Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Werking scherpstellen kitlens en wazige effect van Aperture

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaanDee
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 12-08-2018
Een tijdje terug heb ik besloten om mijn eerste camera te kopen. Dit is de Sony A6000 geworden met kitlens, de 55-210mm en nog wat extra spullen om als beginner goed uit de voeten te kunnen.

Nu ik wat aan het uitproberen ben, is er een functie die ik niet snap en blijkbaar kan ik hier ook niet echt duidelijkheid over vinden op internet, dus ik probeer het in dit forum. Het gaat om de schuif op de lens voor het scherpstellen en het wazige effect dat je soms wil hebben op de achtergrond, of misschien op een object op de voorgrond.

Als ik manueel wil scherpstellen, schiet de lens meteen in een hele verre zoom. Als ik dit doe op het voorwerp op de voorgrond en ik stop met scherpstellen, schiet de camera weer terug in de normale weergave en is de voorgrond scherp en de achtergrond wazig. Als ik dit allemaal doe, maar ik focus in de zoomweergave op de achtergrond, schiet de camera weer terug op de normale weergave en is de voorgrond wazig. In principe dus precies het effect wat ik wil hebben, maar ik vraag me dus af vanwaar opeens die zoom tijdens het manueel scherpstellen? Dit is namelijk ontzettend vervelend en lastig als ik door die zoom alleen een paar blaadjes zie en daarna weer het hele beeld. Ik was in de veronderstelling dat ik met het scherpstellen de normale weergave zou zien en daarin kan scherpstellen en met de Aperture functie het wazige effect kan regelen. Als ik nu de Aperture wijzig zie ik alleen het beeld lichter of donkerder worden, maar er gebeurd niks met het wazige effect. Dit kan ik alleen voor elkaar krijgen met het manueel scherpstellen op het gewenste object in die plotselinge zoom. Het lijkt me dat dit niet zo hoort te gaan via het manueel scherpstellen, maar juist met die Aperture functie. Dit is namelijk ook het geval bij een Youtuber die handige beginner video's heeft en oa. de Aperture uitlegt. Hij focust zich simpelweg op een object en hoeft alleen de Aperture hoger of lager te zetten om meer of minder waas te krijgen. Die plotselinge zoom met het scherpstellen is niet aan de orde. Ik heb de camera op Manueel staan, zodat ik alles zelf in de hand heb. Wat doe ik fout en zie ik over het hoofd?

Ik hoop dat het probleem duidelijk genoeg is. Alvast bedankt!

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:18
Je verhaal is zelf ook een beetje wazig :+

Maar ik vermoed dat je te maken hebt met de assisted Manual Focus. Ik neem aan dat de zoom digitaal is, als in, de lens schuift niet verder in en uit?

Wat je zoekt is het uitzetten van Assisted MF (of MF assist in NL settings) zoals in dit filmpje:
YouTube: Sony A6000 and A6300 Camera Direct Manual Focus rond 2:00

Zelf heb ik deze dus uit staan. Wel heb ik de C2 knop ingesteld om zo in te kunnen zoomen. Dan kan ik zelf kiezen waar ik wil inzoomen om echt goed manueel te focussen. Dat zou ik je wel willen aanraden (samen met focus peaking) omdat met een mirrorless systeem, icm pixels in je viewfinder, de boel scherp kan lijken, maar het wellicht niet helemaal zo is. Door in te zoomen op een belangrijk deel van de foto kun je de laatste finetuning makkelijk doen.

Wat betreft je 2e "probleem", het hangt er van af of het effect wordt getoond in live view. Normaal gaat je diafragma wijd open tijdens het instellen en wordt deze pas goed gezet zodra je de foto maakt. Ook hier is een instelling voor, "Life View Display: Setting Effect ON/Off", zoals op 2:26 in dit filmpje YouTube: Why a Sony Mirrorless user needs to know about 'Setting Effect'

Verder, RTFM en speel met de instellingen. Stel al je menu's in zoals je wilt, je custom knoppen en zorg dat je alles "bij de hand hebt". Je camera goed africhten duurt zo een paar uurtjes O-)

GENETX wijzigde deze reactie 12-08-2018 19:07 (26%)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21-03 21:54
De camera heeft een handige instelling die ervoor zorgt dat je preciezer manueel kan focussen, de MF assist. Op het moment dat je aan de focusring draait, zoomt hij automatisch 5x in, om de scherpte (of onscherpte) duidelijk te kunnen zien. Je kunt ook nog scherpe randen automatisch laten oplichten (rood / blauw / geel geloof ik, focus peaking) om nog beter te kunnen zien of je onderwerp naar keuze scherp is. Je kunt beide opties uitzetten als je daar last van hebt.

Het "wazige effect" (beter bekend als het deel van de foto dat buiten je depth of field / DOF valt) zie je niet altijd automatisch op het display, zoals hierboven al gezegd de instelling "settings effect" waarbij je dat al dan niet live kan zien wat de invloed van diafragma-instellingen is.

Zoals hierboven gezegd dus ^^ :).

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Maar waarom handmatig scherpstellen, dit is echt iets wat je camera veel accurater kan dan jijzelf. Waarom niet een single focus punt gebruiken en die op je onderwerp zetten. Of de old school methode, scherpstellen op center richten op onderwerp, focus lock uitkaderen en dan afdrukken. Je Aperture is je diafragma (wel zo duidelijk want er was ook software) hiermee beinvloed je je scherptediepte. Nadeel van jouw 55-210 kitlens is dat je DOF niet zo handig licht anders gezegd je zit l heel gauw in een instelling dat alles scherp is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:49
Probeer dit eens:

Zet je PASM wieltje op A (Aperture = diafragma). Verder autofocus aan en helemaal uitgezoomd (55mm). Je diafragma moet nu op f4,5 staan. Zo niet, zet 'm daar op.

Focus op een voorwerp dat zo dicht bij mogelijk staat. De achtergrond zal dan onscherp worden.

Als de foto te licht of te donker is kan je de ISO of sluitertijd aanpassen, maar meestal werkt het op automatisch ook prima. Als je inzoomt zal het effect minder worden en uiteindelijk verdwijnen.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:18
De TS heeft ook de (standaard) kitlens, de 16-50mm ;) (niet heel duidelijk in de text).

GENETX wijzigde deze reactie 13-08-2018 10:24 (5%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True