Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
Hallo allemaal,

De laatste tijd had ik wat problemen dat mijn games vastliepen en met een 3d foutmelding afsloten.
Ik ben overal aan het zoeken geweest wat het kon zijn, pc opnieuw geïnstalleerd oudere drivers etc etc.

Toen kwam ik via MSI Afterburner er achter dat mijn temperatuur van de videokaart ruim boven de 90 graden uit komt, en als deze de 94/95 graden aan tikt dan gebeurde dit de hele tijd.

Nu heb ik de PC configuratie al wel 2 jaar +- en ben ik hier recent (+- 2 maanden+ pas last van gaan krijgen.

Configuratie die ik heb:
  • Kast: fractal design define s
  • Voeding: be quiet! Straight Power 10 CM 700W (deze is net 2 weken niet dacht dat het misschien aan de voeding lag).
  • Videokaart: MSI R9 390X gaming 8GB
  • Moederbord: Asus Maximus VIII Ranger
  • Processor: Intel I7 6700K
  • CPU heeft nog een grote koeler erop weet niet meer welke ik had gehaald toen Mugen 4 ofzo.
Nog wat belangrijke punten:
  • Kamer waar hij staat heeft airco dus de 30++ temperaturen hebben geen invloed gehad.
  • Kast is stofvrij wordt elke 6 maanden met luchtbus en stofzuiger schoongemaakt.
  • Niets is overgeclockt alles draait op fabriek instellingen.
  • Ik heb nog geen ventilatoren vervangen of toegevoegd. (wat standaard bij de kast zit is wat erin zit.
Ik hoop dat jullie ideeën / tips hebben hoe ik de koeling kan verbeteren zodat de kaart minder last heeft.
Momenteel moet ik alle games op Low zetten zodat hij niet warmer wordt dan 85 graden :'(
Wat nog wel een belangrijk misschien is om te vertellen, de pc staat in de woonkamer dus ik geef liever wat meer geld uit voor minder geluid makende componenten. En ik heb geen ervaring met waterkoeling.

Groet,

Hippe2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
Misschien is het schoonmaken van de pc een goed idee? Heb je wel eens de stofzuiger erdoorheen gehaald?

Edit: ik zie dat je kast stoffilters heeft. Die maak je regelmatig schoon?

[ Voor 27% gewijzigd door LittleKiller op 11-08-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
LittleKiller schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:37:
Misschien is het schoonmaken van de pc een goed idee? Heb je wel eens de stofzuiger erdoorheen gehaald?
Hallo LittleKiller,

Bedankt voor je reactie,
Bij bullet 2 van nog wat belangrijke punten zie je dat ik de pc om de 6 maanden voorzichtig schoonmaak.
Wat ik hierbij niet doe is de ventilatoren echt van de componenten verwijderen maar wat je visueel kan zien zijn ze wel stof vrij daarna.

Groet,

Hippe2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:21
Hippe2k schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:34:
Toen kwam ik via MSI Afterburner er achter dat mijn temperatuur van de videokaart ruim boven de 90 graden uit komt, en als deze de 94/95 graden aan tikt dan gebeurde dit de hele tijd.
Doe de kast eens open en als het kan zet er eens een ventilator voor. Als dir dan niet te warm wordt is het echt ieta met je airflow.

Blaas ook eens heel hard in de koelera van de videokaart. Koelers wel stil houden met je vingers.

En wat is je CPU temperatuur?

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel. op 11-08-2018 10:45 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
Daniel. schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Doe de kast eens open en als het kan zet er eens een ventilator voor. Als dir dan niet te warm wordt is het echt ieta met je airflow.
De PC Kast staat aan in een zelf gemaakt bureau, Hierbij is aan de achterkant het zijpaneel weg gelaten en voorkant is open.

De ventilator zal een oplossing zijn tijdelijk, maar in de woonkamer is dat geen permanenten mooie oplossing.
Om ruzie met mijn vrouw te voorkomen hoop ik dan de airflow te kunnen verbeteren door meer of betere ventilatoren in de kast te plaatsen.

Volgens de omschrijving moet de kast 9 ventilatoren aan kunnen en zijn er twee meegeleverd.
Ik weet even niet waar alle 9 dan moeten zitten maar goed :).

Bestaand zitten er twee keer:
Fractal Design Dynamic X2 GP-14, 140mm -- 1000RPM fans in.

Stel dat ik die vervang voor
be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm -- 1600RPM fans.

Zal dat veel uitmaken al?
Of heeft iemand toevallig advies om dit te verbeteren?

Groet,

Hippe2k

Edit:

CPU temperatuur zit tussen de 45-52 graden onder tijdens gamen.
Kast temperatuur sensor zit tegen de bovenkant van de kast zit ook rond de 45 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe2k op 11-08-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik zou dit eerst proberen dan weten we of we iets kunnen uitsluiten. Zoja, dan moet je dacht ik een soort overdruk creeeren in je kasr door meer in dan uit ventilatoren te doen. Maar geluid is heel belangrijk. Bij mij moet de rest meer geluid maken dan de kast. Gelukkig hoor ik dan alleen de pomp.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Zet de kast eens bovenop het bureau, als deze nogal ingepakt is, dan hoopt de warmte zich op.

