Toon posts:

HDD in caddy 'kijkt' wel even, maar dan houdt het op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lenovo T420 voorzien van SSD en nieuw Windows 10 besturingssysteem.
De 'oude' WD 320GB low level geformateerd en één primaire partitie.

Tijdens opstart wordt even 'gekeken' naar de HDD, lampjes flikkeren even op. Dan start verder op SSD.

In Verkenner is de HDD niet te zien. Als HDD in aparte USB adapter dan wel.
Volgens mij is de HDD in de BIOS niet te zien. Voor mijn gevoel moet ik hier iets veranderen, maar ik weet niet wat. Als opstart heb ik duidelijk de Kingston SSD opgegeven.

Ik heb diverse sites gezocht, en hier op Forum maar ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen?

Alvast hartelijk dank.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2eq4c1s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2iktcmv.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 12:45 . Reden: foto formaat kleiner. ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49
Dan is bij de installatie van Windows op de SSD toch een deel van de Windows opstartbestanden op de HD terechtgekomen.
Dat kan je volgens mij als volgt oplossen:
- verwijder tijdelijk de harddisk Als mijn conclusie klopt, start Windows niet meer op.
- zorg dat je het installatiemedium van Windows 10 (disk of USB) erin hebt zitten en start daarvan op
- kies voor Herstel van Windows 10, resp. Opstartherstel
- reboot en de laptop start op vanaf SSD
- bouw de harddisk terug in.
Klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Renault. Bedankt voor je reactie. De installatie ging niet zoals jij beschrijft.

Alleen de nieuwe SSD is geplaatst, dus geen HDD. Een schone nieuwe installatie vanaf ISO USB Windows 10. Vervolgens de 'oude' HDD op een andere PC eerst low level geformateerd. Toen bleken er nog een hele kleine partitie op te staan en een grote partitie. Deze met Partition Magic 'gemerged' tot één partitie. Deze is als NTSF geformateerd en als 'primaire' partitie ingesteld.
Vervolgens deze HDD in de caddy gedaan in de Lenovo laptop met de SSD. Wanneer de laptop wordt opgestart begint de HDD wel even te draaien en breekt dan af met het typische 'piep' geluidje. Vervolgens start Windows 10 op.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
De meeste HDD caddies hebben een 'compatibilty switch'.
Misschien dat deze ook bij jouw caddy aanwezig is?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10fba80.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt The_Doman. Nee deze caddy heeft geen schakelaar. Merk Delock 61993.
Volgens mij zit worden de contacten van de HDD gewoon 'verplaatst' naar de contacten op de juiste plek. Ik zie alleen nog twee weerstandjes op de print en ik vermoed dat die bedoeld zijn voor het tweekleurige LED'je (groen/blauw) aan de voorkant.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wat gebeurt er als er 'even gekeken' wordt naar de HDD? Spint deze wel op? De caddy zou zo gelijk moeten werken, zonder instellingen. Het kan dus zijn dat de caddy niet goed werkt (alleen uit te sluiten door andere laptop of misschien HDD) of misschien dat de HDD teveel vermogen vraagt en niet opgestart kan worden.

Btw, kan je de foto's even aanpassen op fatsoenlijk formaat?

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt RJC82.

HDD spint wel op maar na een paar seconden stopt de HDD met het typische 'klik-piep' geluidje. Hetzelfde geluidje als je een laptop stopt dmv ingedrukt houden power knop.

Andere HDD geeft hetzelfde resultaat. In schijfbeheer W10pro is de HDD ook niet te zien.

Ik begrijp niet waarom eerst de HDD opstart terwijl boot toch duidelijk op Kingston SSD staat.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Kan gewoon zijn dat de caddy niet compatibel is. Fabrikanten durven wel eens aanpassingen maken aan de connector net om te voorkomen dat je generieke adapters gaat gebruiken en geforceerd wordt om hun eigen onderdelen te kopen. Vandaar ook die switch die hierboven vermeld wordt.

Als op de print ook niets van logica zit (geen enkele IC) dan lijkt het mij dat de caddy van Delock naar de standaard pinout gaat voor die connector terwijl Lenovo de pinout bij zichzelf heeft aangepast.

Kwam bij een snelle zoektocht op Google een forumpost tegen van iemand die zijn caddy van een T400 naar een T420 had overgezet en net hetzelfde meemaakte als jij. Enige advies dat daar gegeven werd was een originele caddy van Lenovo kopen. Grappig genoeg is FRU 43N3412 dan weer wel compatibel met zowal de T400 als de T420...

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank Blokker_1999.
Ja dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Ik weet niets van de pin out en ook geen idee wat voor verbinding het is. Ik vermoed iets van SATA.

Ik zie dat een originele Lenovo caddy even duur is als de complete laptop. Soulaas is dan waarschijnlijk een externe HDD.

Ik zal bedrijf waar ik de caddy heb gekocht ook nog eens vragen naar compatibiliteit. Bij dit bedrijf heb ik wel aangegeven om welk merk en type laptop het gaat. Maar ja, zij kunnen dat vast ook allemaal niet weten.

Verwijderd

Misschien kan de laptop windows 10 niet aan, mijn oude T400 kon ook niet windows 10 installeren.

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Kan best zijn dat het aan de caddy zelf ligt, dat het een compatibility issue is / of anders defect. Heb je misschien een mogelijkheid om het ding om te ruilen.
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:43:
Misschien kan de laptop windows 10 niet aan, mijn oude T400 kon ook niet windows 10 installeren.
TS geeft aan dat windows 10 gewoon boot. Tevens is de hdd niet zichtbaar in bios, wat mij te denken geeft dat het aan de caddy zelf ligt, gezien dat de HDD wel opstart met een USB adapter.

[ Voor 5% gewijzigd door MisterJD op 13-08-2018 09:50 ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Verwijderd

Topicstarter
Delock gevraagd of caddy compatible is met Lenovo T420. Blokker_1999 kwam met een goede posting. Op artikelnummer gezocht bij eBay. Prijsverschillen zijn enorm. Van €5 tot €90. Ik kan daar de gok nog eens wagen. Wordt vervolgd.

Verwijderd

MisterJD schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:48:
Kan best zijn dat het aan de caddy zelf ligt, dat het een compatibility issue is / of anders defect. Heb je misschien een mogelijkheid om het ding om te ruilen.

[...]

TS geeft aan dat windows 10 gewoon boot. Tevens is de hdd niet zichtbaar in bios, wat mij te denken geeft dat het aan de caddy zelf ligt, gezien dat de HDD wel opstart met een USB adapter.
Misschien zit er stof in of maakt de tray geen contact.

Leon
Pagina: 1