Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Highend all round AMD systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk als werkpaard dienen. Ik ben altijd met meerdere zaken tegelijk bezig. Van fotobewerking tot ROMs bakken. Heb altijd *tig tabs en meerdere browser profiles open. De PC gaat enkel slapen wanneer ik ook ga slapen. Daarnaast game ik ook regelmatig maar dit is niet het primaire doel.
Ik wil het onderste uit de kan halen maar wel 'bang for buck'.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 2k inclusief monitor en toetsenbord. Hoe minder hoe beter natuurlijk.
Ik ben niet vies van tweedehands en zal zo trachten een RX580 te scoren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech G203 Prodigy€ 33,46€ 33,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 48,36

De monitor wil ik hergebruiken als tweede monitor voor fotobewerking omdat die een IPS paneel heeft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stevige processor.
Toekomstbestendig moederbord met capabele VRM's. Mogelijkheid om er later een nieuwe CPU in te prikken zonder een nieuwe mamaplank te hoeven kopen.
Snel geheugen met Samsung B-die chips.
Freesync monitor en pixelplank combo. 144Hz + 1440p is mooi meegenomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD omdat ik geen fan ben van de praktijken van Intel en omdat ik gebruik wil maken van Freesync.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC komt in de woonkamer dus geluid is toch wat belangrijk, niet zo snel voor mezelf wegens tinnitus maar voor de vrouw des huizes.
Het oog wil ook wat dus het mag er best leuk uit zien, ik hou niet zo van toeters en bellen.
Met het OS moet geen rekening gehouden worden.
Videokaart is ter illustratie.

Ga je overklokken?
CPU: Ja maar niet voor dagelijks gebruik. Ik wil wel weten wat er uit te persen is.
Videokaart: Ja

Wat verwacht je van ons?
Sanity check. Is dit het beste wat ik kan krijgen zonder mijn zuur verdiende centen te verspillen?
Feedback en suggesties welkom. Alvast bedankt!

PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,90€ 314,90
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 273,-€ 273,-
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 322,-€ 322,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,90€ 59,90
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,-€ 84,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 218,01€ 218,01
1Corsair RM550x (2018)€ 87,-€ 87,-
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 90,80€ 90,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.449,61

Randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AGON AG241QX Rood, Zwart€ 342,50€ 342,50
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)€ 103,50€ 103,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,-

[ Voor 19% gewijzigd door Obscurax op 13-08-2018 10:47 . Reden: Build aangepast ]

Alle reacties

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 20:14
Ik heb twee weken geleden ongeveer een vergelijkbaar systeem gekocht. Ik heb uiteindelijk voor de volgende producten gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,90€ 314,90
1MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB€ 449,-€ 449,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 57,87€ 57,87
1Eizo Foris FS2735 Zwart€ 1.033,25€ 1.033,25
1Corsair Hydro H110i€ 96,-€ 96,-
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 231,20€ 231,20
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 970 Evo 500GB€ 162,99€ 162,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.698,16

Allereerst, ik ben zeer tevreden over het resultaat. Inbouwen verliep vlekkeloos en de CPU-koeler past perfect voor in de kast. Tot nu toe geen major issues. Wat punten om misschien rekening mee te houden, hopelijk heb je er wat aan:

Moederbord
Ik had eerst ook gekozen voor hetzelfde moederbord wat jij hebt uitgekozen. Uiteindelijk toch voor de duurdere ROG CROSSHAIR VII HERO gegaan vanwege enkele reviews die ik heb gevonden (zie lijst hieronder). Met name de eerste review is zeer goed en legt goed uit wat het moederbord te bieden heeft.
  1. ASUS CROSSHAIR VII HERO - Everything You Need To Know! X470 In Depth Review (en)
  2. YouTube: Massive Overkill: ASUS Crosshair VII Hero X470 Motherboard Review
  3. YouTube: ASUS ROG Crosshair VII Hero WiFi Review - better than all the rest?
Belangrijk om te weten: als je één M.2 NVMe SSD installeert gebruik dan het onderste M.2 slot (standaard zit de heatspreader op het bovenste M.2 slot. Het onderste slot heeft een eigen PCIe lane, de bovenste niet en dan steel je lanes van de videokaart. Dit is ook uitgelegd in de eerste YouTube video van hierboven.

