Spontane vastlopers, Reinstall windows nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:40
Ik voel me een behoorlijke noob aangezien ik er normaal altijd uitkom maar ik weet het niet meer. Mijn pc is niet stabiel, regelijkmatig vastlopers zonder aantoonbare reden.

R290 videokaart
6800k cpu
Heel veel randapparatuur (Rift, RGB Corsair keyboard etc)
Windows install 1.5 jr oud.

Ik kan soms 3 dagen Witcher 3 spelen maar soms loopt de pc gewoon tijdens simpel browsen vast... Soms tijdens battlefield.

Ik heb met en zonder overclock geprobeerd en tijdens warm en koud weer en weet het niet meer.

Windows bestanden gevalideerd en geupdated. Drivers van videokaart etc. Maar de vastlopers blijven komen.

Ik heb het afgelopen 1.5 jr veel software geinstalleerd en ook illegale spellen (om te testen of het leuk was en als dat zo was gekocht en illegale meuk verwijderd)...

Ik weet niet goed meer waar ik het moet zoeken en overweeg een reinstall windows, maar ben bang dat dat niks uitmaakt (kost veel tijd ivm custom settings van spellen, visual studio etc).

Windows reliability history of event manager toont ook geen aantoonbare oorzaak. Wat nu? Ik weet genoeg van pc's maar kan nu geen oorzaak vinden...

memcheck is gewoon goed. 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je een SSD of HDD en die al eens gecheckt op smartfouten?
Meestal is het wel iets van hardware, zijn je temps goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
HollowGamer schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:19:
Heb je een SSD of HDD en die al eens gecheckt op smartfouten?
Meestal is het wel iets van hardware, zijn je temps goed?
Chrystal disk vindt ze goed. Temps ook prima. Ik vermoed dat een driver corrupt is ofzo maar hoe kom ik er achter welke....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 23:28
Video driver verwijderen met DDU, zie hier voor instructie en download link:
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Download alvast de meest recente driver voor je videokaart om na DDU te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
lazybones schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:38:
Video driver verwijderen met DDU, zie hier voor instructie en download link:
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Download alvast de meest recente driver voor je videokaart om na DDU te installeren.
programma ken ik kan dat nog een keer doen mss wel goed plan. Maar hoe kan het dat ik in 'rust' ook een vastloper krijg? Of komt dat door youtube oid die gebruik maakt van videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Ik kreeg het bijv. wanneer een website open stond en het systeem juist even niks hoefde te doen. Leek er op alsof de video dan zo ver mogelijk teruggeklokt werd en wanneer die omhoog moest sloeg alles vast. Was me 290x kaart. Nadien probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
lazybones schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:49:
Ik kreeg het bijv. wanneer een website open stond en het systeem juist even niks hoefde te doen. Leek er op alsof de video dan zo ver mogelijk teruggeklokt werd en wanneer die omhoog moest sloeg alles vast. Was me 290x kaart. Nadien probleem weg.
DDU uitgevoerd, ben benieuwd of het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat bedoel je met "vastlopers"? Gewoon in één keer klonk? Scherm bevriest? Tobo dood?
Of komt er nog iets als een blue- of greenscreen voorbij met een error message

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Brahiewahiewa schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:18:
Wat bedoel je met "vastlopers"? Gewoon in één keer klonk? Scherm bevriest? Tobo dood?
Of komt er nog iets als een blue- of greenscreen voorbij met een error message
Was het maar waar dat ik een BSOD oid kreeg. Gewoon alles loopt vast, bv RGB kleuren op toetsenbord blijven op 1 kleur (numlock etc werkt niet). Scherm staat stil (met waar ik mee bezig was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TweakerVincent schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:30:
[...]

Was het maar waar dat ik een BSOD oid kreeg. Gewoon alles loopt vast, bv RGB kleuren op toetsenbord blijven op 1 kleur (numlock etc werkt niet). Scherm staat stil (met waar ik mee bezig was).
Tja, het klinkt allemaal naar problemen met je videokaart. Als het blijft voorkomen zou ik toch die "heel veel randapatuur" eens afkoppelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Brahiewahiewa schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:37:
[...]

