Moederbord met 2 pci aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 08:09
Moederbord met 2 ouderwetse PCI aansluitingen en micro atx
Is noodzakelijk voor een pc, waar 2 pci kaarten inzitten, deze kaarten zijn niet vervangbaar

Wat is je budget?
in principe geen limiet

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nope

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Betreft een meet pc, heeft een linux distributie welke draait op een intel platform

Ik heb het liefst een nieuw te gebruiken product, zodat ik een 3 tal units op een gelijk platform kan draaien (ivm service)

Volgens mij voldoet bijvoorbeeld de Asrock H87M pro 4, maar die is niet leverbaar.

Beste antwoord (via jantje112 op 11-08-2018 17:43)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
categorie: Moederborden

Pricewatch> moederborden:
- Card Interface=PCI
- Socket 1151 en AM4 (om (redelijk) moderne borden te krijgen.)

De sortering is op Card interface en begint bij 1 PCI-slot en max in deze lijst is 4. (let op dat je deze sortering niet altijd kunt maken op je mobiel als de resolutie te laag is).

Totaal 103 borden met minimaal één PCI-slot in deze selectie 62 met twee of meer.

Gezien de service, zou je dan niet liever voor een merk-pc gaan?
Is wel lastiger zoeken op sloten natuurlijk, maar je kunt waarschijnlijk de vraag gewoon bij een Dell/HP etc neerleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 11-08-2018 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
Al in de PW gekeken?

[ Voor 27% gewijzigd door Nielson op 11-08-2018 15:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06

Pricewatch> moederborden:
- Card Interface=PCI
- Socket 1151 en AM4 (om (redelijk) moderne borden te krijgen.)

De sortering is op Card interface en begint bij 1 PCI-slot en max in deze lijst is 4. (let op dat je deze sortering niet altijd kunt maken op je mobiel als de resolutie te laag is).

Totaal 103 borden met minimaal één PCI-slot in deze selectie 62 met twee of meer.

Gezien de service, zou je dan niet liever voor een merk-pc gaan?
Is wel lastiger zoeken op sloten natuurlijk, maar je kunt waarschijnlijk de vraag gewoon bij een Dell/HP etc neerleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 11-08-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ik had eerlijk gezegd niet gezien dat je in de pricewatch zo kan uitsorteren.

Andere pc is geen optie, het zit in een maatwerk kast (ivm de interface)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:07
Welk socket en chipset heb je nodig want je hebt al een cpu en ram neem ik aan? Je noem zelf een s1150 bord en je krijgt reacties voor s1151!

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 11-08-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ik heb 1 exemplaar met een P3 700 (ja idd..) en 1tje met een p4 s775l. 1 vd 2 heb ik geüpgraded naar een s775 C2duo, maar het draait bovenop een normale linux distributie, dus ik vermoed dat alles wat een beetje standaard hardware heeft, draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dan heb je niets aan bovenstaande adviezen. Laat even weten voor welk socket en cpu je een moederbord nodig hebt. Nieuw ga sws niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Uszka schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:29:
Dan heb je niets aan bovenstaande adviezen. Laat even weten voor welk socket en cpu je een moederbord nodig hebt. Nieuw ga sws niet lukken.
Jawel hoor, het systeem draait gewoon op een SUSE linux distributie (met wat maatwerk) In mijn test heb ik de p3 versie omgebouwd naar een Asus p6xxx-1333 moederbord met SSD en die werkt prima. Omdat deze units vaak kapot gaan en de kabelboom aangepast moet worden, wil ik een 5tal setjes nu compleet maken, zodat we ze de komende jaren kunnen servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heb je al cpu's en ram dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Dat kan in het zelfde winkelmandje meegeteld worden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waarom vermeld je dat niet in je TS? Zoals ik het lees heb je alleen een moederbord nodig.
En een voeding, heb je dat en zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Wat ga je doen zodra PCI moederborden niet meer leverbaar zijn, of als een van de kaarten stuk gaat? Wat voor kaarten zijn het? Wat voor meetsysteem is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er bestaan blijkbaar ook pci-ex naar pci adapters. Geen idee hoe dat gaat met de ondersteuning van de betreffende kaart. Maar misschien iets om te onderzoeken?

https://www.centralpoint.nl/zoeken/PEX1PCI1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
johnkeates schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:27:
Wat ga je doen zodra PCI moederborden niet meer leverbaar zijn, of als een van de kaarten stuk gaat? Wat voor kaarten zijn het? Wat voor meetsysteem is het?
Ik wil juist een nieuw leverbaar moederbord, zodat ik er een aantal op voorraad kan leggen. Ze worden niet in een bedrijfskritische omgeving gebruikt gelukkig.