Wat heb je aan koeling in de kast zitten, dus aantal fans ect.

Post even een foto als je wilt hoe de kast er van de binnenkant uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De intake van de Define S zit vooraan aan de zijkanten. Als de Define S aan beide kanten ingesloten in een kast staat is de intake van koele lucht dramatisch. Wat je nodig hebt is een behuizing met een mesh front zoals de Meshify C. Dan wordt de intake van de voorkant ipv de zijkant gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Heb je de koelpasta van je videokaart al eens gecontroleerd? Waarschijnlijk is deze gewoon aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Uszka schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:27:
De intake van de Define S zit vooraan aan de zijkanten. Als de Define S aan beide kanten ingesloten in een kast staat is de intake van koele lucht dramatisch. Wat je nodig hebt is een behuizing met een mesh front zoals de Meshify C. Dan wordt de intake van de voorkant ipv de zijkant gepakt.
Deurtje open zetten helpt ook😊, ik heb een R5, met hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken,

@Daniel. Zijn er nog ventilatoren die je aanraad dan? ik bestel dan liever gelijk goede die stil zijn zodat ik ze permanent erin kan houden en niet later moet uitwisselen voor beteren.

@freaky35 De warmte rondom de kast is niet heel heet, hij is niet echt ingesloten voorkant en achterkant zijn helemaal open laatste 45 cm van zijn de zijkanten ook volledig open, ook boven de kast zit er zeker 30 cm en aan de zijkanten 15 cm aan beide kanten.

@Uszka De grootste ventilator zit midden voor, ik heb het deurtje altijd los en ik gebruik meer dan alleen die zijkantjes die je kan gebruiken als de deur dicht zit.

@mAiden88 Nog nooit aangedacht in het verleden nog nooit koelpasta op een kaart vervangen en of gecontroleerd. heb een tube besteld zal dit is gaan proberen.

@freaky35 Ik heb het deurtje altijd open als ik game. Dus dit doe ik helaas al.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe2k op 11-08-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:24
Ook een leuke: eens kijken of die kaart het leuk vindt op lagere spanning te draaien. Die serie had vaak standaard veel hogere voltage settings dan nodig, om zo te compenseren voor eventuele 'zwakke plekken' in de chips.

Je leest vrij veel over kaarten die met flinke undervolt opeens sneller draaien, puur omdat ze minder heet worden en dus niet throttle. En dus ook stuk stiller worden.

Poging waard, eventueel naast de andere dingen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
@Twam zal is google of ik een voorbeeld vind hoeveel ik dan naar beneden zal moeten. bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:39
Ik had ook dit probleem met deze kaart, in deze kast. Wat bij mij het probleem verhielp was aan de zijkant een fan plaatsen, waar standaard een klein kapje zit. Hierdoor zakte de temps met 15-20C. Heeft deze kant ruimte of is hij hier afgesloten/staat tegen een muur?

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
@untflanked Bedankt voor je reactie,

Helaas zal dit bij iets minder helpen maar ik zal het zeker is proberen, de kast heeft een 15 cm aan die zijde.

Met undervolte hou ik dezelfde fps en blijft hij stabieler draaien dat heeft al veel geholpen.

ga nu een rondje maken om toch wat meer en betere ventilatoren te plaatsen.
Om de airflow / koeling te optimaliseren.

Mocht iemand tips hints hebben voor welke ventilator / opstelling voor deze kast dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
Hallo allemaal,

Ik zat te denken om het grote CPU blok uit de pc te halen en te vervangen voor:
https://tweakers.net/pricewatch/1158685/nzxt-kraken-m22.html

Hebben jullie hier ervaring mee en is deze makkelijk te monteren in het type kast wat ik heb.

Ik zag trouwens dat mijn kast ook nog een R5 in zijn naam heeft dus het is een andere in de lijn als mijn originele post.

Groet,

Hippe2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Hippe2k schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:54:
Hallo allemaal,

Ik zat te denken om het grote CPU blok uit de pc te halen en te vervangen voor:
https://tweakers.net/pricewatch/1158685/nzxt-kraken-m22.html

Hebben jullie hier ervaring mee en is deze makkelijk te monteren in het type kast wat ik heb.

Ik zag trouwens dat mijn kast ook nog een R5 in zijn naam heeft dus het is een andere in de lijn als mijn originele post.

Groet,

Hippe2k
Zonde van je geld, een 120mm AIO presteert nooit beter dan de koeler die je nu hebt. Dan zul je minstens een Kraken X52 moeten nemen om maar even bij NZXT te blijven, maar het zal geen wereld van verschil zijn ten opzichte van je Mugen. In een Define R5 kun je overigens flink wat koeling kwijt.
Pagina: 1