[PC VR] VRidge en PS Move opzet (en problemen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Terwijl aantal mensen voor Vive of Oculus gaan, zijn er ook mensen die niet genoeg geld op zak hebben en toch graag VR willen proberen. Dan kom je bijna alleen bij cardboard VR terecht of met Gear VR. Beide zijn goedkoop, terwijl Gear VR goede headtracking heeft.

Er staan al wat tutorials op internet en aantal video's hoe je kan opzetten.
De bekende programma voor SteamVR gebruik is VRidge. Deze biedt ondersteuning voor Gear VR en Cardboard versie.

De setup van VRidge is eenvoudig, het werkt vrijwel meteen goed met head tracking. Voor je handen zijn er twee mogelijkheden: PS Move of Novo VR. Novo VR werkt wat beter, maar PS Move is goedkoper.
PS Move controller kost rond 20 Euro per stuk. PS3 versie is beter dan PS4, dus koop geen nieuwe pakket. In PS4 is magnetosensor uitgezet, en dat betekent minder tracking mogelijkheden.

De camera's genaamd PS3 Eye Toy is nog goedkoper, rond 10 euro of misschien goedkoper. soms gratis bij iemand als je 2 PS Move controllers koopt. Maar voor goede setup heb je wel minimaal 3 camera's nodig, 4 is beter.

Voor opzetten van Eye toy's moet je wel opletten op USB feed. Het blijkt dat je per USB 2 camera's kan aansluiten (via hub) of 4 usb poorten per camera. Maar hub is beter omdat dat stuk minder kabelbende maakt en je hebt eentje van 5 meter nodig voor camera plaatsen achterin. Daar kan hub aan stroom gezet worden zodat achter ook werkt. Vooraan is USB kabel meestal korter en hoeft niet actief gevoed worden.

Het opzetten kan je via Youtube video doen:
YouTube: Complete VR Setup Guide for PS Move Service and Riftcat - Cheap DIY ...
en tekst op
https://support.riftcat.c...FreePie-Bridge-and-VRidge

Voor HMD tracking op je hoofd (in plaats van 3 controllers volgens de video boven) moet er eerst wat gebeuren: HMD optie aanzetten in config bestand.
Volg deze dus eerst op:
https://github.com/cboulay/PSMoveService/wiki/Virtual-HMDs
Het zit in X:\ProgramData\ folder op je schijf, die zelf verborgen is. Doe je het niet, dan werkt het gewoon niet want je kan niks selecteren in PS Move Config tool.

De HMD led maak ik zelf met 4 superheldere rode led's zodat het gevoed kan worden met 2x AAA (minder zwaar op hoofd) en een witte pingpong bal. Deze heeft rond 2 cm radius. Deze moet je dus in PS Move Config instellen als rood licht.

De kamer moet niet te fel zijn, dus gordijnen dicht en zwakke kamerverlichting nemen.

Voor pairen van PS Move controllers met PC bluetooth moet je zorgen dat het Generic Bluetooth driver neemt, en niet bijvoorbeeld Asus Bluetooth driver. Je kan gelukkig driver wisselen als dat toch gebeurt. Want PS Move Service kan niet goed mee omgaan met andere drivers en kan niet pairen. Het lukt gewoon niet.

Als het gepaird is, is verder niet zo moeilijk meer. De hele setup moet gecalibeerd worden en dat duurt even, steeds testen en checken dat camera's de gekleurde ballen goed tracken. Eenmaal gedaan ook even trackers afstemmen op HMD, die eigen groep heeft in de lijst.

Voor 3D VR viewer heb ik HOMiDO genomen. (atm in uitverkoop MM) Deze blijkt goed geventileerd te zijn en er komt niks op mijn neus terecht wat beter is. Sommige 3D VR viewers hebben wat scherpe kantjes waardoor op neus pijn kan doen. En instellen kan soms vervelend of minder handig gaan.
Gear VR kan je ook nemen, maar voor lange tijd moet je stroom geven en dat kan niet altijd met USB Tethering omdat het niet kan. Alleen USB netwerk via OTG hub kan misschien voor S8 en hoger.

Als alles gedaan is kun je even alles opstarten (dit kan later automatisch met AutoHotKey - versie 1 is genoeg) en SteamVR Room setup starten.

Nou dan komen we op een moeilijke deel: zorgen dat alles goed gaat in SteamVR.

Hier heb ik twee problemen tegengekomen:
1: toekennen van toetsacties op PS Move Controllers
2: Motion PS Move Controllers tov body

Probleem 1: knoppen werken niet. Ik kan niets triggeren en opstarten. Start-Select combo werkt wel voor head-controller tracking reset op je HMD. Daar kan ik zorgen dat controllers goed overeenkomt met mijn hoofd positie. Voor knoppen probleem heb ik wel link gevonden:
https://github.com/cboulay/PSMoveService/issues/513
Men kan wat toevoegen en instellen, maar het lijkt geen effect te hebben.

Probleem 2: Ondanks Start-Select reset optie in SteamVR. De controllers draaien helaas weg van mijn body in eclipse vorm en niet netjes in cirkel vorm. Dat is niet goed.
YouTube: How to Fix Controller Rotation - PS Move Service and Riftcat heeft wat informatie over, maar er is geen custom software link meer...
(Bovendien is Daley Tech blijkbaar in ziekenhuis gekomen laatste tijd - zijn toestand is onbekend)
Deze draaiprobleem is nog niet opgelost.
Er zijn wel oudere video's die ook tracking problemen proberen oplossen aan het eind:
YouTube: TUTORIAL PASSO A PASSO - RIFTCAT COM PSMOVE E POSITION TRACKER
Daar heb ik nog niet kunnen oplossen vanwege software verschillen, omdat er al wat upgrades zijn geweest tussen 2016 en nu.

Hiermee kom ik dus nog met 2 problemen en ga dus hier vragen wat jullie hebben gedaan. Je mag natuurlijk zelf gaan proberen. Daarom heb ik alle instructies boven klaargelegd zodat je ook kan onderzoeken wat er precies fout is gegaan.
Mogelijk heb ik iets misgelopen. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik denk dat ik weet waar de probleem is.
PS Move Service is tijdje niet bijgewerkt. SteamVR blijkt recent updated te zijn. Hierdoor functioneren knoppen niet meer en rotation is ook fout gegaan, loopt in eclipse vorm.

Ik heb net opnieuw gedaan en knoppen ingesteld, en beide problemen zijn er nog steeds. Ondanks dat trigger werkt in Room Setup. SteamVR doet niks met knoppen.

Ik hoop dat er zo snel mogelijk update komt van PS Move Service.

• djdtoxxx
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-12-2020
als je riftcat classic gebruikt ipv riftcat 2.0, kan je de steamvr openvr input emulator beta gebruiken.
daar werken de knoppen nog wel in.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dit past beter in Spielerij - Problemen en Vragen, dus daar staat het topic nu