Overclocking
De CROSSHAIR VII HERO board schijnt een van de betere VRMs te hebben en binnen de BIOS zijn enkele opties om het maximale uit XFR2 en PB2 te halen. Ik weet er nog maar weinig van maar met de informatie die ik tot nu toe gevonden heb haal ik een CB score van ongeveer 1860 met door simpelweg het D.O.C.P. profiel in te stellen voor mijn geheugen, de Performance Enhancer (feature van deze BIOS) op Level 3 (OC) in te stellen en een Auto CPU Voltage Offset.

Hiermee heb ik boosts naar 4,34 GHz op een single core en naar 4,19 GHz op alle cores met CPU voltages van respectievelijk 1,269 en 1,344. Ik wil nog stabiel naar Level 4 (OC) maar dat is mijn nog niet gelukt. Ik weet er nog niet genoeg van. Voor mijn gebruik wil uiteindelijk het beste halen uit de automatische boosting voor gaming en geen vaste overclock op alle cores.

Ook belangrijk om te weten: voor een goede werking van de Performance Enhancer is het nodig dat je in Windows 10 het "Gebalanceerd" energiebeheerschema instelt.

Monitor en videokaart
Na heel lang wikken en wegen heb ik besloten om voor de EIZO FORIS FS2735 te kiezen. Deze monitor heeft FreeSync en ik had een AMD Radeon R9 380. Ik heb uiteindelijk toch ook een andere videokaart gekocht via Vraag & Aanbod. Iemand had nog een MSI RX 580 te koop voor een mooie prijs en ik wilde een videokaart met tweemaal DisplayPort. Zeer tevreden over alles en 144 Hz is werkelijk waar fenomenaal. Simpelweg in Windows de muis en vensters bewegen ziet er fantastisch uit. Het was een flink investering maar aangezien ik ruim 10 jaar met mijn vorige monitor heb gedaan en die was nog iets duurder denk ik de juiste keus gemaakt te hebben.

CPU-koeler
Ik had nog nooit eerder met waterkoeling gewerkt en ik was toch wel erg benieuwd naar de AIO-koelers. Uiteindelijk voor de H110i van Corsair gekozen. Ik ben er heel tevreden over. De CPU-koeler past perfect en de Corsair iCUE software werkt heel erg fijn. Ik heb custom fan profiles ingesteld op basis van de koelvloeistof temperatuur en ze zijn heerlijk stil.

Geheugen
Hierover valt niet zoveel te melden en ik weet er maar weinig van. Wat ik begrepen heb is dat bij Ryzen 7 goed en snel geheugen belangrijk is. Dus ik heb gezocht naar de kits die populair zijn en speciaal voor Ryzen 7 en kwam daarbij uit op de G.Skill kit in het overzicht.

Overig
De rest komt voornamelijk neer op persoonlijke voorkeur. Ik heb de Seasonic voeding gekocht omdat ik daar goede ervaringen mee heb ik mijn vorige systemen. Dit specifieke model heeft een "Hybrid Mode" waarbij het mogelijk is dat de ventilator niet draait als het niet nodig is en een 80 PLUS Gold label. Werkt prima en is stil.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt en succes met maken van de aankoop. Om af te sluiten een foto van mijn oude PC uit 2013 met mijn nieuwe PC.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J30YSC2.jpg

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Combi RX580 en deze Ryzen slaat nergens op en is geen High End

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:53
Hackus schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:01:
Combi RX580 en deze Ryzen slaat nergens op en is geen High End
Een 2700x is toch wel echt high end. Een rx580 is ook prima aangezien gamen slechts een bijzaak is.

Waarom zou deze combi nergens op slaan?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philip Ross schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:12:
[...]

Een 2700x is toch wel echt high end. Een rx580 is ook prima aangezien gamen slechts een bijzaak is.

Waarom zou deze combi nergens op slaan?
ik las, high end game systeem. :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb ook wel wat opmerkingen. :)
-Als je zeker wil weten dat je een Zen 2 of 3 erin kan stoppen, dan zou ik de C7H toch overwegen. Ik ga zelf 100% zeker mijn 1700 vervangen voor een Zen 2, en ergens hou ik in mijn achterhoofd dat mijn Prime X370-Pro de top SKU misschien niet gaat trekken. Ik verwacht dat we die 8c/16t limiet gewoon gaan breken, en als de hogere SKU's flink clocken, dan kunnen het zomaar aardige heethoofden worden.

