Vloervervarming, warm en koud omgedraaid op verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-08 17:13
Hallo,

Ik heb 2 maanden terug mijn vloerverwarming laten installeren, en mag hem nu mondjesmaat op gaan laten starten (nog niet echt nodig, maar ik test hem graag voordat ie nodig is!).

Omdat de CV in eerste instantie nog helemaal niks heeft hoeven doen (huis is 2 maanden terug opgeleverd), heb ik die eerst bij moeten vullen en op druk moeten brengen. Dat ging (voor zover ik weet) allemaal goed!

Echter nu zet ik dus de kranen open van mijn vloerverwarming en vervolgens de pomp aan, CV temp even omhoog om te zorgen dat er water gaat stromen. Ook dit lijkt allemaal goed te gaan.

Maar nu komt het, de pijp die warm wordt is de bovenste van het onderstaande plaatje, de afvoer loopt dus via de thermostaat, lijkt mij dat het precies andersom moet. Maar voordat ik contact op neem met de persoon die het gelegd/geïnstalleerd heeft, wil ik graag jullie mening...

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/446314/SZshjf8G.jpg

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 20:15

TheBorg

Resistance is futile.

Zelf heb ik een andere verdeler en daar zit de aanvoer inderdaad aan de thermostaat. Kan me ook niet voorstellen dat het anders kan. Wat heeft het voor zin om de retour temperatuur te regelen? Is de temperatuur te hoog kan je vloer barsten met naden in parket of scheuren in tegels als gevolg.

Ik zou dus stoppen met opstoken en eerst overleggen met installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
TheBorg schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:05:
Zelf heb ik een andere verdeler en daar zit de aanvoer inderdaad aan de thermostaat. Kan me ook niet voorstellen dat het anders kan. Wat heeft het voor zin om de retour temperatuur te regelen? Is de temperatuur te hoog kan je vloer barsten met naden in parket of scheuren in tegels als gevolg.

Ik zou dus stoppen met opstoken en eerst overleggen met installateur.
Dank je, heb inderdaad meteen uit gezet, ga geen risico lopen met mijn nieuwe vloertje, wou het toch even zeker weten voordat ik wat doms zeg/vraag aan de installateur...

Eens kijken of dat een kast<>muur verhaal wordt, heb het bij de tegelboer namelijk afgenomen maar die hebben een ander bedrijf ingehuurd...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
watercoolertje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:13:
Eens kijken of dat een kast<>muur verhaal wordt, heb het bij de tegelboer namelijk afgenomen maar die hebben een ander bedrijf ingehuurd...
Ik zou lekker het probleem neerleggen bij de partij waaraan je betaald hebt; met hun heb/had je een overeenkomst, niet met eventuele onderaannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
TommyboyNL schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Ik zou lekker het probleem neerleggen bij de partij waaraan je betaald hebt; met hun heb/had je een overeenkomst, niet met eventuele onderaannemers.
Zojuist gemaild (idd naar de tegelboer), met de foto die ik hier ook geplaatst heb en uitleg dat het naar mijn idee verkeerd en om zit. Wel heb ik ergens een bon gehad van VN om garantie te claimen, dus dat hebben we nog wel als backup, maar zoals je zegt daar heb ik verder geen overeenkomst mee, dat is de tegelboer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
watercoolertje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:55:
Hallo,

Ik heb 2 maanden terug mijn vloerverwarming laten installeren, en mag hem nu mondjesmaat op gaan laten starten (nog niet echt nodig, maar ik test hem graag voordat ie nodig is!).

Omdat de CV in eerste instantie nog helemaal niks heeft hoeven doen (huis is 2 maanden terug opgeleverd), heb ik die eerst bij moeten vullen en op druk moeten brengen. Dat ging (voor zover ik weet) allemaal goed!

Echter nu zet ik dus de kranen open van mijn vloerverwarming en vervolgens de pomp aan, CV temp even omhoog om te zorgen dat er water gaat stromen. Ook dit lijkt allemaal goed te gaan.

Maar nu komt het, de pijp die warm wordt is de bovenste van het onderstaande plaatje, de afvoer loopt dus via de thermostaat, lijkt mij dat het precies andersom moet. Maar voordat ik contact op neem met de persoon die het gelegd/geïnstalleerd heeft, wil ik graag jullie mening...

