Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je zou denken dat de diverse USB-poorten industriestandaarden zijn, maar dat blijkt behoorlijk tegen te vallen. Zo ben ik recentelijk ben ik overgestapt van een LG Nexus Android naar een Samsung Galaxy S6. Dat is allemaal USB-micro, maar plotseling blijken mijn oude laadsnoertjes niet meer lekker te passen.

Om precies te zijn kan een generieke USB-micro kabel niet tot aan de 'schouders' in de S6 worden ingeplugd - weliswaar net genoeg om contact te maken, maar het is met de hakken over de sloot en bij de geringste beweging valt de kabel eruit. Het lijkt alsof de Samsung data/laadpoort minder diep is dan bij andere toestellen.

Voorts leert nauwkeurige visuele inspectie van de originele kabel leert dat Samsung een eigen variant van USB-micro heeft bedacht. De schacht is een millimeter korter, daarnaast toont de connector diverse microscopische design afwijkingen, zowel van de metalen behuizing als het binnenwerk.

Om een 'corrupte' poort als oorzaak uit te sluiten heb ik ook deze aan een nauwkeurige inspectie onderworpen, en daar blijkt niets van; de poort zelf is brandschoon, en van loszitten is ook geen sprake. Ik kan dus niets anders concluderen dat Samsung met haar eigenzinnige politiek de kans vergroot op slechte uitwisselbaarheid met generieke kabels, al kan dit van exemplaar tot exemplaar verschillen.
Nu is mijn vraag, ben ik de enige met dit probleem of hebben andere modellen/merken hier ook last van?
https://imgur.com/40H25SL
https://imgur.com/yj7wNjK

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 11:18 . Reden: image link ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58

OgWok

U.N.C.L.E.

[offtopic] heb dezelfde ervaring met (sommige) SATA data/voedings kabels die niet echt prettig erin gaan....

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 11-08-2018 13:02 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
Je plaatje werkt niet. Hij doet het hier wel als ik de URL volg: https://m.imgur.com/40H25SL

Ik heb nooit een S6 gehad, maar wel ervaring met diverse andere Samsung toestellen (Galaxy Nexus, S3, S5, S5 mini, S7, S8). Die werken allemaal prima met een generiek laadsnoertje, ik heb van de laatste toestellen de bijgeleverde kabel nooit uit de verpakking gehaald.

De Samsung stekker op jouw foto lijkt me kapot, alsof er een stuk plastic is afgebroken. Zit dit niet gewoon in de connector van het toestel vast waardoor je andere kabels niet lekker passen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Vreemd, dat is niet mijn ervaring. Ik gebruik echt allerlei micro-USB-kabels (Sony, LG, Samsung, Huawei, Alcatel) in allerlei toestellen en heb eerlijk gezegd nooit problemen gehad dat de kabel niet lekker stevig zat. Moet altijd wel wat kracht zetten om ze los te maken. En aangezien ik op zo'n beetje dagelijkse basis toestellen flash, oplaad en voor andere redenen toestellen aan mijn werklaptop moet hangen, kan ik toch met redelijke zekerheid stellen dat het formaat van de micro-USB-poort en -stekker echt wel uniform is.

Edit: eens met @Xander, het lijkt erop dat die Samsungkabel defect is.

[ Voor 6% gewijzigd door FooLsKi op 11-08-2018 13:11 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit er niet gewoon teveel vuil in de poort van je telefoon?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb nooit problemen gehad met samsung kabels en/of telefoons. Jouw Samsung kabeltje lijkt echter kapot te zijn; 1 van de 5 pinnetjes is niet zichtbaar. Grote kans dat die binnenin de connector opgefrommeld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aan ieder die roept dat de Samsung kabel defect is: die werkt juist uitstekend. Ik zie wel dat een pinnetje ontbreekt, maar dat heeft geen invloed. De poort zelf is ook schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander, bedankt voor de werkende link

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 62% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:25:
Aan ieder die roept dat de Samsung kabel defect is: die werkt juist uitstekend.
Dat zegt toch niets? Mijn theorie was dat er een stukje van de stekker in de poort was achtergebleven. Dan past enkel die kabel nog.

Als er een half afgebroken sleutel in je slot zit heb je ook een goede kans dat je het slot nog prima kunt bedienen met de andere helft van de gebroken sleutel, terwijl een goede sleutel er dan natuurlijk niet meer in gaat. Dat lijkt me nog geen reden om te roepen "die afgebroken sleutel is niets mis mee, hij werkt uitstekend!!".

Maar misschien zit ik er naast, ik zie dat alle Samsung kabels er zo raar uit zien. Heb er zelf ook even 1 uit de kast gehaald...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LrQeW6iVgQlUhHNPf2XbKxAV/full.jpg

De generieke kabel ernaast (Anker) werkt echter ook perfect op alle Samsung toestellen die ik ben tegen gekomen.