Op zich is de ROG Strix is goed genoeg voor een 2700X die je doodleuk 180W laat verstoken met een flinke OC. Tenminste als je zelf wat airflow over de VRM creëert. De heatsink is namelijk niet erg indrukwekkend. Eventueel die plastic kap verwijderen zal al helpen denk ik in combinatie met een ventilator bovenin je kast/ flinke airkoeler zoals een Mugen 5 die flink wat lucht kan verplaatsen.

De Gigabyte Gaming 7 is als bordje beter dan de Strix, maar de C7H is godtier. Persoonlijk kan ik de Gigabyte bios niet uitstaan, maar de rest van de Gaminjg 7 is gewoon zeer solide en op prijs/kwaliteit eigenlijk beter dan zowel de Strix als de C7H. Als ik voor een super highend systeem zou gaan, dan pakte in de C7H, maar alle drie zijn goed. Het is voornamelijk dat de Strix "maar" een 6 fasen VRM is met 60A rated powerstages. Perfect adequaat voor een 2700X, maar de Gaming 7 is al 10 fasen met 40A rared powerstages en een veel, veel betere heatsink. Ik haat de Gigabyte bios alleen met een passie, maar daar kan je ook omheen werken. UI vind ik persoonlijk echt niks, maar alles wat je zou wensen zou de Gaming 7 moeten hebben. Als laatste is de C7H uitgerust met 10x 60A rated powerstages en daar zou je een 1950x mee kunnen draaien, als die in het AM4 socket paste. :P

-Qua RAM neem je bewust de speciaal gebinde 3600MT/s C16 neem ik aan? De normale setjes zijn 3600MT/s C17 en die zijn zo'n €20 goedkoper. Wil je dus echt het beste van het beste, of is "gewone" B-die afdoende omdat je niet extreem gaat pushen?

-Ik zou een zwaardere voeding pakken als je OC ambities hebt. Niet omdat deze slecht is of het niet aankan, verre van. Nee, ik kijk eerder naar een potentieel zwaarder videokaartscenario die je ook gaat overclocken. Qua voeding zou je de pricewatch: Corsair RM650i kunnen overwegen. Kan je zo tien jaar door en dan heb je digitaal uitleesbaar verbruik als je dat interesseert. :)

-Als laatste past een RX580 eigenlijk niet bij een 1440P 144Hz Freesync scherm. Nee, ik zou eens kijken bij onze oosterburen waar de prijzen wat minder bezopen zijn voor Vega. Als je het wil betalen dan is €470 voor een Vega 56 Nitro bijna een koopje. Uitstekende kaart die gewoon veel sneller is dan welke RX580 die je maar kan kopen. https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-186.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
Mannekino schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:51:
Ik heb twee weken geleden ongeveer een vergelijkbaar systeem gekocht. Ik heb uiteindelijk voor de volgende producten gekozen:
Eerst en vooral proficiat met je nieuwe systeem, vette build!
Allereerst, ik ben zeer tevreden over het resultaat. Inbouwen verliep vlekkeloos en de CPU-koeler past perfect voor in de kast. Tot nu toe geen major issues. Wat punten om misschien rekening mee te houden, hopelijk heb je er wat aan:

Moederbord
Ik had eerst ook gekozen voor hetzelfde moederbord wat jij hebt uitgekozen. Uiteindelijk toch voor de duurdere ROG CROSSHAIR VII HERO gegaan vanwege enkele reviews die ik heb gevonden (zie lijst hieronder). Met name de eerste review is zeer goed en legt goed uit wat het moederbord te bieden heeft.
  1. ASUS CROSSHAIR VII HERO - Everything You Need To Know! X470 In Depth Review (en)
  2. YouTube: Massive Overkill: ASUS Crosshair VII Hero X470 Motherboard Review
  3. YouTube: ASUS ROG Crosshair VII Hero WiFi Review - better than all the rest?
Ik heb serieus al verschillende keren getwijfeld over de Strix-F of de VII. Staat zelfs nog in mijn lijstje maar dan op non actief. Dit is gewoon het beste X470 moederbord. Naar de toekomst toe biedt dit moederbord de meeste zekerheid. Ik wou wat besparen door de Strix-F te kiezen maar zal het dan toch de VII worden? Zou graag onder de 2K blijven.
Belangrijk om te weten: als je één M.2 NVMe SSD installeert gebruik dan het onderste M.2 slot (standaard zit de heatspreader op het bovenste M.2 slot. Het onderste slot heeft een eigen PCIe lane, de bovenste niet en dan steel je lanes van de videokaart. Dit is ook uitgelegd in de eerste YouTube video van hierboven.