[afbeelding]
toon volledige bericht
Staan je aan- en afvoer kranen niet dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Heb je installatiehandleiding even bekeken? Daar staat hoe het moet. Op het LW warmtepomp topic is er iemand die ook de vvw net omgekeerd is van de mijne, maar dat hoort wel zo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
http://www.heatnet.nl/qualifloor-2groepen-qf.jpg
https://www.sanitairwinke...lus-a-label-pomp-5-groeps
Kostte me ca 30 sec. zoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door blissard op 12-08-2018 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:22
watercoolertje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:55:
Mijn huis met vloerverwarming werd ook opgeleverd met aan- en afvoer verkeerd om aangesloten. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Gewoon de installateur laten komen, liefst via de aannemer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:17:
[...]

Staan je aan- en afvoer kranen niet dicht?
Duh, en de stekker ligt er ook uit :+

@watercoolertje

Zoals ik het bekijk zitten ze hier of bij de verdeler (aanvoer) verkeerd om. De regelschroef zit namelijk in de retour, thermostaat in de aanvoer.
Vraag ook gelijk om die stukjes leiding even te beugelen, dat scheurt af na verloop van tijd, zeker als het in een trapkast zit waar spullen gezet worden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Sine schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

d:)b

Heb je ook een handleiding :?
Het is de “vte slim sl100105” . Daarmee moet een handleiding wel te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Die thermostaatknop heeft een externe voeler. Dus dat hij op de retour zit is prima, daar meet ie niet.. De externe voeler gaat naar de onderste balk als ik het goed zie. Als dat de aanvoer is zit het dus prima. Dat moet je dus checken.

Moet in de handleiding prima te vinden zijn

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

prein2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:28:
Die thermostaatknop heeft een externe voeler. Dus dat hij op de retour zit is prima, daar meet ie niet.. De externe voeler gaat naar de onderste balk als ik het goed zie. Als dat de aanvoer is zit het dus prima. Dat moet je dus checken.

Moet in de handleiding prima te vinden zijn
Daar zit ie niet maar die knijpt hij wel, waarom zou je de retour willen knijpen? Die knijp je alleen mechanisch om het debiet te regelen.
Die zie je ook nu in de aanvoer zitten. (Ronde ventiel dopje wat vaak met imbus zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Het maakt toch niets uit welke je knijpt. Als je maar1 van de twee knijpt als de temperatuur te hoog wordt. En dan wel de juiste temperatuur meten..

Ik zeg niet dat het goed zit hoor, daarvoor is de foto te vaag, maar je kunt net zo min zeggen dat het verkeerd zit.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

prein2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:11:
Het maakt toch niets uit welke je knijpt. Als je maar1 van de twee knijpt als de temperatuur te hoog wordt. En dan wel de juiste temperatuur meten..

Ik zeg niet dat het goed zit hoor, daarvoor is de foto te vaag, maar je kunt net zo min zeggen dat het verkeerd zit.
Tuurlijk wel, als het een hydraulisch neutrale unit is trek je evengoed toch warmte in de vloer en daar circelt het rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ivywNGk1A8jnPuSS0devjzgJ/medium.png
(klikbaar)

Inderdaad verkeerd om dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

prein2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:11:

Ik heb hier in m'n volledig vrijstaande garage ook vloerverwarming liggen welke bediend wordt door de CV installatie vanuit m'n huis. Ik heb dat spul (extra pomp + verdeler ín die garage) op 30 graden celcius ingesteld staan op de inkomende leiding en daarna worden er 3 groepen van ieder 60 Meter slang. middels een eigen pomp, door gevoed (Vloeroppervlak van de garage = 35M2).

