Toon posts:

gpu - gril VS - gpu - gril+2fans VS dikke gpu tegen gril aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers, ik heb een vraagje over de best mogelijke koeling optie voor de RVZ03/RVZ01-E als je er een GPU indoet die je ook nog een beetje gaat overklokken. Je hoeft de case niet te hebben om de vraag te beantwoorden denk ik, het gaat dus over het dilemma wel of geen ''ruimte'' laten tussen gril en gpu en dan met of zonder eventuele extra casefans.

vraag

Plaatje: https://ibb.co/kOjHd9
Uitleg: de bracket rechts keer je om en plaats je op de case, in dit geval zitten er ter hoogte van de gpu fans ook nog 2 casefans gemonteerd met nog een beetje ruimte ertussen.

OPTIES
1. Extra dikke GPU erin doen zoals de 1080ti XTreme Aorus, waar de 3 fans van de gpu bijna tegen de gril van de case aanzitten (maar er niet vol tegenaan)

2. Een dunne GPU erin zetten zoals de EVGA SC2. Er zit dan zat ruimte tussen de 2 fans van de gpu en de gril van de case

3. Een dunne GPU erin zetten zoals de EVGA SC2 + 2 fans op de gril plaatsen MET een beetje speling tussen de fans van de gpu en de fans op de gril.

4. Een dunne GPU erin zetten zoals de EVGA SC2 + 2 fans op de gril plaatsen ZONDER speling tussen de fans van de gpu en de fans op de gril van de case en elkaar dus aanraken.

5. Zelfde als optie 1 maar dan zorgen dat de fans van de gpu pal tegen de gril van de case aanzit (dus nog dikkere gpu of eventuele mod)

Welke geeft het beste resultaat voor een koele videokaart? En welke optie is sowieso niet slim om te doen?

Ik twijfel aan een dikke gpu die tegen de gril van de case aankomt (uiteraard zonder casefans want dat past dan niet) OF een dunne gpu + 2 extra case fans met speling ertussen of zonder speling.

Maar weet het dus niet, wie helpt me en heeft er verstand van dit soort zaken???

DANK Is groot want dan weet ik welke eventuele fans ik kan kopen!! _/-\o_

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat je ook doet, geen extra fans ertussen plaatsen (optie 3 en 4), die zitten elkaar alleen maar in de weg.
(ik heb hetzelfde al met men CPU koeler en de casefan aan de achterkant, ondanks dat er 3cm tussen zit is de CPU 4 graden koeler als ik die fan simpelweg weglaat)

Ik denk dat het weinig uitmaakt tussen optie 1 en 2, en optie 5 lijkt me alleen maar teveel werk voor de eventuele winst.

Ik denk dat 1 het beste is, gewoon de videokaart met de beste koeler.
Ga ik er wel even vanuit dat het grootste oppervlak van de fans niet tegen een plaat zitten, maar daadwerkelijk bij de grill.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-01 08:01
Van wat ik me herinner zijn die ventilators toch alleen bedoeld als je geen videokaart gebruikt?
Want zoals @mitsumark ook al zegt, als je 2 ventilators zo dicht op elkaar zet, werkt het elkaar alleen maar tegen. Dan schop je de luchtstroom helemaal in de war, en gaan de ventilators waarschijnlijk ook een stuk sneller slijten.
Je gaat namelijk de casefans veel harder laten draaien als normaal door de andere ventilators. De ventilators op de kaart gaan een soort van aan de casefans zitten trekken.

De kaart zuigt de lucht wel door die grill heen hoor.

Optie 1 is dus de beste.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 12-08-2018 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
@mitsumark en @WEBGAMING

Hartelijk dank voor jullie reacties! toch nog 3 korte vragen:

1. Maakt het verder nog uit als je alleen een gpu gebruikt (zonder casefans dus) of deze 1cm verwijderd zit van de gril of 2 cm? Welke afstand is beter? Ik heb nml ook gehoord dat als de fans van de gpu te ver van de gril verwijderd zijn, de gpu ook warme lucht van in de case zelf binnenhoud. Klonk mij wel logisch.

2. Stel je gebruikt echt een hele dunne gpu en dan met casefans erbij en er zit ongeveer 3/4cm tussen de casefans en gpufans, dat levert toch wel winst op aangezien 3/4cm best ruim is? Of zelfs dan niet?

3. Stel je hebt 2 opties, een betere gpu met 3 fans of een mindere gpu met 2 fans en besluit geen casefans te nemen en de gpu zit 1 tot 2cm verwijderd van de gril. Zou je dan de gpu met 2 fans kiezen of de betere gpu met 3 fans, al sluit die dan niet op de gril helemaal goed aan omdat de case maar 2 luchtroostergaten heeft, of maakt dat niet uit aangezien de gpu toch 1/2cm van de gril is verwijderd?

Mijn dank is weer groot :-)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-01 08:01
Dichterbij zal inderdaad (iets) beter zijn, dan garandeer je dat hij frisse lucht aanzuigt.

Zou kunnen, is lastig te zeggen. Maar ik denk dat een kaart met grote koeler nog steeds koeler zal lopen.
Een grotere koeler heeft altijd meer invloed dan ventilators. (tot een bepaald punt natuurlijk)
En 3-4 cm vind ik nog steeds heel dichtbij, en die zullen elkaar nog steeds gaan beïnvloeden.

Ik zou gewoon de grootste koeler pakken die er in past. De achterste (3e) ventilator kan dan misschien niet zo makkelijk frisse lucht aanzuigen, maar zelfs al gaat daar alleen opgewarmde lucht doorheen, zorgt het nog steeds voor koeling.
Hoop dat ik het goed begrijp, want de laatste vraag vond ik niet zo heel duidelijk. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 12-08-2018 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, super geholpen en goed begrepen. Dank!!

(Uiteraard mocht iemand nog tips hebben of andere ideeen, natuurlijk welkom!)
Pagina: 1