Overclocking
De CROSSHAIR VII HERO board schijnt een van de betere VRMs te hebben en binnen de BIOS zijn enkele opties om het maximale uit XFR2 en PB2 te halen. Ik weet er nog maar weinig van maar met de informatie die ik tot nu toe gevonden heb haal ik een CB score van ongeveer 1860 met door simpelweg het D.O.C.P. profiel in te stellen voor mijn geheugen, de Performance Enhancer (feature van deze BIOS) op Level 3 (OC) in te stellen en een Auto CPU Voltage Offset.

Hiermee heb ik boosts naar 4,34 GHz op een single core en naar 4,19 GHz op alle cores met CPU voltages van respectievelijk 1,269 en 1,344. Ik wil nog stabiel naar Level 4 (OC) maar dat is mijn nog niet gelukt. Ik weet er nog niet genoeg van. Voor mijn gebruik wil uiteindelijk het beste halen uit de automatische boosting voor gaming en geen vaste overclock op alle cores.

Ook belangrijk om te weten: voor een goede werking van de Performance Enhancer is het nodig dat je in Windows 10 het "Gebalanceerd" energiebeheerschema instelt.
Kijk hier heb ik wat aan bedankt voor de tips. Ik ga sowieso OC'en maar ook niet voor dagelijks gebruik, wil gewoon weten wat er uit te halen is.
Monitor en videokaart
Na heel lang wikken en wegen heb ik besloten om voor de EIZO FORIS FS2735 te kiezen. Deze monitor heeft FreeSync en ik had een AMD Radeon R9 380. Ik heb uiteindelijk toch ook een andere videokaart gekocht via Vraag & Aanbod. Iemand had nog een MSI RX 580 te koop voor een mooie prijs en ik wilde een videokaart met tweemaal DisplayPort. Zeer tevreden over alles en 144 Hz is werkelijk waar fenomenaal. Simpelweg in Windows de muis en vensters bewegen ziet er fantastisch uit. Het was een flink investering maar aangezien ik ruim 10 jaar met mijn vorige monitor heb gedaan en die was nog iets duurder denk ik de juiste keus gemaakt te hebben.
Prachtige monitor maar dit is wat boven budget. Ik ga voor een monitor met een TN paneel en mijn 2de monitor met een IPS paneel behouden voor de werken waar kleurechtheid vereist is.
CPU-koeler
Ik had nog nooit eerder met waterkoeling gewerkt en ik was toch wel erg benieuwd naar de AIO-koelers. Uiteindelijk voor de H110i van Corsair gekozen. Ik ben er heel tevreden over. De CPU-koeler past perfect en de Corsair iCUE software werkt heel erg fijn. Ik heb custom fan profiles ingesteld op basis van de koelvloeistof temperatuur en ze zijn heerlijk stil.
Ik ga de Wraith koeler gebruiken, het is een mooie koeler die ook nog eens goed zijn werk goed. Voor het OC'n heb ik hier nog wel wat fans liggen. Heb ooit nog een AIO setje gehad en die koelde niet echt beter dan een goede luchtkoeler.
Geheugen
Hierover valt niet zoveel te melden en ik weet er maar weinig van. Wat ik begrepen heb is dat bij Ryzen 7 goed en snel geheugen belangrijk is. Dus ik heb gezocht naar de kits die populair zijn en speciaal voor Ryzen 7 en kwam daarbij uit op de G.Skill kit in het overzicht.
Vind die Flare X er niet mooi uit zien. Maar dit is wel wat: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK Zou nog wat beter gebinned moeten zijn dan het 3600Mhz C16 geheugen. En is nog wat goedkoper ook.
DaniëlWW2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:51:
Ik heb ook wel wat opmerkingen. :)
-Als je zeker wil weten dat je een Zen 2 of 3 erin kan stoppen, dan zou ik de C7H toch overwegen. Ik ga zelf 100% zeker mijn 1700 vervangen voor een Zen 2, en ergens hou ik in mijn achterhoofd dat mijn Prime X370-Pro de top SKU misschien niet gaat trekken. Ik verwacht dat we die 8c/16t limiet gewoon gaan breken, en als de hogere SKU's flink clocken, dan kunnen het zomaar aardige heethoofden worden.

Op zich is de ROG Strix is goed genoeg voor een 2700X die je doodleuk 180W laat verstoken met een flinke OC. Tenminste als je zelf wat airflow over de VRM creëert. De heatsink is namelijk niet erg indrukwekkend. Eventueel die plastic kap verwijderen zal al helpen denk ik in combinatie met een ventilator bovenin je kast/ flinke airkoeler zoals een Mugen 5 die flink wat lucht kan verplaatsen.

