Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Bastiaan B
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 09-10 20:53
Beste Tweakers,
ik heb jullie ervaring en kennis nodig.In onze nieuwbouwwoning heb ik een glasvezel aansluiting en heb ik XS4all genomen als provider. Inmiddels is de Fritzbox 5490 aangesloten en zijn we druk aan het klussen zodat we er volgende week in kunnen. Verder heb ik de volgende netwerkaansluitingen tijdens de bouw laten aanleggen in het huis;
In de huiskamer
1 TV
2 Set top box XS4all
3 Receiver
4 reserve voor camera op de achtertuin?
Eerste verdieping;
werkkamer;
5 PC
6 printer
Slaapkamer van ons / achterzijde;
7 STB XS4all
8 reserve
Slaapkamer voorzijde;
9 STB XS4all
10 reserve
11 reserve voor camera op de voorkant?
Zolder;
overloop
12 Access point
Slaapkamer voor;
13 STB XS4all
14 Playstation 4
Slaapkamer achter;
15 STB XS4all
16 reserve
Verder heb/wil ik in de meterkast nog het volgende;
17 Hue bridge
18 zonnepanelen kastje
19 Busch Free@home kastje
20 NAS
Hoe sluit ik dit alles zo netjes en zo probleemloos mogelijk op elkaar aan? 1x een kneitergoede 24poorts switch to rule them all? Of neem ik 1 kleinere 8 poorts switch met IGMP snooping waar ik alle 5 XS4all set top boxen op aansluit en dan een 16poorts voor de rest? Wat is wijsheid? Ik zie door de bomen het bos niet meer....Qua budget heb ik mijn vrouw zover dat ik tot ¤400,- mag gaan 8)
Iedereen is helemaal lyrisch over Ubiquity maar mijn oog was eerst gevallen op deze; pricewatch: Linksys LGS326P Gigabit Smart PoE+-switch met 26 poorten
maar daar zijn dus 0 reviews over...… Wat zouden jullie kiezen en waarom? Of wat hebben jullie al gekozen en waarom?

mvg

Bastiaan B

Alle reacties

• Psvtje10
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Waarom zou je twee switches gebruiken? Als je aan een 24-ports switch genoeg hebt wat betreft aantal aansluitingen zou ik daar voor gaan. Handiger managen en (ik denk) goedkoper dan twee losse switches. Ik heb geen ervaring met andere managed switches maar als je nieuw bent in deze materie kan ik Ubiquiti switches aanraden. Ik heb vorig jaar zelf de stap gezet om mijn netwerk professioneler op te zetten en ik vond dit een prettige switch om mee te beginnen. Ik had nauwelijks (en nu nog steeds niet bijster veel :+ ) ervaring met en verstand van netwerken. Let er overigens wel op dat deze switch relatief veel geluid maakt en geen ideale switch is om in de huiskamer o.i.d. te zetten. Je kan de fans vervangen door stillere maar dat zal niet in jouw budget passen of je moet op zoek naar een tweedehands switch.

Wat betreft IPTV: als je de switch op het modem van je provider aansluit is het werkend krijgen van IPTV een fluitje van een cent, dat is een kwestie van IGMP snooping aanvinken. Laat je niet afschrikken van de verhalen in het Ubiquiti topic, deze Tweakers willen de modem van hun provider vervangen en dat is een heel ander verhaal.

Psvtje10 wijzigde deze reactie 13-08-2018 01:10 (12%)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Volgens mij weet je zelf dus al dat de switch igmp snooping moet hebben, dus een 24 poorts switch die dat heeft ben je er al. Heb je nou in elke kamer een STB ? Wat mij opvalt is dat je geen extra AP's hebt staan. Krijg je wel een goed wifi netwerk? Voor je switch keuze is geluid zeker ook belangrijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bastiaan B
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 09-10 20:53
quote:
Frogmen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:45:
Volgens mij weet je zelf dus al dat de switch igmp snooping moet hebben, dus een 24 poorts switch die dat heeft ben je er al. Heb je nou in elke kamer een STB ? Wat mij opvalt is dat je geen extra AP's hebt staan. Krijg je wel een goed wifi netwerk? Voor je switch keuze is geluid zeker ook belangrijk.
Ik heb nu in 3 van de 5 kamers een set top box (woonkamer, onze slaapkamer en de slaapkamer van mijn oudste) en die andere twee is een kwestie van tijd. Kids hebben allemaal een tablet maar kijken ook wel "ouderwets" TV. En Netflix op een tv kijkt net even wat lekkerder dan op een tabletschermpje.
Geluid is wel een beetje een issue. De switch komt in de meterkast te hangen...Hoeveel geluid maakt een ubiquity switch zonder POEclients kan je het ergens mee vergelijken? Föhn :) ? Oude processor en videokaart die hun best moeten doen? Draaiende laptop? Zacht zoemend geluid vind ik niet zo erg.
In mijn huidige huis heb ik een experiabox 10 en een Asus RT66 en die bestrijken het hele huis dus ik hoop dat ik nu uitkom met een AP op zolder en de Fritzbox in de meterkast. Zo niet dan moet de AP misschien centraler staan of moet er eentje bij op de eerste verdieping.
Waar zit hem trouwens dat belachelijke prijsverschil in tussen de ubiquity zonder POE en degene met? Ik zie verder geen verschil in specs behalve dan het POE gedeelte. Ik hoor het allemaal graag!

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True