Wát zou er (in de winter) gaan gebeuren als ik de uitgaande temperatuur (retour) op 30 graden celsius zou willen kunnen krijgen? >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dat is het punt precies. Als je meet op de aanvoer, kun je prima de retour knijpen. Dan stopt evengoed de flow als de aanvoer warm genoeg is..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die kan nog wel goed zitten maar bij de centraal verdeler verkeerd om, dan heb je nog een kans dat er ook radiatoren verkeerd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38
Check dan ook meteen de AVDO (dat zilveren ding tussen de aanvoer en de retour), die zal dan ook wel verkeerd zitten. Er staat een pijl op, die moet van aanvoor naar retour wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Allereerst, iedereen bedankt voor de reacties en hulp, denk dat ik er ondertussen wel uit ben!
Rol-Co schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:20:
[...]

Duh, en de stekker ligt er ook uit :+

@watercoolertje

Zoals ik het bekijk zitten ze hier of bij de verdeler (aanvoer) verkeerd om. De regelschroef zit namelijk in de retour, thermostaat in de aanvoer.
Vraag ook gelijk om die stukjes leiding even te beugelen, dat scheurt af na verloop van tijd, zeker als het in een trapkast zit waar spullen gezet worden.
Ja precies, dat van het vastzetten zal ik aangeven (lijkt me sowieso beter), het komt onder een houten koof, helaas paste het niet in de meterkast zelf maar dus ernaast!
Dank je wel naar aanleiding van het typenummer wat @blissard heeft gegeven kwam ik ook op dat plaatje en kwam tot dezelfde conclusie als jij.
Rol-Co schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:28:
[...]

Die kan nog wel goed zitten maar bij de centraal verdeler verkeerd om, dan heb je nog een kans dat er ook radiatoren verkeerd zitten.
Nee ik heb hier foto's van de leidingen voordat de vloer er op gelegd is en door dat te volgen kom je inderdaad verkeerd om uit, best lullig want die aan/afvoer heeft ie dus daar juist omgedraaid om goed uit te komen, dat komt het nu dus niet. Nu moeten ze dus hier nogmaals kruizen om het te herstellen.

edit: toch de foto's maar ff geupload (zoals je ziet loopt het door een deuropening van de ene naar de andere kant van hetzelfde muurtje):
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/447413/Vdjne2CI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/447414/fwjc4Fzo.jpg
Xiphalon schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:25:
Check dan ook meteen de AVDO (dat zilveren ding tussen de aanvoer en de retour), die zal dan ook wel verkeerd zitten. Er staat een pijl op, die moet van aanvoor naar retour wijzen.
Ik kan dat op de foto's (heb er meer dan ik hier gepost heb) niet terug zien, maar als ik thuis ben kijk ik daar ook nog even naar!

Nogmaals bedankt allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 13-08-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@watercoolertje
Nee ik heb hier foto's van de leidingen voordat de vloer er op gelegd is en door dat te volgen kom je inderdaad verkeerd om uit, best lullig want die aan/afvoer heeft ie dus daar juist omgedraaid om goed uit te komen, dat komt het nu dus niet. Nu moeten ze dus hier nogmaals kruizen om het te herstellen.
De vloer? Ja ok, ze gaan ook door de vloer maar zitten uiteindelijk ergens op een hoofdleiding van de cv aangesloten toch? In een koof bij de trap bijvoorbeeld waar alle radiatoren bij elkaar komen en zo ook de vvw.
De andere kant van die 2 leidingen zeg maar. :)
Daar kan je misschien simpeler omdraaien.

Edit:
Ja daarop is het al te zien dat de blauwe aan de aanvoer zit en rood op retour.....pfff, wil je het nog duidelijker hebben joh, is die gast kleurenblind of wa?
Die verbindingen in het beton zou ik ook niet blij zijn maar ik had een nieuwe upanor leiding laten trekken aan 1 stuk en als het kan in mantelbuis.

Maar goed, dat is te laat nu, bij de vvw verdeler omdraaien is geen pan dus moet bij de aansluiting of de 2 stukjes pijp veranderen waar er 1 netjes achter de ander langs gaat, kan ie het gelijk beugelen. >:)

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2018 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
toon volledige bericht
Zet gelijk ff een onluchtingsstuk op de leiding die hier als warm staat aangegeven. Op de "koude" zit het wel (bocht tussen thermostaatknop en bypass) maar als je lucht in "warm" krijgt kom je er lastig vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/847894.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door phYzar op 13-08-2018 12:56 ]

Pagina: 1