De Gigabyte Gaming 7 is als bordje beter dan de Strix, maar de C7H is godtier. Persoonlijk kan ik de Gigabyte bios niet uitstaan, maar de rest van de Gaminjg 7 is gewoon zeer solide en op prijs/kwaliteit eigenlijk beter dan zowel de Strix als de C7H. Als ik voor een super highend systeem zou gaan, dan pakte in de C7H, maar alle drie zijn goed. Het is voornamelijk dat de Strix "maar" een 6 fasen VRM is met 60A rated powerstages. Perfect adequaat voor een 2700X, maar de Gaming 7 is al 10 fasen met 40A rared powerstages en een veel, veel betere heatsink. Ik haat de Gigabyte bios alleen met een passie, maar daar kan je ook omheen werken. UI vind ik persoonlijk echt niks, maar alles wat je zou wensen zou de Gaming 7 moeten hebben. Als laatste is de C7H uitgerust met 10x 60A rated powerstages en daar zou je een 1950x mee kunnen draaien, als die in het AM4 socket paste. :P
Zie het antwoord Mannekino. Ben al enige tijd aardig aan het twijfelen. Sowieso wil ik geen GB wegens het klote bios, dat doet ASUS toch een stuk beter. Zo zie je maar dat je niet de enige bent. Heb onlangs nog een 40" ventilator gekocht wegens de hitte die zal wel aardig wat koelen :D .
-Qua RAM neem je bewust de speciaal gebinde 3600MT/s C16 neem ik aan? De normale setjes zijn 3600MT/s C17 en die zijn zo'n €20 goedkoper. Wil je dus echt het beste van het beste, of is "gewone" B-die afdoende omdat je niet extreem gaat pushen?
Ja is bewust, zie ook het antwoord hier boven. Het zal waarschijnlijk 3200Mhz C14 worden, nog net iets beter gebinned (en goedkoper).
-Ik zou een zwaardere voeding pakken als je OC ambities hebt. Niet omdat deze slecht is of het niet aankan, verre van. Nee, ik kijk eerder naar een potentieel zwaarder videokaartscenario die je ook gaat overclocken. Qua voeding zou je de pricewatch: Corsair RM650i kunnen overwegen. Kan je zo tien jaar door en dan heb je digitaal uitleesbaar verbruik als je dat interesseert. :)
Toevallig heb ik dezelfde voeding in een miner draaien speciaal om het verbruik te kunnen lezen. Ga sowieso de pixelplank OC'en maar ook undervolten en daar het optimale punt (performance/verbruik) zoeken. Misschien kom ik dan met een 550W ook wel toe.
-Als laatste past een RX580 eigenlijk niet bij een 1440P 144Hz Freesync scherm. Nee, ik zou eens kijken bij onze oosterburen waar de prijzen wat minder bezopen zijn voor Vega. Als je het wil betalen dan is €470 voor een Vega 56 Nitro bijna een koopje. Uitstekende kaart die gewoon veel sneller is dan welke RX580 die je maar kan kopen. https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-186.html
Dat is inderdaad een nette prijs. Jammer genoeg zal ik toch ergens moeten besparen wil ik onder de 2K blijven. Misschien toch 1080p? of 75Hz? Denk dat 25" het maximum is wil ik nog wat van het tweede scherm ook zien :+ .

Bedankt voor jullie uitgebreide feedback.
Toch nog wat stof om over na te denken.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ah, nog een gigabyte bios hater. Was erg blij toen ik overstapte naar mijn ASUS bordje ja. Opties en een niet bezopen UI voor deze opties. :*)

Maar ik zou niet besparen op je scherm omdat je daar jaren mee zal blijven doen. De 1080P 75hz fout heb ik ook al gemaakt, en nu zit ik met een 1080p 144hz ernaast die mijn primaire is. Als je nu een 1440p wil, koop die dan gewoon. Ja, HDR zit eraan te komen, maar dat duurt nu wel erg lang waardoor ik er niet perse op zou wachten.