Kan er vuil in de connector van de telefoon zitten waardoor een iets langere connector niet past? Wat is het verhaal achter het toestel, komt die net nieuw uit de doos of is het tweedehands?

Ik zou het probleem toch echt in die connector zoeken. Misschien die eens goed inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het probleem toch echt in die connector zoeken. Misschien die eens goed inspecteren.
Ik heb met een loep gekeken maar kan werkelijk niets ongerechtigds in die connector vinden. Ook vergeleken met een oude smartphone. Het toestel heb ik al twee jaar en dit is voor het eerst dat ik een andere kabel wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar misschien zit ik er naast, ik zie dat alle Samsung kabels er zo raar uit zien. Heb er zelf ook even 1 uit de kast gehaald...

[afbeelding]
Ik ben heel blij met jouw voorbeeld. Ik ben namelijk naar een Samsung service center geweest en *knip* ze doen er alles aan om jou het bos in te sturen. Op de eerste plaats word je geacht je telefoonnummer en andere personalia te overhandigen, nog voor je geholpen bent. Vervolgens durfde men te beweren dat de witte kabel geen originele Samsung kabel was - jouw foto bewijst echter het tegendeel.
Tot slot ging men op de toer dat het probleem te wijten aan vuil in de poort was, terwijl ikzelf alsmede twee andere Samsung winkels constateerden dat deze brandschoon is. Met andere woorden, het is hoe dan ook eigen schuld - geen woord over dat Samsung haar eigen variant van USB-micro erop na houdt. Een nieuw origineel snoertje hadden zij niet eens in huis; ik kon wel een exemplaar kopen met adapter waar ik vriendelijk voor bedankte. Grappig genoeg sprak ik later een verkoper in Mediamarkt (die overigens aan de hand van allerlei winkelexemplaren bevestigde dat de generieke de industriestandaard is, en niet die van Samsung), en die had een soortgelijke ervaring. Tegen hem werd door dat service center verteld dat ie zijn phone in het water had laten vallen, wat volgens hem absoluut niet zo is.

Het is niet nodig om zo bot te doen richting Samsung.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit: eens met @Xander, het lijkt erop dat die Samsungkabel defect is.
Nou niet dus. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het probleem is terug te voeren op het feit dat Samsung haar eigen USB-micro variant erop na houdt, ofschoon dit nergens documenteert. Overigens, in het verleden waren al eerder problemen met uitwisselbaarheid.
https://forums.androidcen...b-standard-usb-cable.html

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@Verwijderd als je een post quote, zou je de header dan kunnen laten staan? Dan krijgt degene waar je op reageert een notificatie (net zoals jij nu).

Als Samsung daadwerkelijk een eigen standaard er op na houdt, vraag ik me toch af waarom er maar een handvol klachten te vinden zijn. Ook dat topic wat jij linkt staat voor het merendeel vol met mensen die zonder problemen een 3rd party kabel gebruikt.

Wat is precies je doel met dit topic verder? Je lijkt je conclusies al klaar te hebben?

Heb je trouwens meer dan 1 generieke kabel geprobeerd, om eventuele problemen met deze specifieke kabel uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Verwijderd En niet 3x achter elkaar posten om je eigen topic omhoog te schoppen. Gewoon alles in 1 post en je vorige dus wijzigen, zoals ook aangegeven wordt als je de reactie wil plaatsen.

Daarbij, voordat je zulke conclusies trekt, zou je eerst terug moeten gaan naar wat de standaard is van micro-USB. Wat is er vastgelegd en wat is er vrij? Als ik op Wikipedia kijk, dan is de generieke die jij hebt anders dan de 'standaard'. Mijn vermoeden is dat er nog wel wat ruimte is voor de implementatie. Het enige is dat micro-USB altijd zal passen en kunnen doen wat het moet doen.

Waar heb jij die generieke micro-USB vandaan? Misschien nemen die het niet zo nauw met de standaard en flansen die zomaar wat in elkaar en doet Samsung juist heel erg hun best.
Hier 5 soorten getest, waarvan twee Samsung en de rest generiek (twee van powerbank). ALleen de 5e van een Chinees elcheapo tablet heeft het probleem wat jij omschrijft. Die is net een 1mm langer. Voor de rest zie ik het probleem trouwens niet.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:14:
@Verwijderd als je een post quote, zou je de header dan kunnen laten staan? Dan krijgt degene waar je op reageert een notificatie (net zoals jij nu).

Als Samsung daadwerkelijk een eigen standaard er op na houdt, vraag ik me toch af waarom er maar een handvol klachten te vinden zijn. Ook dat topic wat jij linkt staat voor het merendeel vol met mensen die zonder problemen een 3rd party kabel gebruikt.

Wat is precies je doel met dit topic verder? Je lijkt je conclusies al klaar te hebben?