Het gaat overigens om een " computer " in mijn thuisbioscoop, deze leest de tijdcode van 35mm prints en sync die met de playback van de DTS audio op de schijfjes. De " computer " heeft een harde schijf waarop deze staan opgeslagen. Omdat 35mm niet meer commercieel gebruikt word (op de uitzondering na) is de unit moeilijk te servicen. Het hele systeem draait op een linux distributie, die dit softwarematig ondersteund.

Het is voor mij dus hobby, maar omdat ik niet de enige ben met het probleem, wil ik het dus graag met een kant en klare oplossing kunnen oplossen. Dat is mij met de andere unit gelukt met bijelkaar geraapte 2e hands spullen, maar als ik vervolgens de volgende unit wil doen, moet ik weer overal en nergens spullen bijelkaar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Uszka schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:22:
Waarom vermeld je dat niet in je TS? Zoals ik het lees heb je alleen een moederbord nodig.
En een voeding, heb je dat en zo ja welke?
Er staat toch ook dat ik alleen een moederbord zoek met 2 pci sloten, welke nieuw leverbaar is..

Overigens ben ik al geholpen met het juiste advies, want ik heb 2 modellen besteld om te testen. Met cpu, ram en 2 nieuwe dvd drives, want de nieuwe moederborden missen PATA..

[ Voor 20% gewijzigd door jantje112 op 12-08-2018 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
In dat geval (afhankelijk van de versie van de Linux kernel) kan je nog wel een tijdje vooruit, om dat het dan met PCI-PCIe bridge chips waarschijnlijk nog wel wil werken, dat schept opties.

PCI zal waarschijnlijk het traject van ISA achterna gaan, dus industriële moederborden hebben dat nog vrij lang, en PCIe-PCI bridges kan je ook nog wel een tijd verwachten met dezelfde reden.

Als we weten welke kernel versie je draait (en of je die kan bijwerken), dan is het makkelijker om hardware te vinden die past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
johnkeates schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:27:
In dat geval (afhankelijk van de versie van de Linux kernel) kan je nog wel een tijdje vooruit, om dat het dan met PCI-PCIe bridge chips waarschijnlijk nog wel wil werken, dat schept opties.

PCI zal waarschijnlijk het traject van ISA achterna gaan, dus industriële moederborden hebben dat nog vrij lang, en PCIe-PCI bridges kan je ook nog wel een tijd verwachten met dezelfde reden.

Als we weten welke kernel versie je draait (en of je die kan bijwerken), dan is het makkelijker om hardware te vinden die past.
Ik zal even kijken naar de linux kernel, die is zeker een jaar of 6 oud. Geeft dat problemen met de nieuwe moederborden?

(Ik zal de install iso even downloaden, ik heb de unit nu helaas niet hier staan...)

[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 12-08-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zes jaar is antiek in de computerwereld. Er komen meerdere nieuwe kernels uit per jaar. Hoe nieuwer de kernel, hoe breder de ondersteuning voor (nieuwe) hardware.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Borromini schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:44:
Zes jaar is antiek in de computerwereld. Er komen meerdere nieuwe kernels uit per jaar. Hoe nieuwer de kernel, hoe breder de ondersteuning voor (nieuwe) hardware.
De " computer " hangt niet aan het internet, maar kan eventueel wel in een netwerkje (ze houden de content onderling dan in sync)

Als ik een te nieuw moederbord gebruik, dan heb ik dus kans dat de netwerkkaart niet werkt en eventueel de satacontroller? Is mijn aanname juist dat het chipset gedeelte wel zal werken, met eventueel wat beperkingen in snelheid mbt optimalisaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Je hebt inderdaad kans dat bepaalde hardware niet gaat werken. Kwestie van testen.

Voor een NIC is dat nog niet zo'n probleem, dan druk je er ff een ander kaartje bij. Maar chipset achtige toestanden .. geen idee of dat allemaal goed gaat.

Upgraden naar een nieuwere versie is wellicht ook tricky, men dumpt oude meuk al snel uit de kernel tegenwoordig.

[ Voor 19% gewijzigd door Sine op 12-08-2018 22:40 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1