Qua RAM zijn er twee soorten B-die setjes. De "normale" waar 3200MT/s C14, 34660MT/s C16 en 3600MT/s C17 de meest voorkomende zijn. Daarboven heb je nog speciale setjes zoals 3600MT/s C16 en 3600MT/s+. Die zijn over het algemeen nog enkele tientjes duurder. Daar doelde ik meer op omdat je een 3600MT/s C16 setje had gepakt. :)

Als laatste moet je je misschien ook afvragen of je niet volgend jaar meteen voor Zen 2 zal gaan? Als je dat doet, dan kan je een 2600 overwegen en deze na een jaar verkopen. Wil je echt de twee extra cores, dan zou je ook een 1700(X) of 1800X kunnen overwegen en die gewoon overclocken. Daarmee bespaar je net genoeg om die Vega 56 ook te kunnen kopen.

Ik heb zelf een 1700 @3,8GHz en een stock Vega 56. Die van mij doet al 1500MHz ish met 1000mv, en die van lijkt iets onder het gemiddelde te zitten. Beetje luidruchtig onder load en heeft zeker last van throttling na verloop van tijd naar sub 1200MHz clocks, maar het is te doen. Presteren doet die dan wel. De AMD software leest de kaart dan uit met max 200W. Het zal iets hoger zijn omdat die volgens mij alleen de core uitleest, maar HBM2 is toch maar 15W. Zo is Vega zowaar een beetje efficiënt vergeleken met Nvidia. :P

Een goede aftermarket kaart zal makkelijk die 1500MHz vast moeten houden met wat undervolting. Dan is die kaart ook sneller dan je in benchmarks gaat vinden. Met de stock voltages lijkt geen enkele Vega werkelijk echt goede clockspeeds te pushen. Zie ook voor de Nitro, waarschijnlijk de allerbeste:
https://www.computerbase...._benchmarks_in_2560__1440

Verder gaat zoals ik al zei mijn 1700 vervangen worden voor een Zen 2. Vega houdt namelijk wel heel erg van CPU clockspeeds, IPC etc. Dat is voor mij de overweging, naast een zekere AMD bias en "ik moet hebben want shiny". Voor jou is de waarschijnlijke sprong in aantal cores interessanter denk ik. Ik zou verbaast zijn als het "maar" 8c/16t blijft voor de hoogst gepositioneerde Ryzen 3 SKU's. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
@DaniëlWW2 Heb wat tijd gehad om na te denken en beslist om 'all in' te gaan. Ga het budget wat stretchen ipv te besparen, we leven maar één keer. Liever nu ineens goed dan later spijt krijgen, had ik maar...

Ik heb ondertussen een monitor gekocht, toch 27"en IPS, 1440p, 144hz voor een erg mooie prijs.
Een Acer XF270HU voor €369,96 . Ik ben wel gewend om altijd met 2 monitoren te werken (op het werk ook). Dus ik zal moeten uitmaken of ik de Dell nog wil gebruiken. Hier hoort natuurlijk een Vega bij en heb daarom ook de Nitro+ RX 56 besteld bij CaseKing.

Ik weet nog niet of ik direct voor Zen 2 zal gaan. Volgens AMD loopt de support voor de AM4 socket door tem 2020, of dit ook betekent dat Zen 3 ondersteund zal worden weet ik niet zeker maar ik hoop van wel. Ik heb ook geen zin om te wachten want er komt altijd wel iets beter uit.

Verder lijkt me een 650W PSU naar de toekomst toe toch een betere investering en ga ik hier ook je raad in volgen. De rest van de componenten blijft ongewijzigd en ga ik in het weekend bestellen.

Bedankt voor het solide advies.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Veel plezier ermee. Ik zie je wel verschijnen bij AMD RX Vega Ervaringen topic voor de complexe taak je Vega te "fixen" van de RTG hun 1200mv puinzooi. :P

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:36:
Veel plezier ermee. Ik zie je wel verschijnen bij AMD RX Vega Ervaringen topic voor de complexe taak je Vega te "fixen" van de RTG hun 1200mv puinzooi. :P
Bedankt :) . Het zal sowieso een spectaculaire upgrade zijn, ik gebruik momenteel een Asus N56VZ-S4035V.

Owja ik heb wel al wat ervaring met het finetunen van AMD GPU's door miners te builden. Dat zal wel lukken denk/hoop ik.

Build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,99€ 318,99
1Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2€ 533,84€ 533,84
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,55€ 58,55
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 82,-€ 82,-
1Acer XF270HUA Zwart€ 429,-€ 429,-
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)€ 103,50€ 103,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 220,50€ 220,50
1Corsair RM650x (2018)€ 94,95€ 94,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,95€ 84,95