Tja, het klinkt allemaal naar problemen met je videokaart. Als het blijft voorkomen zou ik toch die "heel veel randapatuur" eens afkoppelen
Dat zou mooi zijn aangezien ik toch een nieuwe gpu wil kopen. Ik heb ddu uitgevoerd en nu maar afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 14:16
Welke voeding gebruik je en hoe oud is die ongeveer?

[ Voor 35% gewijzigd door brtk op 12-08-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
brtk schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:43:
Welke voeding gebruik je en hoe oud is die ongeveer?
Kan merk niet zien, 550 W iig of 600W Heb die al jaren en ging altijd goed vroeger met andere mobo ook

leeftijd: denk 4/5 jr?

kan ik ergens uitlezen of het aan de voeding kan liggen? Want nogal pokke klus om een andere voeding er aan te hangen

[ Voor 21% gewijzigd door TweakerVincent op 12-08-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Loopt de PC alleen vast, of gaat hij ook wel eens helemaal uit, reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
brtk schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:48:
[...]

Loopt de PC alleen vast, of gaat hij ook wel eens helemaal uit, reboot?
nee alleen vast. ik moet dan resetten. Klopt het trouwens dat bij een display port het beeld blijft hangen op het scherm? Als ik bv reset na een vastloper zie ik nog even het beeld van windows, zelfs als hij gereset is. Totdat bios gaat starten en scherm toont dan wordt het scherm ververst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:16
TweakerVincent schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:46:
[...]

Kan merk niet zien, 550 W iig of 600W Heb die al jaren en ging altijd goed vroeger met andere mobo ook

leeftijd: denk 4/5 jr?

kan ik ergens uitlezen of het aan de voeding kan liggen? Want nogal pokke klus om een andere voeding er aan te hangen
Merk niet zien, betekend 9 van de 10, merkloos en bagger voedingen. Maar je een foto van de voeding.

Ja het is veel werk, maar als je het wil oplossen is in dit geval grote kans dat het de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
freaky35 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Merk niet zien, betekend 9 van de 10, merkloos en bagger voedingen. Maar je een foto van de voeding.

Ja het is veel werk, maar als je het wil oplossen is in dit geval grote kans dat het de voeding is.
nee is niet merkloos, kan alleen de facturen niet terugvinden in mail. Heb daar toen zeker op gelet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Ik denk ook aan de voeding als mogelijke oorzaak, gezien de leeftijd zou het kunnen. Heb zelf ook zulke problemen gehad met een Enermax Liberty voeding na een jaartje of 5. Nieuwe Corsair RMX voeding erin gestopt en geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
brtk schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:54:
Ik denk ook aan de voeding als mogelijke oorzaak, gezien de leeftijd zou het kunnen. Heb zelf ook zulke problemen gehad met een Enermax Liberty voeding na een jaartje of 5. Nieuwe Corsair RMX voeding erin gestopt en geen enkel probleem meer gehad.
Het zou idd kunnen maar voordat ik gelijk 100 e oid ga uitgeven en tijd erin stop wil ik wel grote zekerheid hebben dat het hier aan ligt en niet aan een corrupte driver oid. Hoewel windows reinstall ook tijd kost ivm alles customizen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb hier trouwens nog een XFX PRO650W liggen. Misschien het overwegen waard om die erin te stoppen?

Is wel bronze classificatie.. Ik wil de nieuwe 1080ti opvolger kopen, maar dat moet wel lukken met deze voeding lijkt me?

update:

Vermoedelijk zit er een voeding uit 2008!! in. De Antec TruePower Trio 650 GB. Das niet best wss?

De XFX komt uit 2013.

[ Voor 59% gewijzigd door TweakerVincent op 12-08-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Je zou het kunnen proberen, al is dat ook al een vrij oude voeding waarschijnlijk, heb je die ook flink gebruikt?

edit:
Die Antec van 10 jaar oud zou ik niet meer vertrouwen, dan kan je beter die XFX eens proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door brtk op 12-08-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
brtk schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:01:
Je zou het kunnen proberen, al is dat ook al een vrij oude voeding waarschijnlijk, heb je die ook flink gebruikt?
Ja jarenlang die XFX komt uit 2013 . Ik snap eigenlijk niet waarom ik er 2 heb liggen van dezelfde Wattage

Kan ik echt niet checken of het aan de voeding ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Als je een 1080TI, of 1180, erin gaat stoppen zou ik ook een nieuwe voeding nemen, een Bitfenix of een Corsair RMx 2018 series.