Heb je trouwens meer dan 1 generieke kabel geprobeerd, om eventuele problemen met deze specifieke kabel uit te sluiten?
Ik heb vijf verschillende kabels geprobeerd, zowel merkloze als van bekende merken. Alleen Samsung wijkt af van de rest. Het doel van deze topic was op de eerste plaats nadere info verzamelen, maar dat is geleidelijk veranderd in anderen informeren. Ik heb overigens mijn conclusie pas getrokken na nader onderzoek, dus kom niet aan met dat ik mijn conclusie op voorhand klaar heb. Voorts, dat Samsung een eigen draai geeft aan Micro USB lijkt me afdoend en overtuigend bewezen en hoeft niet nader in twijfel getrokken te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:49:
Voorts, dat Samsung een eigen draai geeft aan Micro USB lijkt me afdoend en overtuigend bewezen en hoeft niet nader in twijfel getrokken te worden.
*knip*. Op de man.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 09:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Verwijderd het is niet verboden om de ene kant van een USB-kabel anders af te monteren dan de andere kant van de USB-kabel mits het specifieke protocol van die kabel in stand wordt gehouden.

Zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken dat een USB2.0 kabel, met een gewone A-connector aan de ene kant, helemaal geen connector aan de andere kant heeft maar een ventilatortje is of alleen een powerplugje is voor een Rpi. Dat zijn dan direct voorbeelden die exact overeenkomen met jouw constatering: de ene kant van de kabel komt niet overeen met 99.99% van de andere kabels.

Verder zien we de laatste tijd steeds meer voorbeelden van USB-kabels die alleen goed werken als je merk A en merk A op elkaar aansluit. Zo heb ik een OP5 smartphone en die laadt wel snel op met de officiele kabel erin maar niet met 6 andere USB-C kabels die ik hier heb liggen. Ook hier zijn verschillende oorzaken / verklaringen voor te vinden; ik maak me er niet heel erg druk over want die kabels kosten elk misschien een tientje om te kopen; allicht een overweging waard als je een device van 400, 600 of misschien wel 1000 Euro op aan wil sluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*knip*. Op de man.

[ Voor 59% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:59:
@Verwijderd het is niet verboden om de ene kant van een USB-kabel anders af te monteren dan de andere kant van de USB-kabel mits het specifieke protocol van die kabel in stand wordt gehouden.

Zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken dat een USB2.0 kabel, met een gewone A-connector aan de ene kant, helemaal geen connector aan de andere kant heeft maar een ventilatortje is of alleen een powerplugje is voor een Rpi. Dat zijn dan direct voorbeelden die exact overeenkomen met jouw constatering: de ene kant van de kabel komt niet overeen met 99.99% van de andere kabels.

Verder zien we de laatste tijd steeds meer voorbeelden van USB-kabels die alleen goed werken als je merk A en merk A op elkaar aansluit. Zo heb ik een OP5 smartphone en die laadt wel snel op met de officiele kabel erin maar niet met 6 andere USB-C kabels die ik hier heb liggen. Ook hier zijn verschillende oorzaken / verklaringen voor te vinden; ik maak me er niet heel erg druk over want die kabels kosten elk misschien een tientje om te kopen; allicht een overweging waard als je een device van 400, 600 of misschien wel 1000 Euro op aan wil sluiten.
Hier kan ik me grotendeels in vinden. Het gaat inderdaad maar om een kabeltje, en daarover maak ik me ook niet al te druk, maar het is toch jammer dat er sluipenderwijs een wildgroei ontstaat, en ik vind dat dat op zijn minst benoemd moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:25
*knip*

In plaats van Samsung aanvallen dat ze een afwijkende kabel zouden gebruiken, en normale kabels niet zouden passen, misschien moet je het probleem bij jou telefoon zoeken. Niemand anders heeft er last van! Niemand! Waarom denk je nog steeds dat het een algemeen probleem is? |:(

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 13-08-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Zoals anderen reeds hebben aangestipt moet ook ik zeggen dat aangezien alleen jouw toestel er last van lijkt te hebben (en laat ons eerlijk zijn, het is geen nieuw toestel) lijkt het mij eerder een probleem met jouw toestel te zijn dan dat Samsung een afwijkend formaat zou gebruiken. Met dat laatste zou Samsung alleen maar zichzelf in de voeten schieten en dan had het internet al lang volgestaan met andere mensen die hetzelfde voorhebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb het topic maar even opgeruimd.

@Verwijderd als je niet op een normale manier kan reageren en communiceren, laat het dan gewoon achterwege. Het is niet nodig om op de man te spelen en bot te gaan doen, puur omdat andere een andere mening hebben dan jij.

Graag vanaf nu een normale discussie voeren, of ik gooi een slotje op het topic.

@ de rest. Maak voortaan TR's aan en reageer er verder niet op, dan loopt het topic alleen maar verder uit de hand.
Pagina: 1