Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede forumleden,

Ik zit met een vraag die ik niet beantwoord krijg.

Wat zou de rede zijn om voor enkel fase 5000Wp omvormer te kiezen ten opzichte van een 3 fase omvormer?

Zover als mijn kennis gaat weet ik dat per fase je niet meer dan 3600W mag afnemen en dan ook terug leveren. Klopt deze redenatie?

Ik vraag dit in verband dat wij een tweede systeem hebben aangeschaft en nu met onze huidige kennis tegen het probleem aan lopen dat onze bestaande systeem 10 panelen van Exasun 300Wp net genoeg opstart hebben om het maximale er uit te halen. Hiervoor hebben wij panelen uit de schaduw moeten halen en op het oosten geplaatst.

Nu vragen wij ons af of het niet wijzer is om beide systemen bij elkaar te voegen waardoor het een string vormt van 10x 300Wp Exasun panelen en 16x 300Wp Exasun panelen zodat er in de vroege ochtend meer rendement gehaald word.

Kan iemand ons hier uitleg over geven?

Alvast bedankt voor jullie tijd aandacht en interesse!!

Met vriendelijke groet!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Deze 26 panelen liggen allemaal op dezelfde orientatie?
Ga je niet over de maximale spanning heen DC die de omvormer mag hebben?
Je kunt enkelfase aansluiten tot 5700 Watt, echter is je zekering niet selectief bij 3x25A aansluiting. Ook heb je meer verliezen dan bij een 3 fase omvormer in de kabels.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
De panelen liggen verspreid over drie oriëntatie richtingen.

Wat bedoelt u met verlies in kabels bij drie fase?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Je hebt bij enkelfase meer verlies dan bij 3 fase bij hetzelfde vermogen/aderdikte. Dit verlies kost je wat geld en je moet evt een dikkere kabel (4mm² of 6mm²) tussen de meterkast en de omvormer gebruiken afh. van de lengte. Hierdoor heeft 3 fase inprincipe dus de voorkeur bij hogere vermogens.

Als de panelen een verschillende ligging hebben kun je ze niet in een serie-string zetten volgens mij, tenzij je met optimizers per paneel aan de gang gaat. Heb je een dakfoto hoe de panelen nu liggen?

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 11-08-2018 15:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
SolarEdge met optimizers op elk paneel

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Verwijderd
2 dingen:

1. met 3x25A, mag je niet meer als +/-5700W per fase gebruiken of leveren.
dus in totaal 3x5700W.
( en tijdelijk (600 seconden) niet meer als 6500W, maar dat zou ik als marge gebruiken niet als normaal gebruik.)
maar rond de 5000W zijn 3 fase omvormers wel een aanrader.
er is gewoon weg geen vaste grens maar een langzame overgang Wanneer 1 of 3 fase interessant is. ;)

2. met solaredge is er wel een minimum aantal optimizers en een maximum aantal.
1 fase en P300/P370/P500 is dat minimum = 8 en maximum = 25
3 fase en P300/P370/P500 is dat minimum = 16 en maximum = 50
dus je zou zeggen 3fase pakken, maar er word ook gezegd heb het minimum per richting die de panelen op kijken.
dit komt doordat panelen eerst moeten leveren, en dan pas kunnen de optimizers starten.
en het minimum aantal optimizers moeten gestart zijn anders start de omvormer niet.
dus je wil dan 16X een P300/P370/P500 op de omvormer hebben zitten op het oosten, als je wil dat de omvormer lekker vroeg start.
(in hoever dit echt een probleem oplevert hangt van vele zaken af.
soms gaat het zonder het minimum aantal, soms niet.
kan ik niet schatten voor je.)

in theorie klink solaredge altijd flexibel, maar praktijk is toch vele haken en ogen.
ik zelf pak liever de schaduw en besteed het geld liever aan meer panelen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf nog een volgsysteem en als je dan ziet wat schaduw je productie omlaag trekt..... dat is niet misselijk.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:22:
Ik heb zelf nog een volgsysteem en als je dan ziet wat schaduw je productie omlaag trekt..... dat is niet misselijk.
ach, hier leg ik een dekentje op 1 paneel, dus maak even schaduw.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
logging per seconde.
10x190wp panelen die op dat moment 1550W leveren dus 1550/10=155W
1550-150=1400.
dus zonder solaredge leverde die schaduw mij niet meer verlies als alleen dat 1ne paneel.
(nu zijn er vele tussen vormen van schaduw en daar gaat solaredge een stuk beter mee om.
maar schaduw blijft schaduw, en optimizer maakt geen zon.)

maar dat is eigenlijk allemaal niet belangrijk.
je hebt al gemerkt dat solaredge een minimum aan optimizers uit de schaduw nodig heeft.
en dat ook per richting het zo is.
en een 3fase heeft er meer nodig heeft als een 1fase.
maar 1fase ook een max heeft aan optimizers (25x).

en dan word het puzzelen wat te doen.
(en dat moet je zelf doen, niemand kan dit doen met je summier gegevens, we zien jouw dak niet dus weten niet wat wel en niet kan.)

je zou gerust een 5kW aan 1 fase kunnen hangen, geen probleem.
je zou ook nog 2 stringen parallel kunnen maken.(maar minimum aantal optimizers per string blijft staan)
dit zijn verder allemaal dingen die je kunt vinden in de handleiding van je omvormer/optimizers.
staat een hoop info op solaredge er over. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 07:49
Ik heb een Solaredge HD-Wave 5000W single-phase. Voor mij was de belangrijkste reden dat deze helemaal fanless is, wat in mijn specifieke situatie bijzonder belangrijk was. Als dat niet zo was geweest, was ik voor 3-fasen gegaan: er zit wat (mild) risico in hoge wattages terugleveren over een enkele fase. Tot nu toe overigens geen enkel probleem gehad, maar da's pas anderhalve week ;-)

Qua werk in de meterkast: ik heb 3x25A binnenkomend, er is een 20A automaat naastgezet die alleen de zonnepanelen bedient.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van een kastanjeboom op 2 panelen.

Maar goed. Een 3 fase omvormer kost €1400,- zelf monteren. Wat is wijsheid.....

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voor een goed advies mis ik de oriëntatie en hellingshoek van je daken in dit topic. Of ik moet er overheen gelezen hebben. Vul die eens in op de designtool van SMA:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Wat voor omvormer komt eruit?, dan heb je een indicatie van je maximale gelijktijdige vermogen. SMA adviseert een vrij grote omvormer. En al helemaal met schaduw kan je wel een wat kleinere omvormer nemen.

Een tweedehands Effekta 5000 kost 400 euro. SolarEdge 3-fase kost dan een kleine 2000 euro meer (?). SolarEdge zal meer kWh opbrengen. Echter voor 2000 euro kan je 2,5 kWp extra plaatsen, mits je daar de ruimte voor hebt.

Iets meer informatie en foto's zijn welkom in dit topic.
Pagina: 1