Voeding testen; je zou de XFX eraan kunnen hangen, die is denk ik betrouwbaarder dan die Antec van 10 jaar oud.

[ Voor 37% gewijzigd door brtk op 12-08-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
brtk schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:03:
Als je een 1080TI, of 1180, erin gaat stoppen zou ik ook een nieuwe voeding nemen, een Bitfenix of een Corsair RMx 2018 series.

Voeding testen; je zou de XFX eraan kunnen hangen, die is denk ik betrouwbaarder dan die Antec van 10 jaar oud.
Ik zie net dat beide voedingen niet 2x8 pins GPU aansluiting hebben dus wss moet ik toch over naar een nieuwe voeding. Hoewel ik ook las dat splitters zouden kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bij mij een keer het geval was dat er een klein beetje stof tussen de videokaart en de aansluiting zat waardoor mijn pc uiteindelijk ook ging stotteren. Verholpen door in het gleufje te blazen en reinstall. Ook reinstall via DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:45:
Wat bij mij een keer het geval was dat er een klein beetje stof tussen de videokaart en de aansluiting zat waardoor mijn pc uiteindelijk ook ging stotteren. Verholpen door in het gleufje te blazen en reinstall. Ook reinstall via DDU.
Dit zijn echt bizar lastige oorzaken om te vinden. Ik heb gisteren DDU gedaan en tot nu toe gaat het goed, maar ja afgelopen maand ging het soms ook 3 dagen goed... k*t testen zo aangezien hij niet in 5min hangt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je zult echt dingen moeten uitsluiten, als je het wilt oplossen, zal je toch wat moeten testen.

En dit lijkt toch zeer op een hardware probleem. Dan zal je dus hardware moeten wisselen, wil je dit oplossen

En anders blijft ie dit doen.

Troubleshooten is het enige wat werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 12-08-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
freaky35 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:51:
Je zult echt dingen moeten uitsluiten, als je het wilt oplossen, zal je toch wat moeten testen.

En dit lijkt toch zeer op een hardware probleem. Dan zal je dus hardware moeten wisselen, wil je dit oplossen

En anders blijft ie dit doen.

Troubleshooten is het enige wat werkt.
ja idd maar bedoel dat dit probleem oplossen zo enorm veel tijd gaat kosten. aangezien het 3 dagen goed kan gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat hoort er ook bij helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Helaas net weer een vastloper nadat ik DDU uitgevoerd heb (niet direct maar uren later). Dat was het dus niet. Kan het zijn dat een pc 2 dagen goed loopt en dan vastloopt? Kan het dan nog steeds aan de voeding liggen?

Net weer een crash. Kan het misschien aan Chrome liggen? Ik deed net namelijik amper wat op windows, alleen stond chrome open. Ervoor paar uur witcher 3 gespeeld zonder enige crash. Vaak crasht hij als chrome open staat lijkt het wel?

https://www.bleepingcompu...-windows-10-april-update/

dit lijkt er behoorlijk op

[ Voor 49% gewijzigd door TweakerVincent op 12-08-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Voeding blijft nu wel over als meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kun je niet met een ubuntu live CD je PC een nachtje laten knallen met benchmarks browser en game oid?
om zo je OS uit te sluiten. Als het crashed is het HW probleem waarschijnlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door MrMonkE op 12-08-2018 22:05 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
MrMonkE schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:01:
Kun je niet met een ubuntu live CD je PC een nachtje laten knallen met benchmarks browser en game oid?
om zo je OS uit te sluiten. Als het crashed is het HW probleem waarschijnlijk.
dat is mss wel een idee. Ik vermoed dat het aan desktop werk ligt, ik heb vandaag de hele dag Witcher 3 gewoon kunnen spelen zonder enige vastloper. Gisteren Chrome eraf gehaald en reinstall gedaan ivm die windows crash/bug van april. Volgens mij ontstonden die vastloper ook als ik desktop werk deed maar niet altijd (hoewel ik dan vaak chrome open had staan op de achtergrond).

