Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• 9man
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-10 10:29
Beste Tweakers,
Een vraag/idee waar ik mee speel gezien de huidige huizenmarkt en mijn persoonlijke situatie, ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken voor ik naar een hypotheekadviseur stap. Ik hoor het overigens ook graag als ik m'n vraag in het verkeerde topic stel.

Situatie: zo'n 4 jaar terug klein appartement op mijn inkomen gekocht met volledige hypotheek. Enkele jaren terug is mijn vriendin bij me ingetrokken. Inmiddels hebben we beide een vast inkomen. Op de huidige woning heb ik afgelost tot ongeveer 75% van de aankoopwaarde, ten opzichte van de WOZ waarde is dit ongeveer 65% en ten opzichte van de marktwaarde conservatief geschat op 50%.

Is het een mogelijkheid om een nieuwe woning te kopen met het inkomen van zowel mij als mijn vriendin en tegelijkertijd de huidige woning aan te houden voor verhuur? De fictieve nieuwe woning financieren we voor 100% van de aankoopwaarde, de bijkomende kosten kunnen we betalen met spaargeld. De waarde van de nieuwe woning zou fors onder het maximaal te lenen hypotheekbedrag liggen op basis van onze inkomens.

Hoe gaat een nieuwe hypotheekverstrekker om met een hypotheek op een tweede woning? Stel we krijgen geen toestemming van de bank om onze huidige woning te verhuren, is een investeringshypotheek dan een mogelijkheid. Valt er mogelijk wat te combineren bij het nemen van een hypotheek op de nieuwe woning?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtegang!

Alle reacties

• Zygapophysis
  • Registratie: juni 2012
  • Niet online
Je zal waarschijnlijk je te verhuren woning moeten herfinancieren met een vastgoed hypotheek onder minder gunstige voorwaarden (max % van de woningwaarde in verhuurde staat), hogere rente (>3.5%) en je mag er niet zelf wonen. Deze financiŽle verplichting zal natuurlijk drukken op het maximale hypotheekbedrag dat je voor je nieuwe woning kan afsluiten. Afhankelijk van hoeveel je wilt / kunt lenen kan dat wel of niet.

Ik neem aan dat je zelf ook grondig doorgerekend hebt wat het verwachte rendement gaat zijn op je verhuurde woning? Zie hier en bij behoord topic voor pointers.

Zygapophysis wijzigde deze reactie 11-08-2018 15:47 (5%)

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06:06
Zaken waar je rekening mee moet houden.
- verlies van HRA
- effecten op je kredietwaardigheid
- vastgoed financiering is nu meestal ongeveer 2% duurder dan gewone hypothecaire financiering van een huis waarin je woont.
- bij gewone hypothecaire financiering heb je standaard een verhuurverbod.
- vastgoed werkt alleen op de lange termijn.
- bedenk ook het scenario dat je uit elkaar gaat met je partner en de financiŽle houdbaarheid die dat tot gevolg kan hebben.
- met maar ťťn verhuur contract en verhuurd pand heb je relatief veel risico.
- huurrendenement tenopzichte van de huidige verkoopwaarde van je pand is in veel gevallen op dit moment relatief laag.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:04
Je moet waarschijnlijk ook nog even nakijken wat er in splitsingsakte of VVE reglement staat over verhuur.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 06:12

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
anboni schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:18:
Je moet waarschijnlijk ook nog even nakijken wat er in splitsingsakte of VVE reglement staat over verhuur.
Lijkt me bijzonder dat een VvE uberhaupt generieke verhuur kan verbieden. Verhuur in de context van B&B/AirBNB wel maar overige verhuur, dunkt mij niet.

[Oo[:::|:::]oO]

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Napo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Lijkt me bijzonder dat een VvE uberhaupt generieke verhuur kan verbieden.
Kan wel, mits het (op de juiste manier) in het splitsingsreglement is opgenomen kan een verhuurverbod wel degelijk ingesteld worden door een VvE.

Zie bijvoorbeeld https://ak-advocaten.eu/k...n-verhuurverbod-opleggen/

Virussen? Scan ze hier!

• 9man
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-10 10:29
quote:
Napo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Lijkt me bijzonder dat een VvE uberhaupt generieke verhuur kan verbieden. Verhuur in de context van B&B/AirBNB wel maar overige verhuur, dunkt mij niet.
Dank voor jullie reacties,

Zal het topic over verhuur nog goed doornemen om de voor- en nadelen tegen elkaar op te wegen.

Wat betreft de VvE, verhuur mag mits contract gelijk of langer dan 1 jaar. Ik zie hier dus geen problemen ontstaan.

Verder is me niet helemaal duidelijk of HRA nu op alleen eigen huis van toepassing is of helemaal niet meer.

• Erasmus MDCC
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-10 15:32
Hra is alleen op het eerste (waar je woont) eigen huis van toepassing. Niet bv je tweede (vakantie/ verhuur/etc) huis.

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:49
Je huidige huis verhuren zonder verkoop ervan is heel erg lastig.

- Vaak moet je van je hyptoheek verstrekker je huis verkopen voor een nieuwe hypotheek ( deze kun je niet meenemen/wisselen voor zover ik weet naar een ander huis ), ook zit je met HRA e.d. qua nieuwe/oude hyptoheek.
- De overwaarde moet je van de Belastingdienst investeren in je nieuwe huis ( ook als je deze niet verkoopt, dus dit moet je dan zelf financieren/inleggen ) i.v.m. je HRA aftrek wil op je nieuwe huis/hypotheek.
- Zoals al eerder genoemd heb je een vastgoed hypotheek nodig voor verhuur maar je kunt dus erg lastig een andere hyptoheek op je huidige huis nemen zonder verkoop.

En zo zijn er nog wel meer haken en ogen. 1e hit op Google:

https://www.duidelijkehyp...n-huidige-woning-verhuren

deagan1337 wijzigde deze reactie 12-08-2018 09:36 (13%)

• Timmetjuh
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik heb een soortgelijke situatie, alleen staat mijn verhuurde woning in Duitsland. Daar heb ik een aantal jaren geleden een huis gekocht en er ook gewoond. Enige tijd later mijn huidige vriendin leren kennen en besloten om tijdelijk bij haar in te trekken en samen op zoek te gaan naar iets nieuws. I.v.m allerlei gedoe rondom mijn Duitse hypotheek heb ik besloten om mijn woning daar te verhuren.
Het huis van mijn vriendin is te koop gezet en we hebben een nieuw huis gekocht voordat haar huis verkocht was dus tijdelijk met 3 hypotheken en 3 huizen gezeten.
Het verkrijgen van de derde hypotheek ging tegen alle verwachtingen in erg makkelijk. Schijnbaar kijkt een bank naar woonlasten per huis. Aangezien mijn huis kostendekkend verhuurd werd telde dat niet mee voor de bank. Voor het leegstaande huis van mijn vriendin moesten we anderhalf jaar aan woonlasten (18x maandbedrag van de hypotheek) als spaargeld achter de hand hebben.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True