kosten nog aardig omlaag.
RAM staat op de QVL lijst. Voor nu is 8gb voldoende maar op termijn zal dit meer worden.
Echter is het slim om nu 2x4gb te halen zodat er later nogmaals 2x4gb bij kan. Of x8gb en dan later nog een keer een latje van 8g?
Ik zie dat de koeler in principe voldoet voor de CPU dus scheelt me hier de koeler.
Intel:
Voor deze build heb ik evt een scythe mugen koeler nog liggen.
Het MOBO heb ik nog liggen dus zou me niks kosten. Hierdoor zou ik dus een I5 kunnen pakken en nog onder 700eu blijven. Maar is het nodig? Ik denk het niet.
Zelfde geldt voor RAM hier. 2x4gb en dan later weer 2x4gb erbij? Of beter 1x8gb en dan later nogmaals?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Normaal vind ik een euro meer voor betere performance prima. Nu is het niet voor mezelf dus elke euro minder is mooi meegenomen.
Ga je overklokken?
Ondanks het Z370 mobo zal ik de I3 niet kunnen overklokken.
Geen ervaring met AMD overklokken en het is voor iemand die er geheel niks vanaf weet dus zeer waarschijnlijk niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kloppen de builds?
Valt er ergens nog te besparen?
4 cores of 6 cores voor een "standaard" game pc?
AMD of Intel?
Ik kreeg de vraag van een maatje om eens te kijken wat ik voor hem als pc kon verzinnen met zijn budget. Net zoals bij mijn voorafgaande builds, goede adviezen hier gehad dus bij deze meld ik me weer hier
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk strategie spellen, zoals starcraft 2. Geen grafisch zware spellen en mocht er een AAA spel voorbij komen dan zijn laag/medium settings geen probleem.
Zoektocht naar een monitor moet nog beginnen maar voor nu als doel 1080p 60fps. Zeker voor strategie spellen geen probleem lijkt me.
Dus enkel wat gamen/youtube/netflix en dan houdt het ver op.
Wat mag het systeem gaan kosten?
rondom 700eu, ik ga proberen hier een daar wat van V&A te halen en daarmee de kosten te drukken. Dit is exclusief randapparatuur en windows. Dit volgt nog.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een scythe mugen 5 en een MSI-Z370-A-PRO mobo liggen.
Deze kan ik er evt inzetten mocht stockkoeler onvoldoende zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een AMD en intel systeem gemaakt.
Beide hebben een 1050ti, dit lijkt me voldoende.
De gekozen case, zag er voor de prijs aardig uit. Toch nog een beetje looks voor deze build.
Zie onderstaande builds:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 154,90 | € 154,90 |
| 1 | ASRock AB350 Pro4 | € 79,40 | € 79,40 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G | € 181,04 | € 181,04 |
| 1 | Seagate Barracuda, 1TB | € 38,95 | € 38,95 |
| 1 | Cooler Master MasterBox K500L (windowed) | € 49,01 | € 49,01 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13R | € 93,- | € 93,- |
| 1 | BitFenix Whisper BWG450M | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 56,76 | € 56,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 731,06 | |
30euro over het budget maar dat zou een harde schijf minder zijn die er later eventueel in kan.
Ik ben niet heel erg bekend met AMD maar hoor er goede dingen over. Zeker met betrekking tot uitbreidmogelijkheden in de toekomst.
Is de Ryzen 5 2600 de juiste keuze in dit geval? Wellicht voldoet een ryzen 3?
En druk ik de kosten nog aardig omlaag.
RAM staat op de QVL lijst. Voor nu is 8gb voldoende maar op termijn zal dit meer worden.
Echter is het slim om nu 2x4gb te halen zodat er later nogmaals 2x4gb bij kan. Of x8gb en dan later nog een keer een latje van 8g?
Ik zie dat de koeler in principe voldoet voor de CPU dus scheelt me hier de koeler.
Intel:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 112,99 | € 112,99 |
| 1 | MSI Z370-A PRO | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G | € 181,04 | € 181,04 |
| 1 | Seagate Barracuda, 1TB | € 38,95 | € 38,95 |
| 1 | Cooler Master MasterBox K500L (windowed) | € 49,01 | € 49,01 |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8 | € 86,85 | € 86,85 |
| 1 | BitFenix Whisper BWG450M | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 56,76 | € 56,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 603,60 | |
Voor deze build heb ik evt een scythe mugen koeler nog liggen.
Het MOBO heb ik nog liggen dus zou me niks kosten. Hierdoor zou ik dus een I5 kunnen pakken en nog onder 700eu blijven. Maar is het nodig? Ik denk het niet.
Zelfde geldt voor RAM hier. 2x4gb en dan later weer 2x4gb erbij? Of beter 1x8gb en dan later nogmaals?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Normaal vind ik een euro meer voor betere performance prima. Nu is het niet voor mezelf dus elke euro minder is mooi meegenomen.
Ga je overklokken?
Ondanks het Z370 mobo zal ik de I3 niet kunnen overklokken.
Geen ervaring met AMD overklokken en het is voor iemand die er geheel niks vanaf weet dus zeer waarschijnlijk niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kloppen de builds?
Valt er ergens nog te besparen?
4 cores of 6 cores voor een "standaard" game pc?
AMD of Intel?