Hopelijk is Chrome de boosdoener. Ik geloof minder in kapotte voeding aangezien hij bij hoge performance gewoon goed doet (witcher). lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakerVincent schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 01:52:
[...]
Hopelijk is Chrome de boosdoener. Ik geloof minder in kapotte voeding aangezien hij bij hoge performance gewoon goed doet (witcher). lastig
Je geeft aan met memtest te hebben getest en dan ben je snel geneigd daar verder niet meer naar om te kijken.
Toch lijkt het probleem dat je beschrijft exact op defect ram, vandaar de vraag hoelang je memtest hebt laten lopen?? ;)

Heb eens twijfelachtig ram gehad dat de ene keer memtest in een 24-uurs run foutloos doorstond, om vervolgens in een nieuwe run in de eerste minuut het scherm al vol rode errors te zetten. :+
Met nieuw geheugen verdwenen de bluescreens als sneeuw voor de zon.

Als je de test pas 1x hebt uitgevoerd voor een korte periode, draai de test dan nog eens met een run van minstens 12, liefst 24 uur.
Heb je trouwens de 'event viewer' al gecheckt??

Heb je een image die je eventueel als test kunt terugzetten, dat scheelt je een dag geploeter?? :P
In dat geval maak je uiteraard eerst een image van het huidige OS, dan kun je tenminste zonder kleerscheuren weer naar deze uitgangssituatie terug.

Heb je het systeem al eens grondig op virussen en/of malware nagelopen??

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 03:54:
[...]

Je geeft aan met memtest te hebben getest en dan ben je snel geneigd daar verder niet meer naar om te kijken.
Toch lijkt het probleem dat je beschrijft exact op defect ram, vandaar de vraag hoelang je memtest hebt laten lopen?? ;)

Heb eens twijfelachtig ram gehad dat de ene keer memtest in een 24-uurs run foutloos doorstond, om vervolgens in een nieuwe run in de eerste minuut het scherm al vol rode errors te zetten. :+
Met nieuw geheugen verdwenen de bluescreens als sneeuw voor de zon.

Als je de test pas 1x hebt uitgevoerd voor een korte periode, draai de test dan nog eens met een run van minstens 12, liefst 24 uur.
Heb je trouwens de 'event viewer' al gecheckt??

Heb je een image die je eventueel als test kunt terugzetten, dat scheelt je een dag geploeter?? :P
In dat geval maak je uiteraard eerst een image van het huidige OS, dan kun je tenminste zonder kleerscheuren weer naar deze uitgangssituatie terug.

Heb je het systeem al eens grondig op virussen en/of malware nagelopen??
Ik geloof niet dat het door memory komt. Net de halve dag the witcher 3 gespeeld, foutloos zonder enige vastloper. Net ging ik even alt tab naar chrome om wat op te zoeken. BAM vastloper. Ik vermoed echt dat het door een applicatie (chrome?) of ander proces komt. Wellicht een virus (heb wel wat spellen 'getest' voordat ik ze kocht). Misschien is een windows reinstall wel een oplossing.

Ik kan me wbt geheugen niet voorstellen dat ik wel gewoon een spel crashloos kan spelen en dan in windows gewoon een vette crash krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:59:
[...]
Wellicht een virus (heb wel wat spellen 'getest' voordat ik ze kocht). [...]
Scan je systeem eens met TDSS Killer, Hitman Pro, Zemana Free en Super Antispyware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
EricJH schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:42:
[...]
Scan je systeem eens met TDSS Killer, Hitman Pro, Zemana Free en Super Antispyware.
alle 4 gedraaid. Geen problemen behalve wat tracking cookies maar dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dan kunnen we virussen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
EricJH schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 01:54:
Dan kunnen we virussen uitsluiten.
Ik draai nu een full butdefender scan. Dit duurt 27 uur volgens schatting. Wss pak hij ook nas oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik neem voortgangsindicatoren altijd met op z'n minst een korreltje zout. Ik ken BD niet uit maar ik zou een quick scan doen. Quick scans scannen het werkgeheugen, register en de hoognodige locaties op de schijf. Dat is genoeg om te weten of je een aktieve besmetting hebt. Een scan van al je schijven kun je altijd later nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 04:49:
[...]

"Assumption is the mother of all fuckups" O-)

Wat je beschrijft komt naadloos overeen met wat ik ook een keer had en zelfs memtest gaf toen in eerste instantie geen eensluidende uitkomst.
De resultaten bleken bij herhaald testen echter wel wispelturig en dat moet genoeg zeggen.

