TNT met VIA conflict?

Pagina: 1
Acties:

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Topicstarter
Hallo,

Sinds ik in mijn oude computer (AMD k6 350 MHz op een Chaintech 5AGM2) een hercules TNT heb gezet, springt mijn desktop van win98 2e editie regelmatig in een soort vergroting.
Ik zie dan een paar uitgerekte iconen en het enige wat ik nog kan doen is opnieuw opstarten door op de resetknop te drukken.
Nu heb ik gehoord dat dat te maken zou kunnen hebben met een conflict tussen de VIA chipset op het MOBO en de NVIDEA chip op de TNT.
Weet iemand of dit juist is en of er een patch voor is? Ik kan namelijk niets vinden bij via, nvidia en chaintech, maar ik kan eroverheen kijken.
Heb trouwens wel alle andere patches (4in1) geïnstalleerd, dus ook de VIA AGP driver.

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

Verwijderd

Het probleem herken ik niet, maar sinds kort is er een nieuwe NVIDIA AGP-driver (versie 4.02, http://216.122.141.7/drivers/agp402.zip ) uit, die nog niet in de laatste 4-in-1 driver (4.20) is verwerkt. Probeer die er eens overheen te gooien, je weet nooit...

En controleer ook eens of je wel de juiste monitor-instellingen hebt gemaakt, het zou ook kunnen zijn dat je monitor na een poosje aangestaan te hebben gaat flippen omdat de refresh-rate eigenlijk iets te hoog voor hem is.

Daarnaast kun je nog proberen alle nvidia-related driver-troep te uninstallen/verwijderen (eerst een standaard vga-kaart instellen, dan booten en de evt. achtergebleven .dll's, .vxd's, .inf's etc van nvidia met de hand te verwijderen), en de nieuwste drivers te installeren.

• Roelof

Roelof

Illustrious Wolf

Topicstarter
Hallo Bunny

Ik had de agp402.zip al gedownload, maar in de readme staat dit:

This driver should be installed on a system with the AGP 4X/133 chipset,
VT82C597 or later, and others' chipsets will not be supported.

Ik heb 'm dus (nog) niet geïnstalleerd. De verschillende drivers (oude, nieuwe, hercules, nvidea) zijn allemaal uitgeprobeert op een schone ghost-image. Ze geven allemaal hetzelfde probleem.

Ik zal nog even naar de refreshrate kijken, maar volgens mij staan die op de normale instellingen, die altijd hebben gewerkt.

Bedankt voor je reactie.

• FaceMan
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-08 23:33
Zelf heb ik ook een tijdje met een TNT (viper550) op een mobo gedraaid met VIA chipset en dat ging goed

Wat ik wel weet is dat de Speedstar A90 problemen heeft/had met een VIA chipset.
Hier was de oplossing een nieuwe bios voor de videokaart + nieuwe drivers.

Dus wat je ff bij jou kaart kan proberen is om te kijken of een nieuwe bios + nieuwe drivers ook werken...

Suc6

Verwijderd

Ik ken iemand die ook vaak zo'n beeld had (met een TNT-2 op een Athlon systeem), alsof ie een kwart van het echte scherm interlaced op z'n monitor had, en z'n systeem hing dan ook.
Is opgelost door een zwaardere voeding te nemen.

Misschien kan je mobo niet voldoende juice aan de videokaart leveren? Probeer eens een andere voeding te lenen.
Heb je stroomvretende pci-kaarten vlak naast je videokaart (zoals een SBLive ofzo)? Zet die dan eens in een pci-slot wat verder weg.

• Roelof

Roelof

Illustrious Wolf

Topicstarter
Hallo,

Ik heb bij de instellingen van het beeldscherm de monitor timing aangepast van general timing formula naar discreet monitor timings. Deze instelling is speciaal bedoeld voor wat oudere monitoren. Aan mijn tweede systeem hangt een compaq 151FS (gratis gekregen van mijn werk, dus niet beginnen te schelden ;) ) en dat lijkt me een al wat ouder type.
Tot nu toe blijft de vergroting uit (gauw afkloppen).
P.S.
Het gekke was trouwens dat de muiscursor wel normaal bleef...

Pagina: 1