Het staat mij bij dat ik met name bluescreens kreeg tijdens modaal browsen, niets bijzonders zou je denken.
Het kon zelfs meerdere dagen goed gaan, om daarna enkele keren in een uur te crashen.
Er was geen peil op te trekken.

Test dus nogmaals en uitgebreid en neem even niets aan dat je op het verkeerde been kan zetten. ;)
Ik zal langer testen maar ik heb geen blue screens. Echt complete freeze alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 04:49:
[...]

"Assumption is the mother of all fuckups" O-)

Wat je beschrijft komt naadloos overeen met wat ik ook een keer had en zelfs memtest gaf toen in eerste instantie geen eensluidende uitkomst.
De resultaten bleken bij herhaald testen echter wel wispelturig en dat moet genoeg zeggen.

Het staat mij bij dat ik met name bluescreens kreeg tijdens modaal browsen, niets bijzonders zou je denken.
Het kon zelfs meerdere dagen goed gaan, om daarna enkele keren in een uur te crashen.
Er was geen peil op te trekken.

Test dus nogmaals en uitgebreid en neem even niets aan dat je op het verkeerde been kan zetten. ;)
Welke mem test tool gebruik je? Ik draai nu weer de standaard windows test maar die gaat goed? Wil wel langer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Die windows test tool zegt helemaal niks helaas

Je moet memtest draaien en het liefst een uur of 10 a 12,of een goed beeld te krijgen of het geheugen goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
freaky35 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:44:
Die windows test tool zegt helemaal niks helaas

Je moet memtest draaien en het liefst een uur of 10 a 12,of een goed beeld te krijgen of het geheugen goed is.
ok doe ik vannacht en morgen overdag als ik werk.

Wat wel raar is, ik heb 3200Mhz DDR4 Ram. Dit werkte tot een half jaar geleden op 3200hz nu boot de pc alleen nog op 2666hz. Heb wel een tijd overgelockt.

En bedoel je memtest86?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ik bedoel inderdaad Memtest86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ok top. Hij draait nu met default settings, is dat ok of moet ik nog settings aanpassen?

Verwijderd

-

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 07:31 ]

• TweakerVincent
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 04:49:
[...]

Yep, die bedoelde ik ook. ;)

Heb het op een cd gebrand waarmee de pc vervolgens boot.
Het wijst zichzelf.
Ik doe het standaard bij nieuwe pc's en na onverklaarbare crashes.

Het is best mogelijk dat het geheugen in orde is, maar het is wel handig om dat 100% zeker te weten voor je verder moet zoeken.

[...]

Nee, gewoon starten en laten lopen.
Het prog loopt auto alle mogelijke configuraties af, daarom duurt het ook zo lang. :)

Laat het ram wel op default waardes draaien en check het juiste voltage.
Als je het ram teveel pusht en/of het voltage te laag houdt, dan komen de errors vanzelf. :P
Uitkomst memtest:

7 passes, 0 errors, 23 uur gedraaid. Lijkt me dat hij gestopt kan worden en geheugen prima is?

Wss mss toch windows reinstall?

• EricJH
Heb je het geheugen getest op 3200 of 2666MHz? Toen je op 3200 MHz draaide was dat wat het moederbord volgens de specificaties aan kan of was dat een overklok?

• TweakerVincent
EricJH schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:59:
Heb je het geheugen getest op 3200 of 2666MHz? Toen je op 3200 MHz draaide was dat wat het moederbord volgens de specificaties aan kan of was dat een overklok?
nu getest op 2133 mhz. geheugen kan 3200 aan maar dat draait niet meer. Hoewel ik gisteren ook een bios upgrade gedaan heb dus wellicht werkt het weer. Moederbord kan nog hoger dan 3200 aan

• EricJH
Wat is de maximale geheugensnelheid die het moederbord volgens specificaties, zonder overklok, kan leveren? De reden dat ik het vraag is:
TweakerVincent schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:12:
[...]

Wat wel raar is, ik heb 3200Mhz DDR4 Ram. Dit werkte tot een half jaar geleden op 3200hz nu boot de pc alleen nog op 2666hz. Heb wel een tijd overgelockt.
Test het geheugen ook eens op 2666 MHz.

• TweakerVincent
EricJH schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:07:
Wat is de maximale geheugensnelheid die het moederbord volgens specificaties, zonder overklok, kan leveren? De reden dat ik het vraag is:

[...]
Test het geheugen ook eens op 2666 MHz.
3333hz. maar wat heeft het voor nut als op 2133 ook al crashes komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Even voor mijn duidelijkheid. Op welke frequentie draaide het geheugen hier:
TweakerVincent schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:13:
[...]

Uitkomst memtest:

7 passes, 0 errors, 23 uur gedraaid. Lijkt me dat hij gestopt kan worden en geheugen prima is?
TweakerVincent schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:14:
[...]

3333hz. maar wat heeft het voor nut als op 2133 ook al crashes komen?
We moeten eerst weten tot welke frequentie het geheugen stabiel blijft lopen om geheugen als mogelijke oorzaak te kunnen in- of uitsluiten.

Als je op 2133 MHz crashes krijgt maar na een dag Memtest geen fouten in het werkgeheugen vindt dan weten we dat we ergens moeten kijken voor oorzaken.

Begrijp ik je goed dat je op 2133 MHz geen fouten vind met Memtest maar dat je systeem dan wel crasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
EricJH schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 02:15:
Even voor mijn duidelijkheid. Op welke frequentie draaide het geheugen hier:
[...]

[...]
We moeten eerst weten tot welke frequentie het geheugen stabiel blijft lopen om geheugen als mogelijke oorzaak te kunnen in- of uitsluiten.

Als je op 2133 MHz crashes krijgt maar na een dag Memtest geen fouten in het werkgeheugen vindt dan weten we dat we ergens moeten kijken voor oorzaken.

Begrijp ik je goed dat je op 2133 MHz geen fouten vind met Memtest maar dat je systeem dan wel crasht?
Ja heb hem ivm crashes draaien op 2133 hz daar heb ik ook crashes mee terwijl memtest al die uren foutloos draait. Ik denk echt dat het aan windows zelf ligt. Heb zat verdachte software geinstalleerd afgelopen jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Je als zijstap zou met het oog op een rootkitbesmetting eens gmer kunnen draaien. Als je een ervaren tweaker bent kun je In geval van twijfel over malware Windows in safe mode booten en met Autoruns kijken of er verdachte services of drivers draaien. Laat Autoruns autostarts van Windows en Microsoft verbergen.

Ik zou voor alle zekerheid ook de integriteit van je Windows installatie checken door DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth uit te voeren vanaf de command promp: https://www.windowscentra...y-repair-windows-10-image .

Als Memtest na 24 uur draaien geen fouten geeft op 2133 MHz dan ligt het probleem bij Windows of het moederbord tenzij ik andere opties over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb zowaar de crash kunnen reproduceren. Als ik the witcher 3 bv speel en dan alt tab doe en google chrome open en een willekeurig youtube filmpje start en bekijk dan crash de hele pc meestal.

Ik heb chrome al opnieuw geinstalleerd maar dat maakt niet uit. ook bios default niet. Vermoedelijk een plugin van chrome of chrome zelf? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:31
En met een andere browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
iets te vroeg gejuigd. Ik probeer de crash na te spelen maar nu crasht hij niet. lastig testen dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik vermoed dat 2 onderdelen de crashen veroorzaakt hebben. Ik heb nu al een paar geen crashen meer na verwijderen van:

- K-Lite Codec Pack (tijdens een upgrade gaf k-lite aan dat een setting crashes veroorzaakte, nu geheel verwijderd)
- Parallels tools (tool om hackintosh parallels bootcamp te laten werken)

Ik vermoed dat 1 van deze 2 de boosdoener is. Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Mooi stukje troubleshooting. Ik hoop dat de crashes nu verleden tijd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Helaas heeft het even gewerkt maar bleef ik continu vastlopers houden. Drama. Na een windows reinstall leek het 7 uur goed te daan. BAM weer vastloper en zelfs zo dat windows niet meer startte.

Toen een oude 7950 erin gestopt en nu na ruim een week kan ik vaststellen dat het toch aan de videokaart lag. De R290 veroorzaakte de crashes. Nu ongeveer 4 maanden :( :(

Maandag komt een nieuwe gpu. Wat een gedoe. Hopelijk heeft iemand hier wat aan. Check je GPU!

Thanks iedereen die meegedacht heeft